آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

فاصله بین دو محلول پاشی زعفران

آخرین بروز رسانی: 20 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • محلول پاشی زعفران چیست؟ متاسفانه بسیاری از کشاورزان هستند که با محلول پاشی زعفران آشنا نیستند و به صورت سنتی و بدون هیچ گونه رسیدگی به کشت و تولید زعفران مشغول هستند. اما ما قصد داریم که شما را با کلیت محلول پاشی زعفران و سپس با فاصله بین دو محلول پاشی آشنا کنیم تا بتوانید یک مزرعه زعفران پر بار داشته باشید.

    محلول پاشی زعفران چیست؟

    با شروع فصل زمستان کم کم ریشه های پیاز زعفران از بین می‌روند و دیگر امکان تغذیه گیاه از طریق ریشه ها امکان پذیر نیست در این شرایط باید چه کرد؟

    برخی از کشاورزان برگ های زعفران که بعد از برداشت گل ها رشد می‌کنند را جز علف های هرز میبینند و به هر طریقی باعث نابودی آن ها می شوند اما این کار بسیار اشتباه بوده چرا که دقیقا از طریق همین برگ ها ما باید نیاز گیاه را به کود و مواد غذایی را تامین کنیم. به گفته‌ی دیگر محلول پاشی زعفران یعنی کود دهی و تقویت پیاز های زعفران از طریق اسپری کردن کود ها و مواد غذایی مورد نیاز گیاه بر روی برگ های زعفران.

    مناسب ترین کود برای زعفران چیست؟

    در میان کود‌ها هیچ یک از آن ها به تنهایی نمی‌توانند تمام نیاز های گیاه را تامین کنند به همین دلیل ما باید با استفاده از ترکیب چندین کود، مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تامین کنیم هم چنین بهترین کود محلول پاشی زعفران کودی است که بتواند به بهترین نحو ممکن باعث تقویت پیاز زعفران شود.

    محلول پاشی زعفران از دو کود آلی و کود شیمیایی تشکیل شده است. کود گاوی پوسیده بهترین کود حیوانی می باشد. بهترین کود شیمیای هم کودی ست که عناصر مورد نیاز برای تقویت پیاز و گل زعفران را دارا باشد. هر گیاه به 12 عنصر که پر مصرف ترین عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، سولفات میباشند، نیاز دارد که میزان این عناصر در جدول کود دهی زعفران آورده شده است.

    به صورت کلی مناسب ترین کود برای زعفران کودی ست که اولا باعث افزایش حجم پیاز و افزایش گلدهی شود، ثانیا مقاومت زعفران در برابر سرما و گرما را بالا ببرد.

    برای خرید بهترین کود زعفران خود شما باید زیر نظر یک مهندس مجرب و مجموعه مورد اطمینان فرمول کودی مورد نیاز مزرعه خود را تهیه کنید. گفتنی است که در این زمینه مجموعه ماه چین با داشتن فرمول کودی مخصوص زعفران و تجربه فراوان فعالیت گسترده ای دارد و می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در کنار شما باشد.

     

    فاصله بین دو محلول پاشی زعفران

    زمان دقیق محلول پاشی زعفران چه وقت است؟

    زمان دقیق شروع مراحل محلول پاشی تقریبا از اول فصل زمستان است اما از آن جایی که آب و هوای هر استانی با آب و هوای  استان و منطقه دیگر متفاوت است تماما بستگی به دمای هوا دارد اما به طور کلی از اواخر دی ماه شرایط مناسب آب و هوایی حتی در استان های معتدل و گرمسیر نیز فراهم شود.

    فاصله بین دو محلول پاشی زعفران چقدر است؟

    بهترین فاصله بین دو محلول پاشی زعفران حداقل 2 هفته و حداکثر 20 روز می باشد که این فرآیند محلول پاشی برای زعفران شامل 4 تا 6 مرحله می باشد که از اوایل دی ماه آغاز میشود و تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد.

     این را به خاطر داشته باشید که با یک یا دو مرحله محلول پاشی مزرعه زعفران شما تقویت نمی‌شود شما حتما باید تمامی مراحل را به موقع و در زمان و اندازه مناسب خود انجام دهید تا بتوانید یک مزرعه پر گل داشته باشید.

    زمان انجام مراحل محلول پاشی زعفران تا هنگامی است که برگ های زعفران سبز و بلند باشند و هم چنین خاک مزرعه شما رطوبت کافی را داشته باشد. بهتر است که مراحل محلول پاشی تا اواخر فروردین ماه به اتمام برسد چرا که هوا گرم و رطوبت زمین کم است و محلول پاشی دیگر تاثیر چندانی نخواهد داشت.

    هم چنین از اواخر فروردین ماه به بعد نور خورشید به صورت مستقیم می‌تابد. در صورتی که زمین شرایط مطلوب را نداشته باشد، انجام محلول‌ پاشی ممکن است باعث تنش در گیاه گردد بیشتر از این که مفید باشد باعث خسارت نیز شود.

    چه آب و هوای برای انجام محلول پاشی مناسب است؟

    شرایط انجام محلول پاشی زعفران به عواملی مانند شرایط جوی، اندازه برگ‌ ها و حالت برگ‌ ها و از همه مهم تر دمای هوا بستگی دارد. اندازه برگ ها حتما باید بالای 15 تا 20 سانیت متر باشد تا بتوان محلول پاشی را انجام داد. دمای هوای بالاتر از 8 درجه سانتی گراد دمای بسیار مناسب برای انجام مراحل محلول پاشی زعفران است.

    این نکته را در نظر داشته باشید که از محلول پاشی در روزهای بارانی جدا خودداری کنید چرا که برای جذب مواد حتما به نور خورشید و هوای آفتابی نیاز است.

     

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    مزیت کود آهن برای زعفران در چیست و چه تاثیراتی دارد؟

    کود آهن برای زعفران

     

    محلول پاشی مزرعه زعفران چه فوایدی دارد؟

    محلول پاشی برای گیاه زعفران مانند غذا برای انسان همان اندازه ضروری است چرا که گیاهان هم برای زنده ماندن و رشد مناسب خود به مواد مغذی و کود نیاز دارند. از جمله تاثیرات مثبت محلول پاشی زعفران برای پیاز ها می توان به: رشد بیشتر پیاز زعفران و افزایش وزن آن‌ها ، افزایش گل دهی ، افزایش تکثیر پیاز و در نهایت به تقویت گیاه اشاره کرد.

    آیا میتوان شب محلول پاشی زعفران را انجام داد؟

    خیر، زمان مناسب برای محلول پاشی زعفران در طول روز، هنگامی ست که هوا آفتابی و گرم و ترجیحا دمای هوا حدودا 12 درجه باشد که بسته به مناطق مختلف این زمان بین ساعت 11 تا 1 ظهر میباشد. هنگام صبح و شب زمان مناسبی برای محلول پاشی زعفران نیست چرا که در این زمان روزنه های برگ‌های زعفران بسته می‌شوند و جذب کود یا محلول به درستی انجام نمی‌شود.

    چه ابزاری برای محلول پاشی زعفران نیاز داریم؟

    با توجه به اینکه زمین شما دارای چه مساحتی می‌باشد ابزار محلول پاشی برای شما متفاوت است در کل ابزارهای محلول پاشی شامل موارد زیر می باشد:

    • سمپاش دستی
    • سمپاش فرغونی
    • سمپاش تراکتوری (متصل شده به پشت تراکتور)
    • بوم ها (برای استفاده در مزرعه های بزرگ که پشت تراکتور نصب می شوند.)

    در نهایت فرایند محلول پاشی یکی از مهم ترین اوامر در کشت زعفران است که رعایت نکات مهم در هر مرحله آن حائز اهمیت است که همین امر باعث رشد زعفران می شود.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *