آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۳ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. خلیل شیراوند

      واقعا عالیه آموزش و تجربیات شما من در لرستان زندگی میکنم و میخواهم کشت بزرگ هکتاری انجام بدم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        لطف دارین ممنون
        انشاللهکه موفق باشین مجموعه ماه چین در خدمت شماست

    2. حسینی

      سلام خدا قوت، عزیز بنده هیچ آشنایی با کاشت زعفران نادارم و تا بحال هم کشت ننموده ام ولی الان می خوام در گلدان فعلاً و امسال بکارم، البته با راهنمایی و توضیحات شما. ان شاء الله. تشکر

    3. بیگ زاده

      سلام و درود مقاله عالی بود
      منطقه ما گرمسیری هست زمستان های کاملا معتدل دارد ، یخبندان اصلا وجود ندارد و تابستان گرم و خشک و تیر و مرداد گرما به ۵۰ درجه می رسد آیا امکان کشت زعفران وجود دارد ، در صورت پاسخ خیر …چه راهی وجود دارد …؟با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        اگر توی زمستون بارش باران ندارید و یا کم دارید می‌تونید گشت به روش گلخانه ای رو انجام بدین

    4. محمدرضا رنجبر کریم آبادی

      بسیار تا بسیار عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارین ممنونم

    5. Saber

      با سلام.ممنون از مقاله خوبتون
      به نظر شما این فصل از سال یعنی تا ۲۰ مهرماه اقدام به کاشت زعفران در شمال کنم خوبه یا نه ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        اگر هوای منطقتون سرد نشده زیاد و بارش باران شدید نیست بله میتونید کشت کنید

    6. محمد حسین هاشمی

      سلام وقت شما بخیر استاد گرانقدر
      بنده هاشمی هستم از نی ریز فارس میخام ب متراژ ۵۵۰ متر زمین شروع ب کشت زعفران کنم ب امید خدا
      نیاز ب کمک شما دارم راهنمایی کنید ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر در خدمتتون هستیم برای مشاوره با پشتیبان تماس بگیرید
        02191012322

    7. امیر

      بطور متوسط در متراژی حدود ۴۰۰۰ متر ، سالانه چند کیلو زعفران میشه برداشت کرد ؟ در بیرجند

      • محمدجواد قیطاسی

        در هر 1000متر 800 گرم تا 2 کیلو میشه برداشت کرد

    8. Amir

      بنظرم مقاله مفیدی بود البته تمام جزئیات رو نخوندم ولی حتما مطالعه می‌کنم چون تصمیم به کاشت زعفران دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله خیلیم عالی که میخواین کشت زعفران رو تجربه کنید

    9. عبدالله مولوی از شهرکرد

      سلام آیا بعد از سبز شدن میتوان زعفران را جابجا کرد با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        خیر زمان جابه جایی تابستان هستش

    10. مهدی قره باغی

      سلام من امسال سال پنجم است چکار کنم که پیارم بزرگتر وگول دهی بیشتر بشه ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        باید حتما کود دهی ومحلول پاشی مزرعه زعفران رو انجام بدین برای تقویت و گل دهی بیشتر

    11. مهدی قره باغی

      سلام من امسال سال پنجم است چکار کنم که پیارم بزرگتر وگول دهی بیشتر بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        شما میتونید از کود دهی و محلول پاشی استفاده کنید
        کودگاوی پوسیده بسیار مناسبه

    12. حمید رضاسوری

      بنده زمینی به وسعت ۳هزار متر را آماده کشت نموده ام تازه کار هستم لطفا راهنمایی نمائیدحدود ۲تن پیاز خریداری کردم نوع خاک سبک است یعنی کنار رودخانه فصلی است روسی شنی؛کود حیوانی ندادم چه مقدار میتونم برداشت کنم معمولا در هکتار چقدر غفران برداشت میکنن

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        شما به 3تن پیلز زعفران نیاز دارین برای هر 1000متر یک تن
        برداشتتون هم بستگی به مدیریتتون داره هستن افرادی که در هکتار 40کیلو برداشت میکنند

    13. حسین

      سلام خدمت شما من پارسال نیم هکتار کشت کردیم ونزدیک 400 گرم زعفران برداشت کردیم با توجه اینکه ما استان کرمانشاهیم چه وقت باید اب اولو داد واینکه سال اول حدود 20تن کود حیوانی استفاده کردیم ایا امسال دوباره میخواد یانه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        شما آبیاری اول رو 10مهر ماه انجام بدین
        خیر دیگه کود نیاز نیست فقط محلول پاشی رو انجام بدین

    14. محمد حسن ( شهیدی)

      سلام
      من حدودا ۵۰۰ کیلو را در ۱۰۰۰مترکاشتم و تجربه ندارم
      ارتفاع منطقه ما حددل ۲۵۰۰ متر از سطح بحر میباشد
      زمستانش سرد و پربرف است و تابستان دمااز ۳۰ درجه بالا و زمستان از۲۰ درجه منفی پایین نمیرود.
      اکثراسالهااز نیمه مهرمابه بعد شبهادمازیر صفر می شود
      ۱- آبیاری اول چه وقت انجام شود؟
      ۲- منطقه ما در جمع نمیه سرد سیر می رود یاسرد سیر؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        منطقتون سرد سیر هستش و آبیاری هم 10مهر ماه انجام بدین

    15. مصطفی

      سلام برای کشت اولیه میتونیم از کود حیوانی مثل گوسفند استفاده کنیم
      خیلی ممنون خسته نباشید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        برای کشت زعفران فقط از کود گاوی پوسیده استفاده کنید
        در نوع کود حیوانی هم کود گاوی پوسیده نسبت به باقی کودها در مزرعه زعفران بهتره
        دلیل آن نیز آنالیز مواد غذایی موجود در کود گاوی است که با نیازهای غذایی پیاز زعفران متناسب است.

    16. شم آبادی

      سلام
      خدا قوت
      و تشکر
      ببخشید حدود ۱۰۰ متر زمین دارم میخوام زعفران بکارم چه مقدار پیاز زعفران نیاز هست و آیا شما پیاز خوب دارید و یا محلول ضد عفونی و انواع کود های شیمیایی که برامون ارسال کنید
      اگه هزینه آن را هم برام بفرستید ممنون میشم
      تشکر

      • حامد امیرخانی

        سلام
        ممنونیم
        خیلی هم عالی
        برای 100 متر زمین حدود 100 کیلوگرم پیاز زعفران نیاز دارید و ما می‌تونیم براتون تامینش کنیم.
        در مورد کود و مواد ضدعفونی کننده هم مشکلی نیست و راهنمایی‌تون می‌کنیم.
        برای ثبت سفارش می‌تونید از داخل سایت و قسمت خرید پیاز زعفران اقدام کنید.
        خرید پیاز زعفران

    17. اسحاقی

      سلام . خیلی ممنون ازمطالب خوبی که درسایت گذاشتید . من یک زمین 5000 متری دارم که 2000 متر ان تپه هست وخاک این منطقه بیشتر رسی است . درقسمت نوک تپه چیزی نکاشتم و چون زمین دیمیزاراست قسمت بالای تپه را تانکر اب گذاشتم ولی از تقریبا شروع شیب تپه درختهای گردو وفندق وبادام کاشتم . درنظر دارم که قسمت بالای تپه را زعفران بکارم . میخواستم ببینم باتوجه به رسی بودن خاک ایا نتیجه میدهد؟ البته من درمنطقه طالقان هستم ودوستان من زعفران درزمینهای مسطح کشت کردند ولی عطر وبوی چندانی ندارد. یک سیوال دیگر هم داشتم ایا عطر وبو ورنگ زعفران به خاک بستگی دارد یا به نوع مرغوبیت پیاز ان . خیلی ممنون . پاینده باشید

      • حامد امیرخانی

        سلام
        در شرایطی که گفتین میشه زعفران کشت کرد. اصلا شما اگه پیاز زعفران رو به حال خودش و بیرون از خاک هم بزارید رشد میکنه و گل میده. ولی اینکه آیا بازدهی خوبی داره یا نه باید بررسی بیشتری انجام بشه. ممکنه هزینه‌های اصلاح خاک از میزان تولید زعفران بیشتر بشه و عملا کشت زعفران اقتصادی نباشه.
        اگر زعفران بکارید و کمی هم خاک رو با کود حیوانی و چند کود پایه دیگه غنی و اصلاح کنید می‌تونید محصول خوبی برداشت کنید. کیفیت خاک و غنی بودن اون نقش مهمی تو کیفیت زعفران دارن.

    18. محمدرضا قاسمی فر

      سلام ایا علاوه بر کود حیوانی در اول کشت نیاز به زاچ اب و محلول پاشی هم هست؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        وقتتون بخیر
        نه نیازی نیست.
        به طور کلی سه کود برای زعفران داریم.
        کود پایه(قبل از کشت)، کود زاچ‌آب (بعد از برداشت گل) و کود محلول‌پاشی (از حوالی دی‌ماه تا فروردین‌ماه)

    19. محمد

      سلام؛ ممنون از توضیحات خوبتون.۱میشه بگین ب صورت میانگین ب ازای هر هکتار چقد هزینه جانبی داره؟ منظور از هزینه جانبی هزینه کود شیمیایی یا حیوانی؛ همچنین هزینه شخم ب طور سالانه چقد هست و نمیخوام بگی برو از بازار بپرس ممنون میشم عدد بدی.
      ۲بین زعفران سنتی و گلخانه ای مردد هستم و چیزی ک مرددم کرده اینه ک چطور زعفران گلخانه ای رو از خاک در بیاریم منظورم اون زمین رو باید شخم بزنیم یا با بیل و کلنگ در بیاریم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        شخم سالیانه نداریم. فقط یک‌بار شخم می‌زنیم و تا هفت‌سال برداشت می‌کنیم. به امید خدا
        هزینه کود هم سالیانه شاید چیزی حوالی 10 تومن
        یه هزینه‌هم هست که برای برداشت و پاک کردن زعفران هست که بستگی به خودتون داره و منطقه‌تون
        تو یک منطقه هر کیلو گل رو 40 هزار تومن برداشت می‌کنن و تو یک منطقه کیلویی 25 هزار تومن. پاک کردن هم به همین منوال هست.

        بله دیگه باید هر سال پیاز جابه‌جا بشه تو کشت گلخانه‌ای و اگه خوب این کار رو انجام بدین میتونین موفق باشین. اگه تجربه ندارین بهتره اول کشت خاکی رو انجام بدین.

    20. رضاپور

      سلام وقت بخیر.از زنجان مزاحم تون میشم.یک باغ گلابی یکساله دارم که فاصله بین درختها ۴ متر می باشد و سیستم آبیاری قطره ای است.ایا میتوان مابین درختها زعفران کاشت یا خیر؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        وقت شما هم بخیر
        بله مشکلی نیست می‌تونید کشت کنید

    21. علی

      سلام آموزش به روش کشت ایروپونیک هم دارید

    22. سعید اسفندیاری

      سلام بنده از شهرستان هلیلان استان ایلام که منطقه ای گرمسیری است مزاح جنابعالی میشوم به امید خدا وراهنمایی شماقصد کاشت یک هکتار زعفران در این شهرستان نمایم ولی هیچ اطلاعاتی در این خصوص ندارم. با سپاس اسفندیاری

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        خیلی هم عالی جناب اسفندیاری
        بی‌زحمت مقالات سایت رو مطالعه کنید تا یه چیزایی از کاشت زعفران دستتون بیاد و بعد برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
        در خدمتتون هستیم.
        02171057180

    23. علی صادقی

      با عرض سلام من کارشناس ارشد رشته کشاورزی زراعت اصلاح نباتات هستم میخواهم بدانم آیا کشت زعفران از لحاظ اقتصادی جوابگوی یک زندگی هست آیا میتوان به صورت حرفه ای اگر کار کنیم میتوان جوابگوی یه زندگی امروزی باشد ممنون میشم مرا راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام دوست عزیز
        بله که جوابگو هست.
        اگر از کاشت تا فروش حرفه‌ای و هوشمندانه عمل کنید تو وسعت یک هکتار میتونه حتی خرج دو تا زندگی امروزی رو هم بده.

    24. حمید

      میخواهم برای اولین نفر درمنطقه مان کشت زعفران کنم هیچ دانشی نداریم حضوری شماراببینی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله
        ما تو تابستان که فصل کشت هست به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنیم و اطلاعات رو به صورت لحظه‌ای تو اینیستاگرام منتشر می‌کنیم. شما می‌تونید تو هر کدوم از این سفرها که نزدیک به شما بودیم به ما ملحق بشین. در ضمن می‌تونید برای هماهنگی بیشتر با شماره 02171057180تماس بگیرید.

    25. شهناز حسین نژاد

      مطالب بسیار خوبی بود .
      تصمیم به کاشت زعفران دارم .
      بهتر دیدم اول اطلاعات کسب کنم و بعد اقدام کنم .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما
        بله بهترین کار قبل از هر اقدامی کسب دانش هست. هر کمکی از دست ما بربیاد دریغ نخواهیم کرد.

    26. پریسا عطار

      سلام و درود به استادان هنرمند کشورمان
      اول از همه واقعا تشگر ویژه بخاطر توضیحات نقطه به تقطه
      دوم واقعا من خیلی علاقه شدید شدید دارم به کاشت زعفران اما…. شوهرم میگه امکان نداره تو خاک های حاصلحیز ما
      واقعا نمیتونم این علاقه رو نادیده یرم…و هیچ کس نیست بهم کمکی کنه تا بتونم رشد کنم تو رشته ی ک واقعا مورد علاقمه…دوست دارم کاشت و انجام بده تا به همه ثابت کنم که اونایی که بهم گفتن هه بابا امکان ندارخ تو نمیتونی حتی اسم کود ها رو هم بلد نیستی ثابت کنم در کنار شما اساتید و با کمک های شما چرا نتونم….فقط فکر و ذهنم اینه ک به همه ثابت کنم منم میتونم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام و درود خدمت شما
        ممنون از لطفتون
        شما کدوم منطقه هستین؟
        کشت زعفران در مناطق خیلی مرطوب شمال و جنوب به صورت خاکی ریسک داره و توصیه میشه که به صورت آزمایشی و محدود کشت بشه.
        اما تو سایر نقاط کشور میشه از هر دو روش خاکی و گلخانه‌ای استفاده کرد.

    27. جدیدی

      باسلام
      با توجه به اینکه بتازگی بنده اقدام به کشت نموده و به مقدار کافی از کود فرآوری شده استفاده کردم،آیا در مهرماه نیز نیاز به اضافه کردن کود حیوانی یا شیمیایی دارم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اگر موقع کاشت به میزان کافی از کود استفاده کردین دیگه نیازی به کوددهی نیست.
        مراحل بعدی کوددهی میشه زاچ‌آب (آبان‌ماه) و محلول‌پاشی‌ها در حدفاصل دی‌ماه تا فروردین‌ماه

    28. رضا عبدالهی

      سلام من در اصفهان هستم پیاز زعفران را از کجا خریداری کنم وقیمت ان چقدر است؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مجموعه ماه‌چین چند تا مزرعه تو نقاط مختلف کشور داره و میتونه پیاز مورد نیاز شما رو تامین کنه.
        لطفا با شماره 02171057180 تماس بگیرید.

    29. ویدا اصولی

      باسلام ممنون از مطالب مفیدتون میخواستم ببینم بعد چند سال میشه پیازهای اولیه رو که قبلا کاشتیم وزیاد شده مقداریش رو در بیاریم استفاده کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما
        هر سال تابستان میتونید پیازها رو خارج کنید اما بهترین راه برای اینکه بیشترین بازدهی رو از مزرعه بگیریم و کمترین استرس به پیازها وارد شود اینه در پایان سال‌های 6 و 7 پیازها رو از زمین خارج کنیم.

    30. زهره مرادمند

      با سلام و خدا قوت .مطاابتون خیلی مفید بود …در زمینی به مساحت حدودا ۲۰۰متر برا شروع مناسب هست .و برای شروع در این متراژ زمین سرمایه اولیه چقدر لازم هست؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سپاس
        حقیقت امر اینه که 200 متر نمیتونه براتون خیلی صرفه اقتصادی داشته باشه.
        توصیه ما برای کشت متراژ حداقل چند هزارمتری هست.
        برای این متراژ به 200 کیلو پیاز نیاز دارین که با توجه به نوع پیاز قیمتش متفاوته. می‌تونید به صفحه خرید پیاز زعفران مراجعه کنید و قیمت‌ها رو مشاهده کنید.

    31. احمد

      به نام خدا و با سلام
      با تشکر از مقاله خیلی خوب شما در مورد کاشت زعفران
      سوال بنده اینکه که از یک هتکار کاشت زعفران چقدر رعفران برداشت می شه و چقدر هزینه نیروی انسانی ان می شود. با تشکر

      • حامد امیرخانی

        سلام
        ممنون از لطف شما
        اگر زمین با روش آرمانی کشت شده باشه از یک هکتار زمین چیزی بین 10 تا 15 کیلوگرم به طور میانگین میتونیم برداشت داشته باشیم. البته بازدهی مزرعه کاملا به نحوه مدیریت شخص برمی‌گرده.
        برای نیروی انسانی هم بسته به سال کشت تعداد متفاوت خواهد بود و در سال حدود 20 روز به نیروی انسانی نیاز دارین و باقی سال یک نفر برای سرکشی و مدیریت مزرعه کافی است.

    32. سهراب

      سلام دوستان عزیز وگرامی خسته نباشید مطالب را مطالعه کردم وچیزهای زیادی در مورد گیاه زعفران یاد گرفتم و ممنون که تجربیات خود را دیگران به اشتراک گذاشتید سوالی داشتم یک روز برای خرید به بازار رفتم و در پیاده رو میرفتم چششمم به خانم مسنی افتاد که مقداری بذر را در پلاستیکی بسته بندی کرده بود سوال کردم چی هست اینها گفت بذر زعفران گرفتم بامطالعه مطالب شما برایم سوال شده ایا زعفران بذر هم دارد واگر دارد چگونه وکی میشود کشت کرد ممنون میشم اگر پاسخ دهید ….

      • محمدجواد قیطاسی

        با سلام خدمت شما
        بله زعفران بذر داره. پیاز زعفران همون بذر این گیاه هست که باید در تابستان اقدام به کشت اون کنیم.
        البته اگر پیاز زعفران مدت طولانی و در شرایط نامساعد از خاک بیرون بماند آسیب می‌بیند و بهتر است در تابستان از خاک خارج شود و در محل مورد نظر کاشته شود.

    33. غلام محمودی

      خیلی عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما

    34. جهانگیرقنبری

      راجع به کشت گلخانه ای زعفران مطالبی بگذارید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مطالب خوبی رو در این رابطه روی سایت بارگذاری کردیم که می‌تونید یک نمونه‌ از اون‌ها رو در لینک زیر مطالعه کنید.
        کشت گلخانه‌ ای زعفران

    35. سهیل

      سلام
      ببخشید پس از هفت سال چه چیزی خوب هست ک در اون مزرعه بکاریم
      ؟
      منظور بازدهی بیشتری خواهد داشت
      در حالت شرایط ایده ال اب و هوایی برای زعفران

      • حامد امیرخانی

        سلام
        معمولا بعد از 7 سال کشت‌هایی مثل گندم جو و یا ذرت انجام میدیم که به زمین فشار زیادی نیاد و بتونیم با یک شخم عمیق بعد از مدت‌ها زمین رو سروسامون بدیم.

    36. تاجی

      سلام من روی پشت بام خانمان میخوام زعفران بکارم مساحتی به ابعاد یک متر در ده متر به ارتفاع ۱۵ سانت خاک میشه زعفران کاشتراهنمایی میفرماید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        نه متاسفانه
        باید ارتفاع کاشتتون رو یک مقدار افزایش بدید. یپاز باید در عمق 20 سانتی‌متری کاشته بشه.
        در ضن باید زهکشی پشت‌بامتون هم انجام بشه تا مشکلی پیش نیاد بالاخره باید آبیاری انجام بدین و ممکنه به پشت‌بام یا پیازها آسیب برسه.

    37. سجاد

      سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی برام باارزش بود یه سوال داشتم اینکه آیا سم برای ازبین بردن علف های هرز وجود داره که به پیاز زعفران آسیب نزنه وچند کیلو کود حیوانی درهر متر مربع درنظر بگیریم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        بله هست. علف کش سوپرگالانت که علف‌کش اختصاصی تیزبرگ‌هاست برای زعفران بسیار مفیده. خود زعفران پهن بر‌گ هست.
        کود حیوانی پوسیده گاوی رو هم 4 تن به ازای هر هزارمتر می‌تونید استفاده کنید.

    38. Lomiempoms

      It agree, very useful idea

      • حامد امیرخانی

        hi
        .I am with you. Thank you for being by our side

    39. عباس

      سلام خسته نباشید اول ممنون از اطلاعاتی که دادید کامل و مفید بود
      در زمینی که تازه قرار نهال درخت پسته کاشت و حداقل ۳ یا ۴ سال زمان برای بزرگ شدن درخت و بهره برداری از اون زمان کافی داریم میشه زعفران کاشت البته فاصله هر درخت ۳ متر هست ممنون میشم راهنمایی کنید

      • حامد امیرخانی

        سلام
        سلامت باشید
        ممنون از همراهی شما
        بله مشکلی نیست می تونید کشت کنید.
        منتها سعی کنید تو تابستان به زعفران ها آب نرسه. رطوبت تابستانه می تونه باعث آسیب دیدن پیاز زعفران بشه.

    40. سجاد

      سلام خسته نباشید
      همانطور که گفتید اب و هوای مناسب تاثیر زیادی داره خوب اگه یک زمانی بارندگی شدیدی گرفت یعنی همه چی تمامه؟
      و سوال دیگری که داشتم بعد از هشت سال از برداشت زعفران برای کاشت مجدد پیاز های تازه باید خاک زمین عوض بشه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        بارندگی باعث میشه که فرایند برداشت سخت بشه چون زمین گل میشه و حرکت توش سخت میشه. اما از نظر گلدهی باید بگیم زمان گلدهی چند ساعت در اوایل روز هست و در صورتی که هم هوا سرد باشه گل‌ها باز نمی‌شن و کلاله‌ها آسیب خاصی نمی‌بینن.
        بعد از هفت یا هشت سال گلدهی باید پیازها رو به زمین جدیدی منتقل کنید و زمین قدیمی باید تحت کشت‌های دیگه قرار بگیره تا دوباره آماده کشت زعفران بشه.

    41. ناشناس

      با سپاس از مطالب زیبای شما
      جناب قیطاسی تا چند روز امکان آن هست که پیاز زعفران بیرون باشد و بعد کشت شود چون گاها برای انتقال از شمال تا برخی مناطق دیگر فاصله زیادی وجود دارد ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما
        بهتره این فاصله زمانی از دو هفته بیشتر نشه.

    42. رحیم زاده

      با سلام و تقدیم احترام خدمت همه عزیزان .
      جناب قیطاسی آیا شما در خصوص کاشت بصورت گلخانه ایی هم تجربه و یا توصیه ایی دارید .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خدمت شما دوست عزیز
        بله اتفاقا در حال تولید یک مجموعه‌ی آموزشی کشت گلخانه‌ای هستیم که به زودی بر روی سایت قرار می‌گیره. در صورتی که سوال یا مسئله‌ای در مورد این نوع کشت دارین می‌تونید تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنیم.

    43. رضا آقابراری

      درود بر شما و سپاس از اینکه اطلاعات گرانبها و حاصل چند سال آزمون و خطا ی خود را با ما به اشتراک گذاشتید.من اهل طالقان هستم و همینطور که میدانید طالقان منطقه کوهستانی و سرد است.ولی احساس میکنم برای کشت زعفران مناسب باشد میخواستم اگر ممکنه من را راهنمایی کنید.سپاسگذارم.

      • محمدجواد قیطاسی

        درود بر شما
        خیلی هم عالی
        شما لطف کنید با شماره تماس 02171057180تماس بگیرید تا در مورد این موضوع صحبت کنیم.

    44. محمد

      سلام
      پشتیبانی بعد از تهیه دوره تا چه مدت میباشد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        پشتیبانی به مدت یک دوره کشت هست.

    45. پدرام

      باسلام خسته نباشید
      از این ایده خوشم اومد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        خیلی هم عالی. موفق باشید.

    46. اطلس بازیار

      با عرض سلام وخسته نباشد من ی خانم خانه دار هستم ۴۵ ساله به همراه همسرم۵۲ ساله مادر شهر زندگی کردیم تا الان البته حدود دوسال هست که اومدیم در شهرستان و اینجا زمینی آماده کردیم برای ساخت خانه چون همسرم باز نشسته شدن و دیگر در شهر نمی توانستن بماند بعداز ساختن خانه فضای هست که مقداری درخت کاشتیم وخیلی دوست دارم فضای هرچه قدر کم هم باشه برای کاشت زعفران داشته باشیم ممنون میشم راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        با سلام خدمت شما
        سلامت باشید
        خیلی هم عالی
        شما می‌تونید با توجه به متراژی که دارین پیاز خریداری کنید.
        برای هر متر مربع به یک کیلو پیاز زعفران احتیاج خواهید داشت.
        بهتره از پیاز درشت استفاده کنید برای کشت تا تو سال اول کشت هم زعفران داشته باشید.
        لطفا از صفحه خرید پیاز زعفران ما دیدن کنید.

    47. محمد

      تشکر از محبت شما انشالله بهمراه تیم خوبتون همیشه در اوج دیده بشین با آرزوی بهترینها یاحق

      • حامد امیرخانی

        ممنون از اینکه کنارمون هستین و بهمون انرژی میدین.

    48. علی کریم زاده

      اگه میشه درامدکاشت زعفران درهکتاررواعلام کنیدممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        قبلا در یه مقاله به طور مفصل درآمد و هزینه کشت زعفران رو بررسی کردیم و می‌تونید مطالعه کنید. درآمد و هزینه کشت زعفران
        ولی به طور کلی اگر با روش کشت آرمانی حدود 10 تن در هر هکتار پیاز استفاده کنیم و تو مدیریت مزرعه خوب عمل کنیم می‌تونیم از سال سوم به برداشت 15 تا 20 کیلوگرمی در هکتار برسیم. قیمت زعفران هم که تو بازار مشخصه و می‌تونید استعلام بگیرید. در دو سال اول هم به امید خدا سرمایه‌گذاری که برای کشت انجام دادین برمی‌گرده.

    49. رحیم زاده

      سلام .
      در استان فارس شهرستان فسا میخوام کشت زعفران رو انجام بدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        وقتتون بخیر
        بی‌زحمت با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180

    50. علی

      سلام و عرض ادب
      یه سوال دارم از حضورتون
      اینکه : اگر پیاز تازه از خود قائنات
      تهیه کنم به نظر شما در مناطق سرد سیر مثل همدان بار خوبی میده؟
      بیشتر منظورم اینه که پیاز مناطق مختلف کشور با هم فرق داره و ممکنه پیاز یک منطقه مثل قائنات یا مشهد در جایی مثل همدان جواب نده؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خدمت شما دوست عزیز
        این مورد مطلق نیست اما بهتره پیاز مناطق سردسیر تو همون مناطق و پیاز مناطق گرمسیر تو مناطق گرمسیر کشت بشه.