آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

پر سود ترین محصول کشاورزی در سال ۱۴۰۲

آخرین بروز رسانی: 26 فروردین 1402
دسته‌بندی ها:
  • بسیاری از افراد هستند که سالیان سال است در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند اما از پر سود ترین محصول کشاورزی اطلاعی ندارند. ما این تصمیم را گرفته ایم که در این مقاله شما را با پر سود ترین محصول کشاورزی در ایران و یا جهان آشنا کنیم پس اگر قصد شروع فعالیت کشاورزی را دارید و یا می خواهید کشت مزرعه خود را تغییر دهید خواندن این مقاله حتما به شما توصیه می شود.

    زعفران، پر سود ترین محصول کشاورزی در ایران

    و اما زعفران، این گیاه منحصر به فرد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند می شود گفت که در تمام جهان پر سود ترین محصول کشاورزی محسوب می شود که امروزه بسیاری از افراد و کشاورزان کشت زعفران را به نوعی انجام می دهند.

    پر سود ترین محصول کشاورزی در ایران

     

    دلایل پر سود بودن زعفران چیست؟

    در بخش قبلی گفته شد که زعفران پر سود ترین محصول کشاورزی است اما دلیل آن چبست و یا چرا کشت زعفران بسیار پر سود و پر درآمد است؟ چند دلیل وجود دارد که باعث شده است زعفران پر سود ترین محصول در بین محصولات کشاورزی و کشاورزان شناخته شود که در ادامه با هم به این دلایل می پردازیم.

    برگشت سرمایه

    یکی ار مهم ترین ویژگی های مثبت کشت زعفران برگشت سرمایه اولیه در کم ترین و کوتاه ترین زمان است. به این صورت که بیشتر سرمایه اولیه ای که شما صرف شروع کشت زعفران کرده اید در سال اول و تمامی سرمایه و حتی چندین برابر آن نهایت در سال دوم باز می گردد.

    فعالیت کم

    کشت زعفران بسیار کم فعالیت است به طوری که اگر بخواهیم تمامی فعالیت های کشت و برداشت زعفران را محاسبه کنیم در تمامی طول سال یک ماه می شود که به خاطر این ویژگی منحصر به فرد ، بسیاری از افراد کشت زعفران را شغل دوم خود قرار داده اند.

    پر سود ترین محصول کشاورزی در ایران

    تکثیر و فروش پیاز زعفران

    شاید شما فکر کنید که تنها راه به درآمد رسیدن کشت زعفران ، فروش زعفران است. اما باید بگوییم که خیر این طور نیست. برداشت و فروش زعفران یکی از راه های درآمدی کشت زعفران است و شما از تکثیر و خرید و فروش پیاز زعفران های مزرعه خود هم می توانید به درآمد برسید.

    پیاز های زعفرانی که در سال اول در مزرعه کشت کرده اید در سال های بعد در داخل خاک تکثیر پیدا کرده و تعداد آن ها چند برابر می شود که شما می توانید پیاز های زعفران را از داخل خاک خارج کنید و به قیمت روز بازار به فروش برسانید

    نیاز آبی بسیار کم

    نیاز آبی کم کشت زعفران جز ویژگی های بسیار منحصر به فرد آن است که در این شرایط کم آبی و بارندگی کم بسیاری از کشاورزان را به کشت زعفران مشتاق تر می کند.

    نیاز آبی زعفران به این صورت است که زعفران در طول سال به دو الی چهار مرحله آبیاری نیاز دارد که تعداد این مراحل بستگی به مقدار بارش در منطقه شما دارد. اگر در منطقه شما بارش ها در حد متوسط باشد دو مرحله آبیاری کافی است ولی اگر در مناطق کم باران هستید باید چهار مرحله آبیاری را انجام دهید.

    بازدهی بالا در حداقل متراژ

    یه طور کلی بازدهی بالا در حداقل متراژ به این صورت است که ، درآمد کشت یک هکتار زعفران با کشت پنج هکتاری محصولات کشاورزی دیگر برابری می کند

    پر سود ترین محصول کشاورزی در ایران

    قابل کشت در بیشتر مناطق کشور

    زعفران یک گیاهی است که تقریبا در تمامی مناطق ایران قابل کشت است و در اکثر شرایط آب و هوایی به جز برخی از شهر های جنوب کشور به دلیل گرمای بیش از حد هوا و شهر های شمالی کشور به دلیل بارش باران در فصل تابستان و شرجی بودن هوا کشت زعفران امکان پذیر نیست و در این شهر ها می توان کشت گلخانه ای زعفران را انجام داد و تجربه کرد.

    وابستگی جهان به زعفران ایران

    از آن جایی که کشور ما ایران ، اولین و بزرگ ترین کشور تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است ، کشت زعفران در اکثر شهر های ایران رونق دارد و با بالا رفتن قیمت زعفران و رسیدن به جایگاه اصلی خود بسیاری از کشاورزان کشت خود را به کشت زعفران تغییر داده اند و به کشت و برداشت و فروش زعفران می پردازند.

    درآمد از طریق کشت زعفران

    در سال 1400 قیمت زعفران به شدت افزایش پیدا کرد و با رشد 250 درصدی قیمت می توان گفت که بعد از چندین سال به جایگاه و قیمت اصلی خود رسیده است.

    امروزه قیمت هر کیلوی زعفران سرگل ، نگین ، سوپر نگین و زعفران صادراتی بین 30 الی 40 میلیون تومان است که هر کشاورز در یک هکتار با مدیریت و رسیدگی مناسب می تواند بین 20 الی 25 کیلو زعفران برداشت کند که به همین دلیل زعفران به عنوان پر سود ترین محصول کشاورزی در بین مردم جهان شناخته شده است .

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۲ رای
    
    56دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. حسین

      با سلام وتحیات
      آیا در زمینهای فقیر وتقریبا سنگ لاخی نیز میتوان کشت کرد
      با تشکر واحترام فائق

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در زمین‌های کاملا سنگلاخی امکان کشت وجود ندارد، اما اگر مقدار به حدی باشد که بتوان آن‌ها را خارج کرد، می توان کشت را انجام داد.

    2. محمدرضا بخرد

      درود به شما من حدود ۲۵ هکتار زمین کشاورزی در خوزستان برای کشت تابستانه اجاره کرده ام . ( سه نفرهستیم)
      پیشنهاد شما بعنوان مشاور و کارشناس چیست .
      ممنون میشم راهنمایی کنید.
      البته ۲۵ هکتار را بعنوان پایلوت مد نظر داریم . در صورت مرقون به صرفه بود می‌توانیم این وسعت زمین را به چندین برابر افزایش دهیم . آب هم به وفور داریم . منطقه خوزستان. بهبهان .روستای سردشت .

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        از آنجایی که تخصص ما فقط در حوزه کشت زعفرانه فقط در این خصوص می‌تونیم راهنمایتون کنیم و بگیم که کشت زعفران اگر چه که کشت مقرون به صرفه و سودمندی هست اما برای منطقه شما مناسب نیست و کشتش توصیه نمیشه.

    3. شریفی

      سلام ببخشید بنده یک هکتار زمین دارم در جنوب استان فارس تابستان گرم و زمستان تقریبا سرد دارد بنظرتون میشه زعفران کاشت جواب میده؟؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و درود
        اگر که دمای تابستان منطقه شما به بیشتر از 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، متاسفانه امکان کشت وجود ندارد. اما اگر دما از مقدار گفته شده کمتر باشد، کشت را می‌توانید انجام دهید.

    4. جهانگیر

      با درود
      اشاره شد به مشکل گرمای شدید که در مناطق جنوب و در تابستان وجود دارد
      آیا ممکنه با تاخیر در زمان کشت در این مناطق محصول کشت و برداشت کرد

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و درود
        خیر متاسفانه
        چرا که زعفران کشتی ۷ ساله است.

    5. علی

      سلام جناب مهندس خداقوت
      خواستم بگم ک ما نزدیک ۸ هکتار سمت کرمانشاه زمسن داریم ایا برای کاشت و فروش زعفران ب مشکل میخوریم یا خیر ب راحتی میشه بازار فروش و داشت؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در صورت خرید پیاز زعفران از مجموعه ماه چین، تضمین خرید زعفران از شما وجود دارد. به این معنی که زعفران‌های شما را به قیمت روز خریداری می‌کنیم و نگرانی بابت بازایابی و فروش نخواهید داشت.

    6. لاله اسدی

      باسلام و درود ،زمینی دارم که دور آن نیزدیواروحصارکشیده ام،به متراژحداقل 20متردر20متر،ودارای آب شیرین و مناسب و تقریباً کافی ،دراستان فارس ،شهرلامرد،جنوب فارس ،نزدیک به بندرپارسیان،100کیلومترفاصله داریم،هوای گرم وخشک،چه محصولی بکارم،؟زیره،یااینکه شما نظر بهتری دارید،؟راهنمای ام کنید

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر تخصص ما زعفران هستش در موارد دیگه اطلاعی نداریم

    7. واعظی

      سلام عرض ادب یک زمین از هکتاری دارم مخوام زعفران بکارم از کی وچه وقتی برای کاشت زعفران خوب است منطقه خراسان رضوی مشهد

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        کشت زعفران در تابستان انجام می‌گیرد.
        برای مشاوره کامل با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    8. اسلامیان

      سلام و عرض ارادت
      من یه مجموعه پرورش قارچ دگمه ای با زمین ۸ هزار متری در نزدیکی تبریز دارم با ۱۸۰۰۰ متر مکعب آب و ۷۰۰ متر مربع سالن گاز و برق صنعتی همه مجوز دار .
      خواهشمندم در صورت امکان توجیه دقیق تری برای تولید در گلخانه برایم ارائه نمایید
      در صورت توجیه آیا مشاوره کامل ارائه میکند
      آیا سرمایه گذار برای این کار هست

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        مشاوره و فعالیت ما به صورت تخصصی در حوزه کشت زعفران خاکی است.
        برای علاقمندان به کشت گلخانه ای، دوره آموزشی در سایت موجود هست.

    9. سارا احمدی

      عالی

      • هانیه آریا

        ممنون از نگاهتون

    10. حسین

      سلام وعرض ادب ما در خراسان رضوی شهرستان نیشابور زندگی میکنیم چند نفری زعفران در روستا کشت کردن که در سال دوم گل خوبی میدن ولی از اون به بعد بیشتر برگهاش رشد میکنن با اینکه برگهای زیادی رشت میکنند گلدهی خوبی نداره علتش چی میتونه باشه ؟میتونه از تغذیه نامناسب باشه یا از اب وخاک .ممنون از سایت خوبتون.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        عدم کوددهی اصولی و براساس نیاز گیاه باعث کاهش گلدهی و باروری میشه.

    11. حسن فیروزی شیخ چوپان

      سلام من اهل استان اذربایجان غربی بوکان ۵ هکتار دیم دهرم که فقت نیم انج اب دارم میتوانم با مقدار ابی که دارم چقدر زعفران کشت کنم برداشت کنم چاه ابی دارم ولی به اتمام نرساندم احتمال زیاد تا ۳ انج اب دایم موجود کنم واستخرم درحال کار هستش به ابعاد ۶در۷ ۲متر عمق ممنون اگر کسی هست راهنمای بفرماید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        زعفران حداکثر به ۴ مرحله آبیاری نیاز داره که برای هر مرحله و برای هر هکتار به چیزی حدود 250 هزار لیتر آب نیاز هست. اگر این مقدار آب رو میتونین تامین کنین بله امکان کشت هست.

    12. ج محمدزاده

      سلام وعرض ادب من یک هکتارباغ انگوردرتاکستان دارم وتصمیم دارم انرابه تعغیرکاربری وبه کشت زعفران تبدیل کنم و۲۰ روزی ۱۱ساعت اب ازلوله ۸ اینچ دارم ایاازنظراب وهوایی ومقداراب مناسب هست؟ سپاسگزارم،لازم بذکراست میخواهم انشاا..درختان بادام هم بکارم ودربین ردیف درختان بادام زعفران بکارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام جناب محمد زاده لطف کنید با این شماره تماس بگیرید
        02191012322

    13. محمد مزده

      سلام میخواستم بهترین و پرسود ترین محصول و بذر و کشاورزی در مازندران حداقل با پیامک برام ارسال کنید تا بتونم اینده نزدیک طبق نظر و مشورت با خانواده از شما مشاوره و راهنمایی بگیریم ممنونم

      • هانیه آریا

        وقت بخیر تخصص ما زعفران هستش

    14. محمد مزده

      سلام وقت بخیر . بابت محصولات و نوع کشت و زراعت کشاورزی بهترین و پرسود ترین محصولات استان مازندران و همچنین سایر استان ها و استان های گرمسیری و خشک و سرد . درود بی کران و پاینده و پرنشاط باشید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و سپاس از نظر لطفتون

    15. محمد

      سلام عرض ادب و احترام و خسته نباشید،
      من هزارمتر زمین در نزدیکی قلات شیراز دارم ایا کاشت زعفران در قلات شیراز امکان پذیر است؟استاد بنظر شما ۱۰۰۰متر مربع برا شروع خوبه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله خیلی عالیه
        برای مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    16. حسام

      سلام هزینه کشت درارتفاع2000مترببالا چگونه وزمینم شیبداره راهنمایی مییفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        هزینه ربطی به ارتفاع و شیب دار بودن نداره برای شیب دار بودن باید ببینید می‌تونید آبیاری کنید یا نه
        هزینه هم بستگی به متراژ مزرعه داره

    17. عباس

      با سلام
      در شهرستان آمل زندگی می کنند علاقمند به ایجاد یک کار خانگی ؛ به نظر شما میشه پرورش زعفران رو شروع کنم؛ اینجا تابستون شرجی و گرمه و زمستان سرد

      • ماه‌چین

        سلام
        باید کشت گلخانه ای زعفران رو انجام بدین

    18. مهدی

      سلام مقاله خوبی ارائه دادید،جای تقدیر داره.
      فقط فصل کاشت زعفران توی هر استان رو لطفا ذکر بفرمائید؛
      سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر زمان کلی کشت زعفران تیر ماه تا شهریور ماه هست
        در مناطق سردسیر زمان کشت از اواسط مرداد ماه تا اواسط شهریور ماه است و در مناطق گرمسیر تا اواسط مهر ماه هم زمان کشت وجود دارد

    19. گودرزجعفری

      باسلام نزدیک به یک هکتار زمین دارم برای کشت زعفران وسایر گیاهان دارویی درمنطیه منروم نزدیک خرم آباد ولی متاسفانه برای خرید بذر وکشت سرمایه ندارم به بانک رفتم گفتن بایدمجوز وسپرده داشته باشی

      • هانیه آریا

        وقت بخیر می‌تونید از جهاد کشاورزی شهرتون کمک بگیرید

        • علی موسوی

          سلام وقتتون بخیر،
          من یک زمین کشاورزی۱۴۳ هکتاری دارم با ۲.۵لیتر اب برثانیه مجوز بهره برداری در میامی نزدیک شاهرود،
          آیا شرایط کشت زعفران وجود داره با توجه به اطلاعات شما؟
          و چقدر هزینه میبره برای کشت این مقدار در ابتدا و چقدر میتونه سود به ما بده،
          اگر ممکن هست سریع تر پاسخ بدید چون دربرنامه کشت سال جدید قرار داریم

          • هانیه آریا

            درود بر شما برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر و سریع تر لطف کنید با این شماره تماس بگیرید
            09108839361

    20. غلام رضا امامپر

      باعرض سلام وخسته نباشی خدمت شما من زمین داشتم تو شمال هست خواستم این کار انجام بدم فکر کنم اینجا جواب نده بارندگی بیشتر هست باعث میشه محصولات ازبین برن تشکر میکنم ازراهنمایی شما زنده باشین اگر محصولاتی درشمال جواب بده راهنمایی کنید تشکر ازلطفتون زنده باشین

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله متاسفانه کشت زعفران به صورت خاکی تو شمال کشور انجام نمیشه اگر که شرایط کشت گلخانه ای رو دارید
        می‌تونید کشت زعفران به روش گلخانه ای رو انجام بدین

    21. مصطفی ویسی

      جالب بود اما نگفتید چه مدت به محصول میرسه تا چند سال محصول میده فصل کاشت نحوه فروش اجازه صادر کردن داریم یا نه فقد دلال باز سو اصلی رو میبره

      • محمدجواد قیطاسی

        برای دریافت اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید
        02191012322

    22. یعقوبی

      سلام و خداقوت
      آیا زعفران را میتوان در کنار درختان میوه مانند مرکبات در یک زمین کاشت یا باید جدا باشد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        بله میشه ولی باید یک متر از ریشه درختان فاصله داشته باشند

    23. ناشناس

      سلام یک بار تلویزیون گیاهی تبلیغ کرد که در غرب کشور خوب رشد می‌کنه واین گیاه هم میشه به عنوان نوشیدنی یا دارویی و..استفاده کرد واینکه این گیاه به راحتی در کشورهای خارجی میتونی بفروشی ممنون میشم اگر گیاه که در غرب کشور مثل لرستان خوب رشد می‌کنه واین مزیت هارو دار بگید

      • محمدجواد قیطاسی

        متاسفانه در این خصوص اطلاعاتی نداریم

    24. علی توجونی اصل

      باعرض سلام دوسال هستش که زعفرونم بار نمی ده علتش چیه ؟زمینم در دشت میلاس شهرستان لردگان است ‘راهنمایی بفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر کود دهی و آبیاری رو در زمان خودش انجام میدین؟

    25. اکبر

      با سلام و تشکر از زحمات شما.
      بنده یک و نیم هکتار زمین مناسب با آب کافی در استان قزوین در اختیار دارم.میشه لطفا هزینه های لازم برای کاشت تا برداشت زعفران رو در این مقدار زمین حدودی اعلام بفرمایید؟ ممنونم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای کسب اطلاعات لازم با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    26. ناشناس

      باسلام وعرض ادب درحدود300مترمربع زمین مناسب دارم به نظر حًضرت عالی جهت کشت زعفران مقرون به صرف آست ساکن استان ایلام هستم وشرایط بارندگی ش مناسب است
      درصورت استفاده ازبذر یا پیازچه س مناسب درآمد تقریبی این 300 متردرفضای بازچقدراست

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    27. حسین رضایی

      عالی بود توضیحات ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم لطف دارید