آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

کاشت زعفران: راهنمای جامع کشت زعفران ۰ تا ۱۰۰

آخرین بروز رسانی: 14 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • زعفران در دنیای کشاوزی به عنوان ادویه‌ای گران‌بها و طلای سرخ شناخته شده‌است. طی سالیان گذشته کشاورزانی که به کاشت زعفران مشغول بوده‌اند روش‌های زیادی را برای بهبود عملکرد و پرورش این گیاه امتحان کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند.

    کشاورزانی که کشت زعفران را به روش‌های سنتی انجام می‌دهند، برداشت‌هایی کمتر از آنچه که باید، تجربه می‌کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ممکن است پرورش زعفران را چندان سودمند ندانند. بنظر شما آیا کاشت زعفران کم سود است یا روش کاشت کشاورزان سنتی اشتباه بوده است؟

    ما در این مقاله قصد داریم آموزش جامع کاشت زعفران تا برداشت آن را بررسی کنیم و در نهایت یک تخمین از هزینه‌ها و درآمد از پرورش این گیاه را با هم مرور کنیم تا در نهایت به شما نشان دهیم ورود به بازار زعفران سودمند است یا خیر! با ما همراه باشید.

    شرایط آب و هوایی برای کشت زعفران

    قبل از آنکه به آموزش کاشت زعفران بپردازیم باید بررسی کنیم که آیا امکان کاشت زعفران در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر؟ زعفران گیاه نیمه گرم سیری است و میتواند حداکثر دمای +۴۰ درجه در تابستان و -۴۰ درجه در زمستان را تحمل کند.

    این گیاه در مناطقی کشت می‌شود که دارای زمستان‌های سرد و همراه بارندگی است، چرا که در طول زمستان بارندگی‌های فصلی نیاز آبی این گیاه را برآورده میکند از طرف دیگر نباید در طول تابستان خاک مزرعه رطوبت بالایی داشته باشد و نیاز به تابستان‌های گرم و خشک دارد. بطور کل مناطقی که آب‌ وهوای متعادل دارند برای کاشت زعفران مناسب هستند.

    کاشت زعفران : آموزش جامع

    معرفی پیاز زعفران

    بسیاری از افراد تصور میکنند زعفران مانند گل‌های دیگر از بذر و دانه می‌روید ولی کاملا در اشتباه هستند! گل زعفران از پیاز زعفران به عمل می‌آید که با نام علمی کروکوس ساتیووس (Crocus sativus) شناخته شده است.

    یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاشت زعفران، کشت چند ساله آن است؛ به این معنا که نیاز نیست هر سال برای کشت، پیاز زعفران تهیه کنید. از ویژگی‌های دیگر کاشت زعفران، قابلیت تکثیر پیاز زعفران را میتوان نام برد. در واقع اگر شما ۱ تن پیاز زعفران درسال اول بکارید بعد از هفت سال بطور میانگین ۵ برابر پیاز زعفران برداشت خواهید کرد.

    بهترین پیاز برای کشت زعفران

    چه پیاز زعفرانی بکاریم تا بهترین برداشت گل را داشته باشیم؟ این سوال بیشتر کشاورزان به هنگام خرید پیاز زعفران است. پیاز زعفران در سه سایز ریز، متوسط و درشت در بازار بفروش می‌رسد. طبق توصیه‌ی مهندسان ماه‌چین بهترین سایز برای کشت زعفران در سال اول پیاز ریز تا متوسط است چرا که با مراقبت و نگهداری، طی چند سال درشت خواهند شد و از وزن متوسط ۵ گرم به وزن ۱۰ تا ۱۵ گرم خواهند رسید.

    ضد عفونی کردن پیاز زعفران قبل از کاشت

    پیاز زعفران باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی، کنه و قارچ باشد. به‌همین‌منظور قبل از انتقال به خاک باید آن‌ را ضدعفونی کرد. در روش سنتی پیازهای زعفران را در مخزنی حاوی محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دادند و بعد شروع به کشت آن می‌کردند؛ این روش دو مشکل اساسی دارد، اولا که زمان‌بر است و ثانیا از آنجایی که توصیه شده در فصل تابستان رطوبت به پیاز نرسد این روش توصیه نمی‌شود. در نهایت پیشنهاد ما آن ‌است پیاز زعفرانی را خریداری کنید که در سال‌های قبل در دوره‌ی کوددهی، ضدعفونی شده است.

    داستان کشت اولین مزرعه زعفران ماه‌چین

    بگذارید برایتان یک داستان واقعی از شروع به‌کار مجموعه ماه‌چین بگویم. حدود ۱۵ سال پیش که تصمیم به کاشت زعفران گرفتیم هیچ منبع آموزشی یا فردی که بخواهد تجربه‌ی کشت خود را به ما انتقال بدهد، در دسترس نداشتیم.

    با تلاش بسیار به یک دلال پیاز زعفران رسیدیم که نامرغوبترین پیاز را به ما تحویل داد. این اولین و بدترین پیازی بود که تهیه کردیم و بدون شک در شروع کار خسارت مالی زیادی را هم متحمل شدیم. با این وجود همان پیاز را کاشتیم و محصول کمی برداشت کردیم. این یک نوید برای ما بود! چرا که متوجه شدیم در منطقه‌ی ما امکان کاشت و برداشت زعفران وجود دارد.

    سال بعد مجدد اقدام به خرید پیاز زعفران کردیم اما این‌بار محصول با کیفیت‌تری پیدا کردیم و شروع به امتحان کردن روش‌های مختلف کشت کردیم. در نهایت بعد از گذشت چند سال آماده‌ی کمک به افرادی هستیم که قصد ورود به این حوزه را دارند.

    جدید ترین روش کشت زعفران در سال 1403

    کاشت زعفران از نظر متراژ محدودیتی ندارد! شما می‌توانید در یک گلدان یا سبد شروع به کشت زعفران کنید یا در یک زمین چند هکتاری چندین کیلو زعفران برداشت کنید. بطور کل سه روش برای کشت زعفران داریم که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کاشت زعفران در مزرعه: کپه‌ای، آرمانی
    • کاشت زعفران در گلخانه: هیدروپونیک، ایروپونیک
    • کاشت زعفران در منزل: گلدان، سبد، باغچه

    در ادامه هر روش را به‌همراه نکات کلیدی و جزئی‌تر بررسی می‌کنیم.

    برداشت زعفران

    کشت کپه‌ای یا چاله‌ای زعفران

    کشت کپه‌ای زعفران یک روش قدیمی و سنتی است که در آن به وسیله‌ی بیل اقدام به حفر چاله‌هایی به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌کنند سپس ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه زعفران  را در داخل هر چاله قرار داده و روی آن‌ها را با خاک می‌پوشانند و سطح زمین را مسطح می‌کنند. فاصله هر چاله با چاله بعدی را بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اگر شما قصد دارید کاشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که ریشه‌ی پیازها باهم در رقابت می‌افتند.

    کشت آرمانی زعفران (کشت ردیفی)

    کشت آرمانی زعفران جدید‌ترین روش کشت زعفران در سال ۱۴۰۳ است که در آن شیارهایی بصورت ردیفی با فاصله‌ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر با هم ایجاد می‌شوند. یکی از مزایایی که کاشت زعفران آرمانی دارد این است که زمان تکثیر پیاز زعفران و ریشه زایی، جذب عناصر داخل خاک برای‌ گیاه راحت‌تر و بدون رقابت می‌شود. از دیگر مزایای کشت ردیفی زعفران می‌توان به کاهش هزینه‌ی کود دهی و محلول پاشی ، برداشت راحت‌تر گل زعفران، افزایش راندمان مزرعه و کاهش هزینه‌های کارگری اشاره کرد.

    کشت گلخانه‌ای زعفران

    کشت زعفران بدون خاک یا همان گلخانه‌ای روشی است که در آن پیازهای زعفران را در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. کاشت زعفران گلخانه‌ ای به روش ایروپونیک انجام‌پذیر است. در روش ایروپونیک  در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک عناصر مورد نیازش تامین شود.

    کشت گلخانه‌ای زعفران با توجه به شرایط خاص خود هزینه‌ها‌ی زیادی دارد به همین علت از سمت مجموعه ماه‌چین توصیه نمی‌شود.

    کشت خانگی زعفران

    کشت زعفران برای بسیاری از علاقه‌مندان به پرورش گل‌ و گیاه بسیار لذت بخش است؛ بسیاری از کشاورزان موفق در حوزه‌ی زعفران پیش از ورود به مزرعه، کاشت خود را در باغ یا باغچه شروع کرده‌اند. برای کاشت زعفران در خانه‌های آپارتمانی می‌توانید از گلدان یا سبد استفاده کنید. روش کاشت زعفران در خانه را در مقاله‌ی دیگر بطور مفصل بررسی کرده‌ایم.

    اگر بخواهید در باغ یا باغچه اینکار را انجام دهید تمام دستور‌العمل‌هایی که برای کشت خاکی توضیح داده‌ایم را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که نباید در فصل تابستان پیاز زعفران را آبیاری کنید.

    جدول اطلاعات کشت زعفران

    روش کاشت خاکی، گلخانه ای، خانگی
    زمان کشت پیاز زعفران تابستان
    فصل گلدهی پاییز
    عمق کاشت
    ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر
    دوره رشد پیاز زعفران مهر تا اردیبهشت
    نیاز آب ۲ الی ۴ بار در سال
    مناطق قابل کشت مناطق دارای تابستان گرم‌وخشک و زمستان سردومرطوب
    خصوصیات گیاهی معطر ، خوراکی، دارویی، زنبور و گرده افشان جذب می‌کند

     

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آماده سازی خاک برای شروع کاشت

    پیاز زعفران ۷ سال در خاک می‌ماند بهتر است قبل از آن‌که سرمایه‌ی خود را به خاک بسپارید، از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین آگر تصور می‌کنید که ممکن است خاک یا زمین شما شور و یا بافت رسی و سفتی دارد، بهتر است آزمایش آب و خاک را انجام دهید. با آزمایش آب و خاک از املاح و عناصر موجود در خاک، نوع بافت خاک، شوری و pH آن آگاه خواهید شد و راحت‌تر برای کشت زعفران و برنامه‌ی کوددهی آماده خواهید شد.

    بهترین نوع خاک برای زعفران، خاک لومی شنی است که از ۳۰ درصد شن و ۳۰ درصد رس و ۳۰ درصد ماسه تشکیل شده‌ است؛ این خاک نباید شور باشد و درحالت ایده آل باید  EC کمتر از ۴۰۰۰ داشته باشد.

    قبل از کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان، ابتدا باید زمین را شخم بزنید سپس کود گاوی پوسیده را به خاک اضافه کنید و در نهایت عملیات تسطیح خاک را انجام دهید.

    سله شکنی مزرعه زعفران 

    بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی مزرعه باید زمین را سله شکنی کرد، به‌طوری که پیازچه‌ها صدمه نبینند بهترین وسیله برای سله شکنی تیلر کشاورزی با تیغه های افقی می‌باشد. این کار باعث می شود که گل‌ها به آسانی از خاک خارج شوند و کود حیوانی با خاک مخلوط شود و علف‌های هرز را که تازه روییده‌اند از بین بروند.

    در صورتی که سله شکنی زمین زعفران را انجام ندهید تیج‌های زعفران ناهماهنگ و بدون نظم از خاک بیرون می‌آیند. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.

     

    فصل کاشت زعفران

    بهترین زمان کاشت زعفران از تیرماه تا اواخر شهریور است. در این زمان پیازها در خواب هستند و رطوبت خاک در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در مناطق نیمه‌گرمسیر تا اواسط مهر ماه و در مناطق گرمسیر تا پایان مهرماه نیز برای کشت زعفران فرصت دارید اما در مناطق سردسیر باید تا پایان شهریور کشت خود را انجام داده باشید.

     

    تهیه پیاز زعفران مرغوب

    نیاز آبی پیاز زعفران

    زعفران گیاه کم‌آبی است اما در دوره‌‌ی رشد، پیاز آن به رطوبت نیاز دارد. دوره‌ی رشد پیاز زعفران شامل دو مرحله‌ی گلدهی در فصل پاییز و تکثیر پیاز زعفران در زمستان و بهار است. رطوبت لازم پیاز در این دوره از طریق بارندگی‌های فصلی تامین می‌شود. این مسئله بدان معنا نیست که مزرعه زعفران نیاز به آبیاری ندارد! شما باید دو تا چهار مرحله در دوره رشد پیاز، مزرعه را آبیاری کنید. اولین مرحله آبیاری زعفران مهر ماه است که قبل از گلدهی زعفران انجام می‌شود. دومین مرحله با هدف کوددهی بعد از برداشت گل از اواخر آبان تا اواسط آذر ماه انجام ‌می‌شود؛ این مرحله به زاج آب معروف است. درصورتیکه میزان بارندگی در طول زمستان در یک دوره‌‌ی بارش به پنجاه میلی‌متر نرسد باید مرحله سوم و چهارم آبیاری را در اسفند ماه و فروردین ماه انجام دهید.

    .

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیار دار

    آبیاری زعفران با نوار بارانی شیاردار

    آفات و بیماری‌های مزرعه زعفران

    مهمترین آفت مزرعه زعفران کنه و موش صحرایی است. به طور متوسط باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار اقدام به حفر شیارها یا چاله در نقاط مختلف مزرعه نموده و پیازچه زعفران را بررسی نماییم تا از سالم بودن و آلوده نبودن آن‌ها مطمئن شویم.

    جهت مقابله با کنه از کود گرانوله گوگرد استفاده می‌کنیم. گوگرد هم خاک را اسیدی‌تر می‌کند و هم باعث از بین رفتن بسیاری از آفات از جمله کنه می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید گوگرد باید قبل از آبیاری اول گوگرد را به میزان ۳۰ کیلوگرم در هر هزار متر پخش کرده و با خاک مخلوط کنیم، سپس اقدام به آبیاری کنیم.

    برای دفع موش های صحرایی اقدام به استفاده از تله موش، سموم موش کش و گاز متان و قرص برنج می‌کنیم. بهترین و سریع‌ترین عمل برای بین بردن موش های صحرایی استفاده از قرص برنج و تزریق گاز متان (کپسول گاز خانگی)  به لانه موش می‌باشد، بدین صورت که تمامی سوراخ های ورودی و خروجی لانه را به غیر از یک سوراخ گرفته و با شلنگ گاز اقدام به تزریق گاز به داخل لانه می‌کنیم این روش در ۹۹ درصد مواقع نتیجه عالی از خود نشان داده است.

    .

    برداشت گل زعفران

    برداشت زعفران بستگی به زمان آبیاری و اقلیم منطقه دارد ولی عمدتاً در آبان ماه زعفران شروع به گلدهی می‌کند که در طول 20 الی 30 روز فصل گلدهی باید هر روز گل های زعفران را بچینید. در مورد دفعات گلدهی زعفران هم باید بگوییم که زعفران در سال یک‌بار برداشت می‌شود و به طور کلی یک‌بار گل می‌دهد.

    بعد از برداشت زعفران، دقیقا زمانی است که خیلی از افرادی که قصد خرید زعفران را دارند، شروع به صادرات زعفران میکنند. تولید ۹۰ درصدی زعفران دنیا در ایران و صادرات بالای زعفران ایرانی از اصلی ترین دلایل گران بودن قیمت زعفران است.

    در دوره مسیر کشت زعفران ما با تکیه بر تجربه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران را آموزش داده‌ایم که دیگر نیاز نباشد شما علاوه بر سال ها زمانی که صرف یادگیری می‌کنید، کشت زعفران را آزمون و خطا کنید.

    مشاهده دوره رایگان مسیر کشت خاکی زعفران

    کاشت زعفران

    ۵ نکته مهم درباره‌ی کشت زعفران

    نکته ی اول) یکی از روش‌های کشت زعفران شروع کردن با متراژ کم است. این روش چندان مناسب نیست چراکه فرایند کشت زعفران در زمین‌های بزرگتر شباهتی به کشت زعفران در زمین کوچکتر ندارد. بهتر است برای شروع کار از افرادی که در حوزه کشت زعفران تجربه دارند مشورت بگیرید.

    اگر تمایل به کشت زعفران در سطح بالا دارید برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر درباره شرایط کشت در منطقه شما با شماره 09108674688 (مهندس قیطاسی) تماس بگیرید.

    نکته ی دوم) هیچوقت پیاز زعفران را از دلال نخرید و حتما از کسی خریداری کنید که چندین هکتار مزرعه زعفران دارد و مطمئن شوید که به طور کامل درباره زعفران اطلاعات کافی داشته باشد تا شما را راهنمایی کند. مجموعه ماه چین با دارا بودن ۱۰۰ هکتار مزرعه زعفران، آماده همکاری با شماست.

    نکته ی سوم) به توصیه های اطرافیانتان و کسانی که در مورد زعفران اطلاعی ندارد گوش ندهید.
    ما وقتی کشت زعفران را شروع کردیم خیلی از کشاورزان به حالت تمسخر به ما می‌گفتند که زعفران در منطقه ما جواب نمی‌دهد. حتی بعد از اینکه ما زعفران مرغوب را از این منطقه برداشت کردیم باز هم باور نمی‌کردند که که در منطقه خودشان زعفران کشت می‌شود.

    نکته ی چهارم) به هیچ وجه کشت زعفران را خودآموز یاد نگیرید. زعفران سالیانه به چند مرتبه کود دهی و رسیدگی نیاز دارد که اگر شما این کار را انجام ندهید زعفران زیادی برداشت نخواهید کرد. پس از افراد با تجربه حتما مشاوره بگیرید. ما  در ماه چین آماده همکاری با شما هستیم.

    نکته‌ی پنج) اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با شرایط کشت زعفران آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزشی مسیر کشت زعفران آماده کردیم که شما می‌توانید دوره را به مدت محدود و به صورت کاملا رایگان مشاهده کنید.

    خلاصه ای از کاشت زعفران تا برداشت زعفران

    کاشت زعفران به سه روش خاکی، گلخانه‌ای و گلدانی قابل انجام است و پیاز زعفران در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند به عمل می‌آید. فصل کشت زعفران تابستان است و اولین آبیاری در ماه مهر انجام می‌گیرد؛ بطور کل زعفران به ۲ تا ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد که مرحله دوم آن به زاج آب معروف است. کشت زعفران چند ساله است یعنی پیاز زعفران بمدت ۷ سال در خاک می‌ماند و در هر سال یک مرتبه در آبان ماه گل می‌دهد. در این مدت باید با انجام کود دهی های منظم و آبیاری از این پیازها مراقبت کنیم تا به برداشت بالایی از زعفران دست پیدا کنید.

    مجموعه‌ی ماه چین طی این هفت سال علاوه آموزش‌های رایگان جهت کشت زعفران ، خدمات مورد نیاز برای احداث و نگهداری مزرعه زعفران را به کشاورزان فعال در این حوزه ارائه می‌دهد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۳۳ رای
    
    1319دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محمد افتخاری

      سلام خسته نباشید
      میخواستم بدونم از کجا باید بفهمم پیاز زعفران خوبه

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود لطفا مقاله در مورد پیاز زعفران رو مطالعه کنید

    2. اسماعیل

      باسلام دوست عزیز من ی زمین 1000 متری اطراف شیراز دارم ک اصطلاحا خاکش شور هس، ایا کشت زعفران در خاک شور انجام میشه؟ و ایا کاشت در 1000 متر صرفه اقتصادی داره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود
        نه به هیچ وجه داخل خاک شور نمیشه کشت کرد

    3. علی

      سلام من میخوام شروع ب پرورش زعفران کنم نیاز ب مشاور صفر تا ۱۰۰ دارم تو زیر زمین خونمون

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        تماس بگیرید در خدمتیم

    4. حامد

      سلام. تو مناطق سردسیر که آبان ماه برف میاد یا اینکه هوا خیلی سرد میشه، وقت گل دهی زعفران چه موقع هست؟ آیا زودتر گل میدن؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود در چنین منطقی برداشت زعفران به دلیل سرد سیر بودن مهر ماه هستش

    5. Mr.chegeni

      با سلام
      بنده چندهکتار زمین کشاورزی مرغوب آبی در شهرستان نهاوند از توابع استان همدان دارم مایلم برای کاشت زعفران شراکت کنم .

      با تشکر از عوامل سایت ماه چین

    6. فرامرز

      سلام
      من قزوین هستم آیا میتوان اینجا کشت کرد
      آیا میتوان داخل گلدان و در پشت بام کشت کرد؟
      ممنون

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود
        بله اتفاتا در قزوین مزارع زیادی توسط ماه چین احداث شده
        لطفا مقاله کاشت زعفران در خانه را مطالعه کنید

    7. حامد

      سلام. در پیام ها خوندم که گفتید در مناطق سردسیر زعفران خوب جواب میده. در منطقه ما(چهارمحال و بختیاری) آبان ماه برف میاد یا اگه نیاد دما زیر صفرمیاد. اون موقع هم گل می ده یا توی این مناطق گل دهی زودتر هستش؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود
        در مناطق سرد سیر زمان برداشت مهر ماه هستش
        نگران بارندگی نباشید

    8. هانیه

      سلام،من میخوام زعفران گلخانه ایی بکارم ،به من در این زمینه کمک میکنید؟

    9. حسنی

      سلام و خسته نباشید
      ببخشید من زعفران کاشتم ولی هنوز گل نکرده .چرا
      البته ما در استان فارس شهرستان اوز هستیم یه منطقه گرمسیری .
      مننون میشم جواب بدبد و بگویید هراز چند باید بهش اب بدم

    10. افسانه سالاروند

      سلام.من از مشهد حدود دو تا پیاز زعفران گرفتم و به مادرم داردم برای کاشت.مادرم هم از اونجایی که به کشاورزی آشنایی دارند اونارو کاشت کردن اوایل آبان .حالا پیازها جوانه زدن و خیلی بلند شدن حدود بیست سانت از خاک بیرون آمدن ولی گل ندادن هنوز الان که برج ده هستیم.نظرتون رو لطف میکنید بفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اکثر پیازها در همان سال کشت محصول دهی ندارند.
        از طرفی هم محصول دهی بستگی به نوع پیاز ،شرایط مناسب،نوع مدیریت(کوددهی و محلول دهی) دارد.
        تعداد پیازهاتونم خیلی کم بوده.

    11. farshad

      سلام ببخشید در جنوب کشور میشه زعفران کاشت؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام دوست عزیز دقیقا کدوم شهر جنوب مد نظرتون هست؟ لطفا کامنت کنید.
        ولی در بیشتر مناطق جنوب قابل کشت هست

    12. حمید

      سلام
      الان که اول زمستان هست امکان کشت وجود دارد ، دوم اینکه من یه محوطه حدود ۱۰۰ متری در باغچه خود دارم آیا میشود در این محوطه کشت نمود ، سوم اینکه محل باغچه من پشت دانشکده دامپزشکی شیراز ابتدای پارک بمو هست ، زمین اینجا مناسب اینکار هست
      ممنون از لطف شما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        نه زمستان کشت انجام نمیشه، زمان مناسب کشت از اواسط نیر ماه تا اواخر مهر ماه هست.
        باید شرایط آب وهوا،خاک،شیب زمین بررسی شود

    13. مریم دولت خواه

      سلام وقتتون بخیر
      من رشت زندگی میکنم و با توجه به اینکه زعفران های تقلبی خیلی زیاد شده تصمیم گرفتم درحد مصرف شخصی خودم زعفران بکارم.
      میخوام بدونم باتوجه به آب و هوای این شهر میشه درحد گلدونی زعفران پرورش بدم
      ممنون میشم پاسخ بدین

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله در گلدان وجعبه میتونید کشت انجام بدید.

    14. محمدی

      با سلام سال اول میتوان محصول برداشت کرد یا دو سه سال طول میکشه؟؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بستگی به وضعیت پیاز ها داره
        اگر بالای 8 گرم باشند بله میشه

    15. علیرضا حج فروش

      سلام از یزد تماس میگیرم خدمتتون آیا مرقوم به صرفه هست درزمین 500 متر ی زعفران کشت کرد ممنون میشم.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مقدار کاشت محدودیت خاصی نداره.

    16. علی

      سلام وقت بخیر
      من بروجرد لرستان هستم.۳۰۰۰ متر زمین دارم.میخواستم بدونم میتونم توی این منطقه کشت خوبی داشته باشم؟ متراژ زمین خوب هست برای سود دهی با پیاز خوب؟
      با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        در اکثر مناطق لرستان زعفران کشت میشود.
        برای بازدهی بهتر با پشتیبانهای سایت تماس بگیرید.

    17. محمدرضاسامعی

      سلام.خسته نباشید بنظر شما این گل زعفران در مناطق سیستان بلوچستان زاهدان قابل رشد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله در برخی مناطق میشه کشت کرد.

    18. محسن...قلات

      با سلام و خسته نباشید
      من شیراز هستم (قلات)
      من الان پیاز زعفران خریدم برای توی باغچه خونه دو تا سوال دارم
      ۱در چه شرایطی نگه دارم تا که موقع کاشت بکارم (یعنی بریزمش توی خاک یا نه)
      ۲توی باغچه ای که میخام بکارم از ۲۰آذر دیگه یه جورایی کلا یخ می بنده و سرما میزنه بهش(زمینش یخ میبنده)تا حدود اوایل فروردین .ایا مشکلی نداره؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اصولا باید پیازها بعد از نهیه کشت شوند.
        سعی کنید پیازها را در فضای خنک نگه داری کتید تا هوا دهی داشته باشد.
        سرما مشکلی ایجاد نمیکند زعفران سرما دوست است.

    19. محمد

      باسلام و تشکر از مطالب مفیدتون
      میخواستم بدونم به ازای هر ۱۰۰۰ متر مربع زمین حدودا چقدر میشه از کاشت زعفران سود بدست آورد و چه میزان سرمایه نیاز هست؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        برای هر 1000متر یک تن پیاز لازم دارید که قیمت پیازها در سایت موجود هستن.
        در آمدها هم بستگی به مدیریت شما داره.

    20. علی اکرمی

      سلام
      با تشکر از مطالب مفیدتون چند سوال داشتم ازتون
      من در حال تاسیس یک گلخانه(پشت بامی) به مساحت ۴۰متر مربع در مشهد هستم به نظرتون کاشت زعفران قابل توجیه است؟!
      نقره کردن پیاز ها چ تاثیری در محصول داره؟!
      زعفران از سال چندم بعد کاشت محصول خواهد داد؟!
      با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        از مقاله های موجود در سایت اسنفاده کنید.

    21. توحید

      سلام آبیاری زعفران با آب شور یا تلخ هم امکان پذیر هست؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        نه نمیشه با آب شور آبیاری کرد

    22. ansis

      باسلام وتشکر از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم اگه زعفران به مقدار خیلی کم بکارم جایی هسته که با اطمینان فروش بره.

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        اگر کیفیتش خوب باشه مطمئن باشید به فروش میره

    23. جعفر اقایی

      سلام خیلی ممنون از شما عزیزان . خیلی خوب بود اما هنوز چیزهای زیادی هست که بپرسیم تا شروع برای کار کنیم.ممنون

    24. فرشید

      با سلام و خسته نباشید میخولستم بپرسم اگر زمین مناسب باشه هوا هم مناسب ولی زمین حدود ۱۰۰۰ متر اگر گلخانه کشت کنیم بهتر با نه به روش معمول ؟؟ لطفا هزینه هر کدامش را زحمت بکشید ممنون میشم با تشکر

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام و تشکر
        بستگی به منطقه تون داره
        لطف کنید تماس بگیرید در خدمتتون هستیم

    25. ماهان

      مرسی از مطالب ارزشمندتون خیلی بهم کمک کرد 🙏فقط یه سوال داشتم زعفرانو میشه وسط درختای پسته کشت کرد آسیب به زمین یا درختای پسته نمیزنه؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        تشکر
        باید به زعفران ها حتما نور برسه
        اگه از این بابت اوکیه مشکلی نیس

    26. بهرام

      سلام .خسته نباشید.من همدان زندگی میکنم.میشه بهم کامل تر بگین زمان کشت و ابیاری رو وبه چه تعداد وزمان برداشت رو دقیق تر بگین .من چندتا سایت رو هم بازدید کردم ولی شما بهتر گفتین زمانهای اون رو ولی خیلی دقیقتر میخوام اگاه بشم در موردش .شما فرمودین در خرداد ماه و شهریور بهتره کاشت بشن یعنی در ماههای تیر و مرداد بهتره کشت نشه؟وزمان برداشت محصول در ابان هست ایا در همان سالی که کشت شده یا سال بعدش؟بنده اطلاعات خوبی در مورد کشاورزی ندارم برای همین سوال کردم.ممنون از شما

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        1- شما میتونید از خرداد ماه تا اواخر مهر ماه کشت کنید و هیچ مشکلی پیش نمیاد
        2- زمان برداشت آبان ماه هستش البته زمان گلدهی به زمان آبیاری بستگی داره
        3- اگر کشتتون آرمانی باشه تا هفت سال میتونید زعفران عالی بچینید

        لطف کنید تماس بگیرید تا کامل راهنماییتون کنیم

    27. behrouz

      میخواستم بدونم در شمال خوزستان شهر دزفول که خیلی ابو هوای سردی نداره ،زمستان معتدل و بارندگی زیاده و تابستان هوا گرمو نسبتا خشکه و دما به پنجاه درجه میرسه ایا میشه زعفران کشت کرد?

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        بله میتونید کشت کنید
        مشکلی نداره

    28. بابک ضیایی

      سلام
      می خواستم بدونم آیا در شهر نراق واقع در استان مرکزی بین دلیجان و کاشان امکان کاشت و بهره وری زعفران وجود دارد ؟
      با تشکر

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        امکان کاشتش وجود داره

    29. عادل ساغری

      سلام
      از خوزستان هستم
      میخوام شروع کنم ب کشت زعفران از کجا باید شروع کنم

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        در حال ساخت یک پکیج آموزشی جامع هستیم
        با مطالعه این پکیج تمام سوالات شمارو پاسخ میدیم

    30. کرامت

      سلام بنظر شما در روستایی از شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی میشه زعفران کاشت? باتشکر از راهنماییتون

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بله میتونید کشت کنید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام بله

    31. رویا رحیمی

      سلام وقتتون بخیر
      من در منزل پیاز زعفرون کاشتم تو گلدون در تهران هستیم و در منزل گذاشتمش خیلی نور افتاب نمیخوره از پشت پنجره بیشتر نور میخوره و یک بار اب دادم الان حدود۵سانت اومد بالا میخواستم طرز اب دادن بهشو بدونم ممنون

    32. حسن

      سلام میخواستم بدونم درغرب اصفهان (تیران)بهترین زمان کاشت زعفران چه موقعی است واگر الان زمین راشخم زدم کودگاوی راالان روی زمین پخش کنم یابهتراست چندروزی قبل ازکاشت زعفران روی زمین پخش کنم؟لطفا اگردوست وآشنایی درمنطقه ما دارید به من معرفی کنیدتابیشتردراین کاربه من کمک ومشاوره دهد.
      ممنون ازمطالب خوبتون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        زمان کشت زعفران از تیر ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.
        برای بحث کود دهی از مقاله های موجود درسایت استفاده کتید.
        برای مشاوره میتوانید با شماره های پشنیبانی سایت تماس بگیرید.

    33. مجید

      سلام خسته نباشید . خواستم بدانم همدان سمت جاده ملایر میشه زعفران بکاریم و از هر چند روز باید اب بدیم و توی باغ که درخت هست میشه بکاریم البته همیشه سایه نیست

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بله میتونید کشت کنید
        آبیاری بستگی به زمان بارندگی و اب و هوای اون منطقه داره

    34. عادل

      سلام میخواستم بدونم دراستان گلستان کنار ساحل یعنی شهرستان های بندرترکمن .گمیشان .و…که کنار دریا بوده و رطوبت بالاست میتوان زعفران کشت کرد .اگه میشود چه فصلی و چگونه کشت کنیم ؟؟ ممنون میم راهنمایی کنید .

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        تو این شرایطی که گفتید نمیشه زعفرون کشت کرد

    35. نسرین شیرزاد

      با سلام و خسته نباشید
      بنده در استان آذربایجانغربی ارومیه زندگی میکنم میخوام کشت زعفران انجام بدم ولی هیچ تجربه ای ندارم نه از بابت هزینه ها و نه کشت میشه لطف کنید راهنمایی فرمایید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        تماس بگیرید با ما، کارشناسانمون راهنمایتون میکنن

    36. jacob

      ?aya mitavanid piyaze zafaran ra dar torkiye be man tahvil bedin

      kheili mamnoon

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        امکانش وجود نداره که مستقیم به ترکیه ارسال کنیم

    37. محمد

      سلام حضور شما از شما خواهش دارم یه راهنمایی کامل و دقیق بفرمائید من باغ پرتغالی دارم در مازندران یکی از روستاهای شهر بابل که مقداری ازین زمین در جاهای مختلف خالی میباشد اقدام به کاشت پیاز زعفران کردم خواستم از تمامی شما سروران گرامی تقاضا کنم راهنمایی کامل بفرمایین من چطوری این پیاز های زعفران را پرورش و نگهداری کنم چه کارهایی باید انجام بدم به چه چیزهایی نیاز است با توجه به اینکه در این فصل بارندگی زیاد است و همین طور در فصل بهار بارش باران زیاد است با این وجود من چطور میتوانم زعفران پرورش بدهم از لطف و عنایت شما کمال تشکر و قدردانی را دارم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        شما باید تمامی شرایط آب وهوایی را در نظر بگیرید.
        زعفران به رطوبت زیادی احنیاج ندارد.
        برای مشاوره بیشتر میتوانید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

    38. محمد نجار نیارکی

      سلام.اموزش کاشت زعفران را مطالعه کردم ممنون ازمطالب مفیدتان.میخاستم بدانم الان میتوانم پیاز زعفران بکارم.درضمن اگه بکارم ابیاری لازم است انجام بدم.با تشکر

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        الان نمیشه کشت کرد
        تا تابستون صبر کنید

    39. الهام

      سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.
      میخاستم بدونم تو شهرستان میانه وکرج هم میتونم کاشت زعفران انجام بدم؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام ممنونم
        بله میتونید کشت کنید

    40. علی صوفی

      با سلام و تشکر فراوان خیلی مطالبتون کامل و آموزنده بودن.
      در صورت امکان شماره تماستون رو اگه محبت بفرماین ممنون میشم جهت خرید پیاز و یه سری سوال
      آب و هوای ملایر برای کشت زعفران خوب هست؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام با شماره 09108674688 تماس بگیرید در خدمتتون هستیم
        بله اب وهوای ملایر فوق العادست برای کشت

    41. نرگس

      سلام من چهارتا پیاز زعفران خریدم . توی خونه و داخل گلدان میخوام بکارمشون . میشه راهنماییم کنید؟

    42. مصطفی

      سلام توی یک زمین هزار متری حدود چقدر گل میشه برداشت کنی

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بستگی به مقدار پیاز که کشت شده داره

    43. حمید

      با سلام عذر میخوام اطراف استان فارس شهرستان کوار هستیم برای کاشتش جواب گو هست …

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        مرسی از پیامتون
        بله میتونید کشت کنید

    44. زهره

      سلام
      ممکن بگيد پیاز زعفران چند بار در سال گل میدهد؟ با سپاس

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        یکبار در سال گلدهی داره

    45. امیر

      سلام خسته نباشید آیا پیاز ها تو سال اول کاشت هم گلدهی میکنند؟؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام تشکر بله

    46. میرزایی

      سلام. امسال زعفران کاشتم ، موقع برداشت زعفرانها نازک و کم بو هستند ،علت چیست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بنیه پیازها ضعیف است باید محلول پاشی و کود دهی انجام شود .

    47. سعید سامعی

      باسلام وباتشکر.مطالب بسیارمفیدواموزنده بود.حتما برای خریدپیازمزاحم شما میشوم

    48. هاوری

      سلام خسته نباشید
      ببخشید میخواستم بدونم زمان کاشت و برداشت زعفران برای مناطق کوهستانی فرق نمی کنه؟
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام تشکر
        نه زیاد فرقی نداره ولی بعضاً تو برخی نقاط تا آبان ماه هم میشه کشت کرد

    49. هاوری

      سلام خسته نباشید
      ببخشید میخواستم بدونم وقت کاشت و برداشت زعفران برای مناطق کوهستانی مثل مریوان مانند مناطق دیگره … زمان برداشتش فرق نمی کنه؟
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بله مثل مناطق دیگس

    50. فرشاد پزشکپور

      با سلام در منطقه دشتروم یاسوج آیا می‌توان زعفران کشت کر د؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        بله میتونید کشت کنید
        تو بیشتر مناطق کشور میشه