آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کود دهی زعفران در شرایط آبی و دیم

آخرین بروز رسانی: 9 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • کود‌‌ دهی گیاهان جز مهم ترین عواملی است که باید برای داشتن رشد مناسب و تغذیه کامل گیاه در زمان مناسب خود از بهترین کود های تاثیر گذار برای گیاهان استفاده کرد. هر گیاهی برای داشتن رشد مناسب و در نهایت باردهی و راندمان بالا نیاز به یک فرمول و برنامه کودی و بسیار حرفه ای و تخصصی دارد. گیاه زعفران هم از این قاعده مستثنا نیست و نیاز مبرمی به دارد که حتما باید طبق فرمول تخصصی نیاز گیاه، کود‌های مورد نیاز آن طبق یا جدول کود دهی زعفران تامین شود.

    در ادامه این محتوا قصد داریم که کوددهی زعفران در شرایط آبی و دیم را به طور کامل برای کشاورزانی که در زمینه کشت زعفران چه به روش آبی و چه به صورت دیم فعالیت دارند شرح دهیم تا کاملا با کوددهی های این گیاه خارق العاده آشنا شوید.

    کود‌‌‌‌‌‌دهی زعفران

    کود دهی زعفران به 3 نوع کود دهی ختم می‌شود:

    • کود دهی حیوانی
    • کود دهی زاج آب
    • محلول پاشی

     

    کود دهی زعفران در شرایط آبی و دیم

    کود دهی حیوانی

    حتما باید در فصل تابستان انجام شود تا تاثیرات مثبت خود را داشته باشد. در کود دهی حیوانی شما حتما باید از کود گاوی پوسیده استفاده کنید نه کود گاوی تازه چرا که کود تازه و پوسیده نشده، باعث افزایش علف هرز در زمین و مزرعه شما می‌شود و به طوری که تمام مزرعه شما را علف هرز فرا می‌گیرد.

    کود‌هایی مثل کود گوسفندی و کود مرغی به هیچ عنوان نباید برای مزرعه زعفران استفاده شود. چرا که این کود ها شور هستند و به تدریج باعث شوری خاک مزرعه می‌شوند و زعفران در خاک شور به هیچ عنوان رشد مناسب نداشته و گل دهی بسیار پایینی دارد.

    کود دهی زاج آب

    به کود دهی گفته می شود که پس از برداشت گل های زعفران شما باید همراه با آبیاری دوم مزرعه زعفران کود های مورد نیاز در این مرحله را به گیاه برسانید. گفتنی است که این مرحله از کود دهی زعفران جز مهم ترین کود دهی‌ها هست که به هیچ عنوان نباید فراموش شود.

    یکی از مهم‌ ترین دلایلی که بعد از برداشت زعفران کود دهی زاج آب را انجام می‌دهیم، تقویت زمین و افزایش میزان زعفران برداشتی سال‌ های بعدی است. این یه تجربه ثابت شده است که با مدیریت کودی صحیح مزرعه می‌توانیم میزان محصول مزرعه را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

    محلول پاشی 

    با شروع فصل زمستان کم کم ریشه پیاز از بین می‌رود و کود دهی از طریق ریشه نیز امکان پذیر نمی‌باشد به همین دلیل است که ما باید از طریق برگ های زعفران کود های مورد نیاز گیاه را به آن برسانیم.

    محلول‌ پاشی زعفران با شروع فصل زمستان از اوایل دی ماه آغاز می‌شود و تا اواخر اسفند و در مناطق سردسیر تا فروردین ماه ادامه می یابد. همان طور که اشاره کردیم چون در این ماه‌ها پیاز زعفران ریشه‌ ای ندارد که بتواند از طریق آن و از خاک مواد غذایی را دریافت کند؛ و برگ‌های زعفران در این زمان سطح خوبی برای جذب مواد دارند. محلول پاشی مزرعه زعفران بهترین گزینه برای تقویت پیاز ها در این دوره زمانی است.

    کود دهی زعفران در شرایط آبی و دیم

    بهتر است کشت زعفران رو به صورت دیم انجام ندهید، چرا که آبیاری های مزرعه زعفران حتما باید به موقع و به اندازه باشد که شما بتوانید یک مزرعه با راندمان بالا و برداشت عالی داشته باشید. اما متاسفانه برخی از کشاورزان بر اساس کشت سنتی زعفران و بدون توجه به تاثیرات بسیار مثبت روش های جدید به همان صورت سنتی و بدون رسیدگی و آبیاری کشت زعفران را انجام می‌دهند.

    با این حال حتی افرادی هم که به صورت دیم کشت زعفران را انجام داده اند نباید از تاثیرات فوق العاده کود دهی‌ها بی بهره بمانند چرا که استفاده نکردن از این کود‌ها خسارتی در مزرعه به وجود می‌آورد که بسیار جبران ناپذیر هستند.

     

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    زمان دقیق محلول پاشی زعفران چه وقت است؟

    فاصله بین دو محلول پاشی زعفران

    کود دهی زعفران در شرایط آبی

    به همان 3 روش کود دهی است که حتما باید انجام شود یعنی به این صورت که در مرحله اول شما باید از کود حیوانی در مزرعه خود استفاده کنید و بعد از برداشت گل های زعفران همراه با آبیاری دوم باید کود های زاج آب را برای مزرعه زعفران تهیه کنید.

    بعد از انجام کود دهی زاج آب همراه با شروع فصل زمستان زمان انجام محلول پاشی مزرعه است که باید در این مرحله هم، کود‌های مورد نیاز گیاه را تهیه کنید و با استفاده از سم پاش و یا بوم محلول پاشی کود ها را بر روی برگ های زعفران اسپری کنید.

    کود دهی زعفران در شرایط دیم نیز جز در یک مورد مانند زمین های آبی است. به این صورت که شما می‌توانید همانند زمین هایی که دارای چاه آب هستند، کود دهی حیوانی مزرعه خود را در فصل تابستان انجام دهید و مراحل محلول پاشی را هم با توجه به متراژ مزرعه خود می توانید در متراژ بالا با استفاده از بوم محلول پاشی و در متراژ های کوچک تر توسط سم پاش های دستی انجام دهید.

    تفاوت کود دهی زمین های دیم با زمین های آبی

    تفاوت کود دهی زمین های دیم با زمین های آبی در کود دهی زاج آب، بعد از برداشت گل است؛ که باید با آبیاری مرحله دوم مزرعه انجام شود و یکی از مهم ترین کود دهی‌های زعفران می باشد. زاج آب تاثیرات بسیار مثبتی اعم از درشت شدن پیاز، تقویت ریشه گیاه، افزایش گل دهی و در نتیجه بالا بردن کیفیت کلاله های زعفران دارد به همین دلیل است که بر انجام کود دهی زاج آب بسیار تاکید شده است و این مرحله از کود دهی با هیچ کود دهی دیگری جبران نمی شود.

    کلام آخر:

    توصیه ما به شما زعفران کاران عزیز این است که تا حد ا‌مکان کشت زعفران را به صورت دیم انجام ندهید چون همان طور که در بخش های قبلی گفته شد زعفران برای داشتن رشد مناسب و گل‌دهی بالای خود به آبیاری ها و کود دهی های منظم و به اندازه نیاز دارد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *