کشت زعفران در کرمانشاه

کشت زعفران در کرمانشاه در حدود 10 سال است که رواج دارد و مساحت زیر کشت قابل توجهی نیز در این استان به کشت زعفران اختصاص پیدا کرده است. کرمانشاه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران توانایی این را دارد که در عرصه تولید و صادرات زعفران نیز سرآمد باشد و در راستای ثروت‌آفرینی برای جوانان این استان و کشور گام بردارد.

در ادامه استان کرمانشاه را از لحاظ ویژگی‌های مختلفی همچون آب و هوا، اقلیم و دیگر شرایط محیطی مهم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم که آیا کشت زعفران در کرمانشاه مناسب است یا خیر. البته طی این ده سالی که از کشت زعفران در کرمانشاه گذشته است پاسخ سوال خودمان را گرفته‌ایم اما این بار قصد داریم با نگاهی آماری به مواجه با مسئله برویم. پس با ما همراه باشید.

آیا زعفران در کرمانشاه قابل کشت است؟

بررسی آب و هوای استان کرمانشاه

اگر بخواهیم وضعیت آب و هوای کرمانشاه برای کشت زعفران را بررسی کنیم به نتایج زیر خواهیم رسید. گیاه زعفران در زمستان می‌تواند تا دمای منفی 35 درجه را تحمل کند و حداقل دمای کرمانشاه در سردترین روز سال و در بهمن‌ماه به منفی 12 درجه می‌رسد.

همچنین حداکثر دمای قابل تحمل برای گیاه زعفران نیز حوالی 45 تا 50 درجه است و طبق داده‌های اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه بیشترین دمای ثبت شده در طول سال در تابستان و +40 درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده است.

بارش باران در کرمانشاه

میزان بارش باران در سال‌های زراعی کرمانشاه آمار امیدوارکننده‌ای را به ثبت رسانده است. آمار نشان می‌دهد از مهرماه تا اردیبهشت‌ماه که فصل دوره‌ی رشد زعفران است در شهرستان‌های مختلف بارش‌های زیر به ثبت رسیده است:

  • کرمانشاه: 304 میلی‌متر
  • روانسر: 329 میلی‌متر
  • پاوه: 470 میلی‌متر
  • جوانرود: 358 میلی‌متر
  • صحنه: 341 میلی متر
  • متوسط بارش در کل استان: 300 میلی‌متر

این آمارها نشان‌دهنده این است که شرایط آبی استان کرمانشاه برای کشت زعفران بسیار مناسب است و با مدیریت صحیح می‌توانیم میزان دفعات آبیاری لازم را به 3 یا 2 مرتبه در سال کاهش بدهیم.

وضعیت کشاورزی در استان کرمانشاه

استان کرمانشاه با دارا بودن بیش از 1 میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی و بیش از 1.7 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی دارای شرایطی عالی در صنعت کشاورزی است. این استان با 125 هزار فعال در حوزه کشاورزی و تولید محصولاتی همچون جو، ذرت، ذرات‌دانه‌ای، چغندر قند، کلزا و گندم در کشور شاخص می‌باشد.

تولیدات سالیانه کشاورزی این استان به 4.5 میلیون تن محصولات زراعی و باغی در سال می‌رسد که در تامین امنیت و سلامت غذایی استان کرمانشاه و دیگر استان‌های مجاور نقش مهمی را دارد.

کشت زعفران در کرمانشاه

کشت زعفران در کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان‌های سرآمد در کشت زعفران است و با توجه به داده‌های استخراج شده از سازمان جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در کرمانشاه به 422 هکتار و میزان برداشت زعفران در این استان نیز به 1700 کیلوگرم می‌رسد.

سابقه کشت زعفران در کرمانشاه به 10 سال پیش می‌رسد و شروع این روند توسعه‌ای با نیم‌هکتار مزرعه و در حوالی کرمانشاه آغاز شده است. بیشترین سطح زیر کشت در خود شهرستان کرمانشاه و سپس در دالاهو، هرسین، اسلام‌آباد غرب، صحنه، کنگاور، جوان‌رود، گیلان‌غرب و ثلاث باباجانی می‌باشد.

خدمات کاشت و فروش پیاز زعفران در شهر شما

با مشاوره رایگان ماه چین مزرعه نوین خود را احداث کنید.
اطلاعات بیشتر

خرید پیاز زعفران در کرمانشاه

یکی از مسائل مهم در کشت زعفران خرید پیاز زعفران مناسب است. کشاورزانی که قصد خرید پیاز زعفران در کرمانشاه دارند باید توجه داشته باشند که پیاز زعفران مناسب برای کشت در خاک یا گلخانه باید شرایط خاصی را داشته باشد که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

پیاز زعفران گلخانه‌ای باید دارای وزنی بالاتر از 15 گرم باشد و در زمان مناسب خریداری شده باشد. برای خرید پیاز گلخانه‌ای باید در تیرماه یا مردادماه اقدام کرده و سپس پیاز را تا زمان انتقال به گلخانه انبار کنید.

دقت کنید که برای خرید پیاز زعفران در خردادماه اقدام نکنید چراکه پیاز زعفران خیس و مرطوب است و هنوز آن‌‌طور که باید رطوبت خود را از دست نداده است. در مورد خرید پیاز زعفران برای کشت خاکی نیز باید دقت شود که پیاز مناسب با اقلیم و فاقد کنه و قارچ و به عبارتی ضدعفونی شده باشد.

یکی از نکات مهم در خرید پیاز زعفران در کرمانشاه باید دقت کنید که هیچ فاصله‌ای بین زمان خرید پیاز و زمان کاشت آن در زمین نباشد. پیاز زعفران در خارج از خاک به شدت در معرض آلودگی و بیماری‌ها قرار دارد و بهتر است فاصله بین خارج شدن آن از خاک تا کشت آن بیش از دو هفته نباشد.

شرایط و زمان کشت زعفران در کرمانشاه

با توجه به شرایط دمایی و بارش‌ باران در کرمانشاه محدوده مناسب برای کشت زعفران در کرمانشاه و دیگر شهرستان‌های این استان از تیرماه تا اوایل مهرماه می‌باشد. یکی از استراتژی‌های برنده در کشت زعفران، کشت آرمانی زعفران است که منجر به افزایش قابل توجه بازدهی و کاهش هزینه‌های مدیریت و نگه‌داری مزرعه می‌شود.

طبق گفته‌های مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تسهیلات قابل توجهی به کشاورزان کرمانشاهی به منظور کشت زعفران داده می‌شود. این حمایت‌ها در قالب تسهیلات برای خرید پیاز زعفران و یا تسهیل شرایط قانونی برای کاشت زعفران و ایجاد تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کشت زعفران در این استان می‌باشد.

کشت زعفران در کرمانشاه

تجربیات ماه‌چین در کرمانشاه

تیم ماه‌چین افتخار همکاری با تعدادی از کشاورزان زعفران‌کار کرمانشاهی را داشته است.

برخی از خدمات ماه چین به کشاورزان کرمانشاهی به شرح زیر می‌باشد:

  • فروش پیاز زعفران در کرمانشاه
  • کاشت رایگان زعفران در کرمانشاه
  • تامین و ارسال ادوات و تجهیزات به مزارع
  • خرید تضمینی محصول مزارع تحت پوشش ماه‌چین

هم‌اکنون نیز ارتباط ماه‌چین با کشاورزان کرمانشاهی فراتر از یک ارتباط کاری است و ما اکنون از یک خانواده هستیم. ما به واسطه کشت زعفران دوستان بسیار زیادی در کرمانشاه پیدا کردیم و این را نیز به زعفران مدیونیم. گویی برکات زعفران برای ملت ایران تمامی ندارد.