آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

محلول پاشی زعفران: بهترین کود برای محلول پاشی زعفران

آخرین بروز رسانی: 26 بهمن 1402
دسته‌بندی ها:
  • محلول پاشی زعفران یکی دیگر از مراحل مهم رسیدگی به مزرعه زعفران است که در زمان مناسب خود حتما باید انجام شود چرا که تمامی شرایط مناسب رشد گیاه زعفران، ریشه و پیاز و هم چنین راندمان بالای مزرعه زعفران بستگی به انجام این مراحل از محلول پاشی دارد. در این محتوا قصد داریم که تمامی مراحل محلول پاشی و هم چنین اهمیت و فواید انجام آن را بگوییم تا شما بتوانید با راهنمایی تیم ماه چین یک مزرعه پر از گل زعفران داشته باشید.

    محلول پاشی زعفران چیست؟

    محلول‌پاشی کوددهی گیاه از طریق اندام‌های هوایی است. زمانی که جذب عناصر از طریق ریشه زعفران میسر نباشد در این حالت به جای استفاده از کودهای جامد از محلول پاشی استفاده میکنیم.

    فواید محلول پاشی زعفران :

    • درشت شدن پیاز های زعفران
    • تقویت ریشه پیاز ها 
    • بالا رفتن عیار مزرعه و درشت شدن کلاله های زعفران 
    • تکثیر صحیح پیاز های زعفران

    در فصل زمستان ریشه پیاز مادری تحلیل می‌رود و عملا ارتباط گیاه با خاک قطع می‌شود. در این زمان تنها راه پیش روی ما محلول ‌پاشی مزرعه زعفران است. حالا سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چرا ما باید گیاه را تغذیه کنیم و اصلا بعد از کود زاچ‌آب چه نیازی به تغذیه زمین است. دقت کنید که یک پیاز زعفران برای اینکه بتواند گل بدهد باید وزنی بیش از 8 گرم (معمولا) داشته باشد و اگر وزن آن از این مقدار کمتر باشد بیشتر انرژی خود را روی قسمت‌های رویشی گیاه خواهد گذاشت و عملا گلی نخواهیم داشت.

    پیاز مادری هر ساله به طور ژنتیکی تقسیم می‌شود و نکته‌ی مهم این است که پیاز مادری به تعدادی پیاز درشت و با قابلیت گلدهی تبدیل شود تا بازدهی مزرعه در سال آینده افزایش یابد. اگر این‌گونه نشود ما هرساله تعدادی پیاز کوچک خواهیم داشت که فایده‌ی خاصی برای ما ندارند. پس ما برای جلوگیری از کوچک ماندن پیازها و افزایش گل‌دهی آن‌ها اقدام تغذیه زمین می‌کنیم.

     

    محلول پاشی زعفران

    بهترین زمان محلول پاشی زعفران چه موقع است؟

    بهترین زمان محلول پاشی زعفران، با ورود به فصل زمستان (اوایل دی ماه) شروع می‌شود و تا اواخر فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. در زمستان به دلیل از بین رفتن ریشه‌ی پیاز های زعفران، دیگر امکان کود دهی مزرعه وجود ندارد و ما باید از طریق محلول پاشی برگ‌های زعفران، پیاز ها را تقویت کنیم..

    فاصله بین دو محلول پاشی به چه صورت است؟

    رعایت فاصله زمانی مناسب بین دو محلول پاشی مهم ترین عاملی است که باید در محلول پاشی مزرعه زعفران رعایت شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. بهترین فاصله زمانی که می‌توان مراحل محلول پاشی را انجام دادفاصله‌ی حداقل 2 هفته و حداکثر 20 روز است که حتما باید در تمام 6 مرحله محلول پاشی این فاصله زمانی رعایت شود تا کودها و محلول ها تاثیر مثبت خود را داشته باشند.

    یعنی به این صورت که شما اولین مرحله محلول پاشی را انجام میدهید، سپس دو هفته الی بیست روز فاصله میدهید تا مرحله بعدی را انجام دهید و تا اخرین مرحله از محلول پاشی زعفران به همین صورت کار را ادامه دهید. مدت زمان جذب کود محلول پاشی در زعفران با توجه به نوع کود متفاوت است. در صورت بارندگی، 24 تا 48 ساعت بعد از محلول پاشی ، زمان جذب عناصر کودی ممکن است کاهش یابد.

    بارندگی قبل و بعد از محلول پاشی زعفران

    حتما قبل از شروع محلول پاشی زعفران، هواشناسی را بررسی کنید. ۲۴ ساعت قبل و بعد محلول پاشی نباید بارندگی باشد. اگر با گذشت دو هفته یا بیست روز از انجام یکی از مراحل محلول پاشی زعفران، در منطقه شما برف بارید باید منتظر بمانید تا برف آب شود تا مرحله بعدی را انجام دهید.

    در ادامه بهترین کود محلول پاشی زعفران را به همراه روش و میزان مصرف معرفی کرده ایم.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    بهترین کود برای محلول پاشی زعفران

    برای انتخاب کود مخصوص محلول پاشی زعفران باید کودی را انتخاب کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

    • باعث جذب راحتتر مواد غذایی در فصل زمستان از طریق اندام های هوائی گیاه شود
    • افزایش جوانه زنی پیاز و تقویت
    • افزایش توان دفاعی گیاه در برابر بیماری‌ها
    • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های آب و هوایی
    • درشت شدن پیازها
    • تاثیر مثبت بر ریشه زایی و گلدهی
    • تقویت گلدهی
    • افزایش کیفیت محصول
    • بهبود رشد

    پیدا کردن یک کود مشخص که تمام این فاکتورها را داشته باشد کار محال و سختی است. شما باید مجموعه ای از کودهای محلول پاشی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب را ببینید. در ادامه مجموعه ای از کودها که باید در هر مرحله از محلول پاشی زعفران استفاده کنید را معرفی کرده ایم. ( انتخاب این کود ها بر اساس چند سال تجربه آموزش کشت زعفران موفق توسط تیم ماه‌چین است )

    مراحل محلول پاشی زعفران

    محلول پاشی زعفران در 4 تا 6 مرحله باید انجام شود که تمامی مراحل بستگی به شرایط مزرعه شما دارد.

    در پاسخ به این سوال که بهترین کود محلول پاشی زعفران چیست تصمیم گرفتیم لیست کودهایی که خودمان در زمین های ماه چین استفاده میکنیم برای شما نیز در این مقاله بیاوریم تا به این حرف عمل کرده باشیم : کودی را که برای زمین زعفران خود میپسندی برای مزرعه زعفران دیگری نیز بپسند:)

    هر هکتار مزرعه زعفران به ۴۰۰ لیتر آب نیاز دارد; مقدار های گفته شده برای یک هکتار میباشد. شما میتوانید کودهای گفته شده در جدول را از طریق لینک زیر تهیه کنید.

    خرید کود محلول پاشی زعفران

    انواع کود محلول پاشی

    همان طور که در قسمت قبل هم اشاره شد محلول پاشی در 4 تا 6 مرحله باید انجام شود. فرمول کودی و حجم کود مورد استفاده در مراحل مختلف محلول پاشی متفاوت است که در هر مرحله، انواع کود محلول پاشی مشخص شده باید به اندازه و بر اساس فرمول کودی مورد استفاده قرار گیرد. جدول های زیر برای راهنمایی بهتر شما برای معرفی انواع کود محلول پاشی تهیه شده است.

    • مرحله اول
    نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     یک و نیم کیلو
     یک لیتر
     نیم کیلو
     یک لیتر
    • مرحله دوم
    نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     یک و نیم کیلو
     یک لیتر
     نیم کیلو
     یک لیتر
    • مرحله سوم
     نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     دو لیتر
     دو لیتر
     یک لیتر
     نیم کیلو
    • مرحله چهارم
    نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     دو لیتر
     نیم کیلو
     ۴۰۰ گرم
     یک لیتر
    • مرحله پنجم
    نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     دو لیتر
     دو کیلو گرم
     نیم کیلو گرم
     ۴۰۰ گرم
     یک لیتر
    • مرحله ششم
    نام کود مقدار مخلوط شده در ۴۰۰ لیتر آب
     دو لیتر
     دو کیلو گرم
     نیم کیلوگرم
     ۴۰۰  گرم
     دو لیتر
     یک لیتر

    چه تعداد نیرو برای انجام مراحل محلول پاشی نیاز است؟

    شما برای انجام مراحل محلول پاشی 1 هکتار مزرعه زعفران به یک تا دو نفر نیروی کار به مدت تقریبا یک تا ۲ ساعت در هر مرحله محلول پاشی نیاز دارید.

    تیم ماه چین برای تمامی کشاورزان زعفران کودهای محلول پاشی بالا را بصورت پکیج با توجه به متراژ زمین آماده کرده است که میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به خرید نمایید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    ابزار های محلول پاشی زعفران

    محلول پاشی زعفران بصورت اسپری از طریق سم پاش ها انجام میشوند. دو نوع از این ابزار ها عبارت اند از:

    •   سم پاش پشت تراکتور

    وسیله ای که روی تراکتور بسته می شود و توسط آن حمل میشود و باید از طریق لانس و یا بوم محلول پاشی زعفران باشد.

    •  سم پاش دستی

      این وسیله هم به صورت دستی است که فردی که محلول پاشی را انجام می‌دهد باید آن را به صورت کوله پشتی حمل کند.

    ویدیو محلول پاشی زعفران

    نکات مهم در محلول پاشی زعفران

    • محلول پاشی زعفران شرایط خاصی دارد که برای درست نتیجه دادن آن حتما باید این شرایط رعایت شود.
    • محلول پاشی زعفران حتما باید در هوای گرم و آفتابی و دمای 12 درجه در  حدود ساعت 11 تا 1 ظهر (بستگی به منطقه دارد) باید انجام شود. در زمان عصر و صبح محلول پاشی انجام نشود زیرا در هوای سرد صبح و عصر روزنه های برگ های زعفران بسته می‌شوند و محلول جذب گیاه نمی‌شود.
    • در زمان محلول پاشی به هیچ عنوان نباید وزش باد وجود داشته باشد.

    تفاوت کوددهی محلول پاشی زعفران با زاج آب

    برخی از کشاورزان از ما می‌پرسند محلول پاشی زعفران با کود دهی همراه آبیاری یا زاج‌آب چه تفاوتی دارد!

    مهمترین تفاوت محلول پاشی با دیگر روش های کوددهی نوع جذب عناصر است. در محلول دهی جذب عناصر از طریق برگ و اندام های هوایی انجام میشود (پس زمانی که میخواهید شروع به محلول پاشی کنید توجه کنید برگ های زعفران سطح مناسبی داشته باشند). درحالیکه در سایر روش های کود دهی هدف اصلاح و تقویت خاک است و جذب از طریق ریشه زعفران انجام میشود.

    محلول پاشی و کود دهی مزرعه زعفران هر کدام برای مزرعه ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که تنها با انجام یکی از آن ها مزرعه زعفران را می‌توان مدیریت کرد.

    محلول پاشی مزرعه زعفران همان طور که گفته شد جزئی از کوددهی مزرعه است و به نوعی محلول پاشی تکمیل کننده کود دهی مزرعه محسوب می شود چرا که در جدول بندی کود های محلول پاشی کود هایی وجود دارد که از این کود ها در مرحله کود دهی استفاده نمی‌شود.

    جمع بندی محلول پاشی زعفران

    محلول پاشی روشی از کود دهی است که طی آن کودها روی گیاه اسپری می‌شوند. گیاه از طریق اندام هوایی مواد مغذی را دریافت می‌کند و تقویت می‌شود.
    محلول‌ پاشی زعفران از اوایل دی ماه آغاز می‌شود و تا اواخر اسفند ماه ادامه می یابد. در این ماه‌ها پیاز زعفران ریشه‌ای ندارد که بتواند از طریق آن و از خاک مواد غذایی را دریافت کند؛ اما برگ‌های این گیاه در این زمان سطح خوبی برای جذب مواد دارند. از این رو محلول پاشی بهترین گزینه برای تقویت زعفران در این دوره زمانی است.
    در برنامه کودی محلول‌پاشی ماه چین تمامی عناصری که می‌تواند عملکرد زعفران را به حداکثر برساند با مقدار مناسب و زمان دقیق مصرف مشخص شده است.

    بطور خلاصه محلول پاشی زعفران در شش مرحله و با شروع زمستان انجام میشود، فاصله هر مرحله از محلول پاشی ۲ هفته تا ۲۰ روز می‌باشد. توجه داشته باشید که هدف از محلول پاشی جذب عناصر از طریق برگ هاست پس باید اندازه برگ ها به ۲۰ سانت برسد. 24ساعت قبل و بعد از محلول پاشی بهتر است بارندگی نداشته باشیم.

    اگر هنوز سوالی درباره‌ی محلول پاشی زعفران دارید که بی پاسخ مانده است میتوانید با ارسال آن از طریق فرم زیر، پاسخ صحیح را در کمترین زمان از کارشناسان ما دریافت کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹۹ رای
    برچسب ها:
    
    59دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. فاطمه روزبهانی

      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده.

    2. هانیه آریا

      خواهش می کنم ممنون از نگاهتون

    3. علی

      سلام خسته نباشیدزمین علف هرزداشته باشه محلول پاشی فایده ای دارد.؟ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای از بین بردن علف‌های هرز باید از سم سوپر گالانت استفاده کنین.

    4. عبداله حاجی حسینی

      بسیار عالی
      تشکر از زحمات گروه ماه چین

      • هانیه آریا

        خیلی ممنون از توجه و همراهی شما

    5. رضا رحمانی

      سلام ضمن تشکر از برنامه بسیار عالی بود اما چه خوب بود نامه سم تقویتی محلول پاشی هم به وضوح قابل روئیت بود

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        ممنون از نظر لطفتتون.
        فرمول کودی اختصاصی است.

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر اسم کود ها تنها به خریداران پکیج ها ارائه میشه

    6. حسین غریب

      سلام خوبی انشاءالله میگم درمحلول پاشی میشه کودپتاس بالابافسفربالاوکودریزمغزی وجلبک دریای واهن وکلسیم راقاطی ومحلول پاشی کنیم راهنمایی کنید ممنون میشم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در مرحله محلول پاشی باید از عناصر مختلف پرمصرف و کم مصرف استفاده شود که هر کدام باید براساس فرمول‌های خاص و کاملا اصولی با یکدیگر مخلوط و طی چند مرحله محلول پاشی می‌شوند.

    7. هاشمی

      با عرض سلام و خدا قوت.از مطالب بسیار عالی و ارزنده شما کمال تشکر را دارم.

      • هانیه آریا

        خیلی ممنون از توجه شما به مطالب

    8. ناشناس

      لطفا راهنمایی کنید سال اول کشت‌زعفران کود‌گوسفندی دادم بنظرشما محلول‌پاشی کنم؟؟؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        کود گوسفندی برای مزرعه زعفران اصلا پیشنهاد نمیشه چرا که باعث شور شدن زمین میشه.
        بله حتما محلول‌پاشی رو انجام بدین.

    9. علی محمدیان

      سلام سال اول کشت کود گوسفندی دادم…گوگرد‌هم‌ریختم….بنظرشما محلول پاشی انجام شود یانه؟؟؟؟

    10. فریدون خوبرفتار

      سلام بسیار اموزنده

      • فاطمه روزبهانی

        ممنون🌸

    11. ثارالله

      سلام من به جای کود گاوی از گوسفندی استفاده کردم آیا راهکاری هست برام

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        خیر
        فقط باید از استفاده مجدد خود داری کنید.

    12. ثارالله

      باسلام من امسال کشت زعفران انجام دادم فقط به جای کود گاوی کود گوسفندی پوسیده ریختم حالا باید چه کنم لطفاً راهنماییم کنید ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        کاری نمیشه کرد. نباید دیگه از این کود استفاده کنید.
        محلول پاشی و زاج آب رو هم حتما انجام بدین.

    13. رضاصادقی

      من پیازهام ریزبودندوهیچ کود دهی و محلول پاشی نکردم الان خردادماه است برا یه گل دادن بیشتر چه کاری انجام بدهم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر الان نمیشه کاری کرد پاییز و زمستان باید از کود های زاج آب و محلول پاشی استفاده کنید

    14. محمدجواد قیطاسی

      سلام لطف دارید خداروشکر که مفید بوده براتون

    15. حسن رجب زاده

      مطالب بسیار جالب وآموزنده بود ممنون از لطفتون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید شما ممنونم

    16. عبداله حاجی حسینی

      سلام مهندس خسته نباشید.
      بنده هزار متر زعفران آزمایشی کشت کردم امسال سال سوم کشت است.
      چندروز پیش برای سرکشی رفتم متوجه شدم یک ردیف کناری ار لحاظ رویشی خیلی کمتر رویش داشته ونسبت به سایر ردیفها تاخیر داشته علت میتونه چی باشه
      ممنون
      عبداله حاجی حسینی قزوین روستای طزرک

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر
        بهتره که اول از همه سلامت پیاز های اون ردیف که رشد نکردم رو چک کنید
        به احتمال زیاد قارچ گرفتن و سریعا باید از بین ببرید تا به پیاز های دیگه آسیب نزنن

    17. محمدی

      سلام :خسته نباشیدآیامی شه همه ی کودهای محلول پاشی روباهم مخلوط کردوهر20 روز ب مزرعه زدیا هر20 روزباید مخلوط شود؟اگه هر20 روزمخلوط شود چ مقدارملازم است؟ برای نیم هکتارزمین چقدرکود محلول نیازهست؟ اگه بارندگی برفوباران باشدبیش از20 روزطول کشید مشکلی ندارد؟ آیابرای ثبت سفارش کودمحلول پاشی ازطریق همین برنامه اقدام شود؟ باتشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        محلول پاشی ها باید در ۴ تا ۶ مرحله انجام گیرند و برای هر مرحله کودهای مشخصی وجود دارد.
        بعد از ثبت سفارش تمامی اطلاعات لازم در اختیارتون قرار میگیره.
        برای ثبت سفارش هم میتونین از لینک زیر اقدام کنید:
        https://mahchin.net/saffron-fertilizer/

    18. سمانه امیدوار

      سلام علیکم
      نظر شما در مورد محلول های ارگانیک چیست و اینکه چند تا اسم محلول های ارگانیک رو از شما میخوام بپرسم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر که زمین نیاز داشته باشه مناسبه مثل جلبک دریایی

    19. زهره مخیری

      قیمت هر دوره محلول ها چقدر است؟

      • محمدجواد قیطاسی

        ستگی به متراژ زمینتون داره برای دریافت اطلاعات کامل با پشتیبانی تماس بگیرید

    20. جواد ملایی

      با سلام
      مقاله شما بسیار کامل بود
      فقط در مورد کود های محلول پاشی،از اسم تجاری کود ها استفاده شده بود.
      اگر محبت می کردید از اسم شیمیایی بکار می بردید،بسیار سودمند تر خواهد شد
      ممنون از تیم ماه چین

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر
        ممنون از نظرتون حتما بررسی و رسیدگی میشه

    21. محمدعلی

      امسال فقط ۵۰ کیلو پیاز کشت دارم چقدرکودومحلول سفارش دهم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر شما می‌تونید پکیج خانگی که برای 100 متر مناسب هست رو سفارش بدید سال آینده هم از اون استفاده کنید

    22. ناشناس

      سلام بنده کلاله زعفرانم بعد از سال سوم ضعیف تر شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر ضعیف شدن کلاله های زعفران می‌تونه از آبیاری نکردن به موقع و کود دهی ومحلول پاشی نکردن باشد حتما اینارو رعایت کنید

    23. ناشناس

      باسلام
      تشکربابت مطالب خوبتون
      اگه کشاورزان این پکیج شمارو استفاده کنه متحمل هزینه زیادی میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سودی که از استفاده این پکیج برای مزرعه خود به دست میاره اصلا قابل مقایسه با این هزینه های کم نیستش

    24. احمد باباجانی

      با سلام خدمت شما ممنونم از اطلاع رسانی شما وپیشنهادات منتظر بهترین خبر هاتون هستم انشالله

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می کنم ماه چین در تمامی مراحل کشت همراه شما است

    25. علی عسکری

      از راهنمایی های مجموعه متشکرم. امیدوارم بتونم همکاری نزدیکی برای سال آینده داشته باشیم

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از شما حتما که همین طور میشه و یه همکاری عالی با هم خواهیم داشت

    26. امام قلی مصطفی لو

      سلام دوستان من از استان گلستان شهرستان مینودشت هستم از زعفران کاران هستم تاز امسال زعفران کاشتم خواستم از شما مشورت بگیرم ممنون میشم کمکم کنین راهنمایی کنینن

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر در چه خصوص راهنمایی نیاز دارید؟

    27. مهرداد

      سلام ، خیلی ممنون از سایت خوبتون .
      ببخشید میخواستم بدونم زمان گلدهی زعفران تا چه ماهی از سال هست .
      قزوین کشت انجام دادم و سال اول هم میباشد

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجه شما
        زمان گل دهی تقریبا آبان ماه هستش که از زمان شروع تا 2 هفته الی بیست روز زمان میبره

    28. محمدرضا رضائی علولو

      باسلام بنده محمدرضارضائی علولو زعفرانکار از آذربایجان شرقی یک هکتار زعفران کاشتم اماتمام دیم کاشتیم جواب بهتری داده اصلا هم کودشیمایی نداده ام حدودا هشت سال هست که کشت نمودم وخواهشاًدرمورد کوددهی کشت دیم مارا راهنمایی بفرمائید ممنونت میشم

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر
        کشت زعفران به روش دیم درست نیست و باید تو زمین آبی کشت بشه
        برای کود دهی اگر بتونید زاج آب رو انجام بدید تاثیرات خیلی بهتری تو مزرعه داره
        در غیر این صورت حتما کود دهی محلول پاشی رو هر ساله تمام مراحل رو انجام بدید
        برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

    29. خدایار

      سلام اموزش عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از شما

    30. رحمان بابانژاد

      سلام
      ممنون از راهنمایتون

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم

    31. دشتی

      سلام مطالب تون راجع به زعفران خیلی عالی بود کمال تشکر دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنون از توجه شما به مطالب