آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

آبیاری زرد آب زعفران و دلایل اهمیت آن

آخرین بروز رسانی: 2 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • آبیاری زرد آب زعفران چیست و چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ با ماه چین در ادامه این محتوا همراه باشید تا در رابطه با آبیاری زرد آب زعفران اطلاعات کافی را به دست بیاورید. در خصوص فصل رشد زعفران باید گفت که ، فصل رشد مزارع زعفران در هر سال ، از اوایل مهر ماه شروع می شود و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد.

    دلایلی مانند بارندگی کم و یا افزایش دمای زودتر از انتظار ، در بیشتر مناطق ایران باعث شده است که زعفران ها زودتر از زمان مناسب خود به مرحله خزان برسند و برگ های پیاز زعفران شروع به زرد شدن کنند. که در اصطلاح به آن خزان زودرس مزرعه زعفران گفته می شود.

    ویدئو آموزشی آبیاری زرد آب زعفران

    خزان زودرس مزرعه زعفران چه مضراتی دارد؟

    زمانی که مزرعه زعفران دچار خزان زودرس شود ،  دوره رشد پیاز های زعفران کوتاه می شود و زمانی که دوره رشد پیاز ها کوتاه شود ، پیاز ها به اندازه مناسب و مورد انتظار ما درشت نمی شوند و دلیل آن هم این است که ، یک ماه الی دو ماه از طول و زمان رشد پیاز های زعفران کم می شود و پیاز های زعفران دو ماه کمتر رشد می کنند.

    و هم چنین به دلیل کمتر شدن رشد پیاز ها متعاقبا از تولید مزرعه هم کاسته می شود و باز دهی مزرعه زعفران ما بسیار کاهش پیدا می کند.

    آبیاری زرد آب

    چه کاری باید در این مرحله انجام دهیم تا زعفران ها در این شرایط دوره رشد طولانی تری داشته باشند؟

    آبیاری زعفران و آبیاری زرد آب

    برای جلوگیری از مبتلا شدن مزرعه به خزان زودرس ما باید مزرعه زعفران را یک الی دو بار در زمستان و اوایل بهار آبیاری  کنیم و زمانی این آبیاری انجام می شود که ما شاهد زرد شدن برگ ها و علف های پیاز های زعفران هستیم. برای طولانی تر کردن دوره رشد پیاز های زعفران قبل از انجام آبیاری زرد آب زعفران ، باید یک بار در اواسط فروردین ماه مزرعه را آبیاری کنید تا رطوبت مورد نیاز پیاز های زعفران برای رشد حفظ شود.

    زمان انجام آبیاری زرد آب

    آبیاری زرد آب زعفران زمانی انجام می شود که ، ما در مزرعه شاهد زرد شدن علف های سبز رنگ پیاز های زعفران هستیم.

    زمان انجام آبیاری زرد آب زعفران معمولا در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است که این موضوع رابطه مستقیم با میزان گرمی هوا در منطقه شما دارد که ممکن است زود تر و یا حتی دیر تر انجام شود. به همین دلیل است که برای انجام دادن آبیاری زرد آب زعفران حتما میزان درجه هوا را بررسی کنید.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    آبیاری زرد آب

    مقدار آبیاری زرد آب

    میزان و مقدار آبیاری زرد آب زعفران باید در حدی باشد که آب به عمق بیست سانتی متری زمین برسد تا محیط اطراف پیاز های زعفران به طور کامل دارای رطوبت باشند.

     آبیاری زرد آب زعفران فواید دیگری هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

    کنترل رطوبت خاک

    به دلیل این که در فصل بهار و تابستان بارندگی ها بسیار کم هستند آبیاری زرد آب زعفران باعث می شود که در این دو فصل ، خاک محیط اطراف پیاز خنک بماند و از بیماری ها جلوگیری کند.

    و دلیل دوم انجام آبیاری زرد آب زعفران این است که ، چون این آبیاری دمای خاک را پایین میاورد ، و این پایین آمدن دمای خاک باعث می شود که پیاز های زعفران دیرتر خزان کنند و رطوبت مناسب در اطراف پیاز زعفران توسط پوشال ها حفظ شود و به مرور زمان در دسترس پیاز های زعفران قرار می گیرد تا هم برای خنک کردن و هم برای این که پیاز ها را از مسائلی مانند تنش دمایی و… دور کند.

    آبیاری زرد آب

    درشت شدن پیاز های زعفران با آبیاری زرد آب

    در این دوره از رشد زعفران با توجه به بازگشت عناصر موجود در برگ های زعفران باعث ذخیره بیشتر اندوخته غذایی و درشت شدن پیاز زعفران میشود اگر بتوان در این مرحله آب زرد آب را به مزرعه زعفران داد شرایط را برای بازگشت عناصر و درشت شدن زعفران را تسهیل می کند در نهایت باعث افزایش میزان تولید و بهره وری مزرعه زعفران ما می شود.

    کود دهی و محلول پاشی همراه آبیاری زرد آب

    کود دهی مزارع زعفران زمانی انجام می شود که ، ریشه جذب بالایی داشته باشد تا بتواند کود ها و محلول ها را جذب کند. در زمان زرد آب ریشه پیاز های زعفران جذب بالایی ندارند به همین دلیل معمولا کود دهی همراه با اب در زمان زرد آب انجام نمی شود.

    آیا بارندگی می‌تواند جایگزین زرد آب گردد؟

    در آبیاری بهاره که با نام زردآب آن را می‌شناسیم، هدف اصلی فقط رساندن آب به پیازهای زعفران و مرطوب کردن فضای اطراف پیازها هست. از آنجایی که در این آبیاری از هیچ نوع کودی استفاده نمی‌شود و نیازی به حل کردن مواد نیست، بارندگی می‌تواند جایگزین زرد آب شود و نیازی به آبیاری نباشد. اما دقت داشته باشید که بارندگی زمانی می‌تواند به عنوان زرد آب در نظر گرفته شود که در زمان مناسب باشد و شدت و مدت بارندگی به قدری باشد که آب به عمق ۲۰ سانتی متر خاک و به پیازها برسد.

    زرد آب چندمین آبیاری مزرعه زعفران است؟

    به طور کلی زعفران به ۴ مرحله آبیاری نیاز دارد. مرحله اول قبل از گلدهی است و حتما باید به طور کامل انجام گیرد. مرحله دوم که مربوط به بعد از برداشت و همراه با آن کود دهی زاج آب انجام می‌شود. این آبیاری نیز به علت ضرورت کود دهی حتما باید انجام شود و بارندگی نمی تواند جایگزین آن گردد. دو مرحله بعدی که در اسفند ماه و اواخر فرودین ماه (زردآب) انجام می‌گیرد وابسته به مقدار بارندگی منطقه است و در صورت کافی بودن بارندگی ضرورتی به انجام آن نیست. بنابراین زرد آب چهارمین مرحله آبیاری مزرعه زعفران محسوب می‌شود.

    البته طی تجربه و چندین سال ازمون و خطا، متخصصان ماه چین متوجه شده‌اند که یکبار آبیاری در طول تابستان و تقریبا در اواسط مرداد ماه می تواند تاثیر مثبتی بر برایند مزرعه و میزان برداشت زعفران داشته باشد.

    کلام آخر

    آبیاری به اندازه و به موقع بر روند رشدی هر محصول رویشی اعم از زعفران تاثیر بسیار زیادی دارد. زرد آب از آن دسته آبیاری هایی است که انجام آن می‌تواند تاثیری عالی بر بهبود مزرعه زعفران داشته باشد. پس اگر منطقه شما از جمله مناطقی است که در فصل بهار و به ویژه اواخر فرودین ماه بارندگی ندارد و یا بارندگی کم است، توصیه می‌کنیم که حتما زرد آب را انجام دهید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۹ رای
    
    12دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محسن

      سلام روزتان بخیر
      آیا جهت محلول پاشی زعفران میتوان از محلول هیومیک اسید استفاده کرد یا باید همراه آبیاری استفاده کنیم ممنون از رهنمای شما

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر خیر اسید هیومیک در زاج آب استفاده میشه

    2. امین فارسی

      باسلام.مزرعه زعفران تازه سال اول بوده که کشت کردم محل کشت هم استان فارس شهرستان فسا هست.الان دچار خزان زود رس شده میشه الان زرد آب کرد ؟ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله می‌تونید انجام بدین

    3. ایمان

      ممنون از توضیحات مفید شما . چگونه می توان از زایش بیش از حد پیازهای زعفران در سال چهارم و پنجم (برای جلوگیری از ریز شدن پیازها ) جلوگیری نمود . با تشکر .

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر سال 4 و 5 فضا برای تکثر دارن پیا زها مناسبه ولی سال 6 و 7 فضا کم میشه و زمین باید تغییر کنه

    4. ابوالفضل

      اسلام اگر زعفران ما به خزن زود رس رسید چه موقع ابیاری کنیم هز کجا بفهمیم به خزان زود رس رسیدن

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مشخص میشه از برگ های پیاز زعفران که زرد مبشن وقتی دیدین دارن زرد میشن آبیاری کنید

    5. ابوالفضل

      سلام ببخشید بعد از برداشت گل زعفران برگ زعفران زرد می شود ؟
      و در چه ماهی شروع به ابیاری زرد آب کنیم

      • محمدجواد قیطاسی

        بله کم کم از اواخر فروردین شروع به خزان می کنند و در اردیبهشت هم باید زرد آب رو انجام بدین

    6. ابوالفضل

      سلام ابیاری زرد آب فقط باید یکبار صورت گیرد

      • محمدجواد قیطاسی

        بله باید در اواخر فروردبن ویا اوایل اردیبهشت انجام شود.