آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

بهترین قارچ‌کش زعفران

آخرین بروز رسانی: 9 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • یکی از بیماری های خطرناکی که مزرعه زعفران را تهدید می‌کند بیماری قارچ است. ضروری ترین اقدامی که قبل از کشت پیاز های زعفران باید انجام دهید ضد عفونی کردن پیاز های زعفران است تا از درصد بالایی از درگیر شدن پیاز های زعفران با قارچ و آفات زعفران و بیماری ها را جلوگیری می‌کند.

    قصد داریم شما را با بهترین قارچ‌کش زعفران که این روزها مورد استفاده عموم کشاورزان قرار گرفته است آشنا کنیم که اگر مزرعه شما هم درگیر بیماری قارچ شده باشد بتوانید به راحتی با آن مقابله کنید.

    قارچ زعفران چیست؟

    بیماری های قارچی جز بزرگترین آفت تمامی گیاهان محسوب می‌شوند که از عوارض این بیماری می‌توان به پوسیدگی در ریشه گیاه، پوسیدگی در ساقه، ایجاد لکه در برگ گیاه و یا بذر آن، سوختگی و سیاه شدن بذر، زرد شدن برگ ها و هم چنین  ریزش برگ گیاهان و مشکلات دیگر در تمامی گیاهان از جمله صیفی جات و حتی گیاهانی مانند زعفران اشاره کرد.

    قارچ‌کش‌ها جز دسته سموم دفع آفت ها قرار می‌گیرند که برای کنترل و مهار کردن قارچ‌هایی که در مزرعه وجود دارند استفاده می‌شوند. قارچ‌کش‌ها می‌توانند برای درمان بیماری‌های قارچی موجود در مزارع زعفران استفاده شوند. در ابتدا کاری که شما باید انجام دهید این است که در بین انواع قارچ‌کش‌ها بهترین قارچ‌کش زعفران را انتخاب کنید.

    چه عواملی باعث ایجاد قارچ زعفران میشود؟

    عواملی که باعث ایجاد قارچ پیاز های زعفران می‌شود در اکثر مواقع گرما و رطوبت است که باعث می‌شود قارچ به وجود بیاید و در میان پیاز های زعفران تکثیر شود. یکی از دلایلی که در شمال کشور کشت زعفران توصیه نمی شود همین دلیل شرجی بودن هوا است که به دلیل رطوبت بالا و گرمای هوا در تابستان پیاز های زعفران در خظر ابتلا به قارچ و خرابی هستند و قارچ گرفتن پیاز های زعفران در صورت نادیده گرفتن مساوی است با نابودی مزرعه زعفران.

    نحوه تشخیص قارچ زعفران

    بیشترین بیماری که در زعفران مشاهده می‌شود سیاهک یا همان قارچ زعفران است یکی از علائم تشخیص پیاز زعفران سیاه شدن بیشتر نقاط پیاز و توقف رشد گیاه است. زمانی که شاهد رشد نکردن قسمتی از برگ های زعفران بودیم سریعا باید پیاز های زعفران را از نظر آلودگی به قارچ را بررسی کنیم.

    بهترین قارچ‌کش زعفران

    انتخاب بهترین قارچ‌کش زعفران

    انتخاب بهترین قارچ‌کش زعفران به عوامل مختلفی مانند مرحله‌ی رشد گیاه زعفران، نوع قارچ و بیماری که گیاه با آن درگیر است، شرایط آب و هوایی و… بستگی دارد که شما باید تمامی شرایط را بسنجید و بهترین قارچ‌کش زعفران را برای مزرعه خود انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از بهترین قارچ‌کش‌ زعفران را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیالی راحت در صورت نیاز برای مزرعه خود تهیه کنید.

    • قارچ‌کش ایپرودیون کاربندازیوم
    • قارچ‌کش کاربندازیم
    • رزالاکسیل

    موارد نام برنده شده جز بهترین قارچ کش های موجود در بازار هستند که شما می‌توانید تهیه کنید ولی به صورت کلی اگر کود دهی های و شرایط کشت اصولی را رعایت کنید مزرعه شما دچار قارچ و کنه زدگی نمیشود. سعی بر این داشته باشید که با انجام کود دهی های اصولی پیاز های مزرعه خود را تقویت کنید تا در مقابل قارچ و کنه مقاوم باشند.

    در زمان استفاده از قارچ کش های زعفران، موارد زیر را حتما رعایت کنید.

    • قبل از استفاده حتما برچسب روی محصول را به دقت بخوانید و دستورالعمل ها را طبق نوشته اجرا کنید
    • از تجهیزات حفاظتی شخصی مانند دستکش و ماسک استفاده کنید.
    • قبل از استفاده از قارچ‌کش‌ حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید و از قارچ‌کش تاریخ گذشته به هیچ عنوان استفاده نکنید.
    • قارچ کش را حتما باید در مناطق دارای تهویه مناسب استفاده کنید.
    • از ترکیب چند قارچ‌کش باهم بدون اطلاع از سازگاری آن ها خودداری کنید.
    • از سمپاشی قارچ کش در آب های روان یا نزدیک منابع آب خودداری کنید.
    • نکته‌ی قابل توجه این است که قارچ کش را حتما دور از دسترس کودکان و حیوانات باید نگهداری شود.

     

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    اگر شاهد لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی پیازهای زعفران بودید سریعا برای کنترل افزایش این لکه ها اقدام کنید….

    کنه پیاز زعفران و روش های مبارزه با آن

     

    چگونه از قارچ گرفتن پیاز زعفران پیشگیری کنیم؟

    1.یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از قارچ پیاز زعفران ضدعفونی کردن آن ها قبل از کشت است.

    2. در زمان آماده سازی زمین می‌توان از کود های گوگردی که گرانوله هستند که برای ضدعفونی کردن خاک بسیار موثر عمل می‌کنند استفاده کرد. گوگرد هم باعث تغذیه پیاز می‌شود و هم از آلودگی های قارچی جلوگیری می‌کند.

    3. یکی دیگر از راههای پیشگیری از آلودگی قارچی مزرعه زعفران تغذیه پیاز زعفران در مرحله‌ی زاج آب و محلول پاشی است. به این خاطر که استفاده از این کود ها باعث تقویت سیستم دفاعی پیاز زعفران می‌شود و به راحتی می‌تواند با عوامل آلوگی مبارزه کند.

    4. عمق کشت بسیار پر اهمیت است چرا که اگر پیاز های زعفران در عمق بیشتر از حد مجاز کشت شود به راحتی آلوده به قارچ می‌شود به همین دلیل حتما باید عمق 20 سانتی متری رعایت شود.

    سخن پایانی

    دلیل تاکید بر ضدعفونی کردن پیاز های زعفران قبل از کشت این است که پیاز های زعفران بخش عمده‌ی سرمایه مزرعه شما هستند و با از بین رفتن پیاز ها سرمایه شما به طور کل نابود می‌شود به همین دلیل است که شما باید تمام نکات نگهداری و اصول نگهداری صحیح از پیاز های زعفران را رعایت کنید تا بتوانید یک مزرعه زعفران با راندمان بالا و محصول بسیار با کیفیت به بازار عرضه کنید

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *