آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

جدول کود دهی زعفران (کود مناسب زعفران برای افزایش گلدهی)

آخرین بروز رسانی: 13 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • کود دهی زعفران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در اولویت اول کاشت زعفران قرار بگیرد. همه‌ی کشاورزان زعفران به دنبال کود افزایش گلدهی زعفران و افزایش سایز پیاز زعفران خود هستند اما اگر بدانند که پاسخ آنها در یک برنامه کوددهی مناسب است.

    کود مناسب زعفران یک محصول خاص نیست که آن را به شما معرفی کنیم، بلکه مجموعه ای از کودها هستند که در هر مرحله از کوددهی زعفران، در کنار همدیگر می‌توانند تغذیه زعفران را فراهم کنند.ماه‌چین جهت سهولت انتخاب در خرید کود زعفران پکیج هایی را برای هر مرحله آماده کرده است که شما به راحتی بتوانید آن را تهیه کنید.

                     این مقاله زیر نظر مهندس قیطاسی با ذکر تجربیات شخصی چند ساله از کود دهی زعفران تهیه و نگارش شده است.

    اگر بخواهیم اهمیت برنامه کودی زعفران را برای پیاز زعفران و گلدهی زعفران به طور واضح بیان کنیم، بهتر است یک تجربه واقعی را باهم مرور کنیم.

    یک داستان واقعی از برنامه کوددهی زعفران!

    سال‌های قبل دو برادر همزمان از ماه چین پیاز زعفران تهیه کردند هر کدام یک هکتار کشت کردند. زمان کود دهی که فرا رسید مشاوران ما به تمامی کشاورزان خود اعلام کرد که کوددهی زاج‌آب را انجام دهند. یکی از برادران از این کار خودداری کرد، چرا که به کود دهی اعتقاد نداشت!!! اما برادر دیگر اینکار را انجام داد.

    سال بعد یعنی امسال در زمان گلدهی زعفران، همان برادر با ما تماس گرفت و با اظهار ناراحتی گفت: چرا برادر من هر روز ۱۰۰ کیلو گل زعفران برداشت میکند ولی من فقط ۵ کیلو؟ ما که با هم از شما پیاز زعفران خریدیم!

    فکر میکنم همه جواب سوال این برادر را بدانیم 🙂

    کود دهی برای گیاهان همانند وعده های غذایی انسان عمل می‌کند و تمامی گیاهان برای رشد کردن به کود دهی در زمان مناسب نیاز دارند و گیاه زعفران هم از این قائده مستثنا نیست. به دلیل پر اهمیت بودن برنامه کود دهی زعفران، تصمیم بر این گرفته ایم که در اینباره یک محتوای آموزشی جامع برای شما تهیه کنیم.

    کود مناسب برای زعفران چه ویژگی هایی دارد؟

    مراحل کوددهی مزرعه زعفران شامل یک کود مرحله آلی و و چند مرحله کوددهی شیمیایی است. بهترین کود حیوانی برای زعفران کود گاوی پوسیده است که در ادامه دلیل انتخاب این کود توسط مهندسین ماه چین بصورت کامل توضیح داده شده. بهترین کود شیمیایی برای زعفران کودی است که شامل عناصر مورد نیاز برای تقویت پیاز و گل زعفران باشد.

    بصورت کلی تمام گیاهان به 12 عنصر برای رشد و پرورش نیاز دارند پر مصرف‌ترین این عنصرها که گیاه زعفران نیز به آن نیاز دارد شامل: نیتروژن, فسفر, پتاسیم و سولفات است. در جدول کوددهی زعفران که در این صفحه درج کرده ایم اولین هدف این بوده تا این عناصر را در مراحل مختلف کودی بگنجانیم.

    بهترین کود برای زعفران در نگاه اول کودی است که باعث افزایش حجم پیاز و افزایش گلدهی زعفران شود. اما موارد دیگر نیز باید در کوددهی مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال باید از کودی استفاده کنید که مقاومت زعفران را در برابر سرما و گرما بالا ببرد هم‌چنین  مزرعه زعفران را در برابر بیماری ها و آفات ایمن کند.

    دو ویژگی دیگر برای کود مناسب زعفران این است که باعث شور شدن خاک و تغییر ph خاک نشود. مهندسین ماه‌چین سعی کرده اند با شناسایی و ازمایش کودها بهترین آن‌ها را بصورت پکیج کودی برای کشاورزان زعفران آماده کنند. جهت مشاوره برای خرید می‌توانید همین امروز اقدام کنید. برای خرید بهترین کود برای زعفران کلیک کنید.

    کود افزایش گلدهی زعفران یا کود تقویت پیاز زعفران!

    گلدهی زعفران ارتباط مستقیمی با پیاز زعفران دارد، کود افزایش گلدهی زعفران یک کود خاص نیست که ما آنرا به شما معرفی کنیم و یا در فروشگاه‌ های دیگر به دنبال آن باشید. هر گیاهی از جمله زعفران به برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد به مجموعه ای از عناصر و مواد غذایی نیاز دارد.

    در نتیجه کود گل‌دهی زعفران در واقع مجموعه ای از کودها است که در مراحل زاج آب و محلول پاشی به مزرعه داده می‌شود. چنانچه مراحل کود دهی زاج آب و محلول‌پاشی زعفران را طبق برنامه ی کودی انجام دهید مزرعه شما پرگل و پر بار خواهد شد.

    همانطور که گفتیم تقویت پیاز زعفران اثر مستقیمی بر گلدهی زعفران دارد. پس قبل از آنکه به فکر افزایش گل مزرعه باشید به تغذیه پیاز زعفران توجه کنید. تمام کودهایی که در جداول زیر آورده ایم به راحتی پاسخ گوی نیاز پیاز زعفران به عناصر لازمه می‌باشند.

    کارشناسان ماه‌چین برای سهولت کشاورزان جهت رسیدن به یک فرمول کودی مناسب تقویت پیاز و گل زعفران ، پکیج های کودی را آماده کرده اند که بتوانید به راحتی در مراحل کودی از آن استفاده کنید.

    کود افزایش گلدهی زعفران

    مراحل کود دهی زعفران

    قبل از اینکه جدول کود دهی زعفران را از یک مشاور تحویل بگیرید بهتر است انواع مختلف کود برای زعفران را بشناسید:

    • کود حیوانی
    • کود گرانوله
    • کود زاج آب
    • محلول پاشی

    در ادامه‌ی مطلب این ۴ مرحله را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

    کود حیوانی برای زعفران (اولین مرحله)

    کود دهی حیوانی اولین مرحله کود دهی مزرعه زعفران محسوب می‌شود که بر انجام آن بسیار تاکید شده و حتما باید قبل از کشت پیاز های زعفران در زمین به خاک مزرعه اضافه شود.

    اما سوالی که در این بخش به وجود می‌آید این است که چه نوع کود حیوانی برای مزرعه زعفران مناسب است؟ سوالات بسیار زیادی در رابطه با انواع کود دهی حیوانی برای مزرعه زعفران از کارشناسان تیم ماه چین پرسیده می شود که چه نوع کود حیوانی برای زعفران مناسب است؟ 

    کود حیوانی کبوتر، کود مرغی ، کود گوسفندی و یا کود گاوی !

    طبق تجربیات به دست آمده از چندین سال فعالیت در کشت و برداشت زعفران، بهترین کودی که شما می توانید از آن به عنوان کود حیوانی مناسب برای مزرعه زعفران استفاده کنید، کود گاوی پوسیده است که بر پوسیده بودن آن تاکید بسیاری می شود. چرا که کود تازه گاوی به هیچ عنوان توضیه نمی شود.

    در خصوص کود های دیگر مانند کود گوسفندی باید گفت که به هیچ عنوان نباید استفاده شود. چرا که کود گوسفندی شوری زیادی دارد و باعث شور شدن خاک مزرعه زعفران می‌شود و پیاز های زعفران در خاک شور به هیچ عنوان رشد مناسبی نخواهند داشت.کود دهی حیوانی هر دو سه سال یکبار مجدد تمدید میشود.

    کود گرانوله برای زعفران

    • کودهای گرانوله که برای مزارع زعفران استفاده می‌شوند شامل: سولفات پتاسیم، سوپر فسفات تریپل، و گوگرد بنتونیت دار بالای 75 درصد، کود های گرانوله پایه.
    • کودهای گرانوله در طی یکسال جذب خاک میشوند.

    پیشنهاد ماه چین برای کود دهی زمین زعفران قبل از کشت در سه ماه تابستان بهتر است طبق جدول زیر باشد:

    نام کود میزان مصرف در یک هکتار
    سولفات پتاسیم ۲۵۰ کیلو
    سوپر فسفات تریپل ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو
    گوگرد بنتونیت دار ۷۵ درصد ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو
    کود گاوی پوسیده ۴۵ تا ۵۰ تن

    کود دهی حیوانی و کود ها گرانوله بهتر است یک سال در میان استفاده شوند به این صورت که اگر در اولین سال کشت از کود های حیوانی استفاده کردید سال آینده در فصل تابستان قبل از برداشت از کود های گرانوله استفاده کنید و بالعکس.

    کود دهی زاج آب

    این مرحله از کوددهی در اواخر آبان و اوایل آذر اتفاق می افتد. زاج آب دومین مرحله کوددهی همراه با آبیاری زعفران است. بهتره مقاله آبیاری زعفران هم مطالعه کنید.

    کود زاج آب چیست؟ شاید این موضوع ذهن خیلی از شما را درگیر کرده باشد که زاج آب به طور کلی به چه معناست و چه ارتباطی با زعفران دارد؟ به اولین آبیاری پس از برداشت گل های مزرعه زعفران زاج آب می‌گویند و به کودی که همراه این آبیاری به مزرعه زعفران داده می‌شود کود زاج آب گفته می‌شود.

    فرمول کودی آبیاری زاج آب زعفران

    مرحله کود دهی زاج آب یکی از مهم ترین مراحل کود دهی مزرعه زعفران است که به هیچ عنوان نباید از جدول کود دهی زعفران حذف شود یعنی مرحله کود دهی زاج آب به هیچ عنوان با کود های دیگر جبران نمی‌شود پس اگر می‌خواهید که یک مزرعه زعفران پر بار و پر محصول داشته باشید حتما باید این مرحله از مراحل کود دهی زعفران را انجام دهید.

    پکیج های کودی زاج آب جز کود هایی هستند که به راحتی در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد اما تیم ماه چین این شرایط را برای شما فراهم کرده است که شما در کمترین زمان ممکن پکیج زاج آب مورد نیاز مزرعه خود را خریداری کنید. برای اطلاع پیدا کردن از نحوه خرید این پکیج ها تماس بگیرید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    کود محلول پاشی زعفران

    یکی از اصلی ترین وظایف برگ گیاهان رساندن مواد غذایی مورد نیاز به ریشه گیاه است. کود های محلول پاشی هم جز آن دسته از کود هایی هستند که از طریق برگ گیاه مواد مورد نیاز ریشه گیاهان را می‌رسانند.

    بعد از برداشت گل های زعفران و با شروع فصل سرما پیاز ها وارد فاز تکثیری خود می‌شوند و ریشه پیاز مادری از بین می‌رود و در نتیجه ارتباط گیاه با خاک قطع می‌شود. در این مرحله است که ما باید با محلول پاشی زعفران پیاز های زعفران را تقویت کنیم.

    مهم ترین فایده مرحله محلول پاشی مزرعه زعفران جلوگیری از کوچک ماندن پیاز ها و افزایش گل‌ دهی آن‌ ها است. یک پیاز زعفران برای این که به گل دهی برسد باید وزنی برابر با تقریبا 8 گرم داشته باشد و اگر پیاز های زعفران کمتر از این مقدار وزن داشته باشند و تقویت نشوند مزرعه زعفران شما متاسفانه گل دهی نخواهد داشت.

    محلول پاشی مزرعه زعفران بین 4 تا 6 مرحله باید انجام شود که این تماما به شرایط مزرعه شما و وضعیت پیاز های زعفران بستگی دارد.جدول مراحل محلول پاشی را در مقاله ی مرتبط با این موضوع بطور مفصل آورده ایم.

    جدول کوددهی محلول پاشی زعفران

    برای خرید پکیج های محلول پاشی مورد نیاز خود فقط کافی است که وارد صفحه خرید پکیج های محلول پاشی زعفران ماه چین شوید.

    یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

    همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
    خرید پکیج کودی زعفران

    زمان و فصل کود دهی زعفران

    تابستان کود دهی حیوان
    اواخر تابستان گرانوله
    آبان و آذر بعد از برداشت زاج آب
    زمستان محلول پاشی

    کود دهی زعفران کود زاج آب

    در قسمت قبل تمامی مراحل کود دهی مزرعه زعفران خدمت شما عزیزان گفته شد اما در این بخش قصد داریم که زمان کود دهی زعفران و فصل کود دهی زعفران را برای تمامی مراحل کود دهی را بگوییم.

    اولین مرحله کود دهی مزرعه زعفران کود دهی حیوانی است که قبل از کشت پیاز های زعفران در فصل تابستان باید انجام شود. مرحله دوم کود دهی که کود های گرانوله هستند که باید در اواخر فصل تابستان به مزرعه زعفران داده شود.

    مرحله سوم که یکی از مهم ترین مراحل بوده کود دهی زاج آب است. همان طور که در بخش قبل توضیح داده شد زمان این کود دهی بعد از برداشت گل های زعفران و با اولین مرحله آبیاری مزرعه زعفران است. و در آخر هم مرحله کود های محلول پاشی است که با شروع فصل زمستان انجام مراحل آن آغاز می‌شود.

    نکات کلیدی در کود دهی زعفران

    مواردی وجود دارد که تاثیر مستقیم بر کود دهی مزرعه زعفران می‌گذارند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند اولین مورد این است که ما باید کود هایی را برای مزرعه زعفران انتخاب و استفاده کنیم که با هم اختلاط پذیری داشته باشند یعنی با ترکیب شدن آن ها با هم برای مزرعه زعفران خطری ایجاد نشود.

    در پاسخ به این سوال که کود مناسب برای زعفران چیست باید این نکته را به خاطر داشته باشید کود هایی که در کود دهی مزرعه زعفران استفاده می‌شوند به هیچ عنوان نباید EC آب و خاک رو تغییر دهند که در غیر این صورت می‌توانند خطر تهدید آمیز برای مزرعه باشند.

    مورد دیگر این است که اگر شما می‌خواهید کود دهی هایی که انجام می‌دهید تاثیر مثبت داشته باشند حتما باید در زمان مناسب و به موقع از این کود ها برای مزرعه خود استفاده کنید.

    دو مرحله از کود دهی های مزارع زعفران قبل از کشت باید انجام شود کود دهی حیوانی و کود ها گرانوله که بهتر است یک سال در میان از این کود ها استفاده کنید به این صورت که اگر در اولین سال کشت از کود های حیوانی استفاده کردید سال آینده در فصل تابستان قبل از برداشت از کود های گرانوله استفاده کنید و بالعکس.

    نکته قابل ذکر این است که کود دهی مزارع جوان با کود دهی مزارعی که سنشون بالاست متفاوت است زیرا مزارع جوانی که تازه کشت شده اند بیشتر به تقویت شدن ، رسیدگی و مدیریت بالا نیاز دارند.

    جمع بندی کوددهی زعفران

    بطور خلاصه کوددهی زعفران در سه مرحله انجام میشود: مرحله اول کود دهی حیوانی، در تابستان انجام می‌شود (با کود گاوی پوسیده هر دو سه سال یکبار); مرحله دوم در فصل پاییز، کوددهی زاج آب است و بعد از برداشت گل زعفران انجام میشود و در نهایت مرحله سوم در زمستان، محلول پاشی زعفران انجام میشود.

    نکته مهم این است که با یک نوع کود نمیتوانید نتیجه دلخواه در گلدهی و برداشت زعفران را بگیرید و باید برای هر مرحله از کود دهی زعفران کودهای مخصوص را استفاده کنید این کودها نباید EC آب و خاک را تغییر ندهند.

    کود دهی زعفران از ‌مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از کشت است و به قدری اهمیت دارد که چشم‌پوشی از آن‌ به طور مستقیم بر میزان برداشت سال بعد اثر میگذارد. در ماه چین با بهره‌گیری از علم اکادمیک و دانش تجربی، بهترین برنامه کودی را برای زعفران ارائه کرده‌ایم. این برنامه سال‌هاست که توسط کشاورزان ما اجرا می‌شود و بازدهی و نتیجه آن کاملا مشهود است.

    کود دهی زعفران شامل چندین مرحله می‌باشد که در هر مرحله بسته به نیاز گیاه و مرحله رشدی که گیاه در آن قرار دارد، از کودهایی با عناصر مختلف استفاده می‌شود تا بهترین پاسخ را به نیاز زعفران داده شود. اگر هنوز سوالی در رابطه با کوددهی زعفران دارید که بی پاسخ مانده است می‌توانید از طریق فرم زیر با ارسال آن ، پاسخ صحیح را در کمترین زمان از کارشناسان ما دریافت کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۶ رای
    برچسب ها:
    
    110دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. مصطفی ظهیری

      درود. میخواستم بدون کود اهن برای زعفران مفید هست اگه هست کی بدیم. سپاس

      • هانیه آریا

        وقت بخیر بله باید تو مراحل زاج آب و محلول پاشی استفاده کیند

      • هانیه آریا

        وقت بخیر بله باید تو مراحل زاج آب و محلول پاشی استفاده کنید

    2. فرهمند

      سلام من 4000هزارمتر زعفران 7ساله دارم هنوز زاج آب ندادم میشه چند سال دیگه نگه دارم چون امسال وضع گل خراب بود یک،دهم پارسال گل داشتم وچه مقدار کود لازم داره ویکی بدستم میرسه ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        شما باید برای جا به جایی پیازها و انتقال آن‌ها به زمین جدید اقدام کنید.

    3. سلام من

      سلام فرهمند هستم ایا زعفران هفت ساله رامیشه از کودهای شما استفاده کردوچند سال دیگه نگه داشت

    4. حسین

      با سلام وخسته نباشید زمین زعفران من متراژ 1500هستش الان هم سال چهارم هست ولی متاسفانه گلدهیش خیلی کم بود نسبت به سال قبل مراحل کود دهی رو هم کامل انجام دادم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

      • ماه‌چین

        سلام وقت بخیر
        باید کامل بررسی بشه که دقیقا چه کود دهی هایی انجام دادید تا نظر کارشناسی شده بدیم

    5. نظرپور

      الان کود های زاچ اب همشون مایعدهستن یانه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        خیر، کودهای پکیج زاج آب پودری هستند.

    6. نظرپور

      سلام ابیاری به صورت بارانی هست .کود هاش شما اگه مایع باشه محلول در اب .چجوری باید زاچ اب بدیم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        کودها پودری و محلول در اب هستند و باید در یک مخزن مخلوط و به سیستم آبیاری وارد شوند.

    7. کشاورز

      سلام و عرض خسته نباشید🌷
      من برای زمین کشاورزی ام خیلی زحمت کشیدم و روش حساب باز کردم
      با اینکه پیاز های زعفران دو ساله که کشت شده امسال متاسفانه برداشت خیلی خیلی کم بوده
      می تونید به من راهنمایی بدید؟🙏

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و درود
        شما کود دهی‌ها رو انجام دادین؟

    8. مهدی

      با سلام روز بخیر ما سال اول بود که به زعفرون کود دادیم و حالا مثل هر سال نیست و هم دیرتر و هم کمتر بار داده لطفا راهنمایی کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        چه کودی استفاده کردین؟

    9. منصور نصیری

      سلام . ممنون از مطلب مفیدتون . در جدول کود زاج آب از چند کود مختلف نام بردید . مثلا ۰ ۵۲ ۳۴ و یا کود تراست و یا اسید هیومیک . آیا اینها رو باید باهم استفاده کرد یا یک کدام از آنها را انتخاب و استفاده کرد ؟؟؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در زاج آب از چندین کود استفاده می‌شود.

    10. ابوالفضل

      سلام کم.گل.زمین.

      • هانیه آریا

        برای گل دهی بیشتر شما باید هر ساله مزرعتون رو با استفاده از کوددهی زاج آب و محلول پاشی تقویت کنید

    11. سیما

      خیلی مفید وآموزنده بود

      • فاطمه روزبهانی

        مچکرم🌺

    12. مصطفی نوری

      باسلام وخسته نباشیدمیخوام برنامه کودی زعفران رو ازمرحله زاچ آب خریداری کنم ولطف کنین یک مشاور هم برام معرفی کنید که همیشه باهاشون درارتبط باشم . شماره موبایل گذاشتم برای تماس . ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        شما می‌توانید برای مشاوره در خصوص کود دهی زعفران با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    13. محمدرضا

      سلام مطالب خیلی مفید بود برای
      تهیه پکیج کود زاجاب چگونه باید اقدام کنم با سپاس

      • فاطمه روزبهانی

        با سلام و سپاس
        برای مشاوره و خرید پکیج کودی زاج آب با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    14. ابوالفضل نوروزی

      سلام
      با عرض خسته نباشید خدمت شما مهندس عزیز
      خواستم بگم موقع برداشت می توان از چه کودی
      استفاده کرد ،اگه گل کم باشی، تاپیاز گل تقویت بشه
      وگل بهتر بده چون داریم گل برداشت میکنیم اما گل کم می ده، شما چه نظر وپیشنهاد میکنید ممنون از راهنماییتون ازاستان گلستان

    15. محمد رضا صالحی

      جهت تقویت گیاه زعفران الان از کود سه ببیستوکود آهن به صورت محلول پاشی میشه استفاده کرد جهت گل دهی بیشتر ممنونم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        خیر لازم نیست. بعد از برداشت گل و در کوددهی زاج آب این کودهارو همراه با آبیاری استفاده کنین.

    16. علی نکوی

      کود تقویت برای گلدهی زعفران

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای تقویت مزرعه زعفران باید کود دهی‌های زاج آب و محلول پاشی را انجام بدین.

    17. سکینه همتی پور

      درود .ممنون از مطالب مفید تون.من از خودتون پیاز خریدم در موقع کاشت کود پیدا نکردم .الان چه کودی برای گل دهی بدم .سپاس.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        شما می‌تونین پکیج‌های کودی رو از ماه چین تهیه کنین.

    18. کریم سعیدی

      سلام بنده یک هفته مانده به گل دهی زعفران کود سفید اینا که دولت میده دادم آیا ضرر داره به زعفرانم خیلی نگرانم مفیده یا ضرر داره لطفا راهنمایی باتشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        کود اوره دارای درصد بالایی عنصر نیتروژن است که باعث تکثیر بیش از حد پیازها و در نتیجه کوچک شدن ان‌ها می‌شود. استفاده از این کود برای مزارع زعفران توصیه نمی‌شود.

    19. کریم سعیدی

      سلام من یک هفته مانده به گل دهی زعفران کود سفید دادم به زمینم آیا مرتکب اشتباه شدم برای زعفران من ضرر دارد یاسود نگرانم لطفا راهنمایی کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        نباید از کود اوره برای زعفران استفاده کنین. باعث تکثیر بیش از حد پیازها و ریز شدن پیازهاتون میشه.

    20. حسین شجاعی مهر

      هرچه خواندم نفهمیدم برای آب قبل از گلدهی چه کودی خوبه

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        قبل از گلدهی نیازی به کود دهی نیست.

    21. ناشناس

      سلام امکان داردکه کار شناسای شمابه شهرستان ما تشریف بیاورندودفترفروش باز کنندکه کود رابه نقدوقسط دراختیارزعفران کاران بزارند بیشترین برداشت زعفران شهرستان زاوه می باشد

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        شما می‌تونین کودهای محلول پاشی رو طی دو مرحله تهیه کنید. مرحله اول پکیج استارتر و مرحله دوم پکیج فاینال.
        به این صورت نیاز نیست که به یکباره پرداخت را انجام دهید و شرایط خرید راحت تر است.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        از هر جای ایران می‌تونین سفارش خودتون رو ثبت کنین تا برای شما ارسال بشه.
        شما می‌تونین کودهای محلول پاشی رو طی دو مرحله تهیه کنید. مرحله اول پکیج استارتر و مرحله دوم پکیج فاینال.
        به این صورت نیاز نیست که به یکباره پرداخت را انجام دهید و شرایط خرید راحت تر است.

    22. محمد رضا

      سلام الان که فصل آبیاری هست قبل از برداشت چه کود هایی لازم است هم برا تقویت پیاز هم برا برداشت گل بیشتر ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        کود دهی‌ها باید بعد از برداشت انجام شوند تا تاثیر خود را بر گلدهی سال بعد بگذارند.

    23. سعید

      با سلام برای اولین بار میخوام بکارم کمی مشاوره خواستم ازتون

      • ماه‌چین

        در خدمتم با پشتیبانی تماس بگیرید

    24. جواد

      سلام یه سوال داشتم بنده سمت زاوه تربت حیدریه 3000 متر زمین زعفران کشت کردم هیچ کودی تا باحال ندادم ولی بعد از کشت دو مرحله آب دادم بعد از بیرون اومدن علف زعفرونم دو مرحله آب دادم تو زمان فروردین هم یه مرحله آب دادم تا الان بنظر شما چه کودی به زمین بدهم می خوام یه آب بدم رنده بزنم. کود کبوتر هم دارم با کود اوره

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        باید کوددهی های زاج آب و محلول پاشی ها رو انجام بدین.
        اصلا از کود اوره و کود کبوتر استفاده نکنین.

    25. حسن

      خیلی بیستی

      • هانیه آریا

        ممنون از شما

    26. محمدحسام

      سلام خسته نباشید.ببخشید من از شهرستان تربت حیدریه مزاحمتون میشم میخواستم بدونم بهترین کود برای زعفران قبل از آب دادن و برداشت گل چه نوع کودی هست؟؟؟؟
      ممنونم

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر قبل از گل نیاز به کود دهی ندارید فقط در تابستان باید از کود گاوی پوسیده استفاده کنید

    27. مرتضی

      سلام. میخواستم بپرسم بهترین زمان برای شروع آبدهی سال زراعی جدید وکودهای لازم به همراه آب رو بگین ؟ متشکرم از شما.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        اولین آبیاری تقریبا باید در نیمه مهر ماه انجام بشه.
        کود دهی باید همراه با آبیاری دوم و بعد از برداشت انجام بشه. کود زاج آب باید استفاده بشه.

    28. زهرا حسینی

      سلام و سپاس فراوان بابت مطالب جالب و کاربردی
      فقط یک سوال شهریور ماه چه کودی رو با آبیاری توصیه می کنید ؟ کشاورزان معمولاً کود فسفات رو این مرحله با کولتیواتور زدن استفاده میکنند نظر شما چیست؟ ممنون میشم راهنمایی ام کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        معمولا در آبیاری اول و قبل از برداشت لازم نیست از کود استفاده بشه.

    29. زهرا حسینی

      سلام و سپاس فراوان بابت مطالب جالب و کاربردی
      فقط یک سوال شهریور ماه چه کودی رو با آبیاری توصیه می کنید ؟ کشاورزان معمولاً کود فسفات رو این مرحله با کولتیواتور زدن استفاده میکنند نظر شما چیست؟ ممنون میشم راهنمایی ام کنید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        در آبیاری قبل از گلدهی و برداشت نیازی به استفاده از هیچ نوع کودی نیست.
        کود دهی‌ها باید بعد از برداشت و با هدف افزایش گلدهی سال بعد انجام گیرد.

    30. علیرضا مختاری

      بسیار عالی من این کودها رو مصرف کردم ولی سال قبل ۱۰،۵۲،۱۰زدم خوب بود هر کدی مال یه کشوره حالا کدوم کدو بهتره از کدوم برند و اینکه چجوری بفهم قلابی نیست

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای اطمینان از کیفیت و اصالت کود باید خرید خودتون رو از مراکز معتبر انجام بدین.

    31. بهار

      باسلام خدمت شما وقت بخیر،ممنونم ازمطالب مفیدتون.من یکپارچه کوچک ۱۲متری را۴سال هستش که زعفران کاشتم خداروشکرخوبه،ولی می خوام بهترباشه.امروز یعنی ۶شهریورماه علفهای هرز راگرفته میشه راهنماییم کنید الان باید کودتقویتی بدهم؟وچی بدم؟ممنونم ازشما

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای تقویت مزرعه باید کود دهی زاج آب و محلول پاشی‌ها رو انجام بدین.

    32. اسماعیل میرزای مرادآبادی

      باسلام وخسته نباشیدخدمت شماوخیلی ممنون ازمطالب مفیدتون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از لطف شما

    33. حسین صاحبکاری

      مطالب مفیدی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجه شما

    34. مبینا پور محمد علی

      باعرض سلام خدمت شما من سال گذشته گلدهی زعفرانم کم شد امروز که ریشه زعفران ها را نگاه کردم دیدم زعفرانها خیلی ریز شده اند من باید جای آنها را جا به جا کنم یا کود بدهم

      • هانیه آریا

        شما برای گل دهی و تقویت پیاز هر ساله باید از کود های زاج آب و محلول پاشی استفاده کنید

    35. مهدی

      با عرض سلام وخسته نباشید : از کود گوسفندی پوسیده هم نمی شه استفاده کرد

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر
        خیر جز کود گاوی پوسیده از کود دیگه ای استفاده نکنید

    36. کیارش محمد حسینی

      سلام ایا در استان قزوین میشه کشت شود

      • هانیه آریا

        وقت بخیر بله چه متراژی قصد کشت دارید؟

    37. امیر زارع

      باسلام خدمت شما ممنون از اطلاعات مفید تون ببخشید من موقع کشت کود گاو پوسیده ندادم واز مقداری کود مرغ تخم گذار استفاده کردم بی‌زحمت راهنمایم کنید که الان چه کودی باید بدهم تا گل دهی خوبی داشته باشم ممنون میشم از لطفتان

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر به هیچ عنوان نباید از کود مرغی یا کود گوسفند استفاده کنید چون که باعث شوری خاک میشن
        الان باید از کود های تقویتی محلول پاشی حتما استفاده کنید

    38. اسدالهی

      بسیار عالی وکاربردی

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    39. مجیدپرورش

      خیلی ممنون از راهنمایی هاتون پیاز زعفران ازسال که کشت می‌شود تا چندسال می‌تواند گل دهی خوبی داشت باشد

      • محمدجواد قیطاسی

        پیاز زعفران از سال دوم به بعد تا زمانی که خراب نشود می تواند گل دهی خوبی داشته باشد

    40. اسدی

      سلام با تشکر از مقالات و راهنمایی ها تون. ایکاش در ادامه همین موضوع ، توضیحات و مشخصات کاملتری از کود دهی محلول پاشی که از چند روز آینده شروع میشه ارائه میکردید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مقالات مرتبط دیگری هستش که کاملا شرح داده شده خدمت شما می تونید مطالعه کنید

    41. بهادر محبی

      سلام عرض ادب و احترام
      بسیار خوب بود همه صحبتهای شما اموزنده هست ومورد استفاده قرار میگیره

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم از توجه شما به مطالب

    42. علی وزیری

      سلام به همگی خیلی عالیه من خدم 7هزار متر زعفران کاشتم اطلاعات کافی نداشتم ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از شما هر راهنمایی نیاز دارید هستیم خدمتتون

    43. جهانشاه مرادی

      سلام و خسته نباشید. مقاله هاتون بسیار مفیده، واتس آپ نداریم لطفاً از طریق پیامک پاسخ گوی سوالات ما باشید.

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از شما
        میتونید تماس بگیرید تلفنی صحبت کنیم هستیم خدمتتون
        02191012322

    44. فاطمه

      خیلی ممنون ازنظرات مفیدتون خسته نباشیدمیگم بهتون این کودهایی که گفتین وفقط بایدازشماتهیه کردیاجاهای دیگه هم هست الان بایدبرای زاج آب وانجام بدیم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر مجموعه ما در حوزه کود هم فعالیت داره و می‌تونید تهیه کنید کود های مورد نبازتون رو

    45. فاطمه

      خیلی ممنون ازنظرات مفیدتون خسته نباشیدمیگم بهتون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از لطف شما

    46. مهدی وفا

      مقالۀ خوب و مفید و جامع در مورد کود و کوددهی زعفران.
      فقط در مورد محلول پاشی کمتر گفته شده.
      تشکر از ماه چین.

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر برای تکمیل اطلاعات این مقاله رو مطالعه کنید

    47. زهره مخیری

      مطالب خیلی مفید بود مطالب بیشت بزاریم تا اطلاعات ما زیاد شود ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        اگر نیا زبه مطالعه بیشتر دارید حتما تماس بگیرید
        02191012322

    48. زل

      س واقعا واقعاخیلی عالیه ازاینکه پیشنهاداتون دراختیارمیزارین واقعا ممنونیم ازاین لطف شماهمیشه موفق باشین

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می کنم خیلی مچکر از توجه شما

    49. نایینی

      عالی اما نیاز به اموزش و اطلاعات بیشتری هس

      • محمدجواد قیطاسی

        بله درسته هر کاری نیاز به آموزش زیادی داره

    50. محمد

      سلام
      ممنون از اطلاعات مفیدتون
      من امسال یک زمین زعفران خریدم که با اون سال کشتش میشه سال سومش
      از نظر نوع پیاز و … مطمئن هستم ولی امسال برداشت خوبی نداشتم. فکر میکنم کود حیوانی خوبی از قبل به زمین ندادن. آیا الان میتونم کود بدم؟ چون بعضی ها میگن بعد از کاشت پیاز نباید کود داد چون پیاز خراب میشه و میسوزه؟؟
      ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        استفاده از کود حیوانی اگر چه که مفیده اما تاثیر خیلی زیادی روی برداشت شما نداره.
        باید کود دهی‌های زاج آب و محلول پاشی رو انجام بدین.