کاشت زعفران در یزد

کشت زعفران در یزد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کشاورزان یزدی باشد چراکه خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از مزارع و باغات کشاورزی در معرض نابودی قرار بگیرند و معیشت این قشر زحمت‌کش در معرض خطری جدی قرار بگیرد. یکی از راه‌ حل‌های مناسب برای این معضل تغییر الگوی کشت به سمت زعفران و دیگر گیاهان دارویی می‌باشد.

کشت زعفران در یزد می‌تواند کشتی پربازده و پرسود باشد در صورتی که روش درستی را برای کاشت زعفران انتخاب کرده باشیم و با مدیریت درست کودی مزرعه اقدام به تغذیه پیازها کرده باشیم. اما در صورتی که با روش سنتی اقدام به کشت کرده باشیم بازدهی مزرعه ما به شدت کاهش خواهد یافت و ممکن است در نوسانات بازار زعفران متضرر شویم.

چنانچه قصد کاشت زعفران در یزد را دارید پیشنهاد میکنم قبل از اقدام به هر کاری از مشاوره رایگان ماه‌چین استفاده کنید.

شرایط کشت زعفران در یزد

یکی از  سوالات کشاورزان استان یزد از این است که چگونه میتوانیم در یزد زعفران کشت کنیم؟

شما برای کاشت زعفران در یزد 4 راه در پیش روی خود دارید:

  1. کشت زعفران ٰآرمانی (برداشت 15 تا 20 کیلوگرم در هکتار)
  2. کشت زعفران سنتی (برداشت میانگین 5 کیلوگرم در هکتار)
  3. کشت زعفران گلخانه ای در یزد (برداشتی مشابه با روش آرمانی)
  4. کشت زعفران در گلدان یا سبد

کشت خاکی زعفران به دو روش انجام میشود : کشت آرمانی و کشت سنتی؛ پیشنهاد ما به کشاورزان یزدی انجام کشت به روش آرمانی است، چرا که در روش کشت آرمانی به بهترین شکل ممکن از تمام ظرفیت‌های یک زمین کشاورزی استفاده می‌کنیم تا به حداکثر بازدهی ممکن از مزرعه زعفران دست پیدا کنیم.

در روش کشت آرمانی از هدررفتن آب جلوگیری می‌کنیم و با افزایش تراکم کشت پیاز زعفران هزینه‌های مدیریت و نگه‌داری مزرعه زعفران را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهیم. لازم به ذکر است که انجام روش کشت آرمانی برای کشاورزان در مجموعه ماه‌چین رایگان می‌باشد.

در رابطه با کشت زعفران گلخانه ای در یزد نیز باید تمام به خوبی آموزش ببینید و با بررسی تمام مزایا و معایب این روش وارد این کشت بشوید. توصیه ما به شما این است که ابتدا با شرکت‌ در دوره‌های آموزشی کشت زعفران گلخانه ای دانش خود را در این زمینه بهبود ببخشید و سپس اقدام به شروع کار کنید.

کشت زعفران در یزد

زمان کاشت زعفران در یزد

فصل کاشت زعفران در یزد تابستان است. پیاز زعفران باید از اوایل تیر ماه تا نهایت هفته اول مهر ماه در خاک کاشته شود. پس بهتر است در این مدت پیاز خود را تهیه کنید. برای اولین سال کشت بهتر است در تابستان یک مرحله کوددهی حیوانی در مزرعه داشته باشید.

خرید پیاز زعفران در یزد

اولین و مهم‌ترین قسمت سرمایه‌گذاری زعفران خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران مناسب برای کشت زعفران خاکی و گلخانه‌ای باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد تا بتوانیم حداکثر بازدهی را از کشت زعفران خود بدست بیاوریم. برخی از ویژگی‌های پیاز درجه یک به شرح زیر می‌باشد:

  • پیاز زعفران بهتر است قالب درشت باشد ( به منظور افزایش بازدهی مزرعه زعفران در سال‌های نخست)
  • پیاز زعفران باید متناسب با اقلیم محل مورد کشت باشد
  • پیاز زعفران باید دارای حداقل میزان آلودگی باشد
  • پیاز زعفران باید در حین خرید دارای رطوبت مناسب باشد

ماه‌چین توانایی تامین پیاز مناسب کشت خاکی و گلخانه‌ای را برای هوطنان یزدی را دارد می‌باشد. ویژگی خاصی که خدمات ماه‌چین را از دیگر تامین‌کنندگان پیاز مجزا می‌کند خدمات کشت رایگان پیاز زعفران و مشاوره رایگان افزایش بازدهی مزرعه زعفران است.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

زمان برداشت زعفران در یزد

گلدهی زعفران در فصل پاییز با توجه به دمای منطقه در آبان ماه یا آذر ماه انجام میشود. استان یزد منطقه گرمسیری است و گلدهی در مناطق گرمسیر در آ‌ذر ماه با توجه به پایین آمدن دما بیشتر رخ میدهد.

آبیاری پیاز زعفران در یزد

پیاز زعفران بطور معمول به دو تا چهار مرحله آبیاری نیاز دارد. دو مرحله آبیاری در پاییز + دو مرحله در اسفند و فروردین ماه ؛ دو مرحله آخر در صورتی انجام میشود که در زمستان بارندگی در منطقه اتفاق نیفتد. توجه داشته باشید آبی که مزرعه میدهید شور نباشد.

آیا میتوانیم در یزد زعفران بکاریم؟

یزد استانی گرم و خشک در مناطق مرکزی ایران است که سال‌هاست خشک‌سالی را تجربه می‌کند و از نظر میزان بارش در میان استان‌های ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد. شغل غالب مردم برخی از شهرستان‌های یزد همچون ابرکوه، خاتم آباد و بهاباد کشاورزی می‌باشد.

این وضعیت نشان‌دهنده‌ی لزوم تغییر الگوی کشت از کشت‌های پرآب‌بر و کم بازده به کشت‌های کم‌آب‌بر و پر بازده‌تر است. کشت‌هایی همچون زعفران و دیگر گیاهان دارویی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی کشت‌های پرآب‌بر باشند.

کشت زعفران در یزد

افزایش بازدهی کاشت زعفران در یزد

یکی از روش‌های افزایش بازدهی زعفران انجام کشت زعفران آرمانی است اما این تنها تکنیک برای افزایش بازدهی مزرعه زعفران نیست. دومین مسئله مهم در کشت زعفران مدیریت کودی صحیح و علمی مزرعه زعفران است.

مدیریت کودی مزرعه زعفران شامل دو مرحله اصلی کوددهی زاچ‌آب و محلول‌پاشی می‌شود که می‌توانیم با مدیریت درست این دو مرحله افزایش قابل توجهی در بازدهی مزرعه زعفران ایجاد کنیم. یکی دیگر از خدمات ماه‌چین برای کشاورزان یزدی مشاوره رایگان مدیریت کودی مزرعه زعفران و تامین پکیج‌های کودی می‌باشد.

شرایط اقلیمی یزد

همان‌طور که گفتیم شرایط اقلیمی یزد گرم و خشک بوده و میزان بارش باران در آن بسیار کم می‌باشد. میزان بارش باران در سال زراعی 97-98 برابر با 110 میلی‌متر و در سال زراعی 98-99 برابر با 120 میلی‌متر می‌باشد. سال زراعی 98-99 یکی از پربارش‌ترین سال‌های زراعی بود و با این حال میزان بارش باران در استان یزد نسبت به دیگر استان‌ها بسیار پایین‌تر بود.

شرایط دمایی یزد نیز برای کشت زعفران مناسب می‌باشد و کمابیش مشابه با دیگر استان‌های زعفران‌خیز کشور است. حداکثر دمای یزد حوالی 40 درجه و در مردادماه به ثبت رسیده است و حداقل دما نیز در اواخر مهرماه و با مقادیر منفی به ثبت رسیده است.

آمار کشت زعفران در یزد

استان یزد با دارا بودن سطح زیر کشت حدودی 884 هکتاری زعفران و میزان برداشت زعفران 2800 کیلوگرمی در جایگاه 6 کشت زعفران در ایران قرار دارد. از جمله مناطق زیر کشت زعفران در یزد می‌توانیم به شهرهای بهاباد با میزان 400 هکتار زعفران و ابرکوه با 100 هکتار زعفران اشاره کنیم.

همچنین سطح زیر کاشت زعفران در خود شهرستان یزد نیز چیزی در حوالی 6 هکتار می‌باشد. استان یزد به لحاظ دارابودن موقعیت استراتژیک و مجاورت با استان‌های زعفران خیز دیگر ظرفیت‌های ویژه‌ای برای صادرات و انتقال زعفران به دیگر کشورها دارد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با کشت زعفران در یزد میزان بازدهی پایین کشت زعفران در این استان است. بازدهی کاشت زعفران در یزد حوالی 5 کیلوگرم در هکتار می‌باشد که با انجام روش کشت آرمانی می‌تواند تا 20 کیلوگرم در هکتار افزایش پیدا کند.