آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

تمام آن چیزی که درباره‌ی آبیاری زعفران باید بدانید

آخرین بروز رسانی: 2 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • زمان دقیق آبیاری زعفران و روش درست ابیاری بر میزان برداشت محصول شما تاثیر مستقیم میگذارد. این‌ بار قصد داریم از تجربیات خودمون در مورد آبیاری زعفران براتون بگیم. زعفران در خانواده گیاهان کم‌ آب طبقه‌بندی می‌شود و قابلیت کشت در مناطق بسیار کم‌ باران را نیز دارد ، اما به این معنا نیست که زعفران میتواند بصورت دیمی و بارانی آبیاری شود بلکه پیاز زعفران با توجه به منطقه مورد کشت نیاز به یک تا چهار مرتبه آبیاری دارد.

    مراحل آبیاری زعفران

     

    جدول زمان آبیاری زعفران زمان ابیاری شدت آبیاری الزام آبیاری
    ابیاری اول زعفران گرمسیر: اواخر مهر، سردسیر: اوایل مهر عمیق حتما
    ابیاری دوم زعفران اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذر نیمه عمیق +کود دهی حتما
    ابیاری سوم زعفران اواخر اسفند ماه سطحی در صورت نبودن باران
    آخرین آبیاری زعفران ۲۰ فروردین تا ده اردیبهشت سطحی در صورت نبودن باران

     

    مرحله اول آبیاری زعفران (بسارآب)

    اولین آبیاری زعفران بعد از کاشت (بسارآب) از اهمیت بالایی برخوردار است، به نحوی که با عدم دقت در زمان و کیفیت این آبیاری، میزان محصول به شدت تغییر می‌کند. این مرحله از آبیاری آبیاری باید با توجه به منطقه ای که در آن زندگی میکنید انجام شود; آبیاری زعفران در مناطق گرمسیر در اواخر مهرماه و آبیاری زعفران در مناطق سردسیر در اوایل مهر ماه انجام میشود به این نکته توجه کنید آبیاری مرحله اول زعفران قبل از سله‌ شکنی زمین زعفران صورت می‌گیرد.

    این مرحله از آبیاری به منظور بیدار کردن زعفران انجام می‌شود و با آبیاری به موقع ابتدا گل‌ زعفران از زمین خارج شده و سپس رشد سبزینه‌ای اتفاق می‌افتد و در این صورت کلاله‌ ها و انرژی گیاه صرف گل‌دهی می‌شود.

    مرحله اول آبیاری باید سنگین و عمیق باشد چرا که پیاز زعفران در فاصله 20 تا 25 سانتی متری از سطح زمین قرار دارد. زمین هنگام انجام این آبیاری کاملا خشک است و نباید در آبیاری هیچ‌ گونه خصاصتی به خرج دهید. پس حواستان به تاریخ و کیفیت باشد.

    مرحله دوم آبیاری زعفران (زاج آب)

    این آبیاری(زاج آب) بعد از پایان برداشت گل‌های زعفران اواخر آبان‌ماه و اوایل آذر ماه انجام می‌شود. این آبیاری نیز لزوما باید انجام شود ولی نیازی به آبیاری سنگین و عمیق نیست چرا که زمین برخلاف دفعه قبل رطوبت را در خود دارد. همراه این مرحله کود دهی انجام میشود.درباره ی نوع کود مصرفی در مرحله ی زاج آب میتوانید صفحه ی مربوط به کود زاج اب زعفران را بررسی کنید.در ویدیو زیر نیز نکاتی درباره کوددهی همراه با آبیاری زعفران گفته شده است.

     

    مراحل دیگر کوددهی نیز اهمیت بالایی دارند و تنها با انجام زاج آب نمیتوانید نتیجه مطلوب را بگیرید. پیشنهاد ما این است مقاله‌ی برنامه‌ی کودی زعفران را در ماه چین مطالعه کنید.

    مرحله سوم آبیاری زعفران

    برخلاف دو آبیاری قبلی لزومی بر انجام این آبیاری وجود ندارد و صرفا در مناطقی که باران‌های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند. این اتفاق به ندرت در ایران می‌افتد. این آبیاری به صورت سطحی انجام می‌شود.

    مرحله چهارم آبیاری زعفران (زرد آب)

    این آبیاری نیز کمتر اتفاق می‌افتد و فقط در مناطقی که هیچگونه بارندگی مشاهده نمی‌شود انجام می‌شود. زمان انجام این آبیاری بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد و قبل از خشک و زرد شدن کامل برگ های پیاز زعفران انجام می‌شود.به همین دلیل است که به این آبیاری زردآب نیز می‌گویند.

    این آبیاری نیز مانند دو آبیاری قبلی سطحی و غیر‌عمیق انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر رو که در مورد آبیاری زردآب هست رو مشاهده کنید تا از دلیل انجام این آبیاری و فواید آن برای مزرعه زعفران مطلع بشید.

     

    دو آبه کردن زعفران

    برخی از کشاورزان بر این معتقد هستند که حتما باید زعفران را دو آبه کرد اما در همه‌ی مناطق این عمر واجب نبوده و برای مناطق سردسیر این آبیاری برای جلوگیری از تنش گرما به پیاز های زعفران نیاز است. نکته قابل ذکر این است که اگر در مناطق گرمسیر کشور انجام شود قطعا خسارت جبران ناپذیر به مزرعه وارد می کند.

     

    روش های آبیاری زعفران

    آبیاری کرتی زعفران (روش غرقابی)

    در روش کرتی زمین را به بخس های کوچک به نام کرت تقسیم میکنند و بین هر بخش مسیری را برای گذر آب بصورت جوی ایجاد میکنند.آبیاری کرتی یک روش قدیمی است که خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است که از روش های مدرن آبیاری برای زعفران استفاده کنید.پیشنهاد ما برای آبیاری زعفران نوار بارانی شیاردار است.

    آبیاری زعفران به روش غرقابی یا کرته

    آبیاری های مدرن تحت فشار

    در این نوع آبیاری از متد های جدید تر جهت بهره بری بالات استفاده شده است. سه نوع از روش های آبیاری مدرن شامل: آبیاری نوار بارانی شیاردار ، آبیاری با ویلمو و آبیاری کلاسیک است.

    آبیاری نوار بارانی شیاردار زعفران

    نوار آبیاری یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای می باشد که بیشتر برای کشت های ردیفی مورد استفاده و کارکرد قرار میگیرد. با روش آبیاری قطره ای جلوی هدر رفت آب را به راحتی کنترل میکنیم.

    آبیاری زعفران به روش نوار شیاردار بارانی

    آبیاری زعفران با ویلمو

    این روش آبیاری توسط دستگاه ویلمو انجام می‌شود که روش آبیاری راحت و آسانی است اما برخی از کشاورزان به دلیل هزینه خریداری آن از این روش استفاده نمی‌کنند. ویلمو یک دستگاهی به شکل دایره است که در وسط آن یک موتور قرار دارد که باعث پمپاژ آب می‌شود و در مزارع قابلیت جابه جایی دارد.

    آبیاری زعفران ویلمو

    آبیاری کلاسیک زعفران

    این نوع آبیاری به خاطر بالاتر بودن هزینه نسبت به دو روش قبل کمتر استفاده می‌شود اما به صرفه تر و راحت تر از دو مورد قبل است.

    روش آبیاری زعفران در گلدان و سبد

    آبیاری گلدان های زعفران کمی متفاوت با کشت زعفران در زمین و مزارع ها است به این صورت که ممکن است گلدان ها کاملا در معرض بارش باران قرار نداشته باشند به همین دلیل شما می‌توانید تقریبا در ماه یک بار گلدان های زعفران خود را آبیاری کنید.

    نکته قابل ذکر این است که سعی کنید، گلدان های زعفران خود را در فضای باز و آزاد مانند حیاط و یا پشت بام قرار دهید تا زیر نور خورشید ( پیاز های زعفران در طول روز به 4 الی 5 ساعت تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارند) و بارش باران قرار بگیرند.

     

    زعفران در گلدان یا سبد

    زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر و گرمسیر

    جدول منطقه مرحله اول مرحله دوم
    آبیاری زعفران در مناطق معتدل اوایل مهر اواسط آبان
    آبیاری زعفران مناطق گرمسیر اواخر مهر اواخر ابان
    آبیاری زعفران مناطق سردسیر اواخر شهریور اوایل ابان

    مرحله سوم و چهارم فقط در مناطقی که بارش باران در زمستان و بهار نباشد انجام میگیرد.

    زمان آبیاری زعفران در فصول مختلف

    آبیاری زعفران در پاییز اولین مرحله آبیاری بعد از کاشت است و با توجه به منطقه سردسیر و گرمسیر متفاوت است.(اواخر شهریور تا اوایل مهر) + آبیاری مرحله دوم بعد از برداشت
    آبیاری زعفران در زمستان و یخبندان در مناطقی که بارندگی های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند.
    آبیاری زعفران در بهار برای مناطقی که باران بهاره ندارند بین 20 فروردین تا 10 اردیبهشت می‌باشد

    نکات مهم آبیاری زعفران

    1. دمای هوای هنگام آبیاری دارای اهمیت است به نحوی که باید میانگین دمای هوا در 48 ساعت اخیر کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد باشد.
    2. به هیچ وجه هنگام تابستان مزرعه خود را آبیاری نکنید. با این کار آفات و بیماری‌ ها را به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید.
    3. آبیاری سوم یا باران در دوره‌ی سوم باید پس از وجین کردن و کود‌دهی زمین اتفاق بیفتد.
    4. موارد گفته شده به‌ صورت کلی می‌باشد و می‌توانید با توجه به محل زندگی و کشت خود آن را شخصی‌ سازی کرده تا بیشترین بازدهی را از مزرعه زعفران خود داشته باشید.

     

    جهت اطلاع از آخرین اطلاع رسانی‌ها درمورد آبیاری و مراحل مختلف مدیریت مزرعه زعفران کافی است ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

    https://www.instagram.com/mahchinco

    https://t.me/mahchinco

    در پایان با توجه به گستردگی در جزئیات آبیاری در کشت زعفران از شما درخواست می‌کنیم سوالات خود را در قسمت نظرات و یا با تماس با کارشناسان ما مطرح کنید تا با بیشترین بازدهی زعفران ممکن از مزرعه خود مواجه شوید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۱۴ رای
    
    248دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. فاطمه جبارلوی دیزجی

      سلام امسا ل کم گل دادند نمی دانم چرا

      • محمدجواد قیطاسی

        کشتتون چه مقداره؟ از کود دهی استفاده کردید؟ آبیاری به چه صورت بوده؟

    2. رجبی

      سلام من اواخر مرداد ماه پیازها رو داخل گلدون کاشتم و شهریور ماه زیر نور افتاب قرارشون دادم و شروع کردم از ۱۵شهریور تقریبا هفته ای یکبار اب دادم بهشون از هفته گذشته پیازا به صورت دونه ای دارن سبز میشن ولی گل ندارن و هنوز هم همه پیازها سبز نشدن الان نمیدونم که باید چیکار کنم ؟نیاز به اب دادن دارن الان ؟و اینکه چرا گل ندادن و کی گل میدن؟و اینکه چرا با هم سبز نشدن

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در سال اول کشت گلدهی رخ میده اما تعدادشون کمه.
        روند رشد گیاه تدریجی و همه با هم سبز نمیشن
        ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار آبیاری کنید.

    3. امیرحسین علی بازی

      سلام خسته نباشید من ۳هزار متر زمین دارم یکی هزار متر است که امسال سال ۵پنجم هست و۲هزار متر چهارم هست ما هیچ وقت محلول پاشی نمیکنیم ولی از شما توصیه میکنم که راهنمایی کنید چه کودی واسه زاچ اب بدم ودر چند مرحله ابیاری انجام بدم به دلیل اینکه محلول پاشی نمیکنم چن بار باید اب خوب بدم تا پیاز تغذیه بشه منطقه ما تایباد هست بعضی سال ها بسیار خشکه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        زاج آب فقط طی یک مرحله آن هم بعد از برداشت زعفران انجام میشه.
        بهتره که محلول پاشی رو انجام بدین

    4. سعید

      سلام خسته نباشد امسال حدود ۶هزار متر زعفران کشت کردم یک آب دادم بد سبزی کرده ولی با چند نفر مشورت کردم‌گفتن آب نده که سفاله میشه سبز نمیکنه دیروز تو زمین با بیل زدم بعضی جاهاش تازه پیاز جوانه زده به نظرتون چیکار کنم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        بعد از ابیاری باید سله شکنی رو انجام بدین حتما

    5. شریعتی

      سلام اقای قیطا سی من امسال زعفران کاشته ام امسال نه اب بود ابیاری کنم ونه باران بارید الان نمیدانم چکار کنم راهنمایی کنید متشکرم. 09166671785

      • هانیه آریا

        وقت بخیر شما حتما بادی آبیاری های مزرعتون رو تامین کنید تا بتونید یک مزرعه پر بار داشته باشید
        اگر شرایطش رو دارید با تانکر آبیاری کنید

    6. مهرداد

      خیلی ممنون لطف کردین.

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم

    7. شکرانی

      سلام
      من سال ۹۸ منطقه جغتای سبزوار زعفران کاشتم قبل از گل دو تا آب با فاصله یک هفته تا ده روز اوایل مهر میدم خواستم ببینم تین کار مشکلی برای زعفران ایجاد نمیکنه؟؟؟آیا موثر هست؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        یکبار آبیاری در اواسط مهرماه میتونه کافی باشه.

    8. مهرداد

      با سلام و تشکر از سایت خوبتون
      ببخشید من امسال اولین باره کشت زعفران رو انجام میدم و یکبار هم ماه گذشته آبیاری انجام دادم. الان خداروشکر بیشتر پیاز ها سبز شدن اندازه ۱۰سانتیمتر هستن ولی هنوز گل نداده هیچکدوم خواستم بدونم طبیعیه یا نه ؟ واینکه چه زمانی گل میده؟
      با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله طبیعیه تا اخر آبان ماه زمان گل دهی دارن

    9. یوسفعلی زحمتکش

      توضیحات بسیار عالی بودوبرای من تازگی داشت ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می‌کنم لطف دارید

    10. محمدی

      سلام ممنون از توضیحات خوبتون
      می خواستم بپرسم زعفرون من هر سال گلش و علفش با هم می یاد وخیلی جمع کردن گل برامون سخت می شه چی کار باید بکنم میزان گل دهیش هم خیلی پایین نیم هکتار زمین ده کیلو فقط گل می ده

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام برای مشاوره باشماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر جهت مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    11. امیرسالار

      سلام . وقت بخیر .
      آبیاری اول قبل گلدهی آیا زمین کود میخواد مثل کود سافرون پاور یا کود اوره ؟ کود اوره بدیم قبل گلدهی یعنی همراه آب اول آیا تاثیر داره در افزایش گل ؟
      زمین زعفرانم امسال سال هفتمشه .
      ممنون میشم راهنماییم کنید .

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        شما باید برای انتقال پیازها به زمین جدید اقدام کنین.
        قبل از کشت هم فقط از کودگاوی پوسیده استفاده کنین کافیه.

    12. ناشناس

      سلام و عرض ادب،ممنون از راهنمایی های مفیدتون،درسته که آب اول برای گل باید زمانی انجام بشه که میانگین دمای شب و روز زیر ۱۵ درجه باشه تا اول به گل بره نه برگ؟منطقه ما تا اواسط آبان دما میانگین دماحدود ۱۷ درجه هست کی باید آب بدیم که دیر نشه؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        اگر جز مناطق سردسیر هستید در نیمه اول مهر ماه و اگر در مناطق گرم هستید در نیمه دوم مهرماه آبیاری رو انجام بدین.

    13. اسحق ملکی خراسان شمالی اسفراین

      سلام درنیمه دوم شهریور مقدار ۵۰۰۰متر زعفران کشت کردم اول مهر ابیاری اول انجام شد ابیاری دوم وسله شکنی رو کی باید انجام بدم ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اگر آبیاری اولتون کامل و عمیق بوده ذیگه نیازی نیست ولی اگر سطحی بوده الان یک آبیاری سطحی دیگه انجام بدین و یک هفته بعد هم سله شکنی انجام بدید در حد 4 الی 5 سانت با تیلر

    14. عبداله حاجی حسینی

      سلام
      خسته نباشید من ۲سال پیش مقدار هزار متر زمین زعفران کشت کرده ام امسال میشه سال سوم ۱۳مهر آب داده ام ولی خاک منطقه ما دیر گورو میشه بعد از ۱۲ روزابیاری میشه تو زمین رفت جهت سله شکنی ولی دیگه دیر شده وجوانه ها نزدیک سطح زمین رسیده اندحالا من بایدچکار کنم‌
      ممنون از راهنمایی تون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر در حد سطحی 4 الی 5 سانت می‌تونید سله شکنی کنید.

    15. عبداله حاجی حسینی

      سلام
      ممنون از زحمات شما خیلی برای ما که کشت زعفران در منطقه ما رواج کمتری دارد بسیار کاربردي است. قزوین بوئین زهرا روستای طزرک

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید مچکرم اتفاقا استان شما آب و هوای بسیار خوبی برای کشت زعفران داره

    16. رضا

      سلام خیلی خوب بود ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید مچکرم

    17. مجتبی

      سلام من زعفران کاشتم زمینم خشک بود بعد کاشت آبیاری کردم الان ده روز میشه ولی زعفران ها هیچ واکنشی نشون ندادن

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام زمان گلدهی آبان ماه هستش فعلا زوده
        الان باید سله شکنی کنید

    18. سارا

      خیلی عالی بود مرسی

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    19. محمد

      سلام منطقه ما در یکی از شهرستانهای همدان است .پارسال مقدار کمی زعفران کاشتم ،می خواستم بپرسم کی باید آبیاری کنم و چه کودی باید بدیم ،آبیاری بایدعمیق باشد یا سطحی ؟،ممنون از راهنمایتان

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر الان زمان آبیاری هستش برای کود دهی بعد برداشت هم آذر ماه با شماره زیر تماس بگیرید
        02191012322

    20. محمد

      سلام من مردادماه ۱۴۰۰زعفران کاشتم آبان کمی گل دادن اگرامسال(۱۴۰۱) ۲۰مهرآبیاری کنم خوب است

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله مناسبه

    21. محمد

      من مردادماه ۱۴۰۰زعفران کاشتم آبان کمی گل دادن اگرامسال(۱۴۰۱) ۲۰مهرآبیاری کنم خوب است

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر الان زمانش هستش آبیاری کنید

    22. نصرالله

      سلام اگر یک اب وسط شهریور و یک اب اواخر مهر انجام بدم ب نظر شما چطوره ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مناسبه ولی اواسط مهر ماه آبیاری کنید

    23. سید جواد عبدی

      سلام
      زمین من گل کمی به نسبت مساحتش میده و دوره گل دهی اون خیلی طولانی هم میشه.

      • محمدجواد قیطاسی

        جهت مشاوره تماس بگیرید
        02191012322

    24. مجیدی

      سلام خسته نباشی عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از شما

    25. قربانی

      سلام مطالب خوبی بود
      از همدان مزاحم میشوم
      باتوجه به گرمی هواوازطرفی سرمای زودرس در همدان اولین آب رو کی بهتره بدهیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر اول مهر ماه مناسبه برای آبیاری

    26. میرزایی

      سلام از شاهرود مزاحم میشم خدمتتون
      همزمان با آبیاری مهرماه مکمل های مورد نیاز هم میشه داد یا بعد از برداشت این کار رو انجام بدیم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر باید بعد از برداشت کود دهی و محلول پاشی انجام بشه

    27. مجتبی حیدری

      بسیار عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از شما

    28. فاطمه

      سلام وقتتون بخیر خسته نباشید ببخشید زعفران ده مردادکاشتیم برای آبیاری اوایل شهریور ده شهریور آبیاری کنیم ضرر دارد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بهتره که اوایل مهر ماه آبیاری کنید

    29. محمود

      سلام وقت بخیر مرداد امسال زعفران کاشتیم اگر اواسط شهریور آبیاری کنیم ضرر دارد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بهتره که اوایل مهر آبیاری کنید

    30. صالحی

      سلام زمین ما دیم هست آیا میتونیم زعفران کاشت کنیم؟و فقط با آب باران آبیاری بشه ؟ شهر کرمانشاه هستم

      • محمدجواد قیطاسی

        خیر متاسفانه تو زمین دیم نمیشه کشت کرد

    31. محمدجواد قیطاسی

      لطف دارید مچکرم

    32. محمدرضا

      با عرض سلام و ارادت ببخشید میخواستم بپرسم که هنگام کاشت پیازچه زعفران می خواستم بدانم که در موقع کاشت زمین باید خیس باشد یا خشک و اینکه اگر خشک باشد بعد از کاشتن پیازچه زعفران آیا می توان آبیاری کرد یا خیر و اینکه هر چند ماه یکبار باید آبیاری کرد با تشکر از پاسخ های شما

      • محمدجواد قیطاسی

        در زمان کشت زمین باید خشک باشد و توی تابستون هم به هیچ عنوان نباید آبیاری کرد تا اول مهر ماه
        اولین آبیاری صورت بگیره بعد از برداشت هم یک آبیاری نیاز داره

    33. علی رضا طهانی

      سلام خسته نباشید از بیستم فروردین تا دهم اردیبهشت توی این بیست روز چند دفعه باید زمین آب بره لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر یک بار

    34. ابوالفضل

      سلام اون وقت زعفران خیس چقدر دوام میارد

      • محمدجواد قیطاسی

        اگر منظورتون زعفران دم کرده هستش داخل یخچال یک نهفته ولی در فریزر 6 ماه

    35. ابوالفضل

      سلام وعرض ادب می خواستم بدونم زعفران خشک تاچه زمانی دوام میاردممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر تا دوسال خواص اولیه رو داره بعد از اون رنگ دهی داره ولی خواصش از بین میره

    36. محمد

      سلام از استان همدان مزاحم میشم سوالی داشتم من برای اولین بار مقدار کمی مهر پارسال زعفران کاشتم الان برگای زعفران زرد شده وکمی ابیاری کردم حالا ازاین به بعد نمی دونم باید چکار کنم میشه راهنمای کنید متشکرم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر طبیعیه الان دیگه زمان خزان هستش
        دیگه تاپاییز نیاز نیست کاری انجام بدین تا اوایل مهر که آبیاری کنید
        فقط باید داخل فضای باز بزارید زیر نور آفتاب

    37. امیر حسین محمدی

      سلام درود من محلول پاشی رو انجام دادم ونتیجه گرفتم اما ی از خدابی خبری گوسفنداشو آورد کل زعفران هام چروند فقد پیاز ها با قی موندن لطفا راهنمایم کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر باید مراقب میشدید این اتفاق نمیوفتاد چون پیاز ها درشت نشدن
        ولی برای سال آینده رشد میکنند

    38. امیر حسین محمدی

      سلام ودرود الا من زعفران پرورش میدم الان دومین ماه زمستون نوک برگ های زعفرانهای من زرد شوده و خوشک میشه چیکار کنم آب بدم یانه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر طبیعیه مشکلی نداره شما باید الان محلول پاشی رو انجام بدین حتما

    39. غلامرضا معتمد

      سلام من مقدارکمی زعفران کاشتم از چه سم و کودی ودر چه زمانی باید استفاده کنم ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر باید از زاچ آب استفاده کنید الان زمانش هستش برای سفارش می تونید با این شماره تماس بگیرید
        02191012322

    40. حسن

      سلام برای اب زاچ چه کودی باید بدهیم که سال دیگه هم زعفران درشت بشه هم بیشتر بار بده

      • محمدجواد قیطاسی

        کود های به خصوص نیاز است که در اذر ماه می تونید پکیج های کودی زاج آب ماه چین رو سفارش بدبد

    41. مصطفی

      سلام برای آب زاچ اوره به تنهایی کفایت میکند

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر خیر اگر فقط اوره استفاده کنید پیاز هاتون کوچک تر میشه

    42. زرین

      سلام خسته نباشید من جدیدآ با سایت شما آشنا شدم از توابع شاهرود یک چهارم هکتار زعفران کاری کردم و سال چهارم هست امسال برداشتی نکردم تابحال خیلی کم
      میخواستم بدونم علتش چیه و آیا راه حلی دارد یا نه؟ متشکرم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر اگه شما کوددهی و محلول پاشی انجام ندادین علتش دقیقا همینه برای خرید با پشتیبانی تماس بگیرین

    43. سحر

      سلام از راهنمایی ها تون ممنونم خیلی استفاده کردم چون من در روستای تیل آباد ۳۰۰۰ متر زعفران کاشتم سال چهارم کشت هست اما باهمه تلاشی که انجام شد متاسفانه محصول خوبی برداشت نکردم البته بارش تگرگ در فروردین داشتیم آیا کاری میشه کرد امسال بار بده یا اینکه تموم شده لطفا بگید من چکار کنم ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر شما حتما باید از
        کود دهی زاچ آب و محلول ئاشی استفاده کنید برای باردهی و محصول دهی بیشتر

    44. حسن قوچانی

      سلام زمینم هزارو ششصد متر است امسال سال سوم است سال اول ۱۰ کیلو سال دو م ۴۰‌ کیلو گل برداشت کردم کود سفید بعد برداشت گل دادم کود سیاه قبل از برداشت همراه با کود مغزی لطفا راهنمای کنید ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلم وقتتون بخیر شما باید برنامه کودی مناسبی داشته باشید برای دریافت برنامه کودی میتونید با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180

    45. عیسی

      سلام

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر

    46. MozaffariMahmud

      با سلام و عرض ارادت خدمت شما ؛ امسال بخاطر بارش تگرگ در فروردین و از بین رفتن بوته زعفرانها و عدم رسیدگی دقیق متاسفانه برداشت خوبی نداشتیم.
      باتوجه ب اینکه کشت سال چهارم هست زعفرانها یکی در میان درآمدن احساس میکنم پیازهاشون نسبت ب سال قبل کوچکتر شدن… پیازهای که درنیومده ازبین نرفتن فقط سبز نشدن ضمن اینکه تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم ؛ نکته قوت ما آبیاری عمیقی بود که مهرماه انجام شد.
      بااین تفاصیل لطفا راهنمایی فرمائید بعد از برداشت مثل الان برای زمین چکاری میشه انجام داد. اگر محلول پاشی موثر هست نوع محلول و نحوه محلول پاشی رو مرقوم فرمائید. مزید تشکر است : مظفری از شاهرود
      زمین زیر کشت: ۴۰۰۰متر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله حتما باید محلول پاشی و زاج آب رو انجام بدین تا پیاز ها تقویت بشه و به گل دهی برسن
        برای تهیه پکیج های کود دهی هم میتونید آذر ماه اقدام کنید از سایت ماه چین خرید کنید

    47. حسن رحیمی

      سلام بنده سه سال پیش درششصد مترزمین ششصد کیلو زعفران کاشتم البته سال قبل ازکاشت عدس بوده کودگوسفندی دادم وبعدکاشتم ودرسال دوم برج چهار وپنج آبیاری شده ومتأسفانه علف هرزه زیادی سبزشد وامسال که سومین سال هست خیلی کم گل داده چیکار کنم که علف هرزه ازببن بره ممنونم از لطفتون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر از سوپر گالانت استفاده کنید

    48. عیسی غدیری

      سلام خسته نباشین نیم هکتار زعفران دارم سال 6براشته امسال 100کیلو داد سالهای قبل بسیارعالی بودممنونم میشم کمکم کنید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر برای مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180

    49. امیرعلی

      سلام خسته نباشید..
      من تیر زعفرون کاشتم و دوبار آب دادم.
      ولی گیاه سبز در اومده فعلا..مشکلی هست یا طبیعیه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        به خاطر آبیاری بوده که احتمالا زود انجام دادین ولی گل میده نگران نباشید

    50. امیرعلی

      سلام خسته نباشید..
      من تیر ماه تو باکس میوه زعفرون کاشتم.دیروز اولین گل زعفرون در اومد😍
      ولی دو تا باکس هنوز پیاز ها در نیومده.
      درصورتی که من منظم آبیاری کردم.۱ مهر و ۱۰ مهر آبیاری عمیق انجام دادم.
      حالا باید چیکار کنم.به اون دو تا باکس که هنوز سبز نشدن آب ندم؟؟؟
      به اونهایی که سبز شدن چطور باید آب بدم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر زعفران در دوهفته الی 20 روز گل میده فعلا زمان هست برای گل دهی باقی پیاز ها