آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

گل ندادن پیاز زعفران یا کم گل دادن زعفران (دلایل+راه درمان)

آخرین بروز رسانی: 8 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • یکی از مشکلاتی که امروزه برخی از کشاورزان مزرعه زعفران با آن برخورد می کنند ، گل ندادن پیاز زعفران و یا کم گل دادن زعفران است، در این مقاله قصد داریم به صورت جامع و آموزشی دلیل های این دو مشکل را بررسی کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

    قبل از اینکه به سراغ علت گل ندادن و یا کم گل دادن پیاز زعفران برویم بهتر است اطلاعاتی درباره زمان گلدهی زعفران داشته باشیم تا با دانش بهتری به سراغ یافتن دلیل برویم.

    زعفران چه زمانی گل می‌دهد؟

    زمان گل دهی پیاز های زعفران با توجه موقعیت جفرافیایی مناطق کشت، متفاوت بوده به این صورت که در مناطق سردسیر زمان گل دهی سریع تر و زود تر از مناطق گرمسیر اتفاق می‌افتد ( تقریبا اواخر مهر ماه و مناطق گرمسیر در اواسط تا اواخر آبان ماه)

    منطقه کاشت زعفران  مناطق سردسیر مناطق گرمسیر مناطق معتدل
    زمان گلدهی زعفران اواخر مهر اوایل آذر اواسط آبان به بعد

    کم گل دادن پیاز زعفران

    میانگین گل دهی پیاز زعفران در متر مربع چقدر است؟

    حالا که زمان گلدهی را فهمیده اید باید بدانید میانگین گلدهی زعفران در مزرعه شما چقدر است با دانستن این موضوع میتوانید تشخیص دهید که آیا مزرعه زعفران شما پرگل است یا کم گل!

    گل دهی پیاز زعفران در متر مربع به عواملی مانند سایز و کیفیت پیاز زعفران بستگی دارد که هر چه سایز درشت تر و هم چنین کیفیت پیاز های زعفران بالاتر باشد میزان گل دهی نیز بیشتر است اما به طور کلی از هر متر مربع تقریبا نیم تا یک گرم زعفران می توان برداشت کرد.

    در پاسخ به این سوال که هر پیاز زعفران چندتا گل میدهد بهتر است بدانید این موضوع کاملا به سایز و نوع پیاز بستگی دارد اما میانگین بین ۵ تا ۱۰ گل است.

    مقایسه پیازی که کم گل می‌دهد و پیازی که گل نمی‌دهد!

    پیاز زعفرانی که گل نمی‌دهد دارای سایز بسیار کوچک و ریز هستند و همین دلیل باعث می شود که پیاز ها به گل دهی نرسند و پیاز زعفرانی که گل دهی کمی دارد، دارای سایز متوسط است که هر دوی آن ها باید تقویت شوند تا به گل دهی برسند.

    پس به این نتیجه رسیدیم که علت کم گل دادن زعفران می تواند ریز بودن پیاز های زعفران باشد هم چنین پیاز زعفرانی که گل دهی مناسب و خوبی دارد حتما باید بالای 8 گرم باشد.

    در دوره تخصصی برداشت انفجاری زعفران ماه چین تمامی ترفند ها و فوت فن زعفران را به شما آموزش داده ایم. پس حتما از محتوای این دوره آموزشی استفاده کنید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    علت گل ندادن پیاز زعفران

     

    عوامل بسیاری مهمی هستند که اگر آن را رعایت نکنید پیاز های زعفران شما به هیچ عنوان رشد نکرده و به گل دهی نمی رسند. که در ادامه به توضیح آن ها می‌پردازیم:

    1) عدم محلول پاشی به موقع

    محلول پاشی به موقع زعفران یکی از مسائلی است که اگر رعایت نشود مشکلاتی از قبیل ریز ماندن و درشت نشدن پیاز های زعفران و در نهایت گل ندادن پیاز زعفران و کم گل دادن زعفران را به وجود می آورد.

    به همین دلیل است که ، توصیه های بسیاری درباره‌ی انجام درست و به موقع محلول پاشی شده است که باید بعد از برداشت گل های زعفران 4 الی 6 مرحله محلول پاشی درست و به موقع انجام شود.

    2) ریز بودن پیاز زعفران

    یکی دیگر از علت‌های گل ندادن پیاز زعفران می توان به ریز بودن پیاز های زعفران اشاره کرد که موضوع بسیار مهمی است. به این صورت که اگر شما در کشت زعفران مزرعه خود از پیاز های زعفران سایز ریز استفاده کنید و تخصص درشت کردن پیاز را نداشته باشید، پیاز ها به گل دهی نمی رسند و یا مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا مزرعه به گل دهی برسد.

    اگر پیاز های زعفران کمتر از 8 گرم باشند پیاز های ریز محسوب می شوند و گل نمی دهند. اگر می خواهید یک مزرعه با راندمان بالا داشته باشید خرید پیاز زعفران سایز متوسط و سایز درشت را فراموش نکنید.

    3) نداشتن برنامه کودی مناسب و به موقع

    گیاهان هم مانند انسان ها به تغذیه و تقویت شدن نیاز دارند و نیاز غذایی هر گیاهی با کود دهی تامین می شود. پیاز های زعفران هم مانند سایر گیاهان برای رشد به کود دهی مناسب و به موقع نیاز دارند.

    استفاده نکردن از کود های زعفران ( کود دهی حیوانی ، کود های زاچ آب ) در زمان های مناسب و به موقع باعث می شود که پیا زهای زعفران ریز بمانند و درشت نشوند و همان طور که در بخش قبلی گفته شد ریز بودن پیاز های زعفران مساوی است با گل ندادن پیاز ها.

    برای خریداری بهترین کود های پیاز زعفران ماه چین فقط کافی است که در لینک درج شده کلیک کنید تا در کمترین زمان ممکن کود های مورد نیاز مزرعه شما را با بهترین کیفیت موجود در بازار را برایتان ارسال کنیم.

    4) وجین نکردن مزرعه

    وجین نکردن مزرعه و علف های هرز یکی دیگر از علت گل ندادن پیاز زعفران و کم گل دادن زعفران است. به این صورت که اگر علف های هرز مزرعه خود را وجین نکنید و از بین نروند در صدد رقابت با پیاز های زعفران درآمده و مواد غذایی مورد نیاز پیاز ها را مصرف می کنند و باعث می شوند که پیاز های زعفران ریز بمانند و به گل دهی نرسند.

    برای گل دهی بهتر مزرعه و درشت شدن پیاز های زعفران وجین کردن علف های هرز را فراموش نکنید.

    5) انجام ندادن سله شکنی

    اما مورد بعدی که رابطه مستقیم با کم گل دادن و گل ندادن پیاز های زعفران دارد سله شکنی است. انجام سله شکنی یعنی هموار کردن راه رشد پیاز های زعفران؛ با انجام سله شکنی خاک هایی که در مسیر رشد پیاز زعفران قرار دارند ، نرم شده و پیاز های زعفران به راحتی می توانند رشد کنند و به گل دهی برسند.

     

    عوامل تاثیر گذار بر گلدهی پیاز زعفران

    بیماری های پیاز زعفران

    بیماری های پیاز زعفران از جمله بیماری قارچ و بیماری کنه یکی از عوامل اصلی ای هستند که باعث رشد نکردن و خراب شدن پیاز های زعفران و در نهایت گل ندادن و یا کم گل دادن زعفران می‌شوند به همین دلیل است که توصیه ما به شما این است که حتما از مکان ها و فروشگاه های معتبر و هم چنین پیاز های ضدعفونی شده خریداری کنید.

    تاثیر مزرعه در گلدهی زعفران

    مزرعه یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر گل دهی پیاز های زعفران است چرا که عواملی مانند سن مزرعه و کیفیت و عناصر موجود در خاک رابطه مستقیم با میزان گل دهی پیاز های زعفران دارند.

     سن مزرعه

    آن سالی که پیاز های زعفران را کشت کرده ایم سال استقرار پیاز ها نامیده می‌شوند و سال آینده سال اول برداشت گل های زعفران است و نکته مهم این است که برداشت اصلی مزرعه زعفران از سال دوم به بعد شروع می شود.

    سال سوم و سال چهارم مزرعه زعفران بالاترین میزان برداشت را خواهد داشت و از سال پنجم به بعد برداشت مزرعه زعفران به مرور زمان کمتر می شود.

    آزمایش خاک مزرعه

    بهترین راه برای دانستن اینکه خاک شما چه کیفیتی دارد این است خاک مزرعه را به آزمایشگاه ببرید.این راه به گلدهی بیشتر پیاز زعفران شما کمک مستقیمی نمیکند بلکه صرفا راهی است برای شناخت بهتر خاک و پیشگیری از بیماری های مزرعه زعفران.

    تاثیر منطقه جغرافیایی بر میزان گلدهی

    منطقه جغرافیایی هم رابطه مستقیمی با میزان برداشت گلدهی زعفران دارد چرا که هر چه منطقه پر باران تر و پر برف تر باشد میزان گل دهی پیاز های زعفران بیشتر است.

    گل ندادن پیاز زعفران

    درمان کم گل دادن و گل ندادن پیاز زعفران

    اگر بخواهیم بصورت خلاصه تمام نکات را برای بهتر شدن گلدهی مزرعه زعفران شما بیان کنیم به ترتیب:

    • محلول پاشی به موقع
    • درشت بودن پیاز زعفران
    • برنامه کودی مناسب و به موقع
    • وجین کردن مزرعه
    • انجام سله شکنی
    • ضد عفونی کردن پیاز ها
    • آزمایش خاک مزرعه

    خرید کود محلول پاشی زعفران

    علت گل ندادن زعفران در گلدان چیست؟

    افرادی که در گلدان هم کشت زعفران را انجام می‌دهند با مشکل گل ندادن و یا کم گل دادن زعفران رو به رو هستند که از دلایل آن هم می‌توان به موارد بالا که گفته شد از جمله: ریز بودن پیاز های زعفران، بیماری ها، خاک نامناسب و کود دهی و آبیاری های غیر اصولی اشاره کرد که برای برداشت مناسب از گلدان های خود حتما باید نکات گفته شده را رعایت کنید.

    سخن پایانی:

    و در اخر ، به پایان این مقاله رسیدیم ، سخن پایانی تیم ماه چین به شما این است که اگر می خواهید که پیاز های زعفران شما به خوبی گل بدهند حتما مواردی که گفته شد را رعایت کنید. پیاز زعفران مثل تمامی حیوانات و موجودات زنده، نیاز به رسیدگی دارد. پس حتما در مدیریت مزرعه زعفران خود تخصص پیدا کنید.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲۳ رای
    
    60دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. خانم حسین نژاد

      سلام من پیازه زعفرون توگلدا گشتم گل نمی‌دهد

      • هانیه آریا

        برای مشاوره تماس بگیرید
        02191012322

    2. طیبه کریمی

      سلام خسته نباشید من ۳سال زعفران کاشتم اولین سال یه کم گل داد سال دوم تهران بودم امسالم گل نداده لطفا منو کلی در باره کود ابیاری به همه توضیح هاتش نیاز دارم🙏🙏🙏

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای تقویت مزرعه و افزایش باردهی باید کود دهی‌ها رو جدی بگیرین. در حال حاضر زمان محلول‌پاشی است.
        برای اطلاعات کامل می‌تونین با شماره 02191012322 تماس بگیرین.

    3. ناشناس

      سلام زعفرانهای ما تو یه باغچه کوچک هستند و حدود پنج تا ده سانت رشدکردن میخواستم بدونم مدت زمان ابیاری باید به چه صورت باشه و کی گل میدن ممنونم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        آبیاری باید در ۴ مرحله و در مهر، بعد از برداشت، اسفند و اواخر فروردین ماه انجام گیرد.
        زمان گلدهی به منطقه بستگی دارد ولی از اواخر مهر ماه تا اواسط اذر ماه متغییره.

    4. حسین

      سلام اگر شماره تلفن هم بدهید زنگ بزنیم

      • فاطمه روزبهانی

        خدمت شما:
        02191012322

    5. مهدی نصیری فرخد

      سلام عرض ادب کود از کجا تهیه کنیم …یکی دیگه که اینکه زمینو آبیاری میکنم هر پل زمین ۱۵۰ متر نصفه اول زمین گل نداره نصفه دوم زمین گل داره دلیلش چیه ممنون …واینکه چجوری میتونم از شما مشاوره بگیرم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        کودهارو میتونین از مجموعه ماه چین تهیه کنین.
        برای دریافت مشاوره با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    6. آرام

      سلام اول مهر برای بار اول تو سبد میوه زعفران کاشتم و روهم به جز باران که بارید ۳ بار آبش دادم ولی اصلا جوانه نزده چیکارش کنم میگن الان باید جوانه میزد.ممنون میشم راهنماییم کنین

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        نیاز به آبیاری زیاد نیست.
        طبیعیه که سال اول گلدهی ضعیفی داشته باشید.

    7. عیس مخابری

      سلام ودرود ابیاری زعفران درسال چند نوبت است از زمان شروع رسیدگی ضرر و فواید ابیاری بیشتر چگونه است

      • هانیه آریا

        شما در طول سال در صورت کمبود بارش باران باید 4 مرحله آبیاری انجام بدین
        1 بار اول مهر ماه 1 بار بعد از برداشت و 1 بار هم قبل و بعد از عید
        در صورت بارش برف و باران قبل و بعد از عید آبیاری نیاز نیست

    8. محمد جعفر بزرگ پیمان

      با تشکر از اطلاعات مفید ی که در این سامانه قرار داده می شود بنده یک سوال دارم موقع کاشت زمین باید مرطوب باشد یا میشود در خاک خشک کاشت وبعد ان را ابیاری نمود. با تشکر

      • هانیه آریا

        خیلی ممنون از لطف شما باید زمین خشک باشه برای کشت و نیازی به آبیاری بعد از کشت نیست مهر ماه باید اولین آبیاری انجام بشه

    9. مصی

      زعفران من ۸سال سن دارد وفقطتاسال سوم خوب بود تا اینکه کم کم زمین دارای علفهای هرز شد کل زمین هر سال کمتر شد زمین هم کم پیاز شده وهم پیازهای ریز چه کنم تا تقویت بشود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر شما لطف کنید جهت مشاوره با شماره زیر در ارتباط باشید
        02191012322

    10. محموداحمدی

      من سی قصب یعنی ۱۵۰مترمربع کاشتم
      الان سال سوم هست زمان کاشت حدود
      ۶۵۰کیلو پیازرعفران کاشتم تاالان هیچ
      کودی هم ندادم الان می خوام قرص
      کوددکتربیزبدهم چقدرقرص کودباید
      بدهم کودکاملی هست الطفا راهنمایی
      کنیدباتشکر

      • هانیه آریا

        درود بر شما از قرصی که گفتید اطلاعی نداریم و توصیه نمیکنیم
        برای 150 متر هم 650 کیلو پیاز خیلی زیاده برایهر یک متر شما باید 1 کیلو پیاز کشت کنید

    11. مهدی قاسمی

      با سلام آب بعداز گل چه کودی بدم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر باید از کود های زاج آب استفاده کنید

    12. محمد

      سلام : تشکر از اطلاعات خوبی که دادید
      من سه سال پیش بصورت آزمایشی چند متر زعفران تو باغچه کاشتم دو سال گذشته گل داده البته با برداشتی که مقالات شما داشتم گلهاش کم بود اما امسال به موقع گل نداد و حالا که آخر فصل گل دهی است در حالی که ساقه ها بیش از ۱۰ سانت رشد کرده تازه چندتا گل هم داره میده میخواستم ببینم مشکل چیه ضمناً هر سه سال قبل از آب اول کود حیوانی دادم و قبل از اب دوم کود شیمیایی (کامل و اوره) برای محلول پاشی از چه کودی و چه نسبتی باید استفاده بشه همچنین خاک باغچه رسی هستش . با تشکر فراوان

      • زهره امیدی

        سلام ، باید از‌ پکیج های کودی خانگی ماه چین استفاده کنید که پیاز ها تقویت بشه و گلدهی دوره بعدی بیشتر بشه، زمان محلول پاشی از دی ماه تا اردیبهشت ماه هست.

    13. علی اصغر عزیزی

      خیلی خوب عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنوم از شما

    14. مصطفی سرگزی

      باسلام خسته نباشید کودمناسب برای کم گل دادن زمین زعفران واستفاده درست کوددهی برای غرق آبی ومقدارکوددهی برای هزارمترزمین راهنمای کنین ممنون میشم همچنین برای زاج آب دادن چه کودی مفیداست

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        برای این که مزرعه زعفران شما گلدهی خوبی داشته باشه باید حتما کود دهی ها یعنی زاج آب و محلول پاشی ها رو جدی بگیرین.
        برای تهیه پکیج های کودی اختصاصی زعفران هم میتونین به صفحه خرید کود زعفران ماه چین مراجعه کنید.

    15. مژگان قادری سلیمانیه

      سلام من تو سبد میوه کاشتم هر سبد از عدد پیازچه کاشتم همه گل دادن به نطر شما باید محلول پاشی کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        بله حتما باید هر سال کود دهی و محلول پاشی تو زمان مناسب خودش انجام بشه تا گل دهی هر ساله به درستی صورت بگیره

    16. حسین رمضان

      بهترین کود برای زعفرون چییه

      • محمدجواد قیطاسی

        کود های زاج آب و محلول پاشی و کود گاوی پوسیده بهترین کود برای زعفران هستن

    17. ناصر صفرب

      ممنون متن بسیار تاثیر گذار بود الان بهتر ازچه نوع کودی بیشتر استفایده کنیم برای محلول پاشی ازچه نوع کودی استفایده کنیم که بیشتر تاثیر گذار باشد برای زاچ اب ازچه کودی استفایده کنیم ممنون ازلطف شما

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        بهترین کوددهی برای زعفران استفاده از چندین کود و یک کود به تنهایی نمی‌تواند نیازهای گیاه را برطرف کند.
        شما می‌تونین برای محلول‌پاشی‌های پکیج محلول پاشی ماه چین رو تهیه کنین.

    18. مهدوی

      سلام من دوهزار متر زیر کشت دارم سال دو برداشت .کود حیوانی ندادم اما دو نوبت محلول پاشی کردم با کود تقویتی در زاچ آب .تاالان برداشت اصلا نداشتم نظرتون چیه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        پیازهای زعفرانتون رو چک کنید که آفت نگرفته باشند. کود دهی‌ها رو هم طبق برنامه و کامل انجام بدین.

    19. حسن محمدحسینی

      سلام ودرود.جهت آماده سازی زمین جهت کاشت زعفران در منطقه اصفهان شهرستان دهاقان از کی باید شروع به آماده سازی زمین کرد.ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر با شماره زیر جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید
        09108839361

    20. آمنه

      سلام،خداقوت ،ازمرند وقت گرانبهاتونو میگیرم اموزشهاتون براما که اول راهیم مفید بود منظوراز محلول پاشی یعنی چی؟ من امسال اخرای مهر زعفران کاشتم والان بعصیهاشون دارن یکی یکی گل میدن میخوا بدونم بعداز اتمام برداشت چه کارهایی لازمه انجام بدم تاسال برداشت بعدی ممنونییم اززحماتتون واینکه قبول زحمت کرده جواب سوالاترو هم میدین⚘⚘⚘راستی میشه شمارمونو که دادیم سال اول کارهایی که لازمه هروقت انجام بدیم همون موقع یاداوری کنین تاماهم یواش یواش راه بیفتیم ممنون من توباغ خودمون تقریبا ۱۵ متر مربع کاشتم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیلی ممنونم از شما
        پیشنهاد من به شما مشاوره تلفنی هستش تا به راحتی بتونید یک مشاوره کامل داشته باشید
        لطفا با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    21. رسول

      سلام برج 5 زعفران آبیاری کنم مشکلی پیش نمیاد برای گل دهی بیشتر ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله می‌تونید این کارو انجام بدین

    22. ابراهیم اشرفی

      خیلی عالی بود ممنونم از تخصص وراهنمایی هاتون خدا قوت خسته نباشید

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنون از لطف شما

    23. Reza

      منظور ازمحلول چه نوع است

      • محمدجواد قیطاسی

        محلول یعنی کود دهی از طریق برگ پیاز های زعفران

    24. مصطفوی

      سلام و عرض ادب ، علت پژمرده شدن گل‌های زعفران و کم گل دادن آن در گلخانه چی هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر هر گلی که رشد می‌کنه بهتره همون روز چیده بشه اگر زیاد بمونه پژمرده میشه

    25. جهانگیر قنبری

      سلام. درمورد پیاز شنیده بودم ریز یا درشت بودنش مهم نیست، وبعد اینکه من 10 متر آزمایشی تو باغچه کاشتم، اما نه کود دادم نه شخم درست حسابی زدم. ممکنه پوچ بشه؟ پنج کیلو پیاز کاشتم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای کشت خاکی زعفران بهتره از پیازهای با سایز متوسط استفاده بشه.
        بله اگر پیازها تقویت نشن، ممکنه که رفته رفته پوک بشن.

    26. جهانگیر قنبری

      سلام. درمورد پیاز شنیده بودم ریز یا درشت بودنش مهم نیست، وبعد اینکه من 10 متر آزمایشی تو باغچه کاشتم، اما نه کود دادم نه شخم درست حسابی زدم. ممکنه پوچ بشه؟ پنج کیلو پیاز کاشتم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اتفاقا اصلی ترین دلیل گل دهی درشت بودن پیاز های زعفران هستش
        مدیریتتون خیلی پایینه حتما باید رسیدگی کنید چند عدد از پیاز ها رو از داخل خاک دربیارید چک کنید

    27. عیسی مخابری

      سلام و درود از نظر کاشت داشت و برداشت عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    28. مهدی

      محلول پاشی چیست و چه کود حیوانی خوب هست

      • محمدجواد قیطاسی

        محلول پاشی یعنی کودهی و رساندن مواد غذایی به پیاز از طریق برگ
        کود حیوانی هم کود گاوی پوسیده مناسب هستش

    29. وکیل احمد

      تشکر از معلومات شما

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می کنم

    30. بیرام محمدسعیدی

      آموزشهای شما برای ما تازه کارها خیلی مفیدبوده

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم خوشحالیم که براتون مفید بوده