آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۶ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محمد

      سلام
      ممنون از اطلاعات خوبتون
      بعد از هفت سال و خروج پیازها تا چند وقت نمی‌شود در همان زمین زعفران کاشت
      سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سپاس از شما
        بستگی به کارهایی داره که بعد از برداشت روی اون زمین انجام میشه. ولی حداقل باید 3 تا 4 سال کشت‌های دیگه انجام بدیم تا دوباره قابلیت کشت زعفران رو داشته باشه.

    2. عامر

      سلام به شما بزرگواران بنده دربلوچستان زندگی میکنم درتابستان آب وهوای گرم و خشک ودرزمستان سرمای زیادوخشکی داره میتونم زعفران کشت کنم درضمن چقد زنان میبره به سوددهی برسم ویک چیز دیگه بی نهایت زمین دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خدمت شما
        حداکثر دما برای زعفران در تابستان حدود 45 درجه و در زمستان حدود -35 درجه هست. در دو سال اول به امید خدا سرمایه شما برمی‌گرده و در چند سال باقی‌مانده هم سود خواهید کرد.

    3. یاس

      سلام وقت بخیر
      من میخواستم در استان زنجان شهرستان ماهنشان
      اقدام ب کشت زعفران کنم تقریبا ۵ هکتار زمین دارم میخواستم بدونم چقدر هزینه باید صرف خرید پیاز زعفران کنم و این که منطقه ای که من میخوام کشت کنم ،آب در دسترس نیس چن بار باید آب بدم وب چه مقدار و این کلا چقدر سرمایه میخواد و چقدر درامد داره برام
      ب دخل و خرجش میرزه آیا؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت شما هم بخیر
        لطفا با شماره 02171057180تماس بگیرید تا بتونیم بهتر در موردش با هم صحبت کنیم.

    4. حسین

      سلام آیا امکانش هست که در بین درختان باغ کشت کرد. فاصله درختان 5 متره و خیلی بزرگ نیست و سایه ندارن. تشکر

      • حامد امیرخانی

        سلام
        بله امکانش هست. اما باید سعی کنید تو تابستان به زعفران آب نرسه.

    5. زمانی

      عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از اینکه وقت گذاشتین و مطالعه کردین.

    6. هرمز

      اینجا نظرتون رو بنویسید…سودمنده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از همراهی شما.

    7. جواد کرمی

      اگر لطف بفرمائید برای کشت در استان البرز راهنمایی فرمائید ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام جناب کرمی
        بی‌زحمت با شماره زیر تماس بگیرید تا همکارانم راهنمایی‌تون کنن.

        02171057180

    8. علیرضا

      سلام پیاز زعفران چه موقع وازکجا تهیه کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ما می‌تونیم پیاز مورد نیاز شما رو تامین کنیم.
        شما می‌تونید الان پیاز مورد نیازتون رو با قیمت سال گذشته پیش خرید کنید و یا اینکه تیرماه به صورت مستقیم اقدام به خرید پیاز زعفران کنید. از لینک زیر میتونید اقدام به خرید کنید.
        خرید پیاز زعفران

    9. علیرضا

      باسلام وخسته نباشیدمیخواستم بدونم کاشت زعفران دراصفهان میتونم به صورت جعبه ای انجام بدم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        بله مشکلی نیست میتونید داخل جعبه کشت کنید.

    10. رادین

      سلام در استان گیلان می توان زعفران پرورش داد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله تو قسمت‌های کوهستانی گیلان زیبا و با ارتفاع بالا این امکان وجود داره.

    11. طاهر

      سلام
      نکنه ی اول و نکته ی چهارم کاملا باهم تنافض دارن.
      میشه منظورتوت رو واضح تر بگید.ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        کلیت منظورمون این بوده که یادگیری کشت زعفران به صورت تدریجی و با آزمون و خطا راه منطقی نیست و بهتره با استفاده از تجربه کسانی که این راه رو رفتن مسیر رو کوتاه‌تر کنیم و زودتر به نتیجه برسیم.

    12. Mobin

      با سلام و خسته نباشید.میخواستم بدونم که آیا در استان کرمانشاه زعفران قابل کشت هست یا نه؟؟ و میخواستم بدونم آیا میشه دز سال اول مقدار پیاز کمی کشت کرد و در سالیان بعد از پیاز های کاشته شده برای افزایش مقدار کاشت استفاده کرد؟؟ و برای کاشت یک هکتار در کل چه مقدار باید هزینه کرد؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        بله قابل کشت هست
        نه متاسفانه امکان این کار وجود نداره. برای یک هکتار باید حدود 10 تن پیاز خریداری کنیم و اصلی‌ترین هزینه کاشت زعفران همین خرید پیاز هست.

    13. سیدسرور حسینی

      سلام روز بخیر مخاستم کاری کشت زغفران شروع کنم آیا امکان دارد رهنمای کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        برای راهنمایی و مشاوره کشت زعفران با شماره زیر تماس بگیرید.
        02171057180

    14. سیدسرور حسینی

      سلام روز بخیر مخاستم کاری زعفران شروع کنم آما درموریدش اطلاعات ندارم لطفا رهنمای کنید

      • ماه‌چین

        درود
        میتونید دوره های آموزش ما رو از طریق این لینک مشاهده کنید.

    15. محمدجواد قیطاسی

      سلام
      سال نو شما هم مبارک
      باید یک یا دو بار آب میدادین و البته الان هم میتونید یک بار آبیاری کنید و مسئله خاصی نیست.
      احتمالا دلیل گل ندادن پیازها این بوده که سال اولی بوده که کشت رو انجام دادین.

    16. ناشناس

      با سلام و تشکر از مطالب خوبتون.
      1.زمینی که ما برای کشت زعفران در نظر گرفتیم همه شرایط گفته شده را دارد ولی میزان آهک زمین بالاست آیا می شود اقدام به کشت نمود؟
      2.آیا محل مطمئنی برای خرید پیازها وجود دارد؟راهنمایی کنید.
      3.آیا تضمینی برای فروش محصولات وجود دارد؟راهنمایی کنید.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از لطف شما
        اینکه بگیم میزان آهک زمین بالاست نمیتونه معیاری برای تصمیم‌گیری در مورد کشت کردن یا عدم کشت باشه. برگه آنالیز خاک مزرعه می‌تونه تو این زمینه کمک کنه و البته میشه با یک سری کارهای اصلاحی میزان اهک را تنظیم کرد.
        پیاز مورد نیازتون رو ما می‌تونیم تامین کنیم.
        خیر هیچ تضمینی برای فروش محصولات شما در بازار نیست. اما اگه کشت زعفرانتون رو زیر نظر ما و با استانداردهای ما انجام بدین ما زعفران شما رو خریداری می‌کنیم.

    17. زهرا

      سلام وقت بخیر
      من میخوام پشت بوم خونه زعفران بکارم آیا میشه؟حدود۶۰متر هست
      اینجا هواش مناسبه فقط از لحاظ متراژ شک دارم
      ممنون میشم راهنماییم کنید؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        وقت شما هم بخیر
        شما می‌تونید روی پشت‌بام و داخل گلدان یا جعبه کشت رو انجام بدین.
        برای تهیه‌ی پیاز باید اندازه‌ی حدودی جعبه‌ها رو مشخص کنید و تعدادشون رو تا میزان پیاز مناسب برای کشت مشخص بشه.
        الان شما بی‌زحمت یه تخمینی از تعداد و اندازه‌ی جعبه‌ها بزنید تا بریم برای مراحل بعدی.

    18. ناشناس

      سلام.وقت بخیر برای هر متر مربع چقدر پیاز باید تهیه کرد؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        وقت شما هم بخیر
        حدود 1 کیلوگرم

    19. داود

      سلام ودرود بر شما مطالب ارزشمند و بسیار مفید و کار‌بردی ارائه شده . آیا در یک باغچه حدود ۵۰ متر درمنطقه ساوجبلاغ البرز نیز میتوان زعفران کاشت؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        وقت شما بخیر
        بله تو منطقه شما زعفران کشت میشه و مشکلی نیست.
        برای 50 متر باید حدود 50 کیلوگرم پیاز زعفران تهیه و استفاده کنید.

    20. علی

      سلام و عرض ادب عالی بود اطلاعات خوبی بدست آوردم اما یک سوال
      ما در منطقه زنجان حدود ۱۰هکتاز زمین دیمی داریم آیا میشه زعفران کاشت؟ برای آبیاری با تانکر آبیاری کرد؟
      تقربیا آب و هوای سرد و خشک داره
      لطفا داهنمایی کنید
      متشکرم

      • حامد امیرخانی

        سلام و شادباش بابت سال نو خدمت شما
        بله آب و هوای زنجان هم برای کشت عالیه و مزارع اصلی ماه‌چین هم در نزدیکی زنجان و تو استان همدان هست.
        برای زمین دیم باید از آبیاری قطره‌ای و تانکر آب استفاده کنید.

    21. جمشیدی

      سلام خسته نباشید کاشت زعفران خاکی در ایلام مناسب هست؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        سلامت باشید
        به طور کلی بله
        اما برای بررسی میزان بازدهی باید بیشتر بررسی بشه زمینی که انتخاب کردین

    22. Mohsen

      سلام خدمت استاد عزیز
      من در استان اذربایجان شرقی شهرستان میانه هستم .ببخشید در هزار متر مربع چقدر میتونم محصول داشته باشم ،و از کجا باید شروع کنم اگه همین امروز بخوام اقدام به یاد گیری و کاشت زعفران بکنم با تشکر از راهنمایی شما

      • حامد امیرخانی

        سلام خدمت شما دوست عزیز
        شما لطف دارین
        بله خیلی هم عالی
        به ازای هر هزارمتر میتونید به امید خدا یک تا سه کیلو زعفران خشک برداشت کنید.
        برای شروع هم می‌تونید از مقالات سایت استفاده کنید و هر جا سوالی بود ما در خدمتتون هستیم. می‌تونید از طریق شبکه‌های اجتماعی و فرم تماس با ما ارتباط بگیرید.
        در ضمن یک دوره آموزشی هم داریم که میتونید از لینک زیر اون رو تهیه و استفاده کنید.
        دوره آموزشی

    23. اصفهانی

      سلام وقت بخیر جناب امیرخانی همشهری عزیز
      بنده در شهر همدان قصد کاشت زعفران رو در ابعاد 1 هکتار را دارم ولیکن دغدغه ای که وجود دارد آسیب رساندن توسط احتشام گوسفندان به پیاز زعفران می باشد این مشکل چگونه قابل حل شدن است

      • حامد امیرخانی

        سلام دوست عزیز وقت شما هم بخیر
        این مسئله ممکنه برای خیلی از مزارع پیش بیاد و راه‌حل اون هم اینه که بیشتر مراقب مزرعه باشیم و دور مزرعه را حصارکشی کنیم.

    24. حسین

      سلام
      می خواستم بپرسم همون سال اول که میکاریم هم محصول برداشت میکنیم؟
      و اینکه برای زمین 3000 متری چقدر پیاز زعفران لازمه؟ و چقدر هم محصول میشه برداشت کرد به طور تقریبی؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        وقتتون بخیر
        نه سال اول میزان محصول خیلی کم میشه و معمولا به حساب نمیاریم مگر اینکه پیازها خیلی درشت باشن و همون سال اول هم گل بدن
        برای زمین 3000 متری می‌تونیم حدود 2 تا 3 تن پیاز استفاده کنیم و تو سال سوم به حدود 5 کیلوگرم زعفران خشک برسیم به امید خدا.

    25. محسن

      سلام وقت بخير
      اگر زمين ١٥٠٠ متر مربع باشد و همه شرايط هم براي كشت زعفران مهيا باشد ، اولا چقدر پياز زعفران نياز است و اينكه چقدر حداقل و خداكثر ميشه برداشت كرد ؟

      • حامد امیرخانی

        سلام دوست عزیز وقت شماهم بخیر
        برای 1500 متر حدود 1 تا 1.5 تن پیاز میتونه عالی باشه.
        میزان برداشت حداقل و حداکثری رو نمیشه همینجوری مشخص کرد و بستگی به مدیریت شما داره اما در یک حد میانگین و در سال سوم می‌تونید 3 تا 4 کیلو زعفران خشک بدست بیارید به امید خدا.

    26. Bahar

      سلام وقت بخیر من میخواستم برای بار اول حدود یک حکتار زعفران در منطقه ای همدان که خاک شنی و رسی داره بکارم به نظر شما باز دهی خوبی داره یا نه سود خواهم کرد
      چقدر نیاز به سرمایه دارم . و اگه میشه آقای حامد امیر خانی شما شماره بزارید تا من با شما در این باره تماس بگیرم و مشاوره بدید تا نتیجه مطلوبی بگیرم

      • حامد امیرخانی

        سلام و درود همشهری عزیز وقت شما هم بخیر
        بله آب و هوا و خاک همدان برای کاشت زعفران مناسبه و می‌تونید اقدام کنید.
        اینکه سود می‌کنید یا نه بستگی به خود شما و مدیریت شما داره. مزارع اصلی ماه‌چین تو همدانه و خداروشکر ما راضی هستیم.
        برای تماس با ما و مشاوره می‌تونید با شماره زیر تماس بگیرید.
        02171057180

    27. ناز

      سلام من از قم هستم ارتفاع از دریا ۹۳۲ هست دمای قم ۱۸ درجه است قم در منطقه خشک و نیمه خشک قرار داری اب و هوای گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک دارد و در جنوب غربی مناطق مرتفع و کوهستانی دارد
      ایا میتوانم با تنطیم دما در محیط گلخانه ای شروع ب کشت زعفران کنم؟

      • حامد امیرخانی

        سلام وقتتون بخیر
        بله می‌تونید کشت گلخانه‌ای انجام بدید. اما قبلش توصیه می‌کنم حتما تحقیقات کامل رو انجام بدید و ببینید می‌صرفه گلخانه‌داری یا نه؟
        همین الان تو قم هم کشت خاکی انجام میشه و هم کشت گلخانه‌ای اگه می‌تونید برید سر بزنید و از نزدیک با کار آشنا بشید.
        مثلا تو کهک قم کشت خاکی انجام شده و بازدهی مناسبی هم داشته.

    28. عطیه

      سلام و عرض ادب
      مچکرم از مطالب شیوا و خوبتون
      منتها در دوره آموزشی نحوه کاشت زعفران گلخانه ای هم آموزش میدین یا فقط آموزش کشت مزرعه هست؟

      • حامد امیرخانی

        سلام و درود بر شما
        ممنون از لطفتون
        نه متاسفانه. این دوره مخصوص کشت خاکیه و تخصص ماه‌چین هم کشت خاکیه.

    29. الی

      سلام آقای امیرخانی.ممنون بابت مطالبتون واقعا عالی بود .من میخوام کاشت گلخانه ای رو شروع کنم ساکن کرج فردیس هستم .ممنون میشم راهنمایی کنین که برای کاشت سال اول چقدر پیاز بگیرم ؟؟؟؟

      • حامد امیرخانی

        سلام
        سپاس از شما که وقتی که گذاشتید و مطالعه کردید
        بسیار هم عالی خوشحال میشیم شما هم به جمع زعفران‌کارا بپیوندید.
        برای شروع پیشنهاد می‌کنیم یک بار کشت آزمایشی با متراژ محدود انجام بدید تا قلق کار دستتون بیاد.
        برای مشاوره هم می‌تونید با شماره 02171057180تماس بگیرید و یا اینکه از طریق لینک زیر اقدام کنید.
        تماس با ما

    30. ریحانه

      سلام مطلبتون عالی بود.بنده ساکن شهر همدان هستم و خیلی خوشحالم از اینکه شما همشهری عزیز در کسب و کارتون موفق هستید.خواستم بدونم میشه کشت زعفران رو در مساحت حدود۴۰۰متر شروع کنم؟آیا امکان کشت بین درخت هایی مثل انگور وجود داره؟حدودا چقدر سرمایه تجهیزات و پیاز زعفران میشه؟

      • حامد امیرخانی

        سلام و درود برشما
        نه متاسفانه امکان کشت زعفران بین درختان انگور نیست. کشت زعفران به نحوی است که نباید در تابستان در معرض آب قرار بگیرد و آبیاری تابستانه انگور باعث رسیدن آب به زعفران و آسیب دیدن پیاز می‌شه.
        اما اگر زمین خالی دارید هوای همدان برای کشت زعفران عالیه. تجهیزات خاصی نیاز نیست اما برای تهیه پیاز زعفران باید مقداری سرمایه اولیه داشته باشید.

    31. مهران

      مطالبتون خیلی مفید و آموزنده بود مطمئنا تجربیات شما چراغ راه ما مبتدی ها خواهد بود برای کسب و کار مناسب خدا به شما خیر دهد که این تجارب رو در اختیار همگان میگذارید در ضمن سئوال داشتم من در منطقه پردیس تهران هستم و آب آبیاری در اختیارمان پساب تصفیخانه فاضلاب شهری کهخروجی اون استاندار آیا برای کشت زعفران مناسب هست ؟
      دوم اینکه زعفران در گلخانه کشت بشه اقتصادی تر یا زمین معمولی

      • حامد امیرخانی

        سلام دوست عزیز
        در مورد آب حتما باید بیشتر بررسی کنید و آب رو به آزمایشگاه بفرستید تا مواد موجود در اون بررسی بشه.
        در مورد کشت هم باید با توجه به امکانات موجود تصمیم گیری انجام بشه. به طور مثال فردی که الان گلخانه در اختیار داره و تجربه گلخانه‌داری هم داره شاید گزینه مناسب برای اون کشت گلخانه‌ای باشه و همینطور در مورد کشت خاکی.
        در کل از نظر ماه‌چین کشت خاکی میتونه کم‌ریسک‌تر باشه و نسبت به هزینه‌ها بازدهی بیشتری نسبت به کشت گلخانه‌ای داشته باشه.

    32. علی

      سلام فراوان خدمت دوستان عزیز
      ایا امکان کاشت در شهر دزفول استان خوزستان وجود داره؟

      • حامد امیرخانی

        سلام و درود بر شما
        بله در دزفول زیبا هم میشه زعفران کاشت.
        یکی از شرکت‌های کشت و صنعت این کار رو انجام داد و بازدهی خوبی هم داشته.

    33. محمد

      ایا استان فارس برای کشت زعفران مناسب هست

      • حامد امیرخانی

        سلام
        بله دوست عزیز آب و هوای فارس برای کشت زعفران مناسبه
        بر اساس آمار جهاد کشاورزی در آباده، اقلید، بوانات، مرودشت، سپیدان، نی‌ریز، پاسارگاد، جهرم، سروستان، خرامه، رستم، استهبان و شیراز کشت زعفران انجام میشه و بازدهی خوبی هم داشته.

    34. احمدی

      با عرض درود و ادب خدمت شما بزرگوار منطقه ما سرحد اطراف شهرستان ممسنی پاییز وزمستانی سرد وبارش نسبتا زیاد وتابستانی معتدل مایل به خنک بطوری که در فصول پاییز و زمستان وحتی بهار بارندگی داریم آیا میتونیم در این منطقه زعفران بصورت دیم بکاریم

      • حامد امیرخانی

        با سلام خدمت شما دوست عزیز. ببینید بهترین استراتژی در کشت زعفران اینه که در کوچکترین واحد سطح بیشترین برداشت رو داشته باشیم و کشت دیم نمیتونه این رو محقق کنه.
        در ضمن زعفران در سال به حداقل 3 آب عمیق نیاز داره که آب باران نمیتونه جوابگوی این موضوع باشه. در نهایت می‌تونیم بگیم که بله میشه در شرایط آب و هوایی خوب کشت دیم داشت اما بازدهی چندان مناسب نیست. برای مطالعه بیشتر هم می‌تونید به لینک زیر مراجعه کنید.
        آبیاری مزرعه زعفران

    35. امین

      سلام من در استان چهارمحال و بختیاری هستم میخواستم بدونم با اینکه اینجا زمستان سرد دارد و بارش زیاد امکان کشت در منطقه ما هست

    36. عباس

      سلام.بنده در نظرآباد کرج به اندازه ۳ هزار متر کاشتم و امسال سال دوم هست با توجه به منظم ریختن پیازها به صورت ردیفی اما بعضی از قسمت های زمین گل درنیامده.لطفا راهنمایی کنید

    37. Nayerehsadat mirzaee

      سلام لطفا اگر امکان داره میخواستم از شما راهنمایی بگیرم .پدر من در اصفهان مزرعه ی زعفران داره ولی هرسال موقع برداشت گلهابا وجود برگ های سبز سوزنی زعفران خیلی سخت میشه گلها رو چید با توجه به این که من در فیلم ها و عکس ها دیدم که گل خالی از زمین بیرون اومده چطور ما هم میتوانیم برگ ها را حذف کنیم ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        باید برگ ها رو از بین نبرید.
        اگر آبیاری به موقع باشه اول گل و سپس برگ رشد می کنه.

    38. علی

      سلامببخشید من یک زمین تقریبا 2000متری در روستای سیریز ،شهرزرند دارم که قبلا درخت پسته داشته اما خشک شدند به علت اب کم وخاکش شور شده باید عوض شود والان میخواهم زعفران بکارم تا زودتر از درخت پسته ،به سود برسم ،ایا امکانش هست تو این منطقه زعفران کشت شود وبه سود برسیم . وجهت اطلاع از روش کشت زعفران چه باید بکنم ؟ .ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اگر آب و خاک شور باشه،نمیتونید کشت انجام بدید.

    39. elham

      سلام
      ضمن تشکر از مجموعه محترم ماه چین، لطفا راهنمایی کنید
      در منطقه الموت، حاشیه رودخونه شاهرود، تابستون نسبتن گرم و زمستون معتدل داره. ( کاشت برنج و شالی )
      آیا الان میشه کاشت زعفران رو انجام داده یا دیر شده ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        زمان کشت به پایان رسیده.
        انشااله سال آینده.

    40. مهین

      با سلام دو سال پیش نزدیک به صد و پنجاه کیلو زعفران را کاشتیم پارسال هم مقدار قابل تو جهی بهمون گل داده اما امیال برگ های زعفران در اومده اما دریغ از یک گل میشه لطف کنید راهنمایی کنید
      منطقه فیروزاباد در استان فارس هستیم

    41. حامدی

      سلام وقت بخیر، من در گیلان در یک باغچه کوچک ۳ متری پارسال مقداری پیاز کاشتم و امسال گل داده حالا میخواهم در این باغچه پیاز اضافه کنم ایا میشه در زمان کاشت پیاز پیازهای قبلی را ازخاک خارج کنم و خاک داخل باغچه را با کود گاوی خشک بهم زده و تمام پیازهای قدیمی وجدید را مجددا بکارم ،در گیلان کدام روش کاشت بهتر جواب میدهد با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله امکان پذیر است.
        اگر رطوبت بالایی ندارید که به پیازها آسیب بزنه،کشت خاکی رو پیشنهاد میکنیم.

    42. Mohsn pourhydar

      سلام جناب ازتون ممنون میشم سه تاسوال مهم دارم مختصر جواب بدین تا از کارشناسی شما بهره ببریم ۱-آیا پیاز زعفران را میشه تو ماهایه آخر پاییز هم کاشت و جواب هم بده ۲-شما فرمودین که تو زمستون آبیاری زیاد نمیخواد اما آب باران یا برف تا شکوفه دهی اگه زیاد باشه صدمه نمیزنه ۳-زمین های ما سمت اردبیله اما حسنش به اینه که توی بخش عرشه که زمستان معتدل و تابستون کاملا گرم و رطوبت کم داره مهمتر خاک وزمین حاصل خیزه باز نظر کلیه شما چیه البته برای امتحان میخوام 50کیلو بکارم ضمنا از مقاله عالیتون تشکر میکنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        زمان کشت به پایان رسیده،شما از اوایل تیرماه تا اواسط مهر ماه فرصت کشت زعفران دارید.
        بارندگی در زمستان به پیاز ها آسیبی نمیزند.
        گلدهی در مناطق سردسیر آبان ماه و در مناطق گرمسیر آذر ماه است.

    43. محسن

      با سلام و تشکر از توضیحات شما.
      ما زمین و باغی داریم در منطقه فریدن اصفهان(بویین میاندشت).
      الان میتوان زعفران کاشت؟ باتوجه به اینکه سرما شروع شده و دیشب هم باران شروع شد و کمی هم برف بارید.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        زمان کشت به پایان رسیده.
        شما می تونید از اوایل تیرماه تا اواسط مهرماه اقدام به خرید پیاز و کشت کنید.

    44. صفرنیا

      سلام جناب مهندس ،من تازه چند عدد پیاز جوانه دار زعفران خریدم و توی گلدان کاشتم ،آیا نیازی هست آبیاری بشه یا منتظر گلدهی زعفران بشم؟و لازمه که توی بالکن قرار بدهم گلدان رو و یا داخل خونه باشه،؟ممنون میشم جواب بدهید🌹

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اگر اصلا آبیاری نکردید، یکبار بعداز کشت آبیاری کنید.
        گلدان ها را در بالکن قرار بدید.

    45. دهقانی

      سلام
      ما در استان یزد زندگی میکنیم ایا میتونیم کشت انجام بدیم ؟
      برای خرید پیاز به کجا مراجعه کنیم ؟
      ایا زمانه کاشت گذشته ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله میتونید کشت انجام بدید.
        برای خرید پیاز از اوایل تیر ماه تا اواسط مهرماه از طریف لینک زیر اقدام کنید.
        خرید پیاز زعفران

    46. اکبری نژاد تبریز

      سلام، پارسال بدون داشتن هرگونه اطلاعات در باغچه حیاط در کنار دیگر گل و سبزیجات مقداری پیاز زعفران کاشتم و ماندند، امسال اوایل مهر ماه تا آب دادم یک هفته بعد سر از زمین در آورده و حالا شروع به گل دهی نمودند. سوال، آیا چند روز بعد گل ها را بچینم؟ آیا پیازها دست نخورده تا سال آینده در زمین بمانند؟ یا در آورم و با افزایش آنها چیکار کنم؟ لطفن کمی بیشتر توضیح دهید، متشکرم.

    47. مصطفی منظری

      سلام و تشکر بابت راهنمایی های خوبتون ، میخواستم بدونم در منطقه فریدونشهر امکان کشت زعغران مرغوب هست؟؟

    48. حمیدرضا ایزدی

      باسلام
      جناب آقای قیطاسی من ازاواخر مهرماه شروع به کشت کردم وباکارشناس جهادمشورت کردم گفته تااواسط آبان ماه هم اشکال نداره لطفا نظرشماچیه
      بنده ازشهرستان خرامه استان فارس هستم واولین کسی هستم که می خواهم کشت زعفران را درشهرستان رواج دهم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        در این زمان فقط در مناطق گرمسیر امکان کشت هست.

    49. Talebi

      سلام وقت بخیر ما در لرستان و شهر الیگودرز هستیم ک سردسیری هست آیا میشه کشت زعفران انجام داد چون یکی از اقوام ب ما پیشنهاد دادن تو زمین زعفران بکارند آیا امکان کاشت هست؟ یا ن

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله می‌تونید کشت زعفران داشته باشید، در منطقه شما زعفران بازدهی بهتری خواهد داشت.

    50. مهندس زراعت

      سلام لطفا درمورد کیفیت آب و خاک مناسب برای گیاه زعفران منبع یا اطلاعاتی رو ارائه میدهید