آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

تمام آن چیزی که درباره‌ی آبیاری زعفران باید بدانید

آخرین بروز رسانی: 2 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • زمان دقیق آبیاری زعفران و روش درست ابیاری بر میزان برداشت محصول شما تاثیر مستقیم میگذارد. این‌ بار قصد داریم از تجربیات خودمون در مورد آبیاری زعفران براتون بگیم. زعفران در خانواده گیاهان کم‌ آب طبقه‌بندی می‌شود و قابلیت کشت در مناطق بسیار کم‌ باران را نیز دارد ، اما به این معنا نیست که زعفران میتواند بصورت دیمی و بارانی آبیاری شود بلکه پیاز زعفران با توجه به منطقه مورد کشت نیاز به یک تا چهار مرتبه آبیاری دارد.

    مراحل آبیاری زعفران

     

    جدول زمان آبیاری زعفران زمان ابیاری شدت آبیاری الزام آبیاری
    ابیاری اول زعفران گرمسیر: اواخر مهر، سردسیر: اوایل مهر عمیق حتما
    ابیاری دوم زعفران اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذر نیمه عمیق +کود دهی حتما
    ابیاری سوم زعفران اواخر اسفند ماه سطحی در صورت نبودن باران
    آخرین آبیاری زعفران ۲۰ فروردین تا ده اردیبهشت سطحی در صورت نبودن باران

     

    مرحله اول آبیاری زعفران (بسارآب)

    اولین آبیاری زعفران بعد از کاشت (بسارآب) از اهمیت بالایی برخوردار است، به نحوی که با عدم دقت در زمان و کیفیت این آبیاری، میزان محصول به شدت تغییر می‌کند. این مرحله از آبیاری آبیاری باید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی میکنید انجام شود; آبیاری زعفران در مناطق گرمسیر در اواخر مهرماه و آبیاری زعفران در مناطق سردسیر در اوایل مهر ماه انجام میشود به این نکته توجه کنید آبیاری مرحله اول زعفران قبل از سله‌ شکنی زمین زعفران صورت می‌گیرد.

    این مرحله از آبیاری به منظور بیدار کردن زعفران انجام می‌شود و با آبیاری به موقع ابتدا گل‌ زعفران از زمین خارج شده و سپس رشد سبزینه‌ای اتفاق می‌افتد و در این صورت کلاله‌ ها و انرژی گیاه صرف گل‌دهی می‌شود.

    مرحله اول آبیاری باید سنگین و عمیق باشد چرا که پیاز زعفران در فاصله 20 تا 25 سانتی متری از سطح زمین قرار دارد. زمین هنگام انجام این آبیاری کاملا خشک است و نباید در آبیاری هیچ‌ گونه خصاصتی به خرج دهید. پس حواستان به تاریخ و کیفیت باشد.

    مرحله دوم آبیاری زعفران (زاج آب)

    این آبیاری(زاج آب) بعد از پایان برداشت گل‌های زعفران اواخر آبان‌ماه و اوایل آذر ماه انجام می‌شود. این آبیاری نیز لزوما باید انجام شود ولی نیازی به آبیاری سنگین و عمیق نیست چرا که زمین برخلاف دفعه قبل رطوبت را در خود دارد. همراه این مرحله کود دهی انجام میشود.درباره ی نوع کود مصرفی در مرحله ی زاج آب میتوانید صفحه ی مربوط به کود زاج اب زعفران را بررسی کنید.در ویدیو زیر نیز نکاتی درباره کوددهی همراه با آبیاری زعفران گفته شده است.

     

    مراحل دیگر کوددهی نیز اهمیت بالایی دارند و تنها با انجام زاج آب نمیتوانید نتیجه مطلوب را بگیرید. پیشنهاد ما این است مقاله‌ی برنامه‌ی کودی زعفران را در ماه چین مطالعه کنید.

    مرحله سوم آبیاری زعفران

    برخلاف دو آبیاری قبلی لزومی بر انجام این آبیاری وجود ندارد و صرفا در مناطقی که باران‌های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند. این اتفاق به ندرت در ایران می‌افتد. این آبیاری به صورت سطحی انجام می‌شود.

    مرحله چهارم آبیاری زعفران (زرد آب)

    این آبیاری نیز کمتر اتفاق می‌افتد و فقط در مناطقی که هیچگونه بارندگی مشاهده نمی‌شود انجام می‌شود. زمان انجام این آبیاری بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد و قبل از خشک و زرد شدن کامل برگ های پیاز زعفران انجام می‌شود.به همین دلیل است که به این آبیاری زردآب نیز می‌گویند.

    این آبیاری نیز مانند دو آبیاری قبلی سطحی و غیر‌عمیق انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر رو که در مورد آبیاری زردآب هست رو مشاهده کنید تا از دلیل انجام این آبیاری و فواید آن برای مزرعه زعفران مطلع بشید.

     

    دو آبه کردن زعفران

    برخی از کشاورزان بر این معتقد هستند که حتما باید زعفران را دو آبه کرد اما در همه‌ی مناطق این عمر واجب نبوده و برای مناطق سردسیر این آبیاری برای جلوگیری از تنش گرما به پیاز های زعفران نیاز است. نکته قابل ذکر این است که اگر در مناطق گرمسیر کشور انجام شود قطعا خسارت جبران ناپذیر به مزرعه وارد می کند.

     

    روش های آبیاری زعفران

    آبیاری کرتی زعفران (روش غرقابی)

    در روش کرتی زمین را به بخس های کوچک به نام کرت تقسیم میکنند و بین هر بخش مسیری را برای گذر آب بصورت جوی ایجاد میکنند.آبیاری کرتی یک روش قدیمی است که خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است که از روش های مدرن آبیاری برای زعفران استفاده کنید.پیشنهاد ما برای آبیاری زعفران نوار بارانی شیاردار است.

    آبیاری زعفران به روش غرقابی یا کرته

    آبیاری های مدرن تحت فشار

    در این نوع آبیاری از متد های جدید تر جهت بهره بری بالات استفاده شده است. سه نوع از روش های آبیاری مدرن شامل: آبیاری نوار بارانی شیاردار ، آبیاری با ویلمو و آبیاری کلاسیک است.

    آبیاری نوار بارانی شیاردار زعفران

    نوار آبیاری یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای می باشد که بیشتر برای کشت های ردیفی مورد استفاده و کارکرد قرار میگیرد. با روش آبیاری قطره ای جلوی هدر رفت آب را به راحتی کنترل میکنیم.

    آبیاری زعفران به روش نوار شیاردار بارانی

    آبیاری زعفران با ویلمو

    این روش آبیاری توسط دستگاه ویلمو انجام می‌شود که روش آبیاری راحت و آسانی است اما برخی از کشاورزان به دلیل هزینه خریداری آن از این روش استفاده نمی‌کنند. ویلمو یک دستگاهی به شکل دایره است که در وسط آن یک موتور قرار دارد که باعث پمپاژ آب می‌شود و در مزارع قابلیت جابه جایی دارد.

    آبیاری زعفران ویلمو

    آبیاری کلاسیک زعفران

    این نوع آبیاری به خاطر بالاتر بودن هزینه نسبت به دو روش قبل کمتر استفاده می‌شود اما به صرفه تر و راحت تر از دو مورد قبل است.

    روش آبیاری زعفران در گلدان و سبد

    آبیاری گلدان های زعفران کمی متفاوت با کشت زعفران در زمین و مزارع ها است به این صورت که ممکن است گلدان ها کاملا در معرض بارش باران قرار نداشته باشند به همین دلیل شما می‌توانید تقریبا در ماه یک بار گلدان های زعفران خود را آبیاری کنید.

    نکته قابل ذکر این است که سعی کنید، گلدان های زعفران خود را در فضای باز و آزاد مانند حیاط و یا پشت بام قرار دهید تا زیر نور خورشید ( پیاز های زعفران در طول روز به 4 الی 5 ساعت تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارند) و بارش باران قرار بگیرند.

     

    زعفران در گلدان یا سبد

    زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر و گرمسیر

    جدول منطقه مرحله اول مرحله دوم
    آبیاری زعفران در مناطق معتدل اوایل مهر اواسط آبان
    آبیاری زعفران مناطق گرمسیر اواخر مهر اواخر ابان
    آبیاری زعفران مناطق سردسیر اواخر شهریور اوایل ابان

    مرحله سوم و چهارم فقط در مناطقی که بارش باران در زمستان و بهار نباشد انجام میگیرد.

    زمان آبیاری زعفران در فصول مختلف

    آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
    آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
    آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد

    نکات مهم آبیاری زعفران

    1. دمای هوای هنگام آبیاری دارای اهمیت است به نحوی که باید میانگین دمای هوا در 48 ساعت اخیر کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد باشد.
    2. به هیچ وجه هنگام تابستان مزرعه خود را آبیاری نکنید. با این کار آفات و بیماری‌ ها را به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید.
    3. آبیاری سوم یا باران در دوره‌ی سوم باید پس از وجین کردن و کود‌دهی زمین اتفاق بیفتد.
    4. موارد گفته شده به‌ صورت کلی می‌باشد و می‌توانید با توجه به محل زندگی و کشت خود آن را شخصی‌ سازی کرده تا بیشترین بازدهی را از مزرعه زعفران خود داشته باشید.

     

    جهت اطلاع از آخرین اطلاع رسانی‌ها درمورد آبیاری و مراحل مختلف مدیریت مزرعه زعفران کافی است ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

    https://www.instagram.com/mahchinco

    https://t.me/mahchinco

    در پایان با توجه به گستردگی در جزئیات آبیاری در کشت زعفران از شما درخواست می‌کنیم سوالات خود را در قسمت نظرات و یا با تماس با کارشناسان ما مطرح کنید تا با بیشترین بازدهی زعفران ممکن از مزرعه خود مواجه شوید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۱۴ رای
    
    248دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. احمد مقصودلوراد

      درود
      در استان گلستان شهرستان آزادشهر روستای کوهستانی وامنان در حدود ۶۷۰ هکتار زعفران کست میشه در حال حاضر با بررسی انجام شده برگ ها دچار بیماری ویروسی شدت وعده پیاز ها آلوده بت کنه هستند نظر شما در مورد این آفات ‌بیماری‌ها ‌مبارزه به چه شکل می باشد
      مقصودلوراد مجری طرح توسعه گیاهان دارویی استان گلستان

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر برای مبارزه با این آفات و بیماری ها پیشنهاد ما در قدم اول ضد عفونی کردن پیاز ها قبل از کشت هستش
        و بعد از کشت هم شما حتما باید از کود های زاج آب و محلول پاشی هر ساله برای تقویت پیاز ها در مقابل این آفت ها استفاده کنید

    2. حکیمی

      سلام من الان‌میخام زاج اب زعفران بدم مشکلی نیست اللنز چه کودی میتونم استفاده کنم

    3. حکیمی

      سلام من الان میخام زاچ اب بدم مشکلی نیست چه کودی میتونم استفاده کنم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        تقریبا زمان زاج آب گذشته.
        بهتر برای محلول پاشی اقدام کنید.

    4. ناشناس

      سلام من الان میخام زاچ اب بدم مشکلی نیست چه کودی میتونم استفاده کنم

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر الان زمان محلول پاشی هستش برای زاج آب دیر شده ریشه پیاز ازبین رفته

    5. محمد شریفی

      سلام من یه باغچه دارم که ۲۰ متر مربع آن را زعفران کاشته ام.امسال دوم بود چون زمان برادشت کار زروری داشتم برداشت نکردم .سوال ام این است چه زمان اب دهی کنم و چه کودی بدهم .لازم است عرض کنم من در اطراف قم با غچه دارم زمستان سرد است ولی دوماه تابستان گرم است لطفا راه نمایی کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        باید آبیاری رو حتما انجام بدین و برای تقویت پیازها هم می‌تونین پکیج محلول پاشی رو تهیه و محلول پاشی کنید.

    6. علی ربیعیان

      عالی بود اگر ممکن نحوه کود دهی نام و مقدار انرا هم توضیح دهید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و ممنون
        برای این که در موزد کود دهی اطلاعات بیشتری به دست بیارین روی لینک زیر کلیک کنین و مقاله رو مطالعه بفرمایید.
        https://mahchin.net/blog/saffron-fertilization-program/

    7. فرهاد احمد آبادی

      سلام وقت بخیر میشه تو زمین زعفرون گندم هم کشت کنم یانه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        خیر. نمی توانید در زمینی که تحت کشت زعفران است، کشت دیگری انجام دهید.

    8. علی

      سلام ،آیا می توان قبل برداشت دو بار زعفران را آبیاری نمود با توجه به خشکی و نبود رطوبت کافی بعد آبیاری اول؟

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر بله شما می‌تونید زعفران رو دو آبه کنید قبل از برداشت

    9. محمد

      سلام تو منطقه فریم ساری زعفران کاشتم می خواستم بدونم تو این منطقه نیاز به آبیاری اول داره یانه؟ چقدر بارندگی ما رواز آبیاری بی نیاز می کنه؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        ابیاری اول ابیاری ضروری هست و زمان گلدهی زعفران رو تعیین میکنه و در همه مناطق باید انجام بشه.

    10. آرمان عامری

      سلام وقت بخیر ازتوابع شاهرود هستم
      یه سوال از خدمتتون داشتم من چند روز پیش پیاز زعفران رو کشت کردم میخوام ببینم کی باید اولین ابیاری رو انجام بدم
      ممنونم .

      • هانیه آریا

        اولین آبیاری تقریبا اوایل مهر ماه باید انجام بشه

    11. آرمان

      سلام وقت بخیر ازتوابع شاهرود هستم
      یه سوال از خدمتتون داشتم من چند روز پیش پیاز زعفران رو کشت کردم میخوام ببینم کی باید اولین ابیاری رو انجام بدم
      ممنونم .

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در سال کشت، اولین ابیاری بهتر از در اواخر شهریور ماه انجام شود و اواسط مهر ماه نیز تکرار شود.

    12. باران

      سلام
      خدا قوت ما تو باغ پسته تو پشته ها زعفرون زدیم
      تابستون هم آب دادیم چون به پسته آب دادیم
      سال دوم هست حالا باید چکار کرد؟
      چون اینجا خوندم تابستون نباید ابیاری کرد
      پارسا تو ۵۰۰ متر سال اول ۳ گرم داد

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        برای کشت زعفران در باغات و بین درختان، باید فاصله لازم رعایت شود.
        یکبار آبیاری در تابستان هیچ مشکلی ندارد. اما نیاید این رطوبت طولانی مدت و چندین باره باشد.

    13. اکبر قصاب

      باسلام خسته نباشید کرمان هستم مابین درختها مقداری پیاز زعفران کاشتم چندروز پیش اب بهشون دادم زمین خیلی محکم است ایا باید با شن کشی بکنم با پنچه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        یک هفته بعد از آبیاری باید سله شکنی انجام دهید.

    14. بهمن کلانتری

      باسلام وعرص ادب خدمت شما سوالی از حضورتان داشتم سومین سال است که زعفران را در باغچه حیات به متراژ ۱۲ متر کاشته ام وسال قبل هم در زاج آب از کودهای ارسالی شما استفاده کرده‌ام منطقه ما سردسیر است ۲۰ شهریور آبیاری اول را انجام داده ام آیا باید مجددا آبیاری کنم یا همان آب اول کافیست ممنون از کانال خوب وسودمندتان
      در ضمن الان چند تا از پیاز ها جوانه زده است

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بهترین زمان برای آبیاری اول مزارع زعفران نیمه مهر ماه هست.

    15. بهمن کلانتری

      باسلام وعرص ادب خدمت شما سوالی از حضورتان داشتم سومین سال است که زعفران را در باغچه حیات به متراژ ۱۲ متر کاشته ام وسال قبل هم در زاج آب از کودهای ارسالی شما استفاده کرده‌ام منطقه ما سردسیر است ۲۰ شهریور آبیاری اول را انجام داده ام آیا باید مجددا آبیاری کنم یا همان آب اول کافیست ممنون از کانال خوب وسودمندتان

    16. وحید اکبری

      سلام من اواخر شهریور کاشتم زمان آبیاری کی هست

      • ماه‌چین

        زمان های ابیاری در همین مقاله به صورت کامل گفته شده

    17. اسماعیل

      خوب و عالی اما دهم مهر در کنگاور. کرمانشاه یک آب کافی بوده چون باران بعد از نیمه مهر آمده وگلدهی از آخر مهر شروع شده با گل‌های زعفران چکار کنیم آیا خریدار دارد ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        بله کافی بوده.
        خیر، خرید گل زعفران نداریم.

    18. مهرداد

      سلام خسته نباشین طریقه‌ با تانکر آب دادن با تانکر زمین به چه سورت باید در کنیم‌

      • هانیه آریا

        درود بر شما این مقاله رو مطالعه کنید
        کلیک کنید

    19. ایمان ض

      سلام وقت بخیر
      از اراک هستم
      اواخر مرداد ماه پیاز زعفران کاشتم اولین آبدهی کی باشه بهتر است با توجه به گرمای شدید امسال

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اول مهر ماه آبیاری کنید

    20. 704614566805

      سلام
      در قم زندگی میکنیم
      الان اواخر خردادماه زمان خوبی برای کاشت هست؟
      بعد کاشت تا اواخر مهر ماه اصلا آب ندم؟
      با تشکر

      • هانیه آریا

        وقت بخیر زمان کشت از تیر ماه تا شهریور ماه هستش
        بله توی تابستون هم به هیچ عنوان آییاری نکنید.

    21. ملکی ازارومیه

      باسلام من اهل ارومیه هستم وبرای اولین بارقصدکاشت زعفران رادارم وامروزباسایت اشناشدم انشاله دراینده نحوه کاشت وبرداشت مزاحم میشوم ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر هستیم خدمتتون

    22. امامقلي خسروشيري

      من سال سوم كاشت زعفران را تجربه ميكنم اما راضي نيستم براي اينكه مقدار 4000 متر زمين زير كاشت زعفران دارم انطور كه بايد گل بدهد نمي دهد امسال از4000 متر زمين نيم كيلو زعفران سرگل بدست آوردم بايد جكار كنم كه محصول بيشتري بردارم كود حيواني هم دادم كود اوره هم دادم آب هم 4بار دادام ولي محصول خوبي برداشت نمي كنم كمكم كنيد زمين هم بصورت نرم وكولوت هست دوستان ديگر هم همان اطراف من كشت كردهاند خلاصه نياز به راهنمايي دارم 20 دي ماه 1401منتظر ارشادات ونظرات شما كار شناسان هستم يا علي مدد

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        طبق گفته‌های شما مشخص است که کود دهی‌های زاج آب و محلول پاشی‌هارو انجام ندادین، خود این امر باعث تضعیف پیازها و در نتیجه کاهش برداشت مزرعه میشه.
        از طرفی استفاده از کود اوره اشتباهه چرا که باعث تکثیر بیش از حد پیازها و ریز شدن آن‌ها میشه.

    23. گلی

      سلام روز خوش ببخشید من اولین بار در ظرف کاشتم ریشه زده ولی احساس میکنم گلدان کوچیکه متونم الان جابه جا کنم به گلدان بزرکتر یا ن پیازها ریشه زده ده سانت بزگتر شد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمان جا به جایی پیاز ها تابستان هستش

    24. جواد فخره

      سلام ممنون از راهنمایی تون من سه سال پیش زعفران کاشتم سال اول گل داد ولی دو ساله دیگه نه سبز شد و علت بررسی کردم دیدم پیازش پوسیده دلیلش چیه ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر کدوم شهر هستید آبیاری به موقع انجام دادین؟
        سوال دیگه هم این که قبل از کشت پیاز ها رو ضدعفونی کردید؟

    25. حسنعلی عرب زاده

      سلام و عرض ادب
      بنده در اصفهان کاشت زعفران انجام داده ام
      و میخواستم ببینم با وجود اینکه هنگام کاشته کود دهی انجام داده‌ام آیا باز هم بعد از گذشت 2سال زمین زعفران من احتیاج به کود دارد یا خیر
      در صورت احتیاج از چه کودی استفاده کنم
      و به چه طریق
      تشکر میکنم از آموزش بسیار خوبه تون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطفا جهت مشاوره کود دهی تماس بگیرید
        02191012322