آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

تاثیر وزن پیاز زعفران بر روی گلدهی زعفران

آخرین بروز رسانی: 30 تیر 1401
دسته‌بندی ها:
  • زعفران که در سطح جهانی لقب «طلای سرخ» را یدک می کشد، گیاهی کاملا مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر یا کم‌آب است و حتی تا دمای منفی 30 درجه نیز قادر به رشد می‌باشد. اما اگر شما قصد کاشت و کسب درآمد از این طلای سرخ را دارید همراه ما باشید. چرا که امروز قصد داریم یک نکته مهم و کاربردی در کشت زعفران را آموزش دهیم و آن مهم پاسخ به این سوال است که «چرا باید پیاز ریز کشت کنیم؟». اگر شما مایل به دریافت پاسخ این سوال هستید و می‌خواهید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین وزن پیاز زعفران برای کشت چقدر است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

    زعفران از پیاز زعفران می‌روید. پیاز زعفران معمولا تخم مرغی شکل است و بسته به قطرِ ابتدا، انتها و وسطش می‌تواند دایره‌ای شکل یا بیضی شکل باشد. همچنین الیاف قهوه‌ای رنگی به دور پیاز زعفران پیچیده شده است که در برخی گونه‌ها بسیار فشرده و در برخی گونه‌های دیگر کم‌تراکم است. این الیاف‌ها پیاز را در برابر سرما و گرما حفظ می‌کند. همچنین الیاف زعفران، رطوبت را جذب می‌کند و در مواقع گرما به پیاز داده و باعث حفظ گیاه در برابر گرما و خشکی خاک می شود. با جدا کردن این الیاف پوشالی می‌توانید رنگ سفید پیاز را مشاهده کنید.

     

    چرا وزن پیاز زعفران باید خیلی زیاد نباشد؟

    اندازه و وزن پیاز زعفران برای کشاورزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا شکل و وزن پیاز با میزان بازدهی آن در ارتباط است. میزان متوسط و مناسب وزن پیاز زعفران بین 8 تا 13 گرم است. در نتیجه با استفاده از پیازهای متوسط و ریز مقدار بذرهایی که در واحد سطح زمین کشت می‌شوند بیشتر از زمانی است که پیازهایی درشت‌تر با متوسط وزنی 15 الی 20 گرمی کشت می‌شود. اهمیت این مسئله از سال سوم کشت به بعد آشکار شده و باعث افزایش پنجاه درصدی محصول در سال سوم و سال‌های پس از آن می‌شود.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    افزایش وزن پیاز زعفران در طی سال‌های آینده چگونه است؟

    نکته دیگری که نشان از عدم استفاده پیازهای درشت دارد؛ این است که با کاشت پیازهای دارای وزن و سایز نرمال و مناسب (و نه حتی خیلی ریز) که 5 الی 13 گرم وزن دارد، در صورتی که رسیدگی خوب به پیازها صورت گیرد؛ وزن پیازها در همان سال اول به 25 تا 30 گرم میرسد. یعنی هم افزایش سایز در پیازها خواهیم داشت و هم شاهد افزایش گل در سال های آتی خواهیم شد.

    مدت زمانی که پیاز زعفران باید در مزرعه بماند بستگی به تراکم زمین دارد و در صورتیکه پیاز کاشته شده از کیفیت و وزن و اندازه مناسب برخوردار باشد می‌توان تا 7 سال از آن زعفران برداشت کرد. در نتیجه باید در انتخاب پیاز زعفران مناسب دقت و توجه لازم را داشت.

    بعد از خرید پیاز چگونه از آن مراقبت کنیم؟

    پس از رعایت سایز و وزن پیاز زعفران و اقدام به خرید آن میتوانید شروع به کشت زعفران کنید. کاشت زعفران در ماه های مرداد تا مهر انجام می‌شود و بهترین زمان تهیه پیاز از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه است. در تهیه پیاز و نگه داری آن باید وسواس و دقت زیادی به خرج داد، چراکه مهم ترین مرحله کشت زعفران انتخاب پیاز آن است.

    هنگام خرید باید توجه داشت که پیازچه ها عاری از هرگونه آلودگی و قارچ‌زدگی باشند.

    • قبل از کشت حتما پیازچه‌ها را ضدعفونی کنید.
    • پیازهای ضدعفونی شده و آماده را هرچه سریع‌تر وارد خاک کرده و بکارید.
    • برای هر هکتار زمین حدودا 10 تن پیاز لازم است.

     

    تیم ماه چین با رعایت تمام نکات نگهداری و مراقبت از پیاز زعفران و روش های صحیح انبار کردن آن، قادر به تامین سفارشات شما در زمینه خرید پیاز زعفران و همچنین ارائه خدمات و آموزش کاشت زعفران می‌باشد.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۱ رای
    
    16دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. عابدین احمدی

      از راهنمایی شما سپاسگزارم اگر بخواهم در زمین به مساحت دوهزار متر مربع زعفران کشت کنم چه مقدار پیاز لازم دارم اهل مازندران از قسمت کوهستانی آن هستم کدام گونه زعفران برای مازندران خوب است باتشکر از لطف شما

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        برای 2 هزارمتر زمین، به دو تن پیاز زعفران نیاز است.
        زعفران‌ها همه از یک نوع هستند

    2. Zahra

      سلام من تازه یه هفته است که پیاز زعفران کاشتم
      بفرمایید که اگر الان آبیاری انجام بدم مناسب هست یا نه ؟؟
      ممنونم🌹

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        اولین ابیاری رو در مهرماه انجام بدین.

    3. یعقوب یوسف زاده

      درودبرشماسپاس ازراهنماییهاتون
      بنده بازنشسته هستم باغچه کوچکی دارم که درآن برای مصرف خانواده میخواهم مقداری پیاززغفران بکارم درمقاله راجع به ضدعفونی پیازها فرموده بود باچه ماده ای وچگونه این کارراانجام دهیم ممنون میشم ازراهنماییکه میفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگر پیاز های زعفران ماه چین رو تهیه کنید ما ضد عفونی شده ارسال می کنیم خدمتتون

    4. هرمز مستوفی

      سلام اشکال کارم این بود که به علت باورهای سنتی کشاورزی پیازها را پس از کشت آبیاری کردم . تقریبا] سی درصد پیازها به گل نشست .و بقیه سبز شدن . وحالا متوجه شدم که اشکال کارم چی بوده است . سپاس.

      • محمدجواد قیطاسی

        هدف ما هم از نوشتن مقالات این هستش که افراد رو با کشت صحیح زعفران آشنا کنیم

    5. هرمز مستوفی

      سلام برای شما و تیم ماه چین آرزوی سلامتی و موفقیت دارم . مطالب درج شده در مورد زعفران توسط عزیزانم در ماه چین معلومات مرا چند برابر کرد . از این بابت سپاسگزارم .دوسالی هست که زعفران کاشتم . داشتم کم کم ناامید میشدم ، چرا که محصول زیادی عایدم نمیشد . تازه با اشکالات و سهل انگاری های سهوی کارم آشنا شدم . بهرحال خوشحالم از اینکه به رفرنسی صادق و کارآمد دست یافته ام . به امید دیدار.

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم از شما

    6. جوادحسن نژاد

      سلام برای زاج چه کودی لازمه

      • محمدجواد قیطاسی

        کود هایی مثل 202020 آهن جلبک دریایی و…
        برای مشاوره کودی کامل تماس بگیرید
        02191012322

    7. محمد

      سلام مطالب خیلی کلی بود وچقدر خوب است مستندات را هم اضافه میشد

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید بله حتما

    8. محمد باقری

      با سلام الان می توانیم پیاز را بکاریم

      • محمدجواد قیطاسی

        زمان کاشت از تیر تا مهر ماه هستش