دوره آموزشی کشت زعفران گلخانه‌ای از قدم اول تا درآمد زایی

نقره کردن پیاز زعفران در کشت گلخانه‌ ای زعفران

آخرین بروز رسانی: 10 مرداد 1401
دسته‌بندی ها:
  • نقره کردن پیاز زعفران یکی از مراحل کشت گلخانه ای زعفران است که باید در مرحله ضدعفونی کردن پیاز زعفران و قبل از انتقال آن به سالن اصلی انجام بگیرد. این فرایند در کشت گلخانه‌ ای اهمیت بالایی دارد و بهتر است که به درستی و در زمان مناسب انجام شود.

    انجام این عمل سبب می‌شود تا احتمال آلودگی پیاز با کنه و قارچ به شدت کاهش پیدا کند و پیاز در شرایطی عالی به سالن اصلی منتقل شود. معمولا پیازها در شهریور‌ماه به سالن اصلی منتقل می‌شوند و عمل نقره کردن و ضدعفونی کردن پیاز زعفران نیز باید در همین حین انجام شود.

    دلیل نقره کردن پیاز زعفران در کشت گلخانه ای زعفران

    نقره کردن پیاز زعفران به طور کلی یعنی حذف پوشال‌های اضافی و این عمل در حین انتقال پیاز به سالن و قبل از انجام ضد عفونی انجام می‌شود. ضدعفونی کردن پیاز زعفران به وسیله سموم قارچ‌کش و کنه‌کش انجام می‌شود که سم‌هایی تماسی هستند و برای اینکه عملکرد مناسبی بر روی پیاز داشته باشند باید به طور مستقیم با پیاز و آلودگی‌های آن در تماس باشد.

    با کندن پوشال‌های اضافی عملا محلول ضدعفونی در تماس مستقیم با پیاز قرار می‌گیرد و به نحو احسن عمل قارچ زدایی و کنه زدایی را انجام می‌دهد.

    نقره کردن پیاز زعفران

     

    نحوه نقره کردن پیاز زعفران

    نحوه انجام نقره کردن پیاز زعفران گلخانه‌ ای نیز به این صورت است که باید ابتدا دکمه انتهایی پیاز را جدا کرده و دور بیندازید. همچنین باید پوشال‌های اضافی سطح پیاز را نیز جدا کرده و تنها یک لایه از پوشال بر روی پیاز باقی بماند.

    در صورتی که با جدا کردن پوشال‌ها پیاز لخت شد مشکلی پیش نخواهد آمد اما بهتر است این اتفاق رخ ندهد.

    در ضمن شما می‌توانید قسمت بالایی پیاز که محل خارج شدن جوانه از آن است را به طور کامل جدا کرده و یا اینکه تنها با کشیدن انگشتان خود بر روی آن پوشال‌های اضافی را خارج کنید.


    نقره کردن پیاز زعفران

     

    ضدعفونی کردن پیاز زعفران

    پس از اینکه نقره کردن پیاز زعفران به پایان رسید باید اقدام به ضدعفونی کردن پیاز زعفران بکنیم و سپس پیازها را به گلخانه منتقل کنیم. نکته مهم در قسمت نقره کردن پیاز زعفران این است که شما باید پیازها را از لحاظ وزن و از لحاظ دارا بودن بیماری از دیگر پیازها جدا کرده و در طبق‌های مجزایی قرار دهید.

    به طور مثال پیازهای درشت‌ را در یک سبد و پیازهای ریزتر را در سبد دیگر بریزید. در ضمن پیازهایی که احتمال داشتن آلودگی آن‌ها بالاست را نیز می‌توانید در یک سبد مجزا بریزید و اقدام به ضدعفونی کردن آن‌ها کنید. دقت کنید که باید بلافاصله پس از انجام فرایند ضدعفونی اقدام به انتقال پیازها به سالن اصلی و طبق‌ها کنید.

    برای ضدعفونی کردن پیازها نیز می‌توانید از کنه کش پروپارژیت و قارچ کش کاربندازیم استفاده کنید. شما باید ابتدا یک مخزن بزرگ 100 لیتری (بسته به مقدار پیازها متفاوت است) مهیا کنید و سپس اقدام به ساختن محلول‌ها کنید. برای ساخت محلول باید از کنه کش به میزان 1.5 در هزار و از قارچ کش به میزان 2 واحد در هزار استفاده کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۰ رای
    
    10دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. هانیه آریا

      وقت بخیر زمان رشد پیازها در منطقه ای بر اساس آب و هوا متفاوت هستش زمان رشد دارند تا اواخر آبان ماه نگران نباشید

    2. هانیه آریا

      رشد پیاز های زعفران بستگی به منطقه ای که در آن قرار دارید داره برخی از مناطق در مهر ماه و آبان ماه و برخی از مناطق گرمسیر حتی در آذرماه رشد می کنند

    3. امیرحسین تاجمیری

      بسیارعالی عالی و آموزنده بود ممنونم از جناب آقای قیطاسی

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم ممنون از لطف شما

    4. امیرحسین تاجمیری

      واقعا بهترین مجموعه ای بودید که تاالان دیدم بنده

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی لطف دارید به ما مچکرم

    5. n

      خیلی ممنون . استفاده کردم.

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم

    6. محمد حسین کعاونیان

      بسیار آموزنده و جالب بود ممنون از شما

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم لطف دارین