آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

آب و هوای مناسب کشت زعفران

آخرین بروز رسانی: 20 فروردین 1402
دسته‌بندی ها:
  • سوال بسیاری از مخاطبان ماه‌چین و علاقمندان به کاشت زعفران از ما این است که آیا در شهر و دیار ما نیز می‌توان زعفران کاشت؟ و به عبارتی آب‌ و هوای مناسب کشت زعفران چگونه است؟ جواب ما به شما در هر نقطه از ایران، این است که، بله شما نیز می‌توانید در شهر خود زعفران بکارید. زعفران قابلیت کشت در همه‌ی نقاط ایران را دارد اما سوالات مهم‌تر دیگری نیز وجود دارد و آن این است که با چه بازدهی؟ با چه امکاناتی؟ با چه مکانیسمی؟

    در یکی دیگر از سری مقاله‌های آموزش کشت زعفران ، قصد داریم در این مقاله به مناطق مناسب برای کشت زعفران بپردازیم و به این سوال شما پاسخ دهیم که «زعفران در چه مناطقی کشت می‌شود؟» پس برای رسیدن به پاسخی دقیق و قابل اطمینان تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

    آیا در شهر شما می‌توان زعفران کاشت؟

    زعفران گیاهی بسیار منعطف و کم توقع است و در غالب مناطق به‌صورت عادی و در برخی دیگر از مناطق در شرایط کنترل‌شده‌ای مانند کشت گلخانه‌ای، می‌توان زعفران را کاشت. گیاه زعفران برخی نیاز‌های پایه‌ای دارد که با فراهم کردن آن‌ها می‌توان این گیاه را در هر جایی کاشت. برای بررسی تمام مناطق زعفران خیز ایران روی لینک کلیک کنید تا اطلاعات مورد نظر برای کشت زعفران در هر شهر را بررسی کنید.

    پس اگر در شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب برای زعفران حضور دارید می‌توانید زعفران را در غالب کشت‌های نوین و گلخانه‌ای بکارید و نگران عدم رشد آن نباشید. این درست است که زعفران را می‌توان با رعایت شرایطی در همه‌جا کاشت اما ما همیشه به دنبال بهترین کیفیت و کمیت و بیشترین بازدهی ممکن از مزرعه زعفران هستیم و این با رعایت شرایط مناسب آب و هوایی کاشت زعفران محقق می‌شود.

    آب و هوای مناسب برای کاشت زعفران

    بازدهی کاشت زعفران در مناطق مختلف

    همان‌طور که گفتیم زعفران در بیشتر مناطق ایران قابلیت کشت را دارد ولی مسئله اساسی و مهم بازدهی کاشت زعفران است. بازدهی کاشت زعفران با فاکتور مهمی به نام دوره‌ي رشد در ارتباط است.

    آب وهوای مناسب کاشت زعفران

    دوره رشد زعفران به چه شکل است؟

    به طور کلی زعفران در مناطقی که دوره رشد طولانی‌تری دارند بهتر به عمل می‌آید و رشد و کیفیت خوبی‌ را از خود نمایان می‌سازد. دوره رشد زعفران به حدفاصل فعال شدن گیاه زعفران و شروع رشد آن تا پایان رشد و غیر فعال شدن آن گفته می‌شود. بدیهی است هرچه این دوره طولانی‌تر باشد، پیاز زعفران درشت‌تر و مواد ریز‌مغذی بیشتری را جذب می‌کند و درنهایت کیفیت و کمیت زعفران بسیار بالاتر می‌رود.

    پیاز عنصر اصلی گیاه زعفران است و هرچه پیاز قدرتمند‌تر و سالم‌تری داشته باشید زعفران بیشتری خواهید داشت. دقت کنید در خرید پیاز زعفران حواستان باشد که پیاز های مشکوک به کنه را خریداری نکنید.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

     

    آب و هوای مناسب کشت زعفران

    کشت زعفران در مناطق سردسیر

    گیاه زعفران سرمادوست است و با سرد شدن نسبی هوا فعال مي‌شود و دوره‌ی رشد خود را آغاز می‌کند. اصولا زعفران سرمادوست است و میانه خوبی با گرما ندارد. دوره رشد در مناطق سردسیر از مهر ماه آغاز و تا اوایل خرداد‌ماه به طول می‌انجامد و این یک دوره رشد خوب 8 تا 9 ماهه برای زعفران است.

     

    کشت زعفران در مناطق گرمسیر

    به واسطه هوای گرم در این مناطق دوره‌ی رشد دیرتر آغاز می‌شود و شاید در آبان‌ماه آغاز شود و تا اواسط فروردین بیشتر ادامه پیدا نکند چرا که هوای گرم در این مناطق بروز می‌کند. به عبارتی دوره رشد در مناطق گرم‌سیر چند ماهی کوتاه‌تر از مناطق سردسیر است و این به منزله کاهش اندازه پیازچه و رشد آن و کیفیت و کمیت زعفران تولیدی از مزرعه شما می‌باشد.

    اما به این نکته نیز باید اشاره کرد که زعفران در مناطق گرمسیر هم قابل کشت است. تنها تفاوت با مناطق سردسیر در بازده و سود کار است.

    در آبان‌ماه که دوره رشد زعفران در مناطق گرم‌سیر آغاز می‌شود، در مناطق سردسیر اقدام به برداشت زعفران می‌کنند. به عبارتی دیگر دوره‌ی سرما برای گیاه زعفران بسیار مهم است و چه بسا مهم ترین عامل است.

    پس : دوره‌ی سرمای طولانی‌تر = دوره‌ی رشد طولانی‌تر = افزایش کمیت و کیفیت زعفران مزرعه شما

    از کجا بفمهیم آب و هوای شهر ما مناسب کاشت زعفران است؟

    به طور کلی برای این سوال می‌توان یک فرمول ساده بیان کرد. این فرمول یک شرط ساده دارد. زمستان‌های سرد و تابستان‌های نه چندان گرم.

    اگر در محل زندگی شما زمستان‌های سردی وجود دارد که در آن حداقل به مدت 2 یا 4 روز درجه هوا به صفر درجه برسد و به‌عبارتی آب یخ بزند می‌توان زعفران را کاشت و البته تابستان‌هایی که فوق‌العاده گرم نباشند مثلا تابستان‌های شهر قم و اصفهان و کاشان مناسب کاشت زعفران هستند ولی برخی مناطق زاهدان گرم‌تر از آن چیزی است که بتوان به کیفیت و کمیت بالای زعفران دست یافت.

    مورد دیگر که بسیار مهم است عدم وجود یا حداقل باران‌های تابستانه است چرا که گرما و رطوبت منجر به ایجاد کنه و قارچ در پیاز زعفران و از بین رفتن آن می‌شوند.

     

    در نهایت هنوز‌ هم اگر جواب سوال خود را نگرفته‌اید می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و یا در قسمت پایین همین مقاله سوال خود را بپرسید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۱۷ رای
    
    159دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. علی اصغر هراتی

      با سلام در پسته تحقیقات زیادی در مورد زمان سرما و بارور شدن پسته انجام شده چنانه در مورد زعفران تحقیقی انجام شده اطلاع رسانی بفرمایید

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر شما به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

        • ناشناس

          سلام استان مرکزی چه موقع باید اب داد

          • هانیه آریا

            سلام وقت بخیر
            یک بار اول مهر ماه یک بار بعد از برداشت همراه با کود دهی زاج آب
            و یک بار هم قبل و بعد از عید باید مزرعتون رو آبیاری کنید

    2. سید رسول

      درود بر شما.دوستان زمین ما در۲۰کیلومتری شرق اصفهان هست و خاکش رسی هست و بیابانی، بنظرتون قابل کشت هست با آب و هوای سرد و خشک زمستانی و گرم و خشک تابستانی.البته بیشتر نگرانیم بخاطر اینه که چون کویریه و گردوخاک هست احتمال اینکه عیار زعفرانش پایین باشه و باکیفیت نشه. نظرشما چیه عزیران؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در زمین‌های که درصد رس بالایی دارند، کشت زعفران توصیه نمی‌شود.

    3. نسرین

      سلام ما جنوب فارس شهرستلن داراب زندگی میکنیم هوای اینجا خصوصا تابستونا بسیار بسیارسوزان گرمی داره .ایا امکان کشت وجود داره ؟ گلخاته ای ؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        اگر که دمای تایستان بیشتر از 50 درجه سانتی گراد می‌شود، نمی‌توانید زعفران را به صورت خاکی کشت کنید اما کشت گلخانه ای امکان پذیر است.

    4. رها

      سلام ممنون از مطالب مفیدتون ، من اهل منطقه کوهستانی تبریز هستم حوالی بستان آباد ، منطقه ما کاملا کوهستانی و بسیار سرد تر از تبریز هست تو حیاط خونه مون زعفران کاشته بودیم تو فصل تابستون آبیاری شون کردم تقریبا حدود یک هفته هست که برگ هاشون در اومده البته نه همه شدن الان که از نیمه آبان هم گذشته هنوز گل ندادن ، من با علم به این که شاید سرمای بیش از حد هوا باعث شده گل ندن روشون رو با ۴ لایه نایلون ضخیم پوشوندم یه روز بعد فقط یکی شون گل داد و بعد هم هد روز که چک مس کنم متوجه میشم هر روز یه تعدادی برگ دارن جوونه میزنن ولی هنوز گل ندادن نمیدونم مشکل چیه ، هوای سرد اگر خوبه چرا گل نمیدن و اینکه سال قبل هم اصلا گل ندادن و تا موقع ریختن برف برگ های سبز باقی موندن و یک سوال دیگه اینکه من می خوام توی باغچه ام هم بکارم تو کدوم فصل می تونم پیاز های جدید رو جدا کنم ؟ تو اسفند میشه این کار رو کرد ؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        گل ندادن پیازهای شما ممکنه چند علت داشته باشه. عواملی مانند عدم کود دهی و تغذیه مناسب، عمق کشت نامناسب، آلوده بودن پیازها و یا کیفیت پیازها دلایلی برای گل ندادن هستن.

    5. ملاحت انصاریفر

      آیا دراطراف شهر سرعین که زمستان های سرد وتابستان ملایم دارد برای کاشت زعفران مناسب می باشد یا نه؟

      • هانیه آریا

        بله هر چه آب و هوای مناطق سرد تر باشه برای کشت زعفران مناسب تر هستش

    6. سید فرهاد حسینی نژاد

      باسلام مطالب شما بسیار آموزنده بود آرروی موفقیت برای شما وهمکارانتان رادارم فقط سنوال بنده این است گیاه زعفران نیاز به آفتاب زیاد دارد ؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و سپاس از محبتتون
        بله، به طور کلی زعفران باید در محیط آزاد کشت شود و نیاز نوری خاص خود را می‌طلبد.

    7. شهیدی

      سلام مقاله بسیارمفیدی بود، پرسشی داشتم باتوجه به اینکه شهرسامسون ترکیه، اغلب ابری، وباران زاهس، زعفران قابل کشت هس، پرسش بعدی اینه که آیامیتوان درتراس خونه درون گلدان بزرگ، اقدام به کشت پیاززعفران نمود

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        اگر در تابستان بارندگی هست نمی‌توان کشت کرد.
        کشت زعفران در منزل رو میتونین انجام بدین.

    8. بهنیا

      باسلام اگه ازکاشت زعفران ۳۰کیلوگرم برداش کنیم پولش حدودا چقدهست

      • محمدجواد قیطاسی

        زعفران الان تقریبا 50 میلیون تومان معامله میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        زعفران الان تقریبا کیلویی 50 میلیون تومان معامله میشه

    9. سهیل

      سلام خسته نباشید
      من هزار متر انبار مرغداری دارم تو مازندران بین ساری و کیاسر با نور گیری کم (پنجره کوچک)
      میخوام اول برای تکثیر پیاز زعفران ۲۵ کیلو آزمایشی تو سبد خاک بکارم آیا این سبد ها در این مرغداری نیاز به لامپ رشد گیاه داره؟
      یا اصلا میشه کاشت؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای کشت در سبد و یا گلدان نیاز به تجهیزات ندارید. کافیه سبدها هارو در محیط آزاد قرار بدین.
        شرایط کشت در سبد و گلدان با شرایط کشت گلخانه ای کاملا متفاوت است.

    10. همایون داودی مفرد

      درود بر شما و مجموعه محترم
      بصورت اتفاقی با گروه ما آشنا شدم بسیار استفاده کردم از اطلاعات خوبی که دادید.ممنون میشم شماره تماس برای مشاوره اعلام بفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم از شما
        02191012322 خدمت شما

    11. مهران

      با سلام و عرض ادب
      میخواستم ببینم تو هوای تورنتو که دما به حدود منفی 17 هم میرسه و حدود 5 ماه هم طول میکشه میشه زعفران کاشت.
      ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر متاسفانه تورنتو آب و هوای خیلی سردی داره قابل کشت نیست

    12. علی بیگدلی

      سلام. خدا قوت به همه عزیزان.
      بنده یک هکتار زمین دارم در قز وین در منطقه ای به نام خورهشت که دارای بادهای شدیدی هست که به باد کهک معروف است به طوریکه از ژنراتورهای با دی در منطقه کار گذاشته اند .
      میخواستم بد ونم آیا در این شرایط باد خیز بازهم کشت زعفران سود آور است واین باد شدید برای زعفران مضر است. ممنونم از راهنماییتون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای رشد پیاز های زعفران مشکلی به وجود نمیاره ولی برای برداشت ممکنه که اذیت بشید

    13. محمود درزی

      سلام. میشه راهنمایی کنید؟ خواستم در مورد مناطق بسیار سرد نظیر منطقه کوهستانی کندوان در جاده چالوس بدونم که میشه زعفران کشت کرد یا خیر؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بله میتونین کشت کنین و آب و هوا سرد برای کشت زعفران مناسبه.

    14. مجید طاهری

      سلام باتشکر از مطالب علمی و مفیدتون
      سوالی که داشتم اینه که : پس در مناطقی مانند اهواز که تابستان های بسیار گرم و رطوبت های زیادی داره مناسب نیست! درسته؟
      در این صورت آیا راه یا روشی برای دور زدن این جبر محیطی و آب و هوایی وجود دارد؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        متاسفانه اهواز برای کشت زعفران مناسب نیست.
        در مناطقی که کشت زعفران به صورت خاکی امکان پذیر نیست، کشت گلخانه ای انجام میشه.

    15. محمد علی قزل غولی

      سلام شب بخیر و شادی
      من در سربندان زعفران ‌بکارم فضل کشت زعفران در جای سرد سیر چه ماه‌از سال است؟ ممنون میشم جواب بده محمد علی قزل غولی هستم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        فصل کشت زعفران از تیر ماه تا اخرای شهریور ماه هست.

    16. سید مجتبی

      با عرض سلام و خدا قوت فصل کاشت زعفران چه موقع هست فصل دی میشه کاشت

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمان کشت تیر ماه تا شهریور ماه است تو فصل ها و ماه های دیگه ای امکان کشت وجود نداره

    17. محمددیناری

      سلام من یک هکتار زمین دارم چند کیلو پیاز نیاز دارم ک زعفران بکارم؟کیلویی چقد میشه؟ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر شما 10 تن پیاز نیاز دارید برای مشاوره و قیمت هم باهاتون تماس گرفته میشه

    18. کوهی

      آیا در اب هوای بارانی هم زعفران میشه کاشت کرد ما گیلان ماسوله هستیم.چ زمانی باید در این اب و هوا کشت شود.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر که توی تابستون بارش باران دارید نمیشه کشت زعفران انجام بدبد

    19. زهرا

      سلام من ازتبریزهستم.زعفرونهام تازه تیچ زدن وهوای اینجا یهو کاهش دماشده.سوالم اینه که ایا بیارمشون داخل خونه ؟یابمونن بیرون

      • محمدجواد قیطاسی

        نه حتما باید زعفران ها تو فضای باز باشن زیر برف و بارون

    20. نارین

      سلام وقتتون بخیر زعفران رو در مناطقی مثل کرستان میشه کشت کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        بله کردستان آب و هوای بسیار خوبی برای کشت زعفران داره

    21. افشار

      درخواست كشت زعفران در فيروز كوه هستم راه نمايي بفرماييد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر تماس بگیرید لطفا
        02191012322

    22. فاطمه

      سلام وقتتون بخیر من ازاین مطلب ها خیلی خوشم اومد ولی ی سائل دارم من گرگان زندگی می کنم وتوی سبد میوه زعفران کاشتم از ۲۳ مهر ولی تاز جوانه زده نمره ۵ جومیدم

      • هانیه آریا

        وقت بخیر ممنون از شما
        تقریبا 1 ماه زمان میبره تا پیاز رشد کنه طبیعیه

    23. ناشناس

      من میخوام تو‌حیاطمون زعفرون بکارم
      چکار باید کنم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر تماس بگیرید
        02191012322

    24. ولی جعفری

      سلام خسته نباشید من در حیاط خانه کمی زعفران کاشتم حالا هم در آخر مهر ماه رشد کرده وگل های بنفش دارد آیا بعد از این من چکار کنم آبیاری کنیم یانه

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بعد برداشت آبیاری همراه با کود دهی انجام بدین

    25. اصغر نوری

      سلام
      آیا در مناطق دیم شهرستان اردبیل میتوان زعفران کاشت

      • محمدجواد قیطاسی

        خیر متاسفانه تو زمین های دیم نمیشه زعفران کشت کرد

    26. طالب راستگو

      مقاله خوب بود ممنون
      اما به کمک بیشتر نیاز است
      گیلان /سیاهکل /دیلمان/کوهستاتی است زمستان دوره سرما زیاد است
      تابستان روزها نسبتا” گرم وشبها خنک است//زعفران وحشی زیاد است

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و سپاس
        اگر در تابستان بارندگی ندارین، میتونین کشت کنین/

    27. محمد

      سلام.تو مناطق سردسیر اذربایجان که دوره سرمایی طولانی و زمستانهای سختی هم داره تا منفی 20هم میرسه میشه زعفران خوبی برداشت کرد؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله آب و هوای سرد برای زعفران خیلی خوبه کلا زعفران یک گیاه سرما دوسته
        چه متراژی قصد کشت دارید؟

    28. بیژن الماسی

      سلام خسته نباشید اززمان خریدپیازچه که مشهداست تاکاشت آن که خوزستان البته شمال خوزستان باغملک هستش چقدرزمان هست تاکشت شودمنظورم اینه که پیاز نمی میرد

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم نه نگران نباشید پیاز ها سالم ارسال میشه خدمتتون