آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران در پشت بام؛ کسب سود یا ضرر؟

آخرین بروز رسانی: 10 مرداد 1401
دسته‌بندی ها:
  • یکی از روش‌هایی که توسط برخی از افراد به منظور کاشت زعفران پیشنهاد می‌شود کاشت زعفران در پشت بام است. به طور خلاصه این روش در شهر‌ها و محل‌ هایی که جای کافی برای کاشت زعفران وجود ندارد توصیه می‌شود. در این مقاله قصد داریم این روش را به صورت تخصصی‌ تر بررسی کرده و جواب این سوال را بدهیم که آیا زعفران را در پشت بام بکاریم یا خیر؟

    نحوه کاشت زعفران در پشت بام

    برای کاشت زعفران در پشت بام دو راه پیش رو داریم:

    • کاشت زعفران در جعبه
    • کاشت زعفران به صورت خاک ریزی

    کاشت زعفران در پشت بام؛ کسب سود یا ضرر؟

    کاشت زعفران در جعبه

    همان‌طور که پیش‌ تر نیز درباره‌ي کاشت زعفران در جعبه گفته بودیم، این نوع کاشت زعفران روش مناسبی است و می‌توان جعبه‌ های حاوی پیاز زعفران را در جای مناسبی که می‌تواند پشت بام باشد قرار داد.

    مراحل کاشت زعفران در جعبه به صورت زیر است:

    • جعبه‌ی مناسب جهت کاشت زعفران
    • خاک غنی شده
    • خرید پیاز زعفران از محل مطمئن
    • محل مناسب برای قرار دادن جعبه

    اولین قدم تهیه ظرفی برای کاشت زعفران در پشت بام است. شما می‌توانید زعفران را در جعبه‌ های چوبی یا پلاستیکی بزرگ میوه یا گلدان‌ های بزرگ و یا هر ظرف دیگری که در دسترس تان هست بکارید.

    فقط ظرف شما باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد و زیر آن سوراخی برای خروج آب اضافی وجود داشته باشد. کافیست به میوه فروشی محلتان سری بزنید و چند جعبه بلا استفاده را از آن‌ها بگیرید.

    در مرحله بعد پس از تهیه ظرف مناسب کاشت زعفران باید اقدام به خرید پیاز مناسب نیاز خودتان کنید. برای کاشت زعفران در جعبه باید از پیاز سالم و وزن متوسط به بالا استفاده کنید تا در همان سال اول کاشت شاهد رشد گل‌های زعفران خود باشید و بیش‌ از آن انتظار نکشید.

    کاشت زعفران در پشت بام به روش خاکی

    در برخی مناطق شهری و روستایی دیده شده است که افراد با ریختن خاک در پشت بام یا بالکن اقدام به کاشت زعفران می‌کنند، که در مورد صحیح بودن یا نبودن آن در ادامه صحبت خواهیم کرد.

    کاشت گیاهان و کاشت زعفران در پشت بام

    این نوع کاشت زعفران در پشت بام یک ایده خلاقانه و اصولی است که باید طبق دستورالعمل‌ هایی که به صورت استاندارد تدوین شده‌اند انجام گیرد. این روش در اروپا و به طور کلی کشور‌ های پیشرفته‌ تر به صورت مرسوم انجام می‌شود. اما در ایران این روش به درستی انجام نمی‌گیرد و اصول استاندار سازی کار که قسمت هزینه‌ بر قضیه است نادیده گرفته می‌شود.

    کاشت زعفران در پشت‌بام


     

    در صورتی که قصد کاشت زعفران با این روش و به صورت اصولی را دارید ابتدا باید زیر ساخت‌ های اصولی را ایجاد کرده و سپس با خرید پیاز زعفران مناسب اقدام به کاشت زعفران کنید. مراحل کاشت زعفران به صورت جزیی و گام به گام را می‌توانید در مقاله‌ های پیشین سایت فرا بگیرید.

    ماه‌چین در راستای رفع نیازهای شما علاقمندان به کاشت زعفران در منزل اقدام به تهیه‌ي پکیج کاشت زعفران در منزل کرده است. از ویژگی‌های برجسته این پکیج می‌توان به محتوای آموزشی کاربردی، ضمانت بازگشت وجه و پیاز‌های زعفران با بهترین کیفیت و مناسب با کاشت زعفران در منزل اشاره کرد.

    نظر ماه‌ چین در مورد کاشت زعفران در پشت‌ بام

    از نظر ماه‌ چین کاشت زعفران در پشت‌ بام در متراژ های بالا به صورت خاکی توصیه نمی‌شود و پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید در مقدار های کم و کشت آزمایشی کشت زعفران را تجربه کنید می تونید از این روش استفاده کنید. در مقابل کشت خاکی زعفران در پشت‌ بام در متراژ های نسبتا بالا ، کاشت زعفران در جعبه روشی مناسب است که امتحان خود را پس داده است.

    این روش کاشت زعفران ، در متراژ های بالا به دلایل زیر توصیه نمی‌گردد:

    • بازدهی این روش‌ مشابه روش کشت اصولی زعفران در خاک و یا گلخانه نیست.
    • پیاز زعفران به مدت 7 سال در خاک خواهد ماند و در هر سال مقداری بالا می‌آيد و فضای بالای پشت‌بام مناسب این ویژگی زعفران نیست.
    • کشت زعفران با خاکریزی در محلی که برای این‌ کار تعبیه نشده موجب مشکلات فراوان و آسیب‌های مالی می‌شود.
    • کاشت زعفران در مقیاس گسترده در پشت‌ بام مشکلات خاص خود را دارد چرا که رسیدگی به زعفران در این محیط به خوبی قابل انجام نیست.

    در نهایت توصیه ماه‌چین به شما که قصد کاشت زعفران در پشت‌بام را دارید این است که از کاشت زعفران به صورت غیر اصولی و در مقیاس بالا پرهیز کنید.

    در روستا ها فضای کافی برای چنین اقداماتی مشاهده می‌شود و کاشت زعفران در رنج گسترده توصیه می‌شود اما فضای شهری محدودیت‌ های خاص خود را دارد و نیاز به بررسی و تفکر بیشتر دارد. بوی کود‌ های حیوانی در مقدار زیاد چیزی نیست که هرکسی تحمل آن را داشته باشد.

    کاشت زعفران در مقیاس‌های کوچک اصولا به منظور تجارت و کسب درآمد صورت نمی‌گیرد و روش‌هایی که با این منظور انجام می‌شود بیشتر با هدف تامین زعفران مورد نیاز خانواده و کسب لذت و حس خوب کاشت این طلای سرخ است.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۶ رای
    
    10دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. مهدی کشاورزی

      سلام من در روستا زندگی میکنم و ۱۵۰ متر پشت بام دارم و دو طرف دیوار کشی به طول ۳ متر هست میخواستم نظرتون در مورد کاشت زعفران برای کسب درامد مفید هست یا نه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        کشت گلدانی زعفران درآمدزا نیست و بیشتر برای علاقه و کسب تجربه انجام می شود. اما اگر منظورتان کشت گلخانه ای است باید بدانید که برای کشت
        گلخانه ای به تجهیزات زیاد و زمین کشاورزی نیز نیاز دارید.

    2. فریبا

      سلام خوب هستین ضمن خسته نباشیدخدمت کارشناس محترم میخواستم بپرسم من پارسال مقداری زعفران درجعبه کاشتم خوشبختانه هم به موقع گلدهی کردوپرچمهاش دراومدبعدازاین که محصول رابرداشت کردم به جعبه اصلا دست نزدم وجعبه وپیازهایم همونجوری درپشت بام خانه ماندندالان که فرودین ماه هستش رفتم دیدم هم پیازهام زیادشدن هم وضعیت زعفرانم عالیه میخواستم بپرسم من الان چیکارکنم بذارم همونجوری بمونه واینکه اگرخواستم پیازها راتکثیرکنم چه کارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید….باتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خیلی عالیه شرایط زعفران ها کود دهی و محلول پاشی کردید؟
        نه الان نیاز نیست که جابه جا کنید بازرید همونجا بمونن

    3. مقامی

      وقتی عنوان کردید که پیاز زعفران 7 سال زیر خاک میمونه و طولانی هست منصرف شدم ، چون فکر کردم زود بازده هست.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله همینطوره
        میتونم بگم این یه سرمایه‌گذاری میان‌مدته
        در دو سال اول بازگشت سرمایه رو خواهیم داشت و در سال‌های بعد به امید خدا سود خواهیم کرد.

    4. محمد

      سلام آیا باید قبل از کاشت و بعد از کاشت زمین آب یاری شود؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        در تابستان خیر
        اما اگه در اواخر شهریور کشت کنید ممکنه نیاز باشه بعدش آبیاری انجام بشه

    5. عیسی زحمتکش

      ضمن سلام وخسته نباشید من متوجه کاشت زعفران در مقیاس های کوچک متوجه منظورتان نشدم که منظور حضرتعالی چند متر مربع می باشد
      دوم برای کسب درامد این نوع محصول در فضای پشت بام به چه متراژ فضا نیاز هست.

      سپاس

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        منظور ما از متراژ پایین میتونه یک گلدان باشه یا یک زمین 20 متری که اصولا بازدهی خاصی ندارن و صرفا زعفران مورد نیاز خودتون و خانوادتون رو میتونه تامین کنه. برای کسب درآمد باید تو زمین کشاورزی و در متراژ بالای هزارمتر کشت کنید در غیر این صورت شانس رقابت پایینی تو بازار زعفران خواهید داشت.