آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

جدول کود دهی زعفران (کود مناسب زعفران برای افزایش گلدهی)

آخرین بروز رسانی: 13 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • کود دهی زعفران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در اولویت اول کاشت زعفران قرار بگیرد. همه‌ی کشاورزان زعفران به دنبال کود افزایش گلدهی زعفران و افزایش سایز پیاز زعفران خود هستند اما اگر بدانند که پاسخ آنها در یک برنامه کوددهی مناسب است.

    کود مناسب زعفران یک محصول خاص نیست که آن را به شما معرفی کنیم، بلکه مجموعه ای از کودها هستند که در هر مرحله از کوددهی زعفران، در کنار همدیگر می‌توانند تغذیه زعفران را فراهم کنند.ماه‌چین جهت سهولت انتخاب در خرید کود زعفران پکیج هایی را برای هر مرحله آماده کرده است که شما به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید.

                     این مقاله زیر نظر مهندس قیطاسی با ذکر تجربیات شخصی چند ساله از کود دهی زعفران تهیه و نگارش شده است.

    اگر بخواهیم اهمیت برنامه کودی زعفران را برای پیاز زعفران و گلدهی زعفران به طور واضح بیان کنیم، بهتر است یک تجربه واقعی را باهم مرور کنیم.

    یک داستان واقعی از برنامه کوددهی زعفران!

    سال‌های قبل دو برادر همزمان از ماه چین پیاز زعفران تهیه کردند هر کدام یک هکتار کشت کردند. زمان کود دهی که فرا رسید مشاوران ما به تمامی کشاورزان خود اعلام کرد که کوددهی زاج‌آب را انجام دهند. یکی از برادران از این کار خودداری کرد، چرا که به کود دهی اعتقاد نداشت!!! اما برادر دیگر اینکار را انجام داد.

    سال بعد یعنی امسال در زمان گلدهی زعفران، همان برادر با ما تماس گرفت و با اظهار ناراحتی گفت: چرا برادر من هر روز ۱۰۰ کیلو گل زعفران برداشت میکند ولی من فقط ۵ کیلو؟ ما که با هم از شما پیاز زعفران خریدیم!

    فکر میکنم همه جواب سوال این برادر را بدانیم 🙂

    کود دهی برای گیاهان همانند وعده های غذایی انسان عمل می‌کند و تمامی گیاهان برای رشد کردن به کود دهی در زمان مناسب نیاز دارند و گیاه زعفران هم از این قائده مستثنا نیست. به دلیل پر اهمیت بودن برنامه کود دهی زعفران، تصمیم بر این گرفته ایم که در اینباره یک محتوای آموزشی جامع برای شما تهیه کنیم.

    کود مناسب برای زعفران چه ویژگی هایی دارد؟

    مراحل کوددهی مزرعه زعفران شامل یک کود مرحله آلی و و چند مرحله کوددهی شیمیایی است. بهترین کود حیوانی برای زعفران کود گاوی پوسیده است که در ادامه دلیل انتخاب این کود توسط مهندسین ماه چین بصورت کامل توضیح داده شده. بهترین کود شیمیایی برای زعفران کودی است که شامل عناصر مورد نیاز برای تقویت پیاز و گل زعفران باشد.

    بصورت کلی تمام گیاهان به 12 عنصر برای رشد و پرورش نیاز دارند پر مصرف‌ترین این عنصرها که گیاه زعفران نیز به آن نیاز دارد شامل: نیتروژن, فسفر, پتاسیم و سولفات است. در جدول کوددهی زعفران که در این صفحه درج کرده ایم اولین هدف این بوده تا این عناصر را در مراحل مختلف کودی بگنجانیم.

    بهترین کود برای زعفران در نگاه اول کودی است که باعث افزایش حجم پیاز و افزایش گلدهی زعفران شود. اما موارد دیگر نیز باید در کوددهی مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال باید از کودی استفاده کنید که مقاومت زعفران را در برابر سرما و گرما بالا ببرد هم‌چنین  مزرعه زعفران را در برابر بیماری ها و آفات ایمن کند.

    دو ویژگی دیگر برای کود مناسب زعفران این است که باعث شور شدن خاک و تغییر ph خاک نشود. مهندسین ماه‌چین سعی کرده اند با شناسایی و ازمایش کودها بهترین آن‌ها را بصورت پکیج کودی برای کشاورزان زعفران آماده کنند. جهت مشاوره برای خرید می‌توانید همین امروز اقدام کنید. برای خرید بهترین کود برای زعفران کلیک کنید.

    کود افزایش گلدهی زعفران یا کود تقویت پیاز زعفران!

    گلدهی زعفران ارتباط مستقیمی با پیاز زعفران دارد، کود افزایش گلدهی زعفران یک کود خاص نیست که ما آنرا به شما معرفی کنیم و یا در فروشگاه‌ های دیگر به دنبال آن باشید. هر گیاهی از جمله زعفران به برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد به مجموعه ای از عناصر و مواد غذایی نیاز دارد.

    در نتیجه کود گل‌دهی زعفران در واقع مجموعه ای از کودها است که در مراحل زاج آب و محلول پاشی به مزرعه داده می‌شود. چنانچه مراحل کود دهی زاج آب و محلول‌پاشی زعفران را طبق برنامه ی کودی انجام دهید مزرعه شما پرگل و پر بار خواهد شد.

    همانطور که گفتیم تقویت پیاز زعفران اثر مستقیمی بر گلدهی زعفران دارد. پس قبل از آنکه به فکر افزایش گل مزرعه باشید به تغذیه پیاز زعفران توجه کنید. تمام کودهایی که در جداول زیر آورده ایم به راحتی پاسخ گوی نیاز پیاز زعفران به عناصر لازمه می‌باشند.

    کارشناسان ماه‌چین برای سهولت کشاورزان جهت رسیدن به یک فرمول کودی مناسب تقویت پیاز و گل زعفران ، پکیج های کودی را آماده کرده اند که بتوانید به راحتی در مراحل کودی از آن استفاده کنید.

    کود افزایش گلدهی زعفران

    مراحل کود دهی زعفران

    قبل از اینکه جدول کود دهی زعفران را از یک مشاور تحویل بگیرید بهتر است انواع مختلف کود برای زعفران را بشناسید:

    • کود حیوانی
    • کود گرانوله
    • کود زاج آب
    • محلول پاشی

    در ادامه‌ی مطلب این ۴ مرحله را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

    کود حیوانی برای زعفران (اولین مرحله)

    کود دهی حیوانی اولین مرحله کود دهی مزرعه زعفران محسوب می‌شود که بر انجام آن بسیار تاکید شده و حتما باید قبل از کشت پیاز های زعفران در زمین به خاک مزرعه اضافه شود.

    اما سوالی که در این بخش به وجود می‌آید این است که چه نوع کود حیوانی برای مزرعه زعفران مناسب است؟ سوالات بسیار زیادی در رابطه با انواع کود دهی حیوانی برای مزرعه زعفران از کارشناسان تیم ماه چین پرسیده می شود که چه نوع کود حیوانی برای زعفران مناسب است؟ 

    کود حیوانی کبوتر، کود مرغی ، کود گوسفندی و یا کود گاوی !

    طبق تجربیات به دست آمده از چندین سال فعالیت در کشت و برداشت زعفران، بهترین کودی که شما می توانید از آن به عنوان کود حیوانی مناسب برای مزرعه زعفران استفاده کنید، کود گاوی پوسیده است که بر پوسیده بودن آن تاکید بسیاری می شود. چرا که کود تازه گاوی به هیچ عنوان توضیه نمی شود.

    در خصوص کود های دیگر مانند کود گوسفندی باید گفت که به هیچ عنوان نباید استفاده شود. چرا که کود گوسفندی شوری زیادی دارد و باعث شور شدن خاک مزرعه زعفران می‌شود و پیاز های زعفران در خاک شور به هیچ عنوان رشد مناسبی نخواهند داشت.کود دهی حیوانی هر دو سه سال یکبار مجدد تمدید میشود.

    کود گرانوله برای زعفران

    • کودهای گرانوله که برای مزارع زعفران استفاده می‌شوند شامل: سولفات پتاسیم، سوپر فسفات تریپل، و گوگرد بنتونیت دار بالای 75 درصد، کود های گرانوله پایه.
    • کودهای گرانوله در طی یکسال جذب خاک میشوند.

    پیشنهاد ماه چین برای کود دهی زمین زعفران قبل از کشت در سه ماه تابستان بهتر است طبق جدول زیر باشد:

    نام کود میزان مصرف در یک هکتار
    سولفات پتاسیم ۲۵۰ کیلو
    سوپر فسفات تریپل ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو
    گوگرد بنتونیت دار ۷۵ درصد ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو
    کود گاوی پوسیده ۴۵ تا ۵۰ تن

    کود دهی حیوانی و کود ها گرانوله بهتر است یک سال در میان استفاده شوند به این صورت که اگر در اولین سال کشت از کود های حیوانی استفاده کردید سال آینده در فصل تابستان قبل از برداشت از کود های گرانوله استفاده کنید و بالعکس.

    کود دهی زاج آب

    این مرحله از کوددهی در اواخر آبان و اوایل آذر اتفاق می افتد. زاج آب دومین مرحله کوددهی همراه با آبیاری زعفران است. بهتره مقاله آبیاری زعفران هم مطالعه کنید.

    کود زاج آب چیست؟ شاید این موضوع ذهن خیلی از شما را درگیر کرده باشد که زاج آب به طور کلی به چه معناست و چه ارتباطی با زعفران دارد؟ به اولین آبیاری پس از برداشت گل های مزرعه زعفران زاج آب می‌گویند و به کودی که همراه این آبیاری به مزرعه زعفران داده می‌شود کود زاج آب گفته می‌شود.

    فرمول کودی آبیاری زاج آب زعفران

    مرحله کود دهی زاج آب یکی از مهم ترین مراحل کود دهی مزرعه زعفران است که به هیچ عنوان نباید از جدول کود دهی زعفران حذف شود یعنی مرحله کود دهی زاج آب به هیچ عنوان با کود های دیگر جبران نمی‌شود پس اگر می‌خواهید که یک مزرعه زعفران پر بار و پر محصول داشته باشید حتما باید این مرحله از مراحل کود دهی زعفران را انجام دهید.

    پکیج های کودی زاج آب جز کود هایی هستند که به راحتی در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد اما تیم ماه چین این شرایط را برای شما فراهم کرده است که شما در کمترین زمان ممکن پکیج زاج آب مورد نیاز مزرعه خود را خریداری کنید. برای اطلاع پیدا کردن از نحوه خرید این پکیج ها تماس بگیرید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    کود محلول پاشی زعفران

    یکی از اصلی ترین وظایف برگ گیاهان رساندن مواد غذایی مورد نیاز به ریشه گیاه است. کود های محلول پاشی هم جز آن دسته از کود هایی هستند که از طریق برگ گیاه مواد مورد نیاز ریشه گیاهان را می‌رسانند.

    بعد از برداشت گل های زعفران و با شروع فصل سرما پیاز ها وارد فاز تکثیری خود می‌شوند و ریشه پیاز مادری از بین می‌رود و در نتیجه ارتباط گیاه با خاک قطع می‌شود. در این مرحله است که ما باید با محلول پاشی زعفران پیاز های زعفران را تقویت کنیم.

    مهم ترین فایده مرحله محلول پاشی مزرعه زعفران جلوگیری از کوچک ماندن پیاز ها و افزایش گل‌ دهی آن‌ ها است. یک پیاز زعفران برای این که به گل دهی برسد باید وزنی برابر با تقریبا 8 گرم داشته باشد و اگر پیاز های زعفران کمتر از این مقدار وزن داشته باشند و تقویت نشوند مزرعه زعفران شما متاسفانه گل دهی نخواهد داشت.

    محلول پاشی مزرعه زعفران بین 4 تا 6 مرحله باید انجام شود که این تماما به شرایط مزرعه شما و وضعیت پیاز های زعفران بستگی دارد.جدول مراحل محلول پاشی را در مقاله ی مرتبط با این موضوع بطور مفصل آورده ایم.

    جدول کوددهی محلول پاشی زعفران

    برای خرید پکیج های محلول پاشی مورد نیاز خود فقط کافی است که وارد صفحه خرید پکیج های محلول پاشی زعفران ماه چین شوید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    زمان و فصل کود دهی زعفران

    تابستان کود دهی حیوان
    اواخر تابستان گرانوله
    آبان و آذر بعد از برداشت زاج آب
    زمستان محلول پاشی

    کود دهی زعفران کود زاج آب

    در قسمت قبل تمامی مراحل کود دهی مزرعه زعفران خدمت شما عزیزان گفته شد اما در این بخش قصد داریم که زمان کود دهی زعفران و فصل کود دهی زعفران را برای تمامی مراحل کود دهی را بگوییم.

    اولین مرحله کود دهی مزرعه زعفران کود دهی حیوانی است که قبل از کشت پیاز های زعفران در فصل تابستان باید انجام شود. مرحله دوم کود دهی که کود های گرانوله هستند که باید در اواخر فصل تابستان به مزرعه زعفران داده شود.

    مرحله سوم که یکی از مهم ترین مراحل بوده کود دهی زاج آب است. همان طور که در بخش قبل توضیح داده شد زمان این کود دهی بعد از برداشت گل های زعفران و با اولین مرحله آبیاری مزرعه زعفران است. و در آخر هم مرحله کود های محلول پاشی است که با شروع فصل زمستان انجام مراحل آن آغاز می‌شود.

    نکات کلیدی در کود دهی زعفران

    مواردی وجود دارد که تاثیر مستقیم بر کود دهی مزرعه زعفران می‌گذارند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند اولین مورد این است که ما باید کود هایی را برای مزرعه زعفران انتخاب و استفاده کنیم که با هم اختلاط پذیری داشته باشند یعنی با ترکیب شدن آن ها با هم برای مزرعه زعفران خطری ایجاد نشود.

    در پاسخ به این سوال که کود مناسب برای زعفران چیست باید این نکته را به خاطر داشته باشید کود هایی که در کود دهی مزرعه زعفران استفاده می‌شوند به هیچ عنوان نباید EC آب و خاک رو تغییر دهند که در غیر این صورت می‌توانند خطر تهدید آمیز برای مزرعه باشند.

    مورد دیگر این است که اگر شما می‌خواهید کود دهی هایی که انجام می‌دهید تاثیر مثبت داشته باشند حتما باید در زمان مناسب و به موقع از این کود ها برای مزرعه خود استفاده کنید.

    دو مرحله از کود دهی های مزارع زعفران قبل از کشت باید انجام شود کود دهی حیوانی و کود ها گرانوله که بهتر است یک سال در میان از این کود ها استفاده کنید به این صورت که اگر در اولین سال کشت از کود های حیوانی استفاده کردید سال آینده در فصل تابستان قبل از برداشت از کود های گرانوله استفاده کنید و بالعکس.

    نکته قابل ذکر این است که کود دهی مزارع جوان با کود دهی مزارعی که سنشون بالاست متفاوت است زیرا مزارع جوانی که تازه کشت شده اند بیشتر به تقویت شدن ، رسیدگی و مدیریت بالا نیاز دارند.

    جمع بندی کوددهی زعفران

    بطور خلاصه کوددهی زعفران در سه مرحله انجام میشود: مرحله اول کود دهی حیوانی، در تابستان انجام می‌شود (با کود گاوی پوسیده هر دو سه سال یکبار); مرحله دوم در فصل پاییز، کوددهی زاج آب است و بعد از برداشت گل زعفران انجام میشود و در نهایت مرحله سوم در زمستان، محلول پاشی زعفران انجام میشود.

    نکته مهم این است که با یک نوع کود نمیتوانید نتیجه دلخواه در گلدهی و برداشت زعفران را بگیرید و باید برای هر مرحله از کود دهی زعفران کودهای مخصوص را استفاده کنید این کودها نباید EC آب و خاک را تغییر ندهند.

    کود دهی زعفران از ‌مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کشت است و به قدری اهمیت دارد که چشم‌پوشی از آن‌ به طور مستقیم بر میزان برداشت سال بعد اثر میگذارد. در ماه چین با بهره‌گیری از علم اکادمیک و دانش تجربی، بهترین برنامه کودی را برای زعفران ارائه کرده‌ایم. این برنامه سال‌هاست که توسط کشاورزان ما اجرا می‌شود و بازدهی و نتیجه آن کاملا مشهود است.

    کود دهی زعفران شامل چندین مرحله می‌باشد که در هر مرحله بسته به نیاز گیاه و مرحله رشدی که گیاه در آن قرار دارد، از کودهایی با عناصر مختلف استفاده می‌شود تا بهترین پاسخ را به نیاز زعفران داده شود. اگر هنوز سوالی در رابطه با کوددهی زعفران دارید که بی پاسخ مانده است می‌توانید از طریق فرم زیر با ارسال آن ، پاسخ صحیح را در کمترین زمان از کارشناسان ما دریافت کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳ رای
    برچسب ها:
    
    110دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. مریم اکبری

      خوبه اموزشهامن سال اولم

    2. محمود سرداری پور

      زعفران سال پنجم است ،سال اول و سال سوم کودحیوانی(گوسفندی)دادیم،امسال آب اول 28مهر دادیم،آب دوم 26 آبان و کود آگروفر zinc-edta +,هیومیسفرت،و202020وآگروفر fe-eddha 6%,
      و آب سوم 24 آذر دادیم از این به بعد به چه کودی نیاز دارند؟؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        کودی باید طی زاج آب و محلول پاشی انجام شود که هر کدام از آن ها باید متشکل از چندین کود مختلف باشه.
        استفاده از کود گوسفندی برای مزرعه زعفران مناسب نیست.

    3. احمدیان

      چرازمین من اول بوته سبز میشه بعد کل میده و کل پک سم چنده

      • هانیه آریا

        به دلیل آبیاری زود هنگام هستش تو اختلاف دمای 12 درجه روز و شب باید اولین ابیاری رو انجام بدین

    4. اردلان

      سلام بنده میخوام زاچ آب زعفران از کود ۲۰۲۰۲۰ وهیومیک اسید و کود سفید استفاده کنم..
      آیا به نظر شما درسته…
      سال دوم کشت هستش
      وتابحال از هیچ گونه کود دامی و شیمیایی استفاده نکردم بجز دو کیسه درهکتار کود سفید..

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        خیر. اصلا از کود سفید برای زعفران استفاده نکنید.
        توصیه می کنیم پکیج کودی زاج آب ماه چین رو تهیه کنید

    5. عمو قاسم

      بادرود بشما من پیازهای زعفران را ازشما گرفتم ودر۵ گلدان ۷۰×۳۰ کشتم وحدود نیم مثقال محصول سال اولم بوده حالا که ۱۱ آذر ۴۰۲ است دیگه گلی ندارم وساقه ها سبز رنگه از این به بعد باید چه کنم …
      باسپاس از محبت شما.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بعد از اتمام گلدهی باید از طریق کود دهی زاج آب و محلول پاشی ها شروع به تقویت پیازها کنید.

    6. عمو قاسم

      بادرود بشما من پیازهای زعفران را ازشما گرفتم ودر۵ گلدان ۷۰×۳۰ کشتم وحدود نیم مثقال محصول سال اولم بوده حالا که ۱۱ آذر ۴۰۲ است دیگه گلی ندارم وساقه ها سبز رنگه از این به بعد باید چه کنم …
      باسپاس از محبت شما.