آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

چه زمان کود دهی زعفران را انجام دهیم؟ (فصل کود دهی زعفران)

آخرین بروز رسانی: 29 بهمن 1402
دسته‌بندی ها:
  • گیاهان هم مانند ما انسان ها که برای رشد و بقا به غذا و مواد غذایی نیاز داریم به کود و کود دهی نیاز دارند تا بتوانند رشد و فعالیت مناسب خود را داشته باشند و از همه مهم تر زمان مناسب کود دهی گیاهان است که حتما باید در زمان مناسب خود انجام شود تا تاثیر مثبت خود را داشته باشد.

    در این محتوا تیم ماه چین برای شما در رابطه با زمان کود دهی زعفران و فصل کود دهی زعفران محتوای آموزشی تهیه کرده است که اگر زمان کود دهی مزرعه زعفران خود را نمی دانید خواندن این محتوا حتما به شما توصیه می‌شود.

    چه فصلی به زعفران کود بدهیم؟

    اولین مرحله کود دهی حیوانی در فصل تابستان هر دو سه سال یکبار، دومین مرحله کوددهی زاج آب هرسال در فصل پاییز بعد از برداشت گل و سومین مرحله کوددهی بصورت محلول پاشی در فصل زمستان زمانی که ارتفاع برگ به ۲۰ سانت رسیده انجام میشود.

    مرحله کوددهی زعفران فصل انجام کوددهی زعفران
    کود حیوانی تابستان
    کود زاج آب پاییز
    کود محلول پاشی زمستان

    در ادامه توضیحات بیشتری درباره‌ی هر یک ازین مراحل داده ایم.

    بهترین زمان کود دهی زعفران در هر مرحله‌ی کوددهی

    ما در مقاله‌ی کوددهی زعفران درباره‌‌ی اینکه چه کودی به زعفران بدهیم کامل صحبت کردیم و در اینجا فقط میخواهیم زمان انجام مراحل کوددهی را بررسی کنیم. کود دهی زعفران به 3 بخش گسترده دسته بندی می شود که هر کدام زمان متفاوت خود را دارد که حتما باید انجام شود این کود دهی ها عبارت اند از:

    1. کود دهی حیوانی زعفران
    2.  کود دهی زاج آب زعفران
    3.  کود محلول پاشی

    زمان کود دهی حیوانی به زعفران

    اولین مرحله از کود دهی های زعفران، کود دهی حیوانی است که این مرحله از کود دهی در فصل تابستان انجام می‌شود. در این مرحله از کود دهی شما حتما باید از کود گاوی پوسیده استفاده کنید و استفاده از کود هایی مانند کود گوسفندی ممنوع است. چرا که کود گوسفند شور بوده و استفاده از آن باعث شوری خاک مزرعه می‌شود و از آنجایی هم که زعفران در خاک شور عمل نمی‌آید خطر جدی برای مزرعه زعفران است.

    مقدار مصرف کود حیوانی برای یک هکتار مزرعه زعفران 4 تن است که باید شما دو سال در میان کود دهی حیوانی را برای مزرعه‌ی زعفران خود انجام دهید. نکته دیگر که قابل ذکر بوده این است که در کنار کود های حیوانی که قبل از کشت زعفران انجام می‌شود، شما می‌توانید از کود های فسفاته استفاده کنید که تاثیر به سزایی در ریشه زایی گیاه دارند.

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    نکات مهم در مصرف کود اوره برای زعفران

    کود اوره یا کود سفید زعفران چیست؟

    زمان کود دهی زاج آب زعفران

    مرحله دوم از کود دهی مزرعه زعفران، کود دهی زاج آب است. این مرحله از کود دهی جز مهم ترین کود دهی هایی است که حتما باید انجام شود چرا که در این مرحله ریشه گیاه فعال است و مواد غذایی مورد نیاز گیاه و پیاز زعفران از طریق ریشه به آن ها می‌رسد.

    کود های زاج آب کود هایی هستند که باعث تقویت ریشه گیاه و پیاز زعفران می‌شوند که نتیجه این کود دهی درشت شدن پیاز های زعفران و تکثیر آن ها است که همین امر باعث بالا رفتن میزان گل دهی مزرعه و در نتیجه راندمان بالای مزرعه می‌شود.

    زمان انجام کود دهی زاج آب بعد از برداشت گل های زعفران است ( که در مناطق کشور متفات است اگر در مناطق گرمسیر هستید باید در آذر ماه زاج آب خود را انجام دهید ولی اگر در مناطق سردسیر هستید چون که برداشت زعفران زودتر از مناطق دیگر اتفاق می‌افتد در اواخر آبان ماه می‌توانید زاج آب را انجام دهید)  به این صورت زمانی که برداشت مزرعه شما تمام شد باید با آبیاری مرحله دوم مزرعه کود دهی زاج آب را هم انجام دهید.

    زمان کود دهی محلول پاشی زعفران

    آخرین مرحله از کود دهی  محلول پاشی زعفران  هستند که زمان انجام این کود دهی در فصل زمستان ( دی ماه ) است. کود های محلول پاشی هم مانند کود های زاج آب بسیار اهمیت دارد و حتما باید در زمان مناسب خود انجام شود.

    کود های محلول پاشی باعث تقویت پیاز های زعفران و درشت شدن کلاله های زعفران می‌شوند. محلول پاشی در طی 4 تا 6 مرحله انجام می‌شود که تعداد این مراحل بستگی به شرایط مزرعه شما دارد. اگر به هر دلیل از کود دهی زاج آب غافل شدید و نتوانستید انجام دهید حتما این را به خاطر داشته باشید که تمام  6 مرحله‌ی محلول پاشی را انجام دهید.

    شرایط آب و هوایی مناسب در زمان کود دهی زعفران 

    دو عامل تعیین کننده زمان کود دهی زعفران مرحله‌ی رشد زعفران و شرایط آب و هوایی است. کود دهی زاج آب باید بعد از فرایند گلدهی و برداشت محصول همراه با آبیاری انجام گیرد. بنابراین بارندگی در منطقه نمی تواند جایگزین این آبیاری گردد، چرا که تنها هدف از این آبیاری، رساندن آب به پیازهای زعفران نیست بلکه محلول کردن کودهای موجود در زاج آب و رساندن آن‌ها به ریشه زعفران هم هست.

    برای دومین کود دهی زعفران یعنی همان محلول پاشی، گیاه زعفران و همچنین آب و هوا باید در شرایط مناسبی باشند. برای انجام محلول پاشی برگ‌های زعفران باید حدودا ۲۰ سانتی متر باشند، تا ۲۴ ساعت بعد از محلول پاشی بارندگی رخ ندهد و دمای هوا بیشتر از ۱۰ درجه سانتی گراد باشد. در صورتی که این شرایط همگی با هم فراهم باشند می‌توان گفت زمان کود دهی زعفران از نوع محلول پاشی است.

    تجهیزات لازم در زمان کود دهی زعفران

    برای انجام کود دهی های زعفران به تجهیزات خیلی پیچیده‌ای نیاز نیست اما طبیعتا به وسایلی هر چند ساده برای انجام این مرحله از مدیریت مزرعه زعفران نیاز است. به خوبی می دانیم که زاج آب حتما باید همراه با آبیاری انجام گیرد، بنابراین برای انجام این کار و حل کردن کودها در آب به بشکه‌های با سایر بزرگ نیاز است که در آن کودها در آب محلول شوند و پس از آن به سیستم آبیاری اضافه شوند.

    برای محلول پاشی در مزارع بزرگ به بوم‌های محلول پاشی نیاز است که دارای چند خروجی و افشانه باشند که طی هر دور رفت و برگشت، وسعت قابل قبولی از مزرعه را آن‌ هم با فشار ایده آل محلول پاشی کند. اما برای مزراع کوچک می‌توان از سم‌پاش های کوچک و دستی استفاده کرد.

    ارتباط زمان کود دهی زعفران با تاثیر کودها بر گیاه

    هر نوع از کود دهی یعنی زاج آب و محلول پاشی باید در زمان صحیح و مناسب خود انجام شوند. چرا که این کود دهی ها کاملا براساس مرحله ی رشدی گیاه، وضعیت فیزیولوژیکی و نیازهای زعفران هستند. برای این که کود دهی زاج آب تاثیر خود را بر گیاه بگذارد باید در زمانی که پیازها ریشه خوب و فعالی دارند، انجام بگیرد. بنابراین انجام زاج آب در زمانی که پیازها فاقد ریشه هستند و یا ریشه‌های ضعیفی دارند تقریبا کاری عبث و بیهوده است چرا که جذب مواد موجود در زاج آب توسط ریشه انجام می‌گیرد.

    شرایط برای محلول پاشی نیز به همین صورت است. انجام محلول پاشی ها در زمانی که سطح برگ ها کم است و یا در آب و هوای بارانی اشتباه است زیرا میزان جذب مواد به شدت کاهش می‌یابد و بخش عمده ای از کودها به هدر می‌روند، در نتیجه آن تاثیر مثبتی که باید بر گیاه بگذارند، حاصل نمی‌شود. بنابراین انجام کوددهی ها در زمان درست از اهمیت به شدت بالایی برخوردار است.

    سخن پایانی 

    کشت زعفران یک کشت پر سود و پر در آمد و در عین حال راحت است، اما فقط در صورتی که تمامی رسیدگی ها و مدیریت مزرعه به درستی انجام شود تا شما یک مزرعه زعفران با راندمان بالا داشته باشید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۶ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *