آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

بهترین کود حیوانی برای زعفران چیست؟

آخرین بروز رسانی: 5 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • کود دهی حیوانی اولین مرحله کود دهی مزرعه زعفران محسوب می‌شود که بر انجام آن بسیار تاکید شده و حتما باید قبل از کشت پیاز های زعفران در زمین به خاک مزرعه اضافه شود.

    اما سوالی که در این بخش به وجود می‌آید این است که چه نوع کود حیوانی برای مزرعه زعفران مناسب است؟ سوالات بسیار زیادی در رابطه با انواع کود دهی حیوانی برای مزرعه زعفران از کارشناسان تیم ماه چین پرسیده می شود که چه نوع کود حیوانی برای زعفران مناسب است؟ 

    کود حیوانی کبوتر، کود مرغی ، کود گوسفندی و یا کود گاوی !

    بهتر است یک به یک این کود ها را برای کشت زعفران بررسی کنیم. کود گوسفندی بخاطر ph قلیایی که دارد باعث میشود جذب عناصر توسط پیاز زعفران کاهش پیدا کند.همچنین درصد شوری کود گوسفندی زیاد است که باعث شور شدن خاک نیز میشود.

    کود مرغی و کبوتری دارای ازت (نیتروژن) بالایی است که باعث میشوند سیکل جذب عناصر توسط پیاز بهم بخورد و بجای درشت شدن پیاز برگ های آن رشد کند. شاید برای کشت های دیگر استفاده از این دو کود توصیه شود اما برای کشت زعفران توصیه‌ی کارشناسان ماهچین استفاده از کود گاوی است. اما استفاده از همین کود نیز دارای شرایط و نکاتی است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

    کود گاوی بهترین کود دامی برای مزرعه زعفران

    در خصوص استفاده از کود گاوی برای کشت زعفران باید گفت که، به طور کلی دو نوع کود گاوی وجود دارد، کود گاو هایی که در گاو داری ها و مجتمع های صنعتی نگهداری می شوند و کود گاو هایی که در محیط هایی به روش سنتی پرورش می‌یابند که هر دوی این دو نوع کود با یکدیگر متفاوت است. با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

    گاو هایی که در محیط صنعتی پرورش می یابند دارای برنامه و جیره غذایی به خصوص خود هستند که تمامی عناصر مورد نیاز برای کود دامی به دام ها داده می شود و همین باعث می شود که کودی که از این دام ها به وجود می آید از هر لحاظ کاملا غنی باشد.

    اما گاو هایی که در محیط های سنتی پرورش پیدا می کنند به دو روش تغذیه می کنند. یک اینکه دام ها را برای چرا به صحرا ها میبرند و یا ممکن است که کشاورز علف های هرز را برای تغذیه دام ها جمع آوری کند.

    گیاهانی که گاو ها در روش سنتی از آن تغذیه می کنند دارای بذر علف های هرز هستند و باعث می شود که کود گاوی ای که از گاو های سنتی به وجود می آید شدیدا دارای بذر علف هرز شود. به همین دلیل بهتر است حتما کود دامی پوسیده شود تا درصد بذر علق هرز به کم ترین میزان خود برسد. پوساندن کود دامی تازه را خود کشاورزان میتوانند انجام دهند.

    کود حیوانی برای زعفران

    زمان استفاده از کود گاوی برای کشت زعفران

    اینکه چه زمان تغذیه‌ی گیاه را فراهم کنید بسیار اهمیت دارد. اگر زمان کوددهی به زعفران را ندانید و در فصل نامناسب کوددهی زعفران را انجام دهید مطمئنا دچار خسران خواهید شد. ما در ماهچین جدول کوددهی آماده کرده ایم که میتوانید از آن برای کوددهی مزارع زعفران استفاده کنید.

    زمان استفاده از کود گاوی برای کشت زعفران دقیقا قبل از شروع هر گونه فعالیت برای کشت است یعنی درست زمانی که زمین مزارع خود را شخم زده و مسطح کرده اید کود گاوی پوسیده را به مزرعه خود اضافه می کنید.

    در خصوص کود گاوی پوسیده که گفته شد باید بگوییم که شما حتما باید از کود گاوی ای که پوسیده شده است استفاده کنید. زیرا کود گاوی تازه دارای مقدار بسیار زیادی بذر علف هرز است و باعث می شود که خطرات وجود داشتن کنه مزارع زعفران شما را تهدید کند

    هم چنین کود گاوی تازه به دلیل مرطوب بودن و تازه بودن کود، جهت تجزیه و پوسیده شدن کود حیوانی نیاز به نیتروژن دارد و اگر ما بخوایم از کود حیوانی تازه برای مزرعه مان استفاده کنیم باعث می شود که باکتری های موجود در کود جهت تجزیه کود حیوانی نیتروزن موجود در خاک را مصرف نمایند و این باعث می شود که زمین با فقر نیتروژن رو به رو شود.

    طبق تجربه های به دست آمده از مزارع ماه چین و طبق نیاز پیاز های زعفران به کود حیوانی برای رشد و گل دهی تقریبا دو الی سه سال بعد از اولین کود دهی حیوانی مزرعه زعفران کود گاوی پوسیده را به خاک مزرعه اضافه می کنیم ( تقریبا در 8 سال کشت زعفران باید 3 بار کود گاوی پوسیده را به مزرعه اضافه کنیم در بازه زمانی اواخر شهریور ماه قبل از آبیاری اول)

    کود گاوی برای زعفران

    چرا استفاده از کود گاوی برای کشت زعفران توصیه می شود؟

    کود گاوی در مقایسه با کود گوسفندی دارای مقدار ph پایین تر و مقدار شوری (EC) کمتری است که نرمال بودن این دو عامل باعث می شود که جذب عناصر برای ریشه گیاه زعفران آسان تر بشود و هم چنین کود گاوی دارای طبع سرد است و رطوبت بالایی دارد و دیرتر از کود گوسفندی جذب می شود .کود گوسفندی بیشتر برای اصلاح  زمین هایی که بافت سنگین دارند استفاده میشود. به همین دلایل است که کود گاوی پوسیده شده برای کشت زعفران بهتر بسیار توصیه می شود.

    در نتیجه طبق مباحث و مقالات علمی و براساس تجربیات کشاورزان حرفه ای در زمینه کشت زعفران توصیه مجموعه ماه چین استفاده از کود گاوی پوسیده شده در بین کود های دامی میباشد.

    هدف استفاده از کود حیوانی در مزرعه زعفران

    استفاده از کود حیوانی از گذشته تا به الان با هدف این که مواد آلی در دسترس گیاه قرار بگیرد و سبب افزایش رشد آن گردد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود گاوی پوسیده دارای مواد آلی خوبی برای زعفران است و به عنوان منبع مواد غذایی نیز در نظر گرفته می‌شود. اما هدف مهم دیگری که کود حیوانی آن هم کود گاوی که پوسیده باشد برای مزرعه زعفران، اصلاح بافت خاک است. کود حیوانی سبب می‌شود تا بافت خاک تهویه و نفوذپذیری بهتری پیدا کند و فیزیک خاک بهبود یابد.

    میزان مصرف بهترین کود حیوانی برای زعفران

    میزان مصرف بهترین کود حیوانی برای زعفران که تا اینجای مطلب متوجه شدیم که همان کود گاوی پوسیده است، بستگی به متراژ زمین تحت کشت زعفران دارد. به طور تقریبی می توان گفت که برای هر هزار متر مزرعه زعفران به ۴ تن کود گاوی پوسیده نیاز است بنابراین برای ۱ هکتار مزرعه زعفران لازم است که ۴۰ تن کود حیوانی بر روی زمین پاشیده شود.

    هشدار

    براساس دلایل گفته شده در این مطلب از میزان اهمیت استفاده از کود گاوی پوسیده برای مزارع زعفران با خبر شدیم. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، پوسیده بودن کود حیوانی است. همانطور که طی تمام این مطلب بر پوسیده بودن کود حیوانی تاکید شده است در انتها نیز باید یادآوری کنیم که این موضوع به قدری اهمیت دارد که کارشناسان ماه چین به کشاورزانی که نتواستند کود پوسیده شده تهیه کنند توصیه می‌کنند که به طور کلی از کود حیوانی استفاده نکنند و  برای سال آینده اقدام به تهیه کود پوسیده شده کنند چرا که کود حیوانی تازه اثرات مخرب زیادی بر مزارع زعفران می‌گذارد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹۰ رای
    برچسب ها:
    
    24دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. فاطمه آقاجانی قشلاقی

      سلام، قبل کشت زعفران موقع شخم زمین ک گفتین باید کود گاوی پوسیده اظافه بشه آیا باید کود با شخم به دل خاک بره یا فقط روش پاشیده بشه و اگه با شخم به جگر خاک بره بده؟ و هر هکتار چقدر کود پوسیده میخواد؟ و اینکه گوگرد هم اگه همراهش اظافه بشه خوبه یا بد و چقدر باید باشه، تشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        کود باید بعد از شخم زدن روی سطح خاک پاشیده شود.
        برای هر هکتار به 40 تن کود گاوی پوسیده نیازه.

    2. هوشنگ اسکندری

      باسلام اینجانب اهواز هستم درحال حاظر در صندوق میوه زعفران کشت کردم ده سانت بلند شدن لازم است کود حیوانی بهش بدم؟ از همکآری شما متشکرم

      • هانیه آریا

        وقت بخیر الان باید از کود های محلول پاشی استفاده کنید زمان استفاده از کود حیوانی تابستون هستش
        برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کود های محلول پاشی روی لینک درج شده کلیک کنید.

    3. علی شاکرمی

      باسلام زمان کشت زعفران کود ندادم باید چکار کنم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        باید کود دهی زاج آب و محلول پاشی‌ها را انجام دهید.

    4. وفایی

      باعرض سلام حالا که زعفران رو کاشتیم وکود گاوی.ندادیم بعدا در چه زمانی کود گاوی.وچه جوری کود بدهیم به زمین؟

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        بعد از برداشت گل‌ها باید کود دهی زاج آب و محلول پاشی‌ها را انجام دهید.

    5. بتول

      باسلام من فردا برای کاشت زعفران انجام به کار شده ام از شما راهنمایی لازم دارم

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر برای دریافت مشاوره با شماره زیر در ارتباط باشید
        02191012322

    6. علی اصغر بلوچ قرایی

      برای زاچ اب زعفران چه کودی استفاده کنیم

      • محمدجواد قیطاسی

        کود هایی مثل جلبک دریایی آهن 202020 و…

    7. javad

      باسلام…
      میخاستم بدونم اب درحدلیم خوب هست برای کشت زعفران یاخیر…باتشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        برای کشت زعفران حداکثر به ۴ مرحله آبیاری نیاز هست و برای هر بار برای هر هکتار حدودا به 250 هزار لیتر آب نیاز هست.
        اگر این مقدار آب رو میتونین تامین کنین که میتونین کشت کنین.

    8. کاظم

      با عرض سلام. برای آب گل چه نوع کود شیمیایی خوب هست وبه چه مقداری

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر باید از کود های زاج آب استفاده کنید تو مرحله دوم آبیاری
        مقدارش هم باید به اندازه متراژ مزرعتون باشه

    9. rahim00333

      مقالات خوب ومفید هستند ولی من یک سوال داشتم اگر لطف کنید در اسرع وقت راهنمایی بفرمایید من سال سوم کشتم هست وکود دامی پوسیده از سال گذشته دارم می خوام ببینم بعد از پخش کود در زمین برای اینکه کودها با ابیاری جابجا نشود باید بیل کاری انجام بدهیم با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر کود رو به زمین بدید و بعد تو عمق 20 سانتی متری شخم بزنید

    10. محسن ملایی

      سلام عالی بود مطلب شما در مورد تفاوت کودها برای پیاز زعفران من مقدار کمی از پیاز زعفران را در چند سبد کاشتم و این مطلب برام مفید بود

      • محمدجواد قیطاسی

        خداروشکر که براتون مفید بوده

    11. ابوالفضل

      می خواستم بدونم بعد از پاشیدن کود تا چند روز وقت داریم که ابیاری کنیم
      یا ابیاری در کود تا ثیری ندارد ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        توی تابستون به هیچ عنوان نباید آبیاری کنید و کود دهی همراه با آبیاری باید بعد از برداشت انجام بشه

        • ناشناس

          سلام ۴۰ تن کود حیوانی را درمرحله اول قبل از کشت زعفران دریک هکتار استفاده کنیم یادرکل مراحل کود دهی چون من تا کنون کشت زعفران انجام نداده ام قبل از کاشت شخم بزنیم بعد کود حیوانی بپاشیم بعداز آن کشت زعفران را انجام بدیم ازراهنمایی شما متشکرم

          • هانیه آریا

            سلام وقت بخیر بله قبل از کشت باید استفاده کنید ابتدا شخم بزنید و بعد کود رو روی زمین بپاشید.