دوره آموزشی کشت زعفران گلخانه‌ای از قدم اول تا درآمد زایی

کشت زعفران گلخانه ای در منزل

آخرین بروز رسانی: 28 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • کشت زعفران گلخانه ای در منزل می‌تواند برای شما بسیار سودآور باشد در صورتی که به خوبی آموزش ببینید و همه مراحل کار را به درستی انجام دهید. بر خلاف تصور بسیاری از افراد کشت زعفران گلخانه ای نیز به خاک احتیاج دارد و باید برای انجام این روش پیازها را چند ماه در سال به خاک منتقل کنیم.

    این خاک می‌تواند در باغچه منزل شما باشد و برای مقدار بالای پیاز در یک زمین زراعی که آن نیز می‌تواند استیجاری باشد و یا اینکه متعلق به خود شما باشد. در ضمن یک روش نیز برای میزان پایین‌تر پیاز (تا 100 کیلوگرم) وجود دارد به نام گونی پر از خاک که می‌توانید پیازهایتان را به داخل یک گونی بریزید و از زمین استفاده نکنید.

    مزایای کشت زعفران گلخانه ای در منزل

    سوالی که ممکن است برای ما پیش بیاید این است که مزایای کشت گلخانه‌ ای زعفران چیست و چرا باید اقدام به کشت گلخانه‌ ای بکنیم. فرض کنید شما یک باغچه نسبتا بزرگ دارید و در منزل خود نیز یک پارکینگ و یا یک اتاق بلااستفاده دارید.

    این ترکیب خوبی است برای این‌ که در اقدام به کشت زعفران گلخانه ای در منزل خود بکنید. فقط کافی است برخی مهارت‌ها را آموزش ببینید و برخی ابزار اولیه این کسب و کار را فراهم کنید. در ادامه خواهید توانست زعفران برداشت کرده و به درآمد برسید.

    مراحل کشت زعفران گلخانه ای در منزل

    برای اینکه بتوانید صفر تا صد کار را خودتان انجام داده و خیالتان از بابت کشت زعفران گلخانه ای در منزل و بازدهی آن راحت باشد مراحل کشت را در چند گام ساده برایتان شرح دادیم.

    گام اول: مکان گلخانه

    اولین گام از مراحل کشت زعفران گلخانه ای در منزل انتخاب مکان مناسبی برای انجام کشت گلخانه‌ ای زعفران است. مکان مناسب کشت باید دارای پنجره جهت ورود نور غیر مستقیم و دارای تهویه مناسب باشد.

    در صورتی که مکان مناسب کشت فاقد نور باشد به طور مثال در زیرزمین یا محل دیگری باشد می‌توانیم از نور مصنوعی برای کشت گلخانه ای استفاده کنیم. همچنین مکان مورد نظر باید فاقد هر گونه آلودگی و بیماری باشد و از نظر بهداشتی قابل قبول باشد.

    کشت زعفران گلخانه ای در منزل

     

    گام دوم: فراهم کردن تجهیزات گلخانه

    در گام دوم از کشت زعفران گلخانه ای در منزل باید اقدام به فراهم کردن تجهیزات گلخانه‌ای مناسب با متراژ گلخانه خود بکنیم. در صورتی که گلخانه شما بسیار کوچک باشد نیازی به فراهم کردن تمام تجهیزات نمی‌باشد.

    برای دریافت مشاوره در زمینه تجهیزات گلخانه زعفران می‌توانید با ما تماس گرفته و با کارشناسان ماه‌چین صحبت کنید. برخی از تجهیزات مورد نیاز برای یک گلخانه معمولی 100 متر مربعی به شرح زیر می‌باشد:

    • مه‌پاش یا رطوبت ‌ساز
    • کولر
    • بخاری
    • فن
    • دستگاه‌های سنجش رطوبت و دما
    • طبق و قفسه‌بندی برای محیط گلخانه

    گام سوم: خرید پیاز گلخانه ای

    در گام بعدی از مراحل کشت زعفران گلخانه ای در منزل باید اقدام به خرید پیاز زعفران گلخانه‌ای درشت بکنیم. پیاز زعفران گلخانه‌ای باید دارای برخی ویژگی‌های باشد تا کشت زعفران گلخانه‌ای به صرفه باشد. به طور مثال پیاز زعفران باید به اندازه‌ی کافی درشت باشد و در واقع هر چه درشت‌تر باشد بازدهی کشت بیشتر خواهد شد.

    پیاز زعفرانی که شما باید تهیه کنید باید دارای حداقل وزن 15 گرم باشد و فاقد هر گونه آلودگی و آفت باشد. البته در گام‌های بعدی نیز قرار است که اقدام به ضدعفونی کردن پیاز زعفران بکنیم ولی بهتر است در زمان خرید پیاز زعفران از سالم بودن آن مطمئن باشیم تا در زمان انبار کردن آلودگی و آفت به پیاز سرایت نکند.

    خرید پیاز گلخانه ای درشت

    پیاز زعفران گلخانه ای

     

    گام چهارم: انبار کردن، نقره کردن و ضدعفونی کردن پیاز

    زمان خرید پیاز زعفران از خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط مردادماه ادامه پیدا می‌کند و زمان کشت گلخانه‌ای نیز از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود. بیایید فرض کنیم الان تیرماه است و شما پیاز زعفران مورد نیازتون رو خریداری کرده‌اید.

    زمان انتقال پیازها به سالن اصلی نیز 2 تا 3 ماه دیگر یعنی شهریورماه است. در این حدفاصل ما باید اقدام به انبار کردن پیاز زعفران بکنیم. انبار کردن پیاز زعفران باید تحت شرایط خاصی انجام شود تا پیاز در این حدفاصل آسیب نبیند و رطوبت خود را از دست ندهد.

    پس از پایان زمان انبارداری پیاز زعفران نوبت به نقره‌کردن پیاز زعفران و سپس ضد عفونی کردن زعفران می‌رسد. در این زمان ما باید پوشال پیاز زعفران را کنده و اقدام به ضدعفونی کردن پیازها با قارچ‌کش و کنه‌کش کنیم. در صورتی که قصد ضدعفونی کردن پیازها را ندارید می‌توانید در همان ابتدا و در حین خرید نوع ضدعفونی شده را خریداری کنید.

    گام پنجم: کشت پیازها در گلخانه‌ ای

    پس از انجام مراحل قبل به حوالی شهریورماه و زمان انتقال پیازها به گلخانه می‌رسیم. در این گام باید پیازهای سالم را به محیط گلخانه منتقل کنیم و به طور منظم بر روی طبق‌ها بچینیم. بر روی هر طبق 1 مترمربعی می‌توانیم 12 تا 15 کیلوگرم پیاز زعفران بچینیم.

    گام ششم: ایجاد شرایط گلدهی

    در گام ششم از کشت زعفران گلخانه ای در منزل باید در سه مرحله اقدام به تحریک پیاز به منظور رشد و گلدهی بکنیم. در مرحله اول باید با تغییر دما و رطوبت منجر به شکستن خواب پیاز بشویم. برای شکستن خواب تابستانی پیاز زعفران باید رطوبت را به 80 درصد و دما را به مدت هفت روز به زیر 13 درجه برسانیم.

    پس از یک ماه از این فرایند جوانه‌های پیاز شروع به رشد می‌کنند. در این مرحله باید اقدام به حذف جوانه‌های جانبی بکنیم در که در گام بعد آن را شرح داده‌ایم. سپس برای ایجاد شرایط گلدهی مناسب باید دمای محیط را به 17 درجه سانتی‌گراد برسانیم.

    گام هفتم: حذف جوانه‌های جانبی

    پس از اینکه شرایط جوانه‌زنی و رشد پیاز را فراهم کردیم به فاصله یک ماه جوانه‌ها شروع به رشد کرده و وارد فاز رشد می‌شوند. در این هنگام دو نوع جوانه بر روی پیاز خواهیم داشت. جوانه‌های اصلی و جوانه‌های جانبی. جوانه‌های اصلی دارای قطر و طول بزرگ‌تری هستند و جوانه‌های جانبی طول و قطر کوتاه‌تری دارند.

    در این مرحله از کشت زعفران گلخانه‌ای در منزل باید اقدام به حذف جوانه‌های جانبی بر روی پیاز بکنیم. این کار باعث می‌شود که تمام توان پیاز برای حفظ و رشد جوانه‌های اصلی مصرف شود و انرژی پیاز برای جوانه‌های جانبی هدر نرود.

    گام هشتم: برداشت محصول

    در حوالی آبان‌ماه و دو تا سه ماه بعد از انتقال پیاز به سالن گلخانه زمان برداشت محصول زعفران فرا می‌رسد. پیازهای زعفران به مدت حدودی 12 روز گل‌ می‌دهند و ما می‌توانیم هر روز گل‌ها را بچینیم، پاک کرده و خشک کنیم. زعفران حاصل از کشت زعفران گلخانه ای در منزل دارای درجه کیفی و عیار بالایی می‌باشد و می‌توانید آن را به انواعی از روش‌ها به فروش برسانید که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

    • فروش زعفران در بازار
    • فروش زعفران در بورس کالا (حداقل 100 گرم زعفران)
    • بسته‌بندی و فروش زعفران به صورت مستقیم به مصرف‌کننده
    • فروش زعفران به اقوام با قیمت مناسب
    • فروش زعفران به وسیله ارتباطاتی که در محل سکونت خود دارید

    گام نهم: انتقال پیازها به خاک

    پس از پایان فصل گلدهی باید پیازها را از روزی طبق‌ها جمع کرده و به خاک منتقل کنید. این خاک می‌تواند باغچه منزل شما باشد و یا یک زمین اجاره‌ای برای مدتی کوتاه و یا استفاده از روش گونی پر از خاک باشد.

    شما باید پیازها را به خاک منتقل کنید و برای مقادیر بالا در حد چند صد کیلو به بالا باید پیاز را به خاک زمین منتقل کنید چراکه روش گونی پر از خاک به صرفه نخواهد بود. به طور کلی دلیل انتقال پیازها از سالن گلخانه از خاک تغذیه و آبیاری پیاز در خاک می‌باشد و برای هر تن پیاز گلخانه‌ای به حدود 800 تا 100 متر زمین نیاز خواهیم داشت.

    روش گونی پر از خاک در کشت گلخانه ای زعفران در منزل

    این روش می‌تواند برای چند ده کیلو پیاز مناسب باشد و با این روش دیگر نیازی به زمین نخواهیم داشت. خاک مورد استفاده در این روش باید غنی باشد و به اندازه‌ی کافی مواد مغذی داشته باشد. پیازهای زعفران در این حالت زودتر از حالت عادی دچار خزان خواهند شد و آن به این علت است که ریشه تحت تاثیر عوامل محیطی و گرمای بیشتری نسبت به محیط زمین خواهد بود.

    در این روش باید پیازها را در 12 تا 15 ردیف در گونی بچینید و فاصله بین ردیف‌ها هم باید حدود 5 سانتی‌متر خاک باشد. در واقع باید پیازها را به صورت یه دایره به سمت بیرون بچینید به نحوی که سر برگ‌های آن به اندازه یک سانتی‌متر از گونی بیرون بزند.

    کشت زعفران گلخانه ای در منزل

     

    گام دهم: آبیاری و تغذیه پیازها در خاک

    انتقال پیازها از گلخانه به خاک با هدف تغذیه و آبیاری پیازها انجام شد پس باید پس از انتقال پیازها به خاک اقدام به تغذیه و آبیاری آن‌ها بکنیم. پس از اینکه پیازها را به خاک منتقل کردید باید یک آبیاری عمیق انجام دهید.

    در ادامه بهتر است برای پیازها از کوددهی زاج آب و چند مرحله محلول‌پاشی استفاده کنید. این کارها باعث می‌شود تا پیاز شما به خوبی درشت شود و در سال بعد بازدهی آن تا 50 درصد بیش از سال زراعی گذشته باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷۲ رای
    
    20دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      من 100 متر فضا دارم . برای برگرداندن به خاک چند متر خاک لازم هست ؟؟؟ همون 100 متر نمیشه ؟؟

      • هانیه آریا

        نه شما برای هر 100 متر فضای گلخانه 5 الی 6 هزار متر با توجه به مقدار کشت به زمین کشاورزی نیاز دارید

    2. ناشناس

      سلام در شهر ما فردی در انباری اتاقش زعفران ها را روی سینی هایی کنار هم چیده بود به صورت قفسه ای و دما و رطوبت را چک می کرد و گل ها به یک رشدی که می رسید نور یکم می داد از این کار که زعفران به دست می آمد درآمد کسب می کرد و می گفت اگر فضا بیشتر بشود زعفران بیشتری بدست می آید بنده هم در یک خانه حیاط دار که فضا دارد می توانم همین روش را انجام بدم و زعفران بدست بیاد و کسب درآمد داشته باشم؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        کشت زعفران گلخانه ای علاوه بر گلخانه به تجهیزات، دانش کافی و زمین کشاورزی نیاز داره. اگر چنین شرایطی رو دارین، بله میتونین کشت کنین.

    3. سعید پورمحمد

      سلام از اينکه اطلاع رسانی می کنید ممنون هستیم ایامیشود این روش‌ها رو روی بام منزل انجام دهیم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و ممنون
        برای کشت گلخانه ای بایداتاقی سوله مانند و زمین زراعی داشته باشید.

    4. ناشناس

      سلام بنده به کشت زعفران علاقه دارم ولی زمین کشاورزی ندارم و در آپارتمان زندگی می کنم و حتی راضیم که یک خانه ویلایی و حیاط دار که باغچه داشته باشه اجاره کنم ودر اون جا کشت زعفران گلخانه ای کنم و بعد پیاز ها را به خاک باغچه منتقل کنم و این کار را به جت درآمد زایی میخوام انجام بدم سوالم اینکه می‌توانم در خانه حیاط دار کشت گلخانه ای کنم و پیاز ها را به باغچه منتقل کنم و درآمد زایی هم بشه مثلا یک کیلو دو کیلو بدست بیاد و بفروشم آیا امکانش هست چطوری؟البته در شهر ما یک نفر در اتاق خانه اش زعفران در قفسه کشت کرده بود و بدست آمده بود و درآمد هم داشت

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر برای کشت عفران گلخانه ای برای درامد اقتصادی به زمینی با متراژ قابل قبولی نیاز دارید.

    5. مهناز صدقی

      من در پشت بام خونه ام که100 متر است میتونم داخل جعبه های میوه زعفران بکارم؟ یعنی داخلسبد های پلاستیکی میوه کیسه های نایلونی بذار م وداخل آنها خاک بریزم وبعد در داخل آنها زعفران بکارم چنین کا ری امکان پذیره یا نه ومن در آذربایجان شرقی شهرستان مراغه میخوام اینکار را انجام بدم امکان دارد یانه؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بله به این صورت میتونین زعفران بکارین

    6. کریم

      سلام میخواستم بدونم در روش کشت گونی پر از خاک کیفیت پیاز زعفران با کشت مزرعه ای زعفران برابری می‌کند

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر پیاز های زعفران در گونی کشت نمی‌شوند حتما باید در داخل زمین یا گلدان قرار بگیرند

    7. حمید رضا احسانی

      سلام،من حدود پنجاه متر زمین دارم واقع درشهرستان رباط کریم میخواستم گلخانه درست کنم میشه راهنمایی کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        برای 50 متر گلخانه شما نیازمند 3 هزار متر زمین هستید برای انتقال پیاز ها به مزرعه

    8. بانو

      وقتی تو خاک گذاشتیم پیازها رو ، همون جا بمونه تا سال زراعی بعدی دوباره از هاک دراریم بزاریم تو گلخونه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        تا سال بعد تیر ماه باید داخل خاک بمونه

    9. میثم وزواری از گرگان

      سلام خواستم ببینم ۴۰۰ متر زمین محصور شده با اب و برق و گاز دارم میخواستم داخلش کشت زعفران انجام بدم باید چیکار کنم کسی هست واسه دوره اول بکاره تمام کارهاشو انجام بده صفر تا ۱۰۰ …هزینه هم مهم نیست فقط به بهربرداری برسونه و تجربشو در اختیار ما بزاره

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مجموعه ما به این صورت فعالیت نداره و به طور کلی تامین کننده پیاز زعفران هستیم و در کنارش راهنمایی ها و آموزش های مورد نیاز رو هم داریم

    10. کژال

      با سلام یک سوال بعد از اینکه زاچ آب و محلول پاشی توی خاک شد بعد می توان ان را دوباره خارج از خاک کشت کرد؟
      یعنی بعد از چه مدت از گونی مثلا در می اوریم ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        نه دیگه نباید از خاک خارج کنید تا زمان خودش سوال دومتون رو هم متوجه نشدم