دوره آموزشی کشت زعفران گلخانه‌ای از قدم اول تا درآمد زایی

آموزش کشت زعفران گلخانه ای (کشت زعفران بدون خاک)

آخرین بروز رسانی: 29 مرداد 1402
دسته‌بندی ها:
  • زعفران گلخانه‌ ای یک روش هوشمندانه برای کاشت زعفران است که شرایط پرورش طلای سرخ را برای مناطقی که اقلیم ناسازگار با این گیاه را دارند، فراهم می‌کند. کاشت زعفران در گلخانه با فراهم کردن محیطی قابل کنترل در کیفیت زعفران تولید شده اثر مستقیمی دارد.

    کشت زعفران گلخانه‌ ای به دو روش هیدروپونیک و ایروپونیک انجام می‌شود. در روش هیدروپونیک از کوکوپولیت به عنوان جایگزین خاک استفاده می‌شود؛ این ماده نیاز پیاز زعفران به عناصر را از طریق کوددهی تامین می‌کند.  روش دیگر ایروپونیک نام دارد که در آن آب از طریق رطوبت هوا تامین می‌شود و برای تامین عناصر، پیاز بعد از گلدهی به خاک برمی‌گردد تا از طریق خاک مواد مورد نیازش تامین شود.

    هر دو روش برای کشت زعفران در گلخانه مناسب است اما روشی که از سمت مهندسین مجموعه‌ی ماه‌ چین توصیه و آموزش داده می‌شود، کشت ایروپونیک زعفران است.

    در این مقاله همراه ما باشید تا تمامی نکات درباره‌ی زعفران گلخانه‌ ای را با هم مرور کنیم.

     

    زعفران گلخانه ای

    وسایل مورد نیاز کشت زعفران گلخانه‌ ای (ایرپوپونیک)

    1. محیط بسته جهت تبدیل به گلخانه
    2. زمین کشاورزی برای انتقال پیاز ها به خاک بعد از گلدهی
    3. دستگاه رطوبت ساز و یا مه پاش
    4. بخاری
    5. کولر
    6. قفسه‌ و طبق‌های نگه‌دارنده پیاز

    شرایط کشت ایروپونیک زعفران 

    1. محیط باید به دور از آلودگی زیست محیطی باشد.
    2. دارای پنجره جهت هوادهی و کنترل دما و رطوبت باشد.
    3. جهت خنک نمودن سالن باید از کولر استفاده کنید، به طوری که وسیله موجود بتواند محیط را تا دمای 10 تا 13 درجه سانتی گراد بالای صفر خنک کند.
    4. سالن باید مجهز به بخاری فن دار جهت گرم کردن محیط در مرحله برداشت گل باشد.

    بعد از ایجاد مکان مورد نظر باید اقدام به ساخت قفسه های طبقاتی ( 4 یا 5 طبقه ) با ارتفاع 40 تا 45 سانتی متری نمود. در کنار قفسه ها باید طبقه‌های چوبی به طول و عرض 100 سانتی‌متر در 100 سانتی‌متر تهیه نمود. این قفسه ها از چوب و همچنین از فلز می تواند باشد. عرض قفسه‌ها حداکثر 100 سانتی متر باید باشد و فاصله بین قفسه ها جهت استفاده به عنوان راهرو 80 تا 100 سانتی‌متر کفایت می‌کند. (برای یک سالن پرورش زعفران گلخانه ای به متراژ 100 متر مربع با قفسه های 5 طبقه ای، 5 تا 6 تن پیاز زعفران نیاز هست)

     

    مراحل مختلف کشت زعفران گلخانه ای

    خرید پیاز زعفران گلخانه ای

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید پیاز زعفران با آن مواجه می‌شوید سایز پیاز است. پیاز زعفران در سه سایز: ریز (زیر ۵ گرم)، متوسط (بین ۵ تا ۱۰ گرم) و درشت (بالای  ۱۵ گرم) بفروش می‌رسد.  پیاز زعفران گلخانه‌ای باید در سایز درشت تهیه شود. پیازچه ضعیف و سبک عملکرد تولید زعفران در گلخانه را بشدت پایین می آورد، به همین دلیل توصیه می‌شود که از پیاز های زیر 15 گرم در گلخانه استفاده نشود.

    پیازچه زعفران برای کشت گلخانه ای

     

    ضد عفونی کردن گلخانه‌ی زعفران

    قبل از انتقال پیاز زعفران به محیط گلخانه باید سالن را توسط مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی نموده و از ورود مواد خارجی آلوده به داخل سالن جلوگیری کنید.

    نگهداری پیاز زعفران در گلخانه

    پیاز زعفران دارای دوره‌ی رشد است؛ فصل تابستان دوره خواب پیاز و مناسب‌ترین زمان برای خرید آن است. زمانی که پیازها را تحویل گرفتید باید آن‌ها را در محیطی کاملا خنک و به دور از نور خورشید تا اوایل شهریور ماه نگهداری کنید به طوری که در این مدت نباید رطوبت به پیازچه زعفران برسد؛ همچنین دمای محیط پیاز زعفران باید حداکثر بین 23 تا 27 درجه سانتی گراد بالای صفر باشد تا از رشد و شکستن خواب تابستانی آن جلوگیری شود.

    ضدعفونی کردن پیاز زعفران

    قبل از ضد عفونی کردن پیاز زعفران باید آن‌ها را پاک کنید؛ به اینصورت که خاک، پوشال و همچنین مواد اضافی دیگر را از آن جدا کنید. سپس در یک مخزن حاوی محلول قارچ‌کش و کنه‌کش پیازها را به مدت چند دقیقه قرار دهید تا به طور کامل ضدعفونی شوند. نام موادی را که برای ضد عفونی کردن به آن‌ها نیاز داریم در ادامه آورده‌ایم.

    قارچ کش: کاربندازیم به میزان صد سی سی در صد لیتر

    کنه کش: پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار

    چیدن پیاز ها روی طبقه ها

    بعد از ضدعفونی و خشک کردن پیاز زعفران ، اقدام به چیدن آ‌ن‌ها در طبقه‌ها و انتقال به گلخانه می‌کنند. این مرحله دراواخر شهریورماه انجام می‌شود و رطوبت هوا باید به 80 درصد رسانده ‌شود.

    در این مرحله، پیازچه زعفران شروع به بیدار شدن می‌کنند و رشد تیج‌ها آغاز می‌شود، باید از رشد تیج‌های ضعیف جلوگیری نمود؛ این عمل توسط دست انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که از اتلاف انرژی اندوخته غذایی پیازچه جلوگیری نموده و باعث بالا رفتن راندمان تولید شود.

    .

    از برداشت گل زعفران در محیط گلخانه خود لذت ببرید!

    بعد از رشد تمامی پیازچه‌ها دمای محیط را به 17 درجه سانتیگراد می رسانیم، این دما بهترین دما جهت گلدهی زعفران می‌باشد. به محض روییدن اولین گل زعفران شروع به برداشت گلها می‌کنیم این عمل از موقع ظاهر شدن گل به مدت 10 تا 15 روز ادامه دارد تا تمامی پیازچه همه گل‌های خود را تولید کنند.

    هر پیازچه ( پیاز چه 15 تا 20 گرمی ) در شرایط گلخانه به طور متوسط 12 تا 14 عدد گل تولید می‌کند. اصلی‌ترین سود یک گلخانه زعفران این است که شما بتوانید با انجام صحیح مدیریت کودی وزن پیازهای خودتان را به بیش از 30 گرم برسانید و این موضوع منجر به افزایش تعداد گل و در نهایت بازدهی کشت شما می‌شود.

     

    مرحله چهارم: انتقال پیازچه زعفران به زمین

    بعد از برداشت گل باید هر چه سریعتر پیازچه ها را به زمین از قبل آماده شده انتقال داده شود و در موقع انتقال به زمین باید مواظب بود که به برگهای پیازچه آسیبی نرسد و همچنین زیر خاک مدفون نشود. بعد از انتقال پیازچه‌ها به خاک مراحل دیگر دقیقا شبیه کشت خاکی باید ادامه داده شود و عناصر ریز مغذی و دیگر عناصر مورد نظر گیاه توسط آبیاری و محلول پاشی در اختیار گیاه قرار داده شود.

    خیلی از علاقمندان فکر میکنند که برای کشت زعفران گلخانه ای فقط به یک سالن نیاز است، در صورتی که این اصلا درست نیست. شما باید حتما یک زمین کشاورزی داشته باشید تا بعد از اتمام گلدهی زعفران، پیاز ها به مزرعه انتقال دهید.

    مزایای کشت زعفران گلخانه ای

    1. تسهیل و کاهش ریسک برداشت زعفران
    2. کم هزینه بودن تولید نسبت به میزان برداشت
    3. کم آب بر بودن
    4. بالا بودن عیار زعفران تولیدی و بالا بودن کیفیت ظاهری زعفران
    5. کنترل رشد پیازچه ها توسط تنظیم نمودن رطوبت، دما و نور ورودی به محیط گلخانه

    طبق بررسی هایی که توسط تکنسین های متخصص آزمایشگاه صورت‌ گرفته است، عیار زعفران (کروسین) کشت شده در گلخانه حداقل 265 می باشد، در صورتی که زعفران با عیار تولیدی 320 هم در این محیط به چشم میخورد. عیار زعفران یکی از مهمترین فاکتور ها برای خرید زعفران بشمار می‌رود.

    اولین گام برای شروع عملی کشت زعفران گلخانه ای چیست؟

    اولین گام برای شروع عملی کشت بدون خاک زعفران این است که آموزش خود را در رابطه با این نوع از کشت کامل کنید. شما با خواندن مطلب بالا قدری با فضای کاری کشت گلخانه‌ای آشنا شدید اما این کافی نیست و باید برای ادامه کار آموزش بیشتری ببینید. ما برای شما یک دوره‌‌ی آموزش مقدماتی کشت زعفران گلخانه‌ای را به صورت رایگان آماده کرده‌ایم تا فرایند آموزش شما کامل‌تر شود.

    برای مشاهده دوره‌ی رایگان آموزش کشت گلخانه‌ای زعفران از لینک زیر استفاده کنید.

    دوره مقدماتی آموزش کشت زعفران گلخانه‌ ای رایگان

     

    دوره‌ی فوق بر اساس تجربیات چندین ساله تیم ماه‌چین و تحقیقات مراکز علمی تولید شده است. لطفا از آن به خوبی استفاده کنید و در صورت نیاز به دیگر دوستان خود نیز هدیه دهید. چرا که با ارزش‌ترین نوع هدیه علم و دانش است.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۰۱ رای
    
    353دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. طاهره کلاته میمری

      سلام خسته نباشید من زپین کشاورزی دارم ام از دست علف های هرز می خواهم این روش را انجام بدم ممنونم از راهنگایتان۰ موفق باشید فقط کمکم کنید باتوکل به خداوند

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        مبارزه با علف‌های هرز هم راه داره نیازی نیست نگران باشید. برای تیزبرگ‌ها از سوپر گالانت می‌تونید استفاده کنید و برای پهن‌برگ‌ها هم می‌تونید از وجین کردن استفاده کنید. در ضمن از کود تازه هم به هیچ وجه استفاده نکنید.
        در مورد کشت گلخانه‌ای هم در خدمتتون هستیم. لطفا با شماره 02171057180تماس بگیرید تا در مورد کشت گلخانه‌ای راهنمایی‌تون کنیم.

    2. سامان

      سلام صبح تون بخیر میخواستم بدونم پرورش گلخانه‌ای زعفران در استان گیلان امکان پذیره ممنون میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        وقت شما بخیر
        بله
        پرورش گلخانه‌ای زعفران در غالب مناطق ایران قابل انجام هست.

    3. رضا

      بسیار عالی
      مختصر و مفید
      امیدوارم در طول زندگی موفق باشید مهندس

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما که همراهمون هستید.

    4. هوشمند

      خیلی عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سپاس از شما

    5. علی اکبر شیخی

      سلام وخسته نباشید
      بنده 4 تاسالن 120 متری دارم باطبقه بندی 5 ردیفه که قبلا قارچ تولید میکردم ولی برای یک سری ازمشکلات توی تولید قارچ اونو جمع کردیم حالا میخوام کار دیگه ای که مربوط به زعفران وتولید اونه انجام بدیم لطف میکنید اگه راهنمایی کنید که چطور این کارو انجام بدم که به مشکل نخوریم خدایی دیگه طاقت ظرر ندارم با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        سلامت باشید
        نگران نباشید اگه درست پیش برید ضرر نمی‌کنید.
        لطفا با شماره زیر تماس بگیرید تا در موردش صحبت کنیم.
        02171057180

    6. Amir masoud

      سلام ممنون بابت مطالب خوبتون
      بنده یک قطعه زمین در استان قزوین دارم با خاک درجه یک بدلیل کمبود آب میخواهم کشت زعفران خاکی را امتحان کنم. بنظرتون جواب میدهد؟
      سود خالص چقدر است در ۵۰۰۰ متر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از لطف شما
        بله. قزوین یکی از جاهای خوب برای کاشت زعفران و ما بارها و بارها برای کشت اومدیم سمت منطقه شما.
        5000 متر یعنی حدود 5 تن پیاز و هر کیلو پیاز هم به طور میانگین 1 تا 2 گرم زعفران می‌ده. قیمت زعفران هم که مشخص هست و باقی محاسبات رو به عهده خودتون میزارم.

    7. ماه‌چین

      زعفران در سال اول درآمد چندانی نداره و فقط هزینه هاتون برمیگرده
      با این سرمایه فقط میتونید 1 تن پیاز زیر کشت ببرید

    8. جعفر

      باسلام ودرود احتراما درخصوص راه اندازی یک واحد تولید زعفران نیاز به مشاوره وهمکاری را دارم لذا خواهشمندم بااینجانب مساعدت فرمایید

      • حامد امیرخانی

        با عرض سلام و احترام
        لطفا با شماره زیر تماس بگیرید تا در موردش صحبت کنیم.
        02171057180

    9. اکبر

      سلام من زمین به مساحت 300متر در منطقه اذربایجان دارم میخوام زعفران بکارم اگر میشه راهنماییم کنین که گلخانه ای بکنم چیکار باید بکنم

    10. محمدرضا

      سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت مفیدتون. خواستم بپرسم اگه پیازهارو توی قفسه های گلدونی بکاریم و دما هم همیشه دمای ایده‌آل گلدهی باشه جواب میده؟ اگر بله که بهتره هربار گل هارو هم بکنیم یا فقط همون کلاله رو بکنیم هم جواب میده!؟ باتشکر

      • حامد امیرخانی

        سلام سلامت باشید.
        نه این‌طور نمیشه که همیشه دمای ایده‌آل گلدهی رو داشته باشیم فقط زمانی که موعد گلدهی است باید دما رو تنظیم کنیم و بعد باید اجازه بدیم پیاز سیر طبیعی رشد و خواب خودش رو ادامه بده.
        بله گل را باید بکنیم و بدون کندن گل جدا کردن کلاله خیلی سخت میشه. در ضمن خود گلبرگ‌ها رو هم می‌تونید استفاده کنید.

    11. سجاد

      سلام. ببخشید کسی هست برا احداث گلخانه کمکم کنه. هزینه هم داشت درخدمتم.

    12. پیروز دره شوری

      سلام من تمام گلخانه ای هم دیدم

      • حامد امیرخانی

        سلام دوست عزیز
        ببینید کاشت زعفران گلخانه‌ای میتونه با روش‌های متنوعی صورت بگیره. در روشی که ما گفتیم می‌بینید که هیچ خاکی وجود نداره و این طبیعیه که پیاز‌هارو برای تغذیه و تکثیر و جلوگیری از آسیب و استرس‌های محیطی به خاک منتقل کنیم.

    13. پیروز دره شوری

      سلام گار زیبایی است

    14. محمد

      سلام،خسته نباشید.کاشت زعفران گلخانه ای از کدوم ماه شروع میشه و برداشتش کدوم ماه هست؟؟؟

      • حامد امیرخانی

        سلام، سلامت باشید
        کاشت زعفران گلخانه‌ای از اواخر شهریور شروع میشه و زمان بیدار شدن پیاز‌ها و رویش گل‌ها هم با توجه به گلخانه‌ا‌ی بودن کاشت در اختیار کشاورز است. همان‌طور که ذکر کردیم با کاهش دما به زیر 13 درجه و افزایش رطوبت 80 درصدی به مدت 7 روز می‌توانیم پیاز‌ها را از خواب بیدار کنیم.

    15. زینب

      ببخشید میتونم شماره تماستون داشته باشم راجب کشت زعفران چند تا سوال داشتم ..

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        برای مشاوره با شماره پشتیبانی سایت 02171057180تماس بگیرید

    16. نادره

      با توجه به اینکه کشت گلخانه ای هست میتونیم دو بار در سال کشت کنیم یا امکانش نیست و اگه نیست چرا؟

    17. حمیده

      سلام ،ممنون واقعا خسته نباشید خدا قوت،ایشالله خدا ب ماهم تو کشت این محصول کمک کنه،حتی تو درجه پایین،خدا بهراهتون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون دوست عزیز.
        انشااله موفق وموئد باشید.

    18. امید

      سلام.جابه جا کردن پیاز بعد از هر بار برداشت به زمین هزینه و دردسر زیادی داره . امروز ۱۳۹۹/۰۷/۲۷ اخبار گفت یه نفر با این روش چند بار در یک سال گل زعفران برداشت کرده .نظر شما شما چیه ؟ ضمنا میشه انتقال به زمین رو حذف کرد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ما کشت خاکی رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.
        زمان کشت گلخانه ای به پایان رسیده.

    19. مجید

      سلام
      مقاله شما عالیه حال چند سوال داشتم
      ایا با یک دستگاه بخور و یک کولر ابی میشه این رطوبت و درجه هوار را تنظیم کرد
      و مواد غذای پیاز از کجا تامین میشه

    20. سید امرالله حسینی

      ممنون خدا قوت خیر ببینید از اموزشتون دستگاه بخار از کجا تهیه کنم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        در اینترنت سرج کنید.

    21. مخمد حسن

      با سلام چه نوع کودی باید با اب قاطی بشود .

    22. احمد

      با سلام
      میخواستم ببینم قیمت هر تن پیاز زعفران چقدر هست؟
      با تشکر

      • ماه‌چین

        لطفا با پشتیبانی تماس بگیرید
        قیمت ها ثابت نیستند

    23. خوشرو

      سلام
      ایا بیشتر از 1بار هم میشه برداشت کرد؟
      وایا الان که مرداد ماه هست هم میشه پیازرو از خاک بیرون اورد و به گلخانه منتقل کرد؟

      • ماه‌چین

        1- خیر فعلا نمیشه
        این روش فعلا در حال تست هست

        2- بله میتونید از خاک در بیارید

    24. محمدصفریان

      سلام ببخشید میخواستم بدونم داخل دوره آموزشیتون کشت گلخانه ای هم وجود دارد؟

      • ماه‌چین

        دوره به صورت تخصصی در مورد کشت خاکی زعفران هستش
        در واقع پیشنیاز کشت گلخانه ای ، کشت خاکیه و شما بدون اینکه کشت خاکی بلد باشید نمیتونید کشت گلخانه ای انجام بدید

    25. مصطفی حسن زاده

      سلام
      عرض ادب
      بنده میخاستم تو ۱۰۰ مت گل خانه کشت زعفران گل خانه ای رو راه اندازی کنم
      چند تن پیاز لازم دارم
      و چند کیلو زعفران از ۱۰۰ متر گل خونه بدست میارم
      ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        شما برای 100متر زمین به 100کیلو پیاز احتیاج دارید

    26. امیر یارپور

      شما می تونید در راه اندازی یک گل خانه کمک کنید متراژ سوله 500 زمین اطراف چند هکتار زمین بین شاه زند و بروجرد برآورد هزینه و نوع دستگاه های مورد استفاده با دستگاه های فراوری لطفا قیمت

      • محمدجواد قیطاسی

        لطفا با پشتیبانی وب سایت تماس بگیرید تا راهنمایی دقیق تری داشته باشیم

    27. مرتضی

      با سلام و خسته نباشید، پیاز ها رو بعد از گلدهی، میشه برای نگهداری مجدد، داخل گلخانه پلاستیکی نگهداری کرد،؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بعداز گلدهی ،پیازها باید به زیر زمین انتقال داده شوند.

    28. مرتضی

      با سلام و خسته نباشید ، خواستم بدونم پیازچه ها رو بعد از سالن برای کشت به زمین انتقال دادیم و محصول رو برداشت کردیم برای سال بعد بازم باید پیازچه های جدید بیاریم یا همون پیازچه ها محصول میدن ؟ با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        همون پیازچه هارو باید به زمین منتقل کنید ومحلول باشی انجام بدید.

    29. حسن

      برای یک سوله ۲۰۰متری چقدر زمین کشاورزی لازمه که پیازها رو بعد عمل گل دهی قرار میدیم؟

      • ماه‌چین

        حدودا 12 تا 14 هزار متر مربع

    30. ح.ک

      سلام
      سال اول در هر کدوم از روش های آرمانی و گلخونه چقدر محصول به دست میاد؟

      • ماه‌چین

        تقریبا یکسان هستش
        به ازای هر تن در روش آرمانی یک کیلو تا 2.5 کیلو
        در روش گلخانه از 1.2 کیلو تا 2.5 کیلو محصول برداشت میکنید

    31. ریحانه

      باسلام و تشکر بابت آموزش خوبتون چندتا سوال داشتم
      ۱- میفرمایید دما رو به زیر ۱۳ درجه برسونیم تا از خواب بیدار شن یعنی دقیقا چه دمایی؟!
      ۲- پیازها رو با چه فاصله ای روی تخته چوبی بزاریم و باید زیر تخته چیزی پهن کنیم؟!
      ۳- دستگاه رطبت ساز باید مه پاش داشته باشه؟!
      نور سالن باید چطور باسه؟!

      • ماه‌چین

        درود بر شما
        دقیقا به زیر 13 درجه باید برسه
        نیازی نیست زیر تخته چیزی پهن کنید، دقیقا پیاز هارو کنار هم قرار بدید
        3. دستگاه رطوبت سازی که تو بازار هست همون مه پاش هستش

    32. بهرام جمالی

      سلام وقت بخیر
      زمین مورد نیاز باید دارای چه نوع خاکی باشد؟
      زمین من در بستر خشکیدۀ دریاچۀ ارومیه است نزدیک تبریز
      بخاطر شور بودن خاک آیا باید آن را عوض کنم یا در همون خاک هم میشه؟
      ضمن اینکه در عمق تقریبا دو متری ، سفرۀ آب هست

      با سپاس فراوان

      • ماه‌چین

        تو خاکی که شور نباشه و رطوبت خاک تو تابستون زیاد نباشه میتونید کشت کنید
        بهترین خاک لومی شنی هستش

    33. محمد

      با عرض سلام و خسته نباشید…
      میخواستم بدونم فقط توی محیط‌هایی مثل انباری و سالن و….. میشه زعفران کشت داد یا توی خود گلخانه هم میشه؟؟؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام بله تو این محیط ها میتونید کشت کنید
        تو گلخونه ای پلاستیکی یا شیشه ای بخاطر رطوبت بالا اصلا نمیشه

    34. میرزایی

      لطفا در مورد تغذیه پیاز رعفران در گلخانه بفرماءید ممنون

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        چشم حتما در آینده مقاله ای منتشر میکنیم

    35. مظفر فعال

      سلام ممنون از راهنمایتون

    36. Zahra

      سلام با تشکر از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم تو در آب وهوای مراغه میشه کشت زعفران رو انجام داد؟ و اینکه برا کشت گلخانه ای زعفران له متراژ۱۵۰ متر مربع به چند متر زمین برا کشت زعفران در فصل غیر گل دهی نیاز است؟ و در این متراژ به چقد هزینه اولیه نیاز است؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود
        برای هر 100 متر مربع حدودا 6 تا 7 تن پیاز لازمه که باید حدودا 7 هزار متر زمین داشته باشید

    37. کامران رییسی

      من علاقه زیادی به کاشت گلخانه ای یاسنتی دارم هردو درچهارمحال رودارم زمین وگلخانه نیاز به راهنمایی واموزش ومهندس مربوطه هستم لطفا سریع ترتماس بامن بگیرید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        تماس بگیرید در خدمتیم

    38. اسداله صفدری

      سلام دارای زمین ۱۰۰۰متری چهار دیواری اب وبرق جهت احداث گلخانه وزمین مود نیازبرای کشت پیاز میباشم وسرمایه کافی هست بدنبال مهندس مشاورم که با عقد قرارداد کارم راشروع کنم لطفا راهنمایی فرمایید تشکر

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام و درود
        ما در مجموعه ماه چین در خدمتیم
        با کارشناسانمون تماس بگیرید

    39. سعید

      با عرض سلام و خسته نباشید. ببخشید کاشت زعفران گلخانه ای در طول سال چند بار کشت وبرداشت میشود؟

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام و درود
        سالی یکبار هستش

    40. ali

      مرحله انتقال پیازچه به زمین رو متوجه نمیشم کامل تر در موردش بگید

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام و درود
        شما باید بعد از گلدهی زعفران پیاز هارو انتقال بدید به مزرعه تون تا عملیات تکثیر و کود دهی (محلول پاشی ) انجام بشه

    41. رضا محمدی

      سلام میخواستم مراحل پرورش رو تویه خونه رو بدونم لطفا تویه ایمیلم برام بفرست هزینه اولیش هم میخوام بدونم تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مقاله موجود در سایت رو مطالعه کنید.
        پک کامل کاشت زعفران در منزل نیز در سایت موجوده.

    42. محمد

      سلام وقت بخیر مهندس. برای پنجاه متر سطح کشت گل خانه ای چقدر پیاز لازمه ؟ حدودا قیمت پیاز چه ها چنده ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        در کشت گلخانه ای به ازای هر متر مربع قفسه به 12-15 کیلو پیاز نیاز دارید.
        قیمت پیازها در سایت موجود است.

    43. اشکان

      سلام خسته نباشید
      من هم زمین و هم اتاقی برای پرورش زعفران دارم اما میخوام برای شروع به مقدار خیلی کم شروع کنم تا بیشتر اطلاعات و تجربه کسب کنم پیشنهاد شما در این مورد چی هست ممنون.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        مقاله های موجود در سایت را مطالعه کنید.

    44. محمد علی

      سلام
      کاشت گلخانه زعفران در اهواز امکان پذیر هست

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        اگر زمین مرطوب نباشد وآب کشاورزی مناسب داشته باشید بله امکان پذیر است

    45. سید مهدی

      سلام
      دوستان من اینکار رو انجام دادم و گل هم برداشت کردم
      اما به چه قیمتی؟
      من یک فضای 40 متری پشت بام خونموم درست کردم
      و تا الان حدود 30 میلیون تومنی هزینه کردم
      اما مقدار زعفرانی که برداشت کردم، 15 گرم می باشد

      هرکسی که مشتاق این کار هست، به نظرم باید سنتی کار کنه، چون با 30 تومن هم تو زمین شروع به کار کنید سال اول پولتون برمیگرده
      بزرگترین عیب اینکار اینه که بعد از برداشت ، برگشت داده میشه به زمین، و کلی هزینه و زحمت در بر داره اینکار.
      وقتی میشه داخل زمین هم راحت رسیدگی کرد، و هم برداشت انجام داد، دیونه اید مگه اینهمه دردسر برای خودتون درست کنید
      امیدوارم تجربه ام به دردتون بخوره
      یاعلی

    46. محمد

      سلام

      چرا نمیشه پیاز زعفران رو داخل باغچه های طبقاتی نمی کارند؟

      • محمدجواد قیطاسی

        درود چون باید شرایط مناسب برای کشت رو فراهم کنید، و بعد کشت کنید
        لطفا مقاله کشت زعفران گلخانه ای رو مطالعه کنید.

    47. محمد

      سلام لطفا مراحل اولیه کاشت زعفران درخانه را توایمیلم بفرستید

    48. محسن لطفی

      سلام.چند روزی هست که در مورد کشت زعفران تحقیق میکنم اخبار ضد و نقیضی را دیدم حتی تسهیلات برای کشت گلخانه زعفران را وزارت خانه جهاد کشاورزی ممنوع کرده و گفته که خیلی ها ضرر کردند و حتی کیفیت زعفران گلخانه ایی خیلی پایین است

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        سلام
        درباره ی تسهیلات اطلاعی ندارم ولی کیفیت زعفران گلخانه ای بستگی به مراقبت و نگهداری اون داره
        خیلی ها هستن با کیفیت بالا دارن زعفرون میچینن

    49. امیر

      سلام خسته نباشد .
      من همه مراحل متوجه شدم فقط میزان رطوبت هوا رو متوجه نمیشم
      با چه دستگاهی میزان 80 درصد رو باید اندازه گرفت ؟

      و ایا برای رسیدن به این میزان رطوبت احتیاج به دستگاه مه پاش هست ؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        یا دستگاه های رطوبت ساز میتوانید رطوبت مورد نظر رو ایجاد کنید.
        بله از دسنگاه مه پاش هم میتونید استفاده کنید.

    50. مریم

      با سلام و ضمن خسته نباشد مهندس اگر در مورد لوکس نوری زعفران گلخانه ای اطلاعاتی دارید خواهشمند است برای اینجانب ارسال فرمایید تا به نام خودتان در تحقیقم استفاده نمایم با تشکر

      • علی قیطاسی

        سلام خیلی ممنونم
        لطفا تماس بگیرید در خدمت شما هستیم