آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۳ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ابراهیم کاطمی

      بنده چندباراین دوره آموزشی مطالعه نمودم وبایدبگم که واقعاازتون ممنونم چون آموزشتون بسیارارزنده وپرمحتواست واگرخدابخواهدشایددرآینده ایی نه چندان دوربامشورت وکمک شماعزیزانه گرانقدراقدام به کشت زعفران

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خوشحالیم که مشتاق به کشت زعفران هستین

    2. گودینی

      ساام خسته نباشید مزرعه من حدود دو هزار متراست الان علف هرز زیاد داره بخاطراینکه این علفهای هرز تخم نکنند دارم سله شکنی میکنم حالا دوتا سوال اول اگه در حین کار از بوته کنده بشه روی فصل بعدش تاثیرداره یانه دوم سم علف هرز چی معرفی میکنید که الان استفاده کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر علف کش سوپر گالانت مناسبه
        عذر میخوام سوال اولتون رو متوجه نشدم

    3. آرمان منصفی

      آموزش تئوری بسیار عالی است و یک دید کلی به موضوع ارائه میدهد .
      ولی توضیح ندادید که میزان منفعت در واحد سطح چقدر میباشد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه این موضوع با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    4. مسعود گل محمدی

      سلام خسته نباشی کاشت زعفران رو داخل حیاط منزل انجام بدم راهنمایی خواستم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر مقاله کشت زعفران در منزل رو مطالعه کنید

    5. مجید

      سلام منطقه خوزستان میشه کاشت انجام داد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر کدام شهرخوزستان هستین ؟

    6. س. حسینی

      درود بر شما و بسیار عالی و سپاس از توضیحات شما 🙏🙏

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    7. اکبر گلی

      سلاموقت شما بخیر ایامخلول پاشی زعفران واقعا کارای داردچگونه وشما استاد گرامی چه نوع کود برای محلول پاشی توصیه میفرمائید ممنون میشم راهنمای کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت یخیر بله صد درصد محلول برای زعفران مثل غذا برای انسانه همانقدر واجب و ضروری
        برای تهیه پکیج ها و آشنایی با محلول ها هم با پشتیبانی تماس بگیرید

    8. مهدی

      سلام من یک زمین دیم دارم میخوام زعفران بکارم اما برای آبیاری گفتم با تانکر آبیاری کنم میشه یا نه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله اگه بتونید آبیاری مزرعه رو تامین کنید میشه کشت کرد

    9. سید عباس جوادی

      سلام وقت بخیر
      من تجربه پخش وبسته بندی زعفرون رو دارم
      حالا علاقه مندم تو کشاورزی زعفرون باشم.
      زمین تو حوالی کمیجان نرسیده به همدان هست.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله خیلی هم عالیه برای مشاوره کشت با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180

    10. محمد

      سلام ممنون بابت مطالب سازنده.
      لطفا مراحل چند ساله که عمر مفید پیاز زعفران هست هم اضافه کنید .
      سال بعدش چه کارهایی انجام باید بدیم .
      سال اول کاملا روشنه اما سال های بعد اصلا چیزی ذکر نشده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای سال های بعد باید کود دهی و محلول پاشی رو انجام بدین برای تقویت پیاز ها

    11. بارزان جهانگیری

      سلام خسته نباشید،میخواهم هفت هزار متر مربع زعفران کاشت کنم ولی هیچ گونه اطلاعی درباری زعفران ندارم ایا کسی هست که مشاوره بده؟

      • ماه‌چین

        بله ما تو مجموعه ماه چین، ما میتونیم مشاوره اختصاصی بهتون بدیم
        فقط کافیه از قسمت تماس با ما با مشاورانمون تماس بگیرید

    12. رحیم الله حبیب زی

      بسیار خوب دستتان درد نکند بسیار یک تجربه فوق العاده دارین بسیار تشکر
      ۔

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام لطف دارین خیلی ممنون

    13. سعیدشکوری

      سلام اگر بخوام هزارمترمربع آماده کنم ازصفرتاصدچقدر هزینه داره

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر شما تقریبا برای هر 1000 متر کشت خاکی 18 الی 20 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارید

    14. مهدی مسگر

      سلام و وقت بخیر و تشکر از مطالبتون
      چندتا سوال داشتم:
      در خوزستان البته شهرستان دزفول که تابستون های معتدل تری داره نسبت به شهرهایی مثل اهواز و آبادان و خرمشهر و ضمنا شرجی خیلی کم داره امکان پرورش اقتصادی زعفران هست؟
      مطلب دوم با توجه به متراژ3000متر آیا با توجه به هزینه های کارگری که شاید اصلی ترینش هزینه برداشت باشه چون در منطقه ما کشت نشده یا خیلی کم کشت شده و احتمالا کارگرش گیر نیاد در این متراژ به صرفه هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر مچکرم لطف دارین
        کشت در منطقتون بستگی به میزان بارش داره که اگر بارش در حد متوسط دارین می‌تونید کشت کنید
        برای براورد هزینه ها هم می تونید با پشتیبانی تماس بگیرید
        02171057180

    15. طاهره حاجی

      سلام وقت بخیر
      توی شهر تهران هم میشه کاشت انجام داد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میشه کشت کرد

    16. مسعودی

      سلام مهندس وقت بخیر
      از سایت عالی تون ممنونم ، یک زمین به مساحت صد متر رو میشه زعفران کاشت ، و این محیط چقدر زعفران میده؟
      میشه از این اندازه زمین شروع کنم ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله می تونید کشت کنید تقریبا تا 100 گرم 150 گرم هم می تویند برداشت کنید

    17. حمید

      با سلام با تشکر از سایت خوبتان
      یک سوال آیا زمین کشاورزی به مساحت به متراژ 514 در ماهدشت کرج می شود زعفران کشت کرد ممنون ار راهنمایی شما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میشه کشت کرد برای مشاوره با پشتیبان ماه چین تماس بگیرید

    18. امینیان

      جالب بود ممنون دست تون درد نکنه خدا خیر تون بده ک بعدازچندسال بفکر دیگران هم هستید خدا قوت درضمن سوالم در ۵۰ متر امکان برداشت چقدر زعفران هست ممنون سپاس

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام مچکرم لطف دارین شما تا 50 گرم می تونید برداشت کنید

    19. محمد مهدی ج

      سلام من میخام ببینم سه متر چقد زعفران میده ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر در حد مصرف شخصی خودتون

    20. یاسر

      با عرض سلام و خسته نباشید
      من در استان مازندران شهر قائمشهر ساکنم.
      یک مکان ۵۰ متری دارم.ارتفاع این مکان ۳/۵۰ متر است. میخواستم بدونم که آیا میشود در این مکان زعفران گلخانه ای پرورش داد؟
      آیا در مازندران میشود زعفران پرورش داد؟
      روش کار زعفران گلخانه ای چطوری است؟
      لطفاً در این مورد راهنمایی کنید.
      با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره تخصصی با پشتیبانی و کارشناسان تماس بگیرید.

    21. ناصری

      سلام وقت بخیر من از استان کرمانشاه هستم تو استان ما زعفران کشت میشه ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله می تونید کشت کنید

    22. طیبه

      سلام. من حدود 10-15 پیاز زعفران داشتم که آنها را در یک گلدان کاشته ام و از آنها در محیط حیاط خانه نگهداری می کنم.. برای مراقبت های بعدی به راهنمایی نیاز دارم.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر باید توی فضای آزاد بزارین زیر نور خورشید و باران زاج آب هم امجام بدین

    23. قاسم مرادی

      بسیار عااالی
      خداقوت

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    24. علی اصغر

      سلام وخسته نباشی.آیا پیاز زعفران که از دل خاک سبز کرده و بیرون آمده .میشه اول زمستان در آورد وجا ی دیگر کاشت.ممنون.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیر زمان جابه جایی تابستون هستش

    25. محمد غفور

      کشت زعفران بسیار عالی هست برای بخش کوچک کاشت زعفران چند هزینه لازم هست و باید چکار کرد ب کمک شما نیاز دارم هم اب دارم هم زمین

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر هزینه بستگی به متراژتون داره
        برای راهنمایی بیشنر با واحد پشتیبانی تماس بگیرید

    26. شاکر نوروزی

      خیلی بهتر بود یکم از در امدشون برای ما میگفتین
      با عرض خسته نباشید وخدا قوت
      من از منطقه مغان هستم واگر خدا بخواد میخوام این کار رو شروع کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره کامل با پشتیبانی تماس بگیرید

    27. مریم قاضی محسن

      سلام.عرض ادب و خداقوت خدمت شما.زمین زعفرانی هست که در سال سوم برداشت بوده.گلدهی بسیار کمی داشت و پیاز ها آلوده به کنه میباشد.برای تقویت گلدهی در سال آینده استفاده از کود و محلول پاشی با توجه به آلوده بودن پیاز ها به کنه فایده ای دارد و احتمالا باعث افزایش گلدهی خواهد شد؟برای سمپاشی چه توصیه ای دارید؟لطفا راهنمایی بفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله شما اگر محلول پاشی و کود دهی رو انجام بدین خیلی تاثیر خوبی داره

    28. نادر

      سلام من میخام تو خرم آباد با یاد خدا کشت زعفران داشته باشم آیا چند کیلو برای مساحت ۹۰۰متر نیازه و آیا از کی باید زمین رو آماده کنم برا کشت تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای هر یک متر یک کیلو پیاز نیاز دارید و زمین رو هم تیر ماه می‌تونید آماده کنید

    29. علی احمددریکوند

      سلام خسته نباشین ”’بنده یکونیم هکتار زمین در پلدختر لرستان دارم دیم هست ”خواستم بدونم ایا زعفران تو زمین دیم رشد میکنه واینکه چگونه علفهای هرز رواز بین ببریم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خیر زعفران به صورت دیم نمیشه کشت کرد

    30. محمود اميري

      زمان کاشت همون اویل شهریور تا مهر ماه هست که هوا کم کم رو به سردی می‌رود

      • محمدجواد قیطاسی

        بله درسته

    31. حمید شولی

      با سلام واحترام
      سپاس ازشما اطلاعا تون بسیار مفید ومثمرثمربود تادرودی دیگر درود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام لطف دارین شما ممنون

    32. سمیرا

      سلام دوسال زعفران تو سبد جا میوه کشت کردم ولی این ضد عفونیها یا این کودها استفاد نکردم فقط کود کهنه با خاک ماسه ترکیب کردم حالا رشد میکنه ولی گل نمیده چکار کنم راهنمایم کنید تورا خدا

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر باید حتما از پکیج های زاچ آب و مخلول پاشی استفاده کنید.میتونید از طریق سایت سفارش بدین و یا با پشتیبانی تماس بگیرید

    33. ناشناس

      باسلام.ممنون از اطلاعت مفید شما.چندتا سوال داشتم ،من ده تا پیاز وتو دوتا گلدان کاشتم تا حالا ۸تا گل داده ،بازم گل میده؟جوانه های جدید هم اضافه شده.واینکه پیازهایی که توی زمین کاشتم براثر بارندگی وبرف خراب میشن؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر ممکنه بازم گل بدن تا اخر آذر و اینکه خیر برف و باران زعفران رو خراب نمبکنه

    34. اهورا یعقوبی

      بادورد آرزوی بهترینها رو برای شما بزرگواران از خداوند متعال مسعلت دارم وخوشحال که شما سرورگرامی قوت قلب وگره گشاه و راهگشاه در زمینه اشتغال درمیان مخصوصا قشر جوان ودیدو نگرشتان جای تقدیر ودست مرزا دارد این بند حقیر در منطقه خارتوران در دل کویر زندگی میکنم وبهترین خاک واب وهوایی را برای کشت ظفران داراست میخواهم هم کشت گلخانه ای رو اجرا کنم وهم غیر گلخانه ای را مقدار سرمایه این حقیر صدوهشتا میلیون میباشد ومقدار زمین هم پنج هکتار ومیخوام انجامش بدم البته باراهنمایی های جنابعای وتیم فهیم وکاردانتان باسپاس فراوان منتظر رهنمود های جامع شما عزیز بزرگوار هستم بدرود پاینده ودنیا به کامتان شیرین وگوا

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر ممنونیم از لطف شما بزرگوار برای راهنمایی و پشتیبانی با شماره‌ی زیر تماس بگیرید
        02171057180

    35. محمد

      سلام آیا در همدان هم میشه کشت کرد ؟میشه آبان ماه هم کشت کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میتونید کشت کنید ولی زمان کاشت به اتمام رسیده از تیر ماه تا مهر ماه می تونید اقدام کنید

    36. آقاجانپور

      میخوام توکانالتون عضوبشم وازآخرین اخباربازازعفران ونحوه کاشت داشت وبرداشت مطلع بشم.ممنونم.

    37. بهرامی

      باسلام ایا سمت استان چهار محال وبختیاری هم کشت زعفران جواب میده چون قصد کشت داشتم اما میترسیدم جواب نده ..با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله میتونید کشت کنید

    38. علی جعفری

      عالی هستید ممنون از راهنمایی هاتون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارین شما مچکرم

    39. پری

      سلام وقت تون بخیر من یه زمین ۵۰۰میری دارم می خواستم زعفرون بکارم راستش هیچی ازکاشت زعفرون نمیدانم می خواستم ببینم پیاز زعفرون مرغوب از کجا باید تهیه کرداین زمین چقدرپیاز می خوادچقدرکود می خودآیا اگر کمی خرج کردم ایاسودی برایم می ماند

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره لطف کنید با این شماره تماس بگیرید
        02171057180

    40. ابراهیم کریمیان

      احسنتم مرحبا مطالب راجب زعفران عالیه که برام فرستاده شد خداوند اجرش را بهتون بدهد سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارین شما

    41. علیرضا میرمحمدی

      دوست بیشتر از تجربیات شما استفاده کنم.ومرا بیشتر رهنمایی کنید.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر در خدمتتون هستیم برای مشاوره
        02171057180

    42. ابراهیم کریمیان

      در یک کلام مطالب و منابع معتبر و قابل اعتماد بود خداوند بانی مقاله ومطالب را حفظ کند عالی بود اجرکم عندالله و من الله توفیق

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارین شما

    43. عبدالرضاجلالیان

      سلام وتشکرازتوضیحات ومشاوره های بسیارکاربردی وتخصصی درزمینه تمام مراحل کاشت،داشت وبرداشت زعفران.بنده باتوجه به نکات کاربردی ومهم ارائه شده توسط واحدشما زمینی به ابعادپنج متر عرض وبیست مترطول زیرکشت بردم والحمدالله تجربه خوب وزیبایی برایم شد.باآرزوی بهترین ها برای شماخوبان.درضمن صفرتاصد کارم را باالگوی پیشنهادی وتوضیحات شما پیش بردم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر خوشحالیم از اینکه کشتتون نتیجه داده مچکرم لطف دارین

    44. ع م نیکو

      با تشکر از زحمات شما، مقاله مفید و آموزنده ای بود.

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارین

    45. فرشته

      سلام من حدودا ۲۰ عدد پیاز زعفران دارم میخوام تو گلدون بکارم ، گلدون چه اندازه باشه ؟وچجوری باید بکارمشون؟ و چجوری باید آبیاریشون کنم؟
      ممنون میشم زودتر جواب بدین چون تو پیامها خوندم که فرصت کاشت پیاز زعفران تمام شده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        سایز گلدون ها متوسط باشه میتونید در هر گلدون 5 الی 6 عدد پیاز بکارید با فاصله 3 سانتی ازهم

    46. شهاب

      با سلام. خدمت آقای مهندس توی حیاط خانه دو الی سه متر زعفران کاشتم میخواستم این کود زاچ‌آب و محلول رو از کجا بایستی تهیه کرد یا کود جایگزینی توی دسترس باشه استفاده کرد. ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر به زودی موجود خواهد شد

    47. ناشناس

      سلام سال گذشته زعفران کاشتم امسال دهم مهر ماه آبیاری کرده الان جوانه زده اما گلدهی ندارد امکان داره گل نده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر جای نگرانی نیست زمان برای گلدهی تا اواخر آبان هستش

    48. علی پور

      مطالب خوب واموزنده ایی درباره کشت زعفران بود

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم لطف دارین

    49. جلیل ابراهیمی

      سلام سلا شکنی دستی خوبه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله با 4شاخ میتونید انجام بدین

    50. حامد محرابی

      سلام وقت بخیر
      من سال سوم برداشت گل منطقه چناران و قوچان
      پارسال اول مهر اب دادم دقیقا بعد ۲۱ روز شروع کرد به گل . امسال هم اول مهر اب دادم ولی هنوز خبری اصلا از گل نیست به نظر شما از چی میتونه باشه . ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        ممکنه که آبیاریتون سطحی بوده باشه ولی جای نگرانی نیست