آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

مقابله با آفت موش مزرعه زعفران

آخرین بروز رسانی: 11 مرداد 1401
دسته‌بندی ها:
  • مقابله با آفت موش مزرعه زعفران همواره یکی از دغدغه‌های کشاورزان زعفران کار بوده است. دلایل زیادی برای ورود موش به مزرعه زعفران وجود دارد و یکی از دلایل اصلی آن این است که مزرعه زعفران یک‌بار شخم‌ می‌خورد و تا هفت سال تحت شخم قرار نمی‌گیرد و همین موضوع موجب می‌شود تا موش‌ها از شخم در امان بمانند.

    به همین سبب موش‌ها طی 7 سال به راحتی در زیر زمین زاد و ولد می‌کنند و از پیازهای زعفران تغذیه می‌کنند. موش در مزرعه زعفران پیازهای زعفران را می‌خورد و با حفر کانال‌هایی در سرتاسر مزرعه منجر به ایجاد اختلال در مدیریت مزرعه و آبیاری می‌شود. به همین دلیل نیز هست که موش یکی از مهم‌ترین آفت‌ها و بیماری‌های مزرعه زعفران است.

    مقابله با آفت موش در مزرعه زعفران

     

    مقابله با آفت موش مزرعه زعفران

    مهم‌ترین مرحله در مبارزه با موش‌ها، شناسایی ورود موش‌ها به مزرعه زعفران است. به بیان دیگر شما باید هر چند وقت یک‌بار اقدام به بررسی مزرعه خود و پیازها بکنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن باشید. هنگامی اولین سوراخ را در مزرعه خود دیدید حساس شوید و به فکر مبارزه با موش‌ها باشید.

    به طور کلی موش‌ها در تابستان به دلیل پرآب بودن و سرشار از مواد مغذی بودن پیاز زعفران به آن حمله می‌کنند و اقدام به تغذیه از آن می‌کنند.

    موش‌هایی که به مزرعه زعفران حمله می‌کنند با توجه به محل مزرعه شما می‌توانند از گونه‌های متفاوتی باشند اما راه‌های مبارزه با آن تفاوت چندانی نمی‌کند و می‌توانیم از یک نسخه عمومی برای مبارزه با آن‌ها استفاده کنیم.

    روش‌های مقابله با آفت موش در مزرعه زعفران

    گام اول: شناسایی و خراب کردن تمام سوراخ‌ها

    در اولین گام از مقابله با آفت موش مزرعه زعفران این است که تمام سوراخ‌های موش موجود در سطح مزرعه را با یک بیل و یا هر وسیله‌ی دیگر تخریب کنیم. شناسایی تمام سوراخ‌ها در این مرحله اهمیت بسیاری دارد. ممکن است موش مزرعه شما از نوع موش‌ کور باشد که سوراخ خود را می‌پوشاند.

    شما باید نسبت به این نوع از سوراخ‌ها نیز هشیار باشید و اقدام به تخریب آن‌ها بکنید. اگر مقداری زمین را بکنید به حفره اصلی لانه موش خواهید رسید.

    گام دوم: پیدا کردن سوراخ‌های جدید در روز بعد

    در روز بعد به مزرعه بروید و اقدام به پیدا کردن سوراخ‌های جدید موش بکنید. این سوراخ‌ها نشان دهنده وجود موش‌های فعال در سوراخ است و باید در آن‌ها اقدام طعمه‌گذاری کنیم. سوراخ‌های دیگر را که هنوز خراب هستند را رها کرده و اقدام به طعمه‌گذاری در آن‌ها نکنید.

    گام سوم: طعمه‌گذاری در سوراخ موش

    پس از اینکه سوراخ‌های فعال را شناسایی کردیم باید اقدام به قرار دادن طعمه مناسب در سوراخ آن‌ها بکنیم. برخی از راه‌های مبارزه و طعمه‌هایی که ما می‌توانیم از آن‌ها برای مقابله با آفت موش مزرعه زعفران استفاده کنیم به شرح زیر است:

    • قرص برنج (بسیار موثر)
    • کپسول گاز
    • گوگرد
    • دود اگزوز موتور
    • پلت‌های موش کش

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

     

    پلت موش کش

     

    نکته مهم

    نکته مهم در استفاده از طعمه‌ها این است که به هیچ وجه نباید دست ما طعمه را لمس کند و این مسئله دو دلیل مهم دارد. دلیل اول این است که طعمه بوی دست ما را می‌گیرد و موش دیگر به آن نزدیک نخواهد شد و دلیل دوم سمی بودن طعمه است که برای سلامتی ما بسیار مضر است.

    مبارزه با موش در زمستان و تابستان

    نکته مهم دیگری که باید در انتخاب طعمه به آن توجه کنیم فصل مبارزه است. در زمستان باید از طعمه‌های مغذی و دارای انرژی زیاد مانند دانه‌های بادام و گردو استفاده کنیم و در تابستان نیز باید از طعمه‌های آب‌دار و مرطوب مانند پنیر استفاده کنیم.

    مسلما روش‌های دیگری نیز برای مبارزه با موش‌ها وجود دارد که ما طی سال‌ها تجربه به دست آورده‌اید و استفاده کرده‌اید و هر کدام می‌توانند بسیار موثر باشند. اما موثرترین راه مبارزه با موش‌ها فارغ از تمام این مسائل پیشگیری از ورود گسترده موش به مزرعه و یا بررسی مداوم و سریع مزرعه به منظور تشخیص سریع ورود موش‌ها به مزرعه می‌باشد.

    به این شکل قبل از اینکه هر گونه آسیبی به پیازها و مزرعه برسد می‌توانیم آفت را از مزرعه دور کرده و از آن حفاظت کنیم.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷۵ رای
    
    20دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. حجت

      یکی بگه سوراخ موش کور چطوری پیدا کنیم ؟
      لامصب موشه هرکجا رو که خورده دنبال سوراخش میگردی پیدا نمیشه و عادت داره که پشت سرش سوراخشو پر کنه و پیداکردن و دنبال کردنش مشکله

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر دقبقا همینطوره و گرفتنش یکم سخته
        گوگرد بریزید اطراف و داخل مزرعه و توی هر سوراخی که درست می کنه از کپسول گاز استفاده کنید

    2. ناشناس

      طی یک سال باید چند مرحله آب یاری کنیم

      • فاطمه روزبهانی

        سالیانه حدود 4 مرتبه آبیاری لازمه.
        تقریبا در ماه‌های مهر، آذر، اسفند و اواخر فروردین

    3. اصغر باقری

      سلام خوبی شما امروز 16 اسفند است برای تقویت پیاز زعفران وگل دهی سال آینده چه باید کرد لطفا راهنمایی بفرمایید سریعاً

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای تقویت پیاز ها باید از کود های محلول پاشی استفاده کنید

    4. علی هریری

      سلام من امسال زعفرون کاشتم امروز رفتم سرزمین دیدم تازه موشهاافتادن توزمین فقط پیازهارو دراوردن وخوردن سوراخ موشی هم نبود راهنمایی کنین لطفا

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر یعنی همه‌ی پیاز ها رو خوردن؟؟

    5. حسینی

      سلام باتشکرازراهنمایی های مفیدتان،درصورت امکان لطفامشخصات کودهای محلول پاشی رابنویسید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر داخل صفحه خرید محصول اسم کود ها درج شده

    6. شهزاددلربا

      باعرض سلام واحترام واقعابی نظیرهستن راهنمایهادرسهااموزش ازهرنظرگروه ماهچین سنگ تمام گذاشتن برای مبارزه باموش مزرعه تقویت پیازهاابیاریهاکاشت برداشت محلولپاشی کوددهی مبارزه باعلفهای هرزمحاله کشاورزسئوالی براش پیش بیادوجوابش درسایت ماهچین نباشه مخصوصااقای مهندس محموجوادقیطاسی جوان پرتلاش پیگیردلسوزبرای هرموردی که مربوط به مزرعه زعفران ازخریدپیازتازمین وگل زعفران هیچ چیزی راازقلم نداختن واقعا دستشون دردنکنه تلاش ایشون ستودنی است انشاالله که سلامت وموفق باشنددرتمام مراحل زندگی هزاران درودبرگروه پرتلاش ماهچین🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر شما خیلی لطف دارید ممنونم رضایت شما هدف ماست

    7. علی عابدینی

      نظر من این است که هیچ یک از مسئولین به فکر مردم کشاورز نیست ان از کود که نمیدهد واین از سم ودارو که در اختیار کشاورز نمی گذارد مردم بیزار شدن از کشاورزی

      • محمدجواد قیطاسی

        درسته متاسفانه خیلی اهمیت نمیدن و کشاورزان خودشون باید به فکر باشند

    8. احمد

      باتشکر از مطالب مفیددتون من از خراسان رضوی شهرستان ششتمدهستم ۴۰ ساله زعفران کارم مطالب شما کاملا کارشناسی شده است اگه جدید ترین کودها رو جهت محلول پاشی معرفی کنید ممنون می شم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره درباره ی کود ها با پشتیبان تماس بگیرید
        0271057180

    9. قربانعلی کلاتی

      سلام، لطفاً اطلاعات کامل در مورد زعفران بدهید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای مشاوره کامل لطف کنید تماس بگیرید با پشتیبانی

    10. مرضیه

      سلام جناب قیطاسی. درود بر شما که به هموطنانتان بی هیچ خواستی کمک فکری میکنید. من دوره را گذراندم و مدرک (دانشگاهی نه) گواهینامه از وزارت کشاورزی کرج دارم. میخواهم زمینی بگیرم و شروع کنم ولی روش گلخانه ای را میخواهم. البته فکر کنم سال دیگر باید شروع کنم. چون هنوز زمین نگرفتم و بسیج سازندگی وام نمیدهد و پول خودم هم کم هست. هدف من این هست از شما مرحله به مرحله راهنمایی بگیرم و مطمئنم کارم جواب میدهد و پی به کار گماردن افراد نیازمند هستم که شغلی دارا شوند حتی اگر ۳ یا ۴ نفر در ابتدا باشند. تشکر.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        خواهش میکنم وظیفه ماست که شمارو راهنمایی کنیم
        بله خیالتون راحت شما مرحله به مرحله راهنمیی میشین و مشاوره دریافت میکنید