آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

تمام آن چیزی که درباره‌ی آبیاری زعفران باید بدانید

آخرین بروز رسانی: 2 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • زمان دقیق آبیاری زعفران و روش درست ابیاری بر میزان برداشت محصول شما تاثیر مستقیم میگذارد. این‌ بار قصد داریم از تجربیات خودمون در مورد آبیاری زعفران براتون بگیم. زعفران در خانواده گیاهان کم‌ آب طبقه‌بندی می‌شود و قابلیت کشت در مناطق بسیار کم‌ باران را نیز دارد ، اما به این معنا نیست که زعفران میتواند بصورت دیمی و بارانی آبیاری شود بلکه پیاز زعفران با توجه به منطقه مورد کشت نیاز به یک تا چهار مرتبه آبیاری دارد.

    مراحل آبیاری زعفران

     

    جدول زمان آبیاری زعفران زمان ابیاری شدت آبیاری الزام آبیاری
    ابیاری اول زعفران گرمسیر: اواخر مهر، سردسیر: اوایل مهر عمیق حتما
    ابیاری دوم زعفران اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذر نیمه عمیق +کود دهی حتما
    ابیاری سوم زعفران اواخر اسفند ماه سطحی در صورت نبودن باران
    آخرین آبیاری زعفران ۲۰ فروردین تا ده اردیبهشت سطحی در صورت نبودن باران

     

    مرحله اول آبیاری زعفران (بسارآب)

    اولین آبیاری زعفران بعد از کاشت (بسارآب) از اهمیت بالایی برخوردار است، به نحوی که با عدم دقت در زمان و کیفیت این آبیاری، میزان محصول به شدت تغییر می‌کند. این مرحله از آبیاری آبیاری باید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی میکنید انجام شود; آبیاری زعفران در مناطق گرمسیر در اواخر مهرماه و آبیاری زعفران در مناطق سردسیر در اوایل مهر ماه انجام میشود به این نکته توجه کنید آبیاری مرحله اول زعفران قبل از سله‌ شکنی زمین زعفران صورت می‌گیرد.

    این مرحله از آبیاری به منظور بیدار کردن زعفران انجام می‌شود و با آبیاری به موقع ابتدا گل‌ زعفران از زمین خارج شده و سپس رشد سبزینه‌ای اتفاق می‌افتد و در این صورت کلاله‌ ها و انرژی گیاه صرف گل‌دهی می‌شود.

    مرحله اول آبیاری باید سنگین و عمیق باشد چرا که پیاز زعفران در فاصله 20 تا 25 سانتی متری از سطح زمین قرار دارد. زمین هنگام انجام این آبیاری کاملا خشک است و نباید در آبیاری هیچ‌ گونه خصاصتی به خرج دهید. پس حواستان به تاریخ و کیفیت باشد.

    مرحله دوم آبیاری زعفران (زاج آب)

    این آبیاری(زاج آب) بعد از پایان برداشت گل‌های زعفران اواخر آبان‌ماه و اوایل آذر ماه انجام می‌شود. این آبیاری نیز لزوما باید انجام شود ولی نیازی به آبیاری سنگین و عمیق نیست چرا که زمین برخلاف دفعه قبل رطوبت را در خود دارد. همراه این مرحله کود دهی انجام میشود.درباره ی نوع کود مصرفی در مرحله ی زاج آب میتوانید صفحه ی مربوط به کود زاج اب زعفران را بررسی کنید.در ویدیو زیر نیز نکاتی درباره کوددهی همراه با آبیاری زعفران گفته شده است.

     

    مراحل دیگر کوددهی نیز اهمیت بالایی دارند و تنها با انجام زاج آب نمیتوانید نتیجه مطلوب را بگیرید. پیشنهاد ما این است مقاله‌ی برنامه‌ی کودی زعفران را در ماه چین مطالعه کنید.

    مرحله سوم آبیاری زعفران

    برخلاف دو آبیاری قبلی لزومی بر انجام این آبیاری وجود ندارد و صرفا در مناطقی که باران‌های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند. این اتفاق به ندرت در ایران می‌افتد. این آبیاری به صورت سطحی انجام می‌شود.

    مرحله چهارم آبیاری زعفران (زرد آب)

    این آبیاری نیز کمتر اتفاق می‌افتد و فقط در مناطقی که هیچگونه بارندگی مشاهده نمی‌شود انجام می‌شود. زمان انجام این آبیاری بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد و قبل از خشک و زرد شدن کامل برگ های پیاز زعفران انجام می‌شود.به همین دلیل است که به این آبیاری زردآب نیز می‌گویند.

    این آبیاری نیز مانند دو آبیاری قبلی سطحی و غیر‌عمیق انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر رو که در مورد آبیاری زردآب هست رو مشاهده کنید تا از دلیل انجام این آبیاری و فواید آن برای مزرعه زعفران مطلع بشید.

     

    دو آبه کردن زعفران

    برخی از کشاورزان بر این معتقد هستند که حتما باید زعفران را دو آبه کرد اما در همه‌ی مناطق این عمر واجب نبوده و برای مناطق سردسیر این آبیاری برای جلوگیری از تنش گرما به پیاز های زعفران نیاز است. نکته قابل ذکر این است که اگر در مناطق گرمسیر کشور انجام شود قطعا خسارت جبران ناپذیر به مزرعه وارد می کند.

     

    روش های آبیاری زعفران

    آبیاری کرتی زعفران (روش غرقابی)

    در روش کرتی زمین را به بخس های کوچک به نام کرت تقسیم میکنند و بین هر بخش مسیری را برای گذر آب بصورت جوی ایجاد میکنند.آبیاری کرتی یک روش قدیمی است که خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است که از روش های مدرن آبیاری برای زعفران استفاده کنید.پیشنهاد ما برای آبیاری زعفران نوار بارانی شیاردار است.

    آبیاری زعفران به روش غرقابی یا کرته

    آبیاری های مدرن تحت فشار

    در این نوع آبیاری از متد های جدید تر جهت بهره بری بالات استفاده شده است. سه نوع از روش های آبیاری مدرن شامل: آبیاری نوار بارانی شیاردار ، آبیاری با ویلمو و آبیاری کلاسیک است.

    آبیاری نوار بارانی شیاردار زعفران

    نوار آبیاری یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای می باشد که بیشتر برای کشت های ردیفی مورد استفاده و کارکرد قرار میگیرد. با روش آبیاری قطره ای جلوی هدر رفت آب را به راحتی کنترل میکنیم.

    آبیاری زعفران به روش نوار شیاردار بارانی

    آبیاری زعفران با ویلمو

    این روش آبیاری توسط دستگاه ویلمو انجام می‌شود که روش آبیاری راحت و آسانی است اما برخی از کشاورزان به دلیل هزینه خریداری آن از این روش استفاده نمی‌کنند. ویلمو یک دستگاهی به شکل دایره است که در وسط آن یک موتور قرار دارد که باعث پمپاژ آب می‌شود و در مزارع قابلیت جابه جایی دارد.

    آبیاری زعفران ویلمو

    آبیاری کلاسیک زعفران

    این نوع آبیاری به خاطر بالاتر بودن هزینه نسبت به دو روش قبل کمتر استفاده می‌شود اما به صرفه تر و راحت تر از دو مورد قبل است.

    روش آبیاری زعفران در گلدان و سبد

    آبیاری گلدان های زعفران کمی متفاوت با کشت زعفران در زمین و مزارع ها است به این صورت که ممکن است گلدان ها کاملا در معرض بارش باران قرار نداشته باشند به همین دلیل شما می‌توانید تقریبا در ماه یک بار گلدان های زعفران خود را آبیاری کنید.

    نکته قابل ذکر این است که سعی کنید، گلدان های زعفران خود را در فضای باز و آزاد مانند حیاط و یا پشت بام قرار دهید تا زیر نور خورشید ( پیاز های زعفران در طول روز به 4 الی 5 ساعت تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارند) و بارش باران قرار بگیرند.

     

    زعفران در گلدان یا سبد

    زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر و گرمسیر

    جدول منطقه مرحله اول مرحله دوم
    آبیاری زعفران در مناطق معتدل اوایل مهر اواسط آبان
    آبیاری زعفران مناطق گرمسیر اواخر مهر اواخر ابان
    آبیاری زعفران مناطق سردسیر اواخر شهریور اوایل ابان

    مرحله سوم و چهارم فقط در مناطقی که بارش باران در زمستان و بهار نباشد انجام میگیرد.

    زمان آبیاری زعفران در فصول مختلف

    آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
    آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
    آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد

    نکات مهم آبیاری زعفران

    1. دمای هوای هنگام آبیاری دارای اهمیت است به نحوی که باید میانگین دمای هوا در 48 ساعت اخیر کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد باشد.
    2. به هیچ وجه هنگام تابستان مزرعه خود را آبیاری نکنید. با این کار آفات و بیماری‌ ها را به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید.
    3. آبیاری سوم یا باران در دوره‌ی سوم باید پس از وجین کردن و کود‌دهی زمین اتفاق بیفتد.
    4. موارد گفته شده به‌ صورت کلی می‌باشد و می‌توانید با توجه به محل زندگی و کشت خود آن را شخصی‌ سازی کرده تا بیشترین بازدهی را از مزرعه زعفران خود داشته باشید.

     

    جهت اطلاع از آخرین اطلاع رسانی‌ها درمورد آبیاری و مراحل مختلف مدیریت مزرعه زعفران کافی است ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

    https://www.instagram.com/mahchinco

    https://t.me/mahchinco

    در پایان با توجه به گستردگی در جزئیات آبیاری در کشت زعفران از شما درخواست می‌کنیم سوالات خود را در قسمت نظرات و یا با تماس با کارشناسان ما مطرح کنید تا با بیشترین بازدهی زعفران ممکن از مزرعه خود مواجه شوید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۱۴ رای
    
    248دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محمدعباسی

      باعرص سلام وخسته نباشید…یک چهارم هکتارروپارسال درشهرقزوین پیاززعفران کاشتم پارسال بااینکه اولین سال بودگلدارولی امسال قبل ازگل دادن داره خودزعفران یعنی برگهای سبزاززمین میادبیرون….علتش چیه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر علتش میتونه آبیاری زود هنگام باشه

    2. Mozaffarimahmud

      با سلام و آرزوی سلامتی برای شما
      خدمتتان عرض کنم سال گذشته زمین زعفران بصورت نصفی کاری داده بودیم و متاسفانه زمین بعداز محصول آبیاری نشد و در طی سال زراعی در منطقه ما باران میشه گفت نیامد یا خیلی کم که نمیشه روش حسابی کرد.
      امسال هفتم مهر آبیاری عمیق و خوبی انجام دادم البته سله شکنی و وجین زمین هم انجام شده اما فقط گیاه زعفران سبز شده و بندرت گل میبینیم حدود روزای چهل تا پنجاه گل . فکر میکنم مشکل خودم رو تونستم بیان کنم
      چکار کنم لطفا راهنمایی کنید.
      با تشکر ارسالی از: شاهرود

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر شما حتما باید کود دهی و محلول پاشی انجام بدین اگر نیاز به مشاپره دراین با این شماره تماس بگیرین
        02171057180

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر شما باید کود دهی و محلول پاشی انجام بدین
        اگر نیاز به مشاوره دارین با این شماره تماس بگیرین
        02171057180

    3. فهیمه فقیری

      سلام من اواسطه برج 6 یک اب دادم و اواسط 15مهر یک اب دیگه دادم همراه کو اهن وپتاس واسه 2هزارمتر زمین جوانه زده ایا گل میده چون دوستان میگن دوتا اب باعث کاهش گل دهی میشه ایا این نظریه درسته

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله گل میدن نگران نباسید ولی دیگه آبیاری نکنید

    4. ناشناس

      سلام بنده درتاریخ ۲۵مهرزعفران دریک زمین کاملاشخم زده ودرعمق ۲۰سانت کاشتم وزمین کاملاخشک وخشک بودآیانیازی است دراین روزهای نزدیک آبیاری کنم یانه لطفاراهنمایی فرمایید اباذریم ازجلفا

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر بله آبیاری عمیق انجام بدین

    5. جعفر

      سلام ممنون دستت درد نکنه از راهنماییهای ارزنده
      بنده از اول مهر تا الان سه مرتبه هرده روز یک بار آبیاری کردم آیا برا گل دهی مشکلی پیش میاد؟ ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتتون بخیر خواهش میکنم
        مشکل خاصی پیش نمیاد ولی دیگه آبیاری نکنید

    6. مصطفی ایده لویی

      سلام ممکنه عکس بوته‌ی زعفران را در ابتدای زمان خروج از زمین برام بفرستید. ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        داخل سایت و پیج اینستاگرام موجود هستش

    7. کرمعلی سورانی

      ب.من ۱۷ مهر زعفران کاشتم به ابعاد ۲/۵×۲/۳۰ متر در باغچه هنوز آب ندادم چون هوا هنوز سرد نشده کی باید آب بدم و چقدر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        الان دیگه آبیاریتون رو انجام بدین

    8. سعید

      سلام من یک ماه پیش به زعفران آب دادم و تا دیروز هیچ گلی رشد نکرده فکر کردم زود آب دادم دوباره آب دادم ولی در حین آبیاری دیدم امروز ۴ تا ۵ تا گل رشد کرده آیا زمان گل دهی آب دادن ایراد داره اگه ایراد داره راهکاری داره ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        نه مشکلی نداره ولی دیگه تا بعد برداشت آبیاری نکنید

    9. داريوش

      سلام وقت بخیر بنده از قزوین دو هزار متر زعفران کاشتم ولی هر مترمربع حدودا ۷۰۰گرم الی يک کیلو بذر زعفران کاشتم می‌خواستم بدونم که‌ این‌ مقدار بذر خوبه يا زیاده. ولی زمین ما آبی خیلی خاک مرغوبی داره .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر بله مقدارش مناسبه

    10. احسان

      سلام من 2هزار متر کاشتم توی استان فارسی پارسال برج 7 کاشتم وامسال تا الان تب ندارم از کسی که پارسال پیاز خریدم ازش که بچه استهبان هستش آنجا زعفران زیاد کشت میشه گفت 5ابان اف بدم به نظر شما جواد کنم و چه کند یا سمی بهش بدم ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        الان میتونید آبیاریتون رو انجام بدین کود های محلول پاشی هم آذر ماه بعد از برداشت بدین

    11. سلطانی

      بعد از ۱۵ روز که از آبیاری اول زعفرانها میگذره هنوز هیچ خبری و نشانه ای از رشد و تحرک در زمین نیست
      زعفرانها ۳ ساله هستند آیا نیاز هست که یکبار دیکه آبیاری بشن ؟
      امکان داره که آبیاری اول کافی نبوده باشه ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر تقریبا 20 روز بعد از آبیاری اول جوانه میزنند
        اگر که آبیاریتون سطحی بوده می تونید دوباره آبیاری کنید

    12. حسین تقی زاده

      سلام ممنونم بسیار عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        مچکرم لطف دارین

    13. مجتبی زارعی

      سلامببخشید واسه زعفران قبل برداشت اول مهر در کل سال باید یه بار اب داد وسله شکنی بعدش انجام بشه با یه اب جهت برداشت محصول گل زعفران کفایت می کنه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله یک آبیاری عمیق قبل از برداشت کافیه

    14. مجتبی زارعی

      ببخشید واسه زعفران قبل برداشت اول مهر در کل سال باید یه بار اب داد وسله شکنی بعدش انجام بشه با یه اب جهت برداشت محصول گل زعفران کفایت می کنه

      • محمدجواد قیطاسی

        بله اول مهر باید یک بار آبیاری بشه

    15. هومن

      سلام و ممنون از اطلاعاتی که به ما هم انتقال میدی،برادر این برای زعفران سال دوم به بعد بود.زعفرانی که امسال کاشتم تفاوتی نداره ابیاریش.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر خواهش می کنم
        خیر تقاوتی نداره آبیاریش

    16. محمد بخشنده

      سلام.میخواستم بدونم تو آب و هوای اصفهان این کار جواب میده یاخیر.برای یک زمین 10هکتاری برای شروع چقدر سرمایه ریالی لازمه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        بله خیلی از همکاران هستند که در شهر اصفهان کشت انجام دادن
        سرمایع تقریبی هم 600 تا1 میلیارد تومتن هستش

    17. محمد رضا سلمانی

      سلام از اطلاع رسانی دقیق وکامل شما ممنونم فقط یه سوال داشتم زمین کاشت زعفران من حدود۲۰۰متر توی باغ پارسال بعد از برداشت هیچ ابی تاالان ندادم میشه امسال روش حسلب کنم بااین برنامه ای که شما گفتید انجام بدن ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        ببینید شما باید چندین عامل رو در نظر بگیرین چون آبیاری بعد از برداشت بسیار مهمه که باید با محلول پاشی همراه باشه
        اگر به هیچ عنوان نه توسط خودتون و نه بارش باران آبیاری نشده باشه پیاز ها به هیچ عنوان درشت تر نمیشن محصول دهی هم بسیار کم میشه

    18. حسن رفیعی

      سلام چه کودی وچطور وچه وقت باید به زعفران بدهیم من ۶۰ متر کاشتم این برداشت سوم میباشد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        شما باید کود گاوی پوسیده رو قبل از آبیاری تو فصل تابستون به خاک اضافه کنید

    19. علی

      باسلام.من چندتا جعبه زعفران کاشتم واز مطالب شما هم استفاده کردم و ممنونم از راهنماییهای شما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        خیلیم عالی انشالله که یه برداشت عالی داشته باشید

    20. علیرضا

      سلام خدا قوت ممنون از راهنماییهاتون .ما در شیراز زندگی میکنیم آیا اینجا هم همون ۱۵ مهر زمان آبدهی هست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر
        بله میتونید درهمین زمان آبیاری کنید

    21. علی

      سللم من چند پیاززعفران درون گلدون کاشتم واز اردیبهشت آبیاری نشده متاسفانه امروز در۵شهریور آبیاری عمیق شده حالا باید چکار کنم؟؟؟؟؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر آبیاری زود هنگام باعث رشد زود تر برگ نسبت به گل میشود و ممکن است که آفت هم بگیرند
        میتونید یک آبیاری همراه کود های ضد عفونی انجام بدین

    22. آهــــــ❤ـــــــو

      من چنتا تو گلدون کاشتم میخوام ببینم چند روزی ی بار باید بهش آب بدیم

      • حامد امیرخانی

        سلام
        از مهرماه کلا 4 بار بهش آب بدین
        ماهی یکبار

    23. دریا

      سلام . با تشکر از مطالب خوبتان .
      یه سوالی برام‌پیش اومده . وقتی زمین رو برا کاشت زعفران شخم می زنیم آیا نیاز به آبیاری زمین و کاشت زعفران در نم زمین هست یا باید زعفران را در زمین خشک و آبیاری نشده کاشت؟
      اگه قراره قبل از کشت زعفران زمین آبیاری نشود چگونه می توان شیب زمین رو تعیین کرد ؟
      آیا بودن هوا بین خاک نرم باعث خشک شدن پیاز زعفران نمی شود ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما
        بهتره که زمین تا قبل از مهرماه خشک باشه و آبیاری نشه.
        در مورد شیب زمین هم اگه آبیاری شما بارانی باشه شیب زمین مشکلی نداره و اگر هم آبیاری شما غرقابی است می‌تونید کرت‌بندی کنید.
        گرمای فراوان و رطوبت می‌تونن به پیاز زعفران آسیب بزنن. باید مراقب باشیم.

    24. جدیدی

      با سلام و عرض وقت بخیر
      در تاریخ ۲۷ خرداد اقدام به کاشت زعفرانبه وسعت یک هکتار در منطقه کاملا سردسیر اصفهان نمودم ولی به دلیل تجربه نداشتن راننده تراکتور،کشت در عمق کم انجام شد.پیشنهادتون برای جلوگیری از سرمازدگی و ایجاد مشکل چیست؟
      دوم اینکه روش آبیاری غرقابیه، از چه روشی برای کرت بندی استفاده کنم که آسیبی به مزرعه نرسه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما
        لطفا با شماره 02171057180 تماس بگیرید تا بیشتر در موردش صحبت کنیم.

    25. سودا پیشه ور

      سلام و خسته نباشید خدمت شما
      بنده از توابع آذربایجان غربی هستم
      ابنجانب تازه یه باغی خریدم که پارسال زعفران کاشته بودن،که امسال آبیاری نکرده بودم که بنده اوایل خرداد آبیاری و شخم کردم تا علفهای هرز از بین بره،آیا این آبیاری و شخم زدن اشتباه بوده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        دیگه از اردیبهشت به بعد سعی میکنیم به زعفران آب ندیم ولی فکر نمی‌کنم مشکلی برای پیازهای شما پیش بیاد.
        در مورد شخم هم اگه شخم شما در عمق کاشت پیازها بوده باشه پیازها رو از خاک خارج کرده. اگه شخم سطحی بوده باشه احتمالا پیازها آسیب ندیدن.

    26. فرهاد

      سلام یعنی تیر ماه زعفران رابکاریم آب ندیم مهرماه آب بدیم تواین مدت پیاز زعفران را آفت یا حشره ها نمیبرن از بین نمیره

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        نه مشکلی نیست
        پیاز در تابستان در حالت خواب خودش قرار داره و مشکل خاصی براش پیش نمیاد.
        حتی رطوبت میتونه منجر به آسیب به پیاز هم بشه.

    27. مهدی حسام

      با سلام و خسته نباشید مطالب این وبلاگ خیلی آموزنده و مفید بود . ممنون که اطلاع رسانی میکنید بنده تقریبا در۴۵ کیلومتری تبریز به شهرستان ورزقان حدود چهار و نیم هکتار زمین و باغ دارم که جهت مصرف خانواده خودم و صرفا جهت تنوع در نظر دارم که تو یه قسمت از زمین حدود دویست سیصد متری از زمین را دادم شخم کردن، و بصورت آزمایشی میخوام تو این قسمت زعفران کشت کنم ولی متاسفانه بغیر از مطالب سایت شما اطلاع چندانی از بهترین نوع پیازچه و محل تامین آن و مقداری که جهت این دویست سیصد متری باید پیازچه تهیه کنم ندارم در صورت امکان راهنمایی بفرمائید. با تشکر.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        خیلی هم عالی
        به ازای هر مترمربع باید یک کیلوگرم پیاز زعفران تهیه کنید و پیازی که تهیه می‌کنید بهتره از در مناطق سردسیر تولید شده باشه.
        پیازهای درشت در سال‌های اول هم مقدار قابل توجهی زعفران تولید می‌کنن ولی پیازهای متوسط ممکنه در سال اول گل ندن.
        ماه‌چین میتونه پیاز مورد نیاز شما رو تامین کنه. شما می‌تونید از سایت سفارش بدین و یا اینکه با شماره مجموعه تماس بگیرید تا سفارشتون ثبت بشه.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای راهنمایی و مشاوره دقیق می تونید با شماره های پشتیبانی تماس بگیرید

    28. رسولی

      با سلام درابیاری اول علفهای هرز را چگونه ازبین ببریم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اصول کار ما اینه که تو مراحل مختلف وجین کنیم و به صورت فیزیکی علف‌های هرز رو از زمین خارج کنیم و در مواقع لزوم از سوپرگالانت برای تیزبرگ‌ها استفاده می‌کنیم.

    29. علی

      سلام خسته نباشید
      بنده میخواهم زعفران بکارم میخوام بدونم الان وقتشه واینکه بلافاصله بعد از کاشتنش آبیاری کنیم یا اینکه همین طوری بمونه تا اوایل مهر ماه اون موقع آبیاری کنیم ممنون از راهنماییتون

      • حامد امیرخانی

        سلام
        سلامت باشید
        فصل کشت زعفران تابستان هست و از خردادماه شروع میشه. برای آبیاری هم باید اوایل مهرماه اقدام به آبیاری کنید.

    30. Martin

      سلام من در کردستان کشت کردم ولی شرایط اینجا با جاهای دیگه فرق میکنه چون معمولا در فصل پاییز بارندگی داریم یعنی مراحل ابیاری که شما فرمودید با باران انجام میشه ممنون میشم راهنمایی کنید ازین به بعد چطور ابیاری انجام بدیم .متشکرم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بیشترین بارش بارانی که تو ایران داریم در پاییز و زمستان اتفاق می‌افته. این بارش باران کمک می‌کنه و تعداد و مقدار آبیاری کاهش پیدا کنه. در صورت بارش خوب دفعات آبیاری به 2 مرتبه کاهش پیدا می‌کنه و از حجم آبیاری‌ها کم میشه. اما دو آبیاری قبل از گلدهی و بعد از گلدهی رو باید داشته باشیم.

    31. حسین محمدی

      با سلام، از این که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما قرار می دهید سپاسگزارم.حسین محمدی از مرودشت

      • محمدجواد قیطاسی

        با عرض سلام خدمت شما جناب محمدی
        خیلی خوشحالیم که همراهمون هستین.

    32. علی

      سلام و وقت شما به خیر
      بنده در حال ایجاد یک مزرعه زعفران هستم ولی به خاطر زیاد بودن گراز در منطقه خیلی نگرانم که بعد از کاشت خسارت نزنن
      چون در زمینهای دیگه که کشت سیب زمینی و … هست خسارت زیادی میزنه
      برای این موضوع راه حلی دارین؟
      ممنونم از لطف شما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت شما هم بخیر
        یه راهی که داره اینه که حصار کشی انجام بدین اما به صرفه نیست و هزینه زیادی رو براتون ایجاد میکنه

    33. میلاد

      با سلام و وقت بخیر
      برگهای زعفران هنوز سبز هستند و علف هرز فراوانی کنارشون‌در اومده نیاز هست که علف هارو وجین کنم یا اینکه منتظر بشم با افزایش دما خود ب خود خشک بشوند؟
      با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت شما هم بخیر
        باید حتما وجین رو برای علف‌های هرز پهن‌برگ استفاده کنید و از سوپرگالانت هم برای علف‌های هرز تیزبرگ استفاده کنید.

    34. فرزانه

      عالی بود فقط من یک سوال داشتم مافراموش کردیم که قبل ازعید زمین راآب بدهیم وزمین مامثل زمین همسایه سبزنشده میگویند خشک شده آیاالان بریم آب بدهیم خوب است یابی تاثیر ممنون ازشما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مسئله‌ای نیست الان هم میتونید آبیاری رو انجام بدید.
        البته بستگی به وضعیت برگ‌هاتون داره. اگه برگ‌هاتون هنوز به طور کامل زرد و خشک نشده می‌تونید آبیاری رو انجام بدید.

    35. محمد

      ممنون از زحمات شما واطلاعات خوب و کارشناسیتان

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از اینکه همراهمون هستید.

    36. ماه‌چین

      ممنون از لطف شما
      خوشحالیم که مطالب مفید بوده براتون

    37. سجاد

      سلام خدمت شما..شما تو مقالتون نوشته بودین ک اولین ابیاری زعفران باید بلافاصله بعد از کشت باشد ولی اینجا تو این مقاله نوشتین ک باید نیمه مهر ماه اولین ابیاری باشد حالا ما نمیدونیم پیازها رو ک کشت کردیم اب بدیم یا پیازها مرداد ماه کشت کنیم و ابیاری نکنین تا مهر ماه لطفا راهنمایی کنید…شرایط منطقموت هم تابستان گرم و خشک و زمستان مرطوبی داریم تقریبا

      • حامد امیرخانی

        سلام دوست عزیز
        اولین آبیاری زعفران باید قبل از آغاز بارندگی‌های پاییزه و حوالی مهرماه باشه.
        پس اگر پیازها را در تابستان کشت کرده باشیم نیازی به آبیاری در همان زمان ندارند. آبیاری مزرعه در تابستان منجر به آسیب به پیاز زعفران می‌شود.

    38. حسن مهدوی طلب

      سلام من متأسفانه نتونستم بعداز ابیاری اول سله شکنی رو انجام بدم و برای اینکه سطح زمین شل بشه و گل ها به راحتی در بیان میشه هر 10 روز ابیاری سبک داشته باشم ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اگر گل ها به سختی از خاک در میان،شما میتونید این کار رو انجام بدید.

    39. فرید سلیمان زاده

      بسمه تعالی
      با سلام
      از مطالب بسیار زیباتئن نهایت تقدیروتشکر رادارم . واقعا عالی بودند بینهایت تشکر .امیدوارم موفق ومویدوسلامت باشید . باتشکرفراوان

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون دوست عزیز.

    40. نازی

      سلام، این نوع آبیاری که گفتید برای زمین بازه که بارون دریافت میکنه، برای گلدانی که بارون روش نمیباره چطوری باید آبیاری کرد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بعداز کشت دوبار آبیاری انجام بدید. آبیاری سوم هم بعداز گل دهی.
        در صورت امگان گلدون رو در مکانی گرم نگهداری نکنید.
        گیاه زعفران سرما دوست و در مقابل سرما مقاوم هستش.

    41. Mehdi

      سلام‌ آبیاری مرداد ماه خوبه یا نه واینکه چه تاریخی باشه بهتره ؟ آیا بستگی به آب و هوای اون منطقه داره چون منطقه ما تقریبا اواخر شهریور هوای شبانه سرد میشه؟

    42. Medi

      سلام بهترین زمان آب اول در بخش جلگه رخ تربت حیدریه چه زمانی است البته از مناطق سردسیر خراسان رضوی است؟

    43. سامان

      باسلام وعرض ادب مادر اپارتمان روی پشت بام چندتا پیاز زعفران کاشتیم درمنطقه گرمسیر زندگی میکنیم بنظرتون بازدهی داره؟

    44. مهدی

      سلام وقت بخیر
      منطقه ما از اب و هوای سرد برخورداره
      من تازگی پیازهارو کاشتم میخاستم بدونم اولین ابیاری کی باید انجام بشه؟بلافاصله بعد از کاشت یا اوایل مهرماه؟و اگه قرار باشه اوایل مهر ابیاری انحام بشه این مدتی ک پیاز در خاک قرار داره و بهش اب نمیدیم، مشکلی بوجود نمیاد؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        گیاه زعفران در مناطق سرد سیر بازدهی بهتری دارد.
        اولین آبیاری در بازه زمانی 10تا 15 مهر ماه انجام میشود نه زودتر نه دیرتر البته اولین آبیاری باید قبل از سله شکنی انجام شود.

    45. حمید

      سلام برادر عزیز در چه فصلی کود بدهیم کود حیوانی موثر است یا شیمیایی تشکر

    46. سیدجوادحیدری

      سلام خسته نباشیدجناب قیطاسی بنده قصدکاشت نیم هکتارزعفران رادارم وروش آبیاری سنتی میباشدمیخواستم بدونم برای کشت آرمانی چگونه بایدپیازکشت بشه که آبیاری انجام بگیره ممنون.

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        تو کشت آرمانی پیاز ها باید به صورت ردیفی کشت بشن
        و همینطور شما باید از آبیاری مدرن استفاده کنید یعنی به صورت نوار های شیار دار

    47. سلام

      سلام من سمت تفرش زمین دارم ب نظر شما زمین رو کی شخم بزنم و کود بدم و بهترین زمان برای کشت زعفران چ فصلی هست . ممنون میشم در مورد قیمت و کیفیت پیازهاتون هم برام اطلاعات بفرستید و برای هر هزار متر زمین چقدر پیاز لازمه

      ممنون از راهنماییتون

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        یک هفته قبل از کشت هم میتونید زمینتون رو شخم بزنید و شروع به کود پاشی کنید
        بهترین زمان کشت زعفران از اواخر خرداد تا مرداد مرداد ماه هستش که تو مقاله زمان کاشت زعفران خیلی دقیق تر توضیح دادیم
        برای خرید پیاز هم باهامون تماس بگیرید
        شما برای هر هزار متر زمین باید یک تن کشت کنید

    48. سمانه

      سلام ..من شمال زندگی میکنم و برام سوال شده ک با اآب و هوای شرجی و رطوبت شمال این محصول رو میشه ب عنوان یک محصول پر بازده تلقی کرد و سرمایه گذاری کرد

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        تو منطقه شما رشد میکنه ولی نباید انتظار داشته باشید برداشتتون خوب باشه

    49. مهدی

      جالب بود.متشکرم

    50. بهرام

      من میخام تو شمال خوزستان کشت کنم ولی اول از یه زمین ۱۰۰ متری شروع کنم ببینم جواب میده یا نه .اگه جواب داد شروع به زمینهای هکتاری میکنم .لطفا راهنمایی کنید اگه به مقدار کم پیازچه بخایم در اختیارمون قرار میدید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام و درود
        بله مشکلی نداره
        با پشتیبانی تماس بگیرید در خدمتیم