اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

سله شکنی مزارع زعفران، گامی برای افزایش بازدهی

آخرین بروز رسانی: 20 مهر 1401
دسته‌بندی ها:
  • اگر در تابستان به مزرعه زعفران خود سری بزنید و سطح خاک را بررسی کنید متوجه سطح سفت و سخت خاک خواهید شد و این ‌جاست که مزرعه شما به سله شکنی نیاز پیدا می‌کند. سله شکنی مزارع زعفران فرایندی است که به ما کمک می‌کند تا به اصلاح ساختاری سطح خاک بپردازیم.

    انجام سله شکنی معمولا در مزراعی که دارای بافت خاک سنگین و مواد آلی کم هستند انجام می‌شود و زمان آن پس از انجام آبیاری اول می‌باشد. این عمل با هر دستگاه یا ابزاری که بتواند تا سطح چند سانتی‌متری زمین را نرم کند انجام می‌شود.

    در تصویر زیر پیاز مزرعه‌ای را مشاهده می‌کنید که در آن سله‌شکنی انجام نشده است و پیاز تمام توان خود را برای خارج شدن تیچ از زمین گذاشته و در نهایت نتوانسته به مرحله گلدهی برسد.

     

    سله شکنی مزرعه زعفران

    نحوه انجام سله شکنی مزارع زعفران

    همان‌طور که گفتیم سله سکنی مزارع زعفران توسط ابزارهایی مانند تیلر، کولتیواتور، کج‌بیل، چهار شاخ و یا بیل شیار دار انجام می‌شود. ساختار این ابزارها به گونه‌ای است که تنها سطح خاک را شیار می‌دهد و هیچ آسیبی به پیاز و ساختار آن نمی‌رساند. البته باید ارتفاع تیغه‌ها را در دستگاه اتوماتیک تنظیم کرده و در استفاده از ابزارهای ثابت دقت لازم را داشته باشیم.

    سله شکنی مزرعه زعفران

    سله شکنی مزارع کوچک معمولا با شن‌کش و چهار شاخ باغبانی انجام می‌شود. زمان انجام سله شکنی مزارع زعفران در حوالی مهرماه و پس از انجام اولین آبیاری پیاز زعفران می‌باشد و با توجه به این که ساختار خاک غالب مناطق ایران درای سله می‌باشد انجام آن ضروری به نظر می‌رسد.

    نکته مهم: نکته مهم در انجام سله‌شکنی این است که باید ارتفاع تیغه‌های ابزاری که با آن سله‌شکنی می‌کنیم را تنظیم کنیم تا آسیبی به تیچ‌های در حال رشد زعفران نرسانند.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    چهار شاخ سله شکنی

    فواید سله شکنی مزرعه زعفران

    1. در صورتی که سله شکنی مزرعه زعفران را به موقع انجام ندهیم سطح سفت و سخت خاک مانع از رشد تیچ‌های زعفران می‌شود و تمام نیروی گیاه تنها برای شکافتن خاک مصرف می‌شود. در این صورت و در بیشتر مواقع گیاه از خاک خارج نمی‌شود و اگر هم خارج شود دیگر توانی برای گل‌ زایی و بار دادن ندارد.
    2. یکی دیگر از فواید سله شکنی مزارع زعفران ترکیب خاک با کود حیوانی پخش شده بر روی آن است. این موضوع باعث می‌شود تا مواد مغذی به ریشه نزدیکتر شوند و گیاه زعفران بتواند از آن‌ها استفاده کند.
    3. سله شکنی همچنین می‌تواند منجر به بهبود ساختار خاک شده و تهویه و هوادهی خاک را بهبود ببخشد. تغییر ساختار بافت خاک در کنار افزایش نفوذپذیری خاک در اثر سله‌شکنی منجر به حفظ رطوبت خاک و افزایش توان و بنیه گیاه زعفران می‌شود.

    حذف علف هرز

    یکی از مسائل مهم در مزارع زعفران مبارزه با علف‌های هرز می‌باشد. علف‌های هرز برخی مشکلات را برای مزرعه ایجاد می‌کنند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    • ایجاد رقابت بین گیاهان و علف‌های هرز به منظور جذب مواد غذایی
    • جلوگیری از رسیدن نور به گیاه زعفران
    • دشوار کردن فرایند برداشت و مدیریت کودی مزرعه زعفران

    نکته‌ی قابل توجه در سله‌ شکنی مزارع زعفران کمک به از بین بردن‌ علف‌های هرز مزرعه زعفران است. هنگامی که سله‌شکنی را انجام می‌دهیم در واقع هم بافت سطحی خاک را اصلاح می‌کنیم و هم بسیاری از علف‌های هرز را از بین می‌بریم. این مبارزه با علف‌های هرز بدون استفاده از هیچ‌گونه علف‌کشی انجام می‌شود و به هیچ وجه به زمین و کیفیت زعفران آسیبی نمی‌رساند.

    انجام ندادن سله شکنی مزارع زعفران چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

    • یکی از مشکلات مهمی که در اثر عدم سله‌شکنی به وجود می‌آید عدم خارج شدن هماهنگ و همزمان تیچ‌ها از زمین است. این اتفاق منجر به دشوار شدن فرایند برداشت و کاهش نسبی بازدهی مزرعه زعفران می‌شود.
    • همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم در خاک‌های سختی که سله‌شکنی به موقع و به درستی در آن‌ها انجام نمی‌شود تعداد زیادی از گل‌ها توان شکستن سله و خارج شدن از خاک را ندارند و این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای مزرعه زعفران بیفتد.

    در نهایت توصیه ما به شما این است که در هر صورتی که ممکن است سله‌شکنی مزارع زعفران خود را انجام دهید تا از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۳ رای
    
    16دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محمد قمی

      سلام مزرعه زعفران در حودود یکهزار متر مربع دارم متاسفانه امسال نتوانستم بموقع تمام زمین را ابیاری و متعاقب ان سله شکنی کنم زمین تقریبا نرم است .ایا می توانم هر چند روز ابیاری کنم که جبران سله شکنی شود .تشکر می کنم که در اسرع وقت جواب دهید تشکر فراوان از لطف شما

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        سله شکنی با هدف نرم شدن سطح خاک و خروج راحت تر گل زعفران انجام میشه. آبیاری جایگزینش نمیشهه.

    2. مسعود

      درود بر عزیزان ماهچین.
      بنده حدود نیم هکتار زمین در حدود ارتفاع ۵۰۰ متر از دریا با هوای معتدل گرمسیری با خاک لومی سیلتی نسبتا سنگین در منطقه ایی به نام طارم از توابع زنجان دارم.حال بفرمایید این نوع زمین برای کشت زعفران مفید است و اینکه هزینه ابتدا به ساکن برای کشت چقدر میباشد؟سپاس از حسن توجه شما…پیروز و ماندگار باشید…یا حق

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت مشاوره باهاتون تماس گرفته میشه

    3. تنهایی

      سلام وقت بخیر تشکر از راهنمایی ، بفرمایید زاچ آب محلول دهی
      لازم چون همراه آب دهی مهر ماه محلول دهی شده برای زایش بهتر کود حیوانی زمین کامل

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در آبیاری قبل از برداشت نیازی به استفاده از هیچ نوع کودی نیست.
        بعد از برداشت باید زاج آب و محلول پاشی‌ها رو انجام بدین.

    4. محمد

      سلام ممنون از اطلاع شما یک سوال مپهم فوری الان تیچ داده ولی چار شاخ نزدم بزنم یا نع ممنون از لطف شما سفیدک بیرون امده

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر چارشاخ یا همون سله شکنی رو باید زمانی انجام بدین که پیاز ها از داخل خاک بیرون نیومدن

    5. سعید

      سلام ،،در شهریور زمین زعفران اب دادیم ،،،بعد سله کشی کردیم ،،ومحددا آخرمهرآبیاری کردیم نیاز به سله کشی مجددهست،،،تیجها هم از هاک بیرون زده

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر که تیج ها از خاک بیرون زدن نه دیگه سله شکنی نیازی نیست

    6. رئیسی

      سلام وخسته نباشیدعرض میکنم خدمت کارشناسان محترمتون دستتون دردنکنه خیلی مفیدبود.

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید خیلی مچکرم

    7. علیرضا

      با سلام و وقت بخیر…
      آیا در زمین به متراژ تقریبا ۲۰۰ متر سله شکنی با شنکش کافی است تقریبا ۶ الی ۷ سانت از زمین زیرو رو میشود باید فکر دیگری بکنم ممنون و سپاس فقط زودتر پاسخگو باشید…

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام بله مناسب هستش

    8. ابوالفضل بیگدلی

      سلام در چه زمان سله شکنی شود

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بعد از آبیاری اول