آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

6 سوال پر تکرار درباره کاشت زعفران در خاک

آخرین بروز رسانی: 8 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • بسیاری از افراد با خرید پکیج های پیاز زعفران، کاشت زعفران در خاک را به نحوی در منزل یا زمین و باغچه کوچک خود تجربه می کنند، اما در این بین سوال های زیادی برای آن ها به وجود می آید که  ما در این مقاله به این سوال های پر تکرار شما عزیزان پاسخ خواهیم داد، پس حتما در ادامه این بخش ما را همراهی کنید.

    سوال 1: زمان محلول پاشی، کود‌‌ دهی و آبیاری پیاز زعفران چه موقع است و چگونه انجام می شود؟

    زعفران جز گیاهان کم آب است که نیازی به آبیاری فراوان ندارد، اما گیاه زعفران با توجه به منطقه ای که آن را کشت می‌کنیم ، به 1 الی 4 مرتبه آبیاری نیاز دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم ، زمان آبیاری است که باید به طور دقیق و در زمان مناسب خود انجام شود و نکته مهم دیگر این است که در فصل تابستان به هیچ عنوان آبیاری نشود.

    کاشت زعفران

    مراحل آبیاری پیاز زعفران

    به طور کلی بسته به میزان بارش باران باید 3 الی 4 دفعه اقدام به آبیاری گیاه زعفران کنید.

    آبیاری اول : اوایل مهرماه و قبل از بارش های پاییزی

    آبیاری دوم : آبان ماه و بعد از پایان گلدهی

    آبیاری سوم : بهمن ماه

    آبیاری چهارم : اردیبهشت ماه در زمان زرد شدن برگ های پیاز زعفران

    نکات مهم آبیاری کاشت زعفران در خاک

    1ـ به هیچ وجه در فصل تابستان مزرعه خود را آبیاری نکنید. زیرا با این کار آفات و بیماری‌ ها را به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید.

    2‌‌‌‌ـ آبیاری سوم یا باران باید پس از وجین کردن و کود‌ دهی زمین اتفاق بیفتد.

    3ـ موارد گفته شده به‌ صورت کلی می‌باشد و شما می‌توانید با توجه به محل زندگی و منطقه شهری و کشت خود آن را شخصی‌‌ سازی کرده تا بیش‌ترین بازدهی را از مزرعه زعفران خود داشته باشید.

    مراحل کود دهی و محلول پاشی پیاز زعفران

    در آبیاری اول که شما انجام می‌دهید، هیچ نوع کودی استفاده نمی شود. ولی آبیاری دوم که صورت می‌گیرد ، باید از کودهایی استفاده شود که، رشد ریشه زعفران را افزایش دهد و باعث جذب بهتر عناصر توسط ریشه از خاک شود. این مرحله از آبیاری را زاج آب میگویند.

    محلول‌پاشی زعفران در اوایل آذر ماه طی شرایطی مانند دمای مناسب (بین ۱۰ تا ۲۰ درجه) و نور خورشید کافی صورت می‌گیرد که باعث افزایش سطح برگ زعفران و در نتیجه افزایش جذب نور توسط گیاه می‌شود.

    محلول‌پاشی دوم تا چهارم زعفران که در زمستان انجام می‌شود باعث افزایش تعداد پیازچه‌ های دختری و هم‌چنین افزایش سایز آن‌ها میشود.

    در اوایل بهار و قبل از خشک و زرد شدن برگ‌های زعفران باید محلول‌پاشی بعدی صورت پذیرد. در این مرحله، تمامی عناصر ریز مغذی را به همراه پتاس در اختیار گیاه قرار داده می‌شود.

    ما در مقاله‌ی مربوط به محلول پاشی بصورت مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

    سوال دوم: محل نگهداری پیاز زعفران بعد از کاشت زعفران در خاک به چه صورت است؟

    بسیاری از شما عزیزان از تیم ماه چین سوال می‌پرسید: از زعفرانی که در گلدان یا در جعبه کشت کردیم را در چه محلی نگهداری کنیم؟ و در کجا قرار بدهیم تا رشد مناسبی داشته باشند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا از پاسخ این سوال ها اطلاع پیدا کنید.

    پیاز زعفران هم مانند سایر گیاهان زنده است، و برای رشد به تابش نور خورشید نیازمند است. پس در این صورت، باید گلدان ها و جعبه هایی که پیاز زعفران در آن کاشته‌ایم را در محلی قرار بدهیم که مستقیما نور خورشید به آن بتابد.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    کاشت زعفران در خاک

    اگر شما در مناطقی مانند شمال کشور هستید که در تابستان هم بارش باران اتفاق میوفتد باید جعبه ها و گلدان های زعفران را جا به جا کنید چون به هیچ عنوان ، نباید در فصل تابستان خاک مزرعه پیاز زعفران رطوبت داشته باشد

    نکته قابل ذکر دیگر این است که، پیاز های زعفرانی که در جعبه کاشته شده اند، چون خارج از خاک هستند، بیشتر در معرض دمای هوا و تاثیرات آن قرار دارند. به همین دلیل زودتر از همه به خواب می‌روند و برگ های پیاز زعفران خشک و زرد می‌شود.

    سوال سوم: در چه مناطقی کاشت زعفران در منزل صورت می‌گیرد؟

    یک مزیتی که کاشت زعفران در منزل نسبت به کاشت زعفران در خاک دارد، این است که به دلیل امکان جابه جایی آن میتوان در اکثر مناطق کشور کشت کرد.

    رطوبت و دمای بالا دو مورد از محدودیت های کشت خاکی است، که کاشت زعفران در منزل این محدودیت ها را ندارد. به همین علت از شمالی ترین منطقه ایران تا جنوبی ترین منطقه آن کاشت انجام میشود.

    سوال چهارم: هر پیاز زعفران چند گل می‌دهد؟

    موضوع تعداد گلدهی پیاز های زعفران رابطه مستقیم با سایز و وزن پیاز دارد که هر پیاز در دوره رشد و گل دهی خود ممکن است بین 4 تا 8 عدد گل بدهد.معمولا پیاز هایی که زیر 15 گرم هستند در فصل برداشت زعفران تعداد 6 عدد گل می دهند.

    سوال پنجم: هر هکتار چقدر پیاز زعفران می خواهد؟

    یک سوالی که اکثر افرادی که در تماس با ما دارند این است که هر یک هکتار مزرعه چه مقدار پیاز زعفران نیاز دارد؟ باید گفت که به روش کشت آرمانی و استاندارد شما برای هر یک متر زمین کشاورزی یک کیلو پیا زعفران نیاز دارید که در یک هکتار برابر است با 10 تن پیاز زعفران که در یک هکتار کشت می‌شود.

    سوال ششم: هر کیلو پیاز زعفران چند گرم زعفران می‌دهد؟

    همانطور که گفته شد میزان گل دهی پیاز ها بستگی به وزن و سایز پیاز دارد و همینطور میزان برداشت زعفران هم رابطه مستقیم با وزن پیاز دارد. به عبارتی گفته می‌شود که از هر یک کیلو مقدار تقریبی بین 1 تا 2 گرم می‌توان زعفران برداشت کرد.

    سخن آخر:

    و در آخر باید بگوییم که سه سوال پر تکرار شما عزیزان را پاسخ دادیم و شما را به طور کامل با رعایت کردن برخی نکات مهم در کاشت زعفران در خاک آشنا کردیم پس حالا نوبت شماست که با آگاهی کامل درباره کشت زعفران این کار لذت بخش و فوق‌العاده را تجربه کنید.

    اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر درباره کاشت زعفران در خاک داری با ماه چین همراه باش.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۵ رای
    
    10دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      سلام خسته نباشید نگفتید محلول پاشی از چه کودهایی استفاده کنیم

      • هانیه آریا

        وقت بخیر اسم و برند کود ها تنها به خریداران پکیج ها ارائه میشه

    2. مجید

      درود جناب قیطاسی وقت بخیر
      برای زمین باچه شیبی میشه زعفران کاشت البته آبیاری قطره ای هست

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بهتر است زمین شیبی کمتر از 30 درجه داشته باشه.

    3. وحید اعظمی راد

      سلام خسته نباشید توضیحات عالی بود لطف کنید بگید اسم کود ومحلول پاشی با توجه به اجناس غیر اصلی بازار چه کود وچه محلولی استفاده کنیم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر ممنونم تماس بگیرید جهت مشاوره
        09108839439

    4. محمد جواد مطوس

      سلام، به شما دوستان کوشا بی ادعاومهربان، مطالب به صورت کلی خوب هستند ولی در بعض از جاها شاید به دلیل سیاست کاری جزئی نگری نشده من بیشتر مطالب‌ را یادداشت بر داری کردم واطلاعات نیز در مورد زعفران خیلی بیشتر شده با توجه به اینکه یک زمین400متری درجاده شیراز به سپیدان دارم وبازنشسته شدم مطالب عالی بودن وتصمیم دارم که این کاررا در آنجا انجامدهم ولی مشکلات مالی مانع آن هست ولی از شما کمال تشکررادارم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر ببینید یک سری مطالب هستند که به طور کل و به درستی نمیشه تو محتوا بیان کرد به همین دلیل پیشنهاد ما به شما مشاوره تلفنی و خرید دوره جامع کشت زعفران هستش

    5. ابوالفضل

      سلام می خواستم بدونم هرپیاز که شما گفتید ۲ گرم زعفران میدهد این در سال اول است دیگه در سال های دوم سوم و…. بیشتر می دهد یاخیر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر هر پیاز نه هر کیلو و از سال دوم به بعد