آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

بهترین عمق کاشت زعفران ،عارضه هویجی شدن پیاز زعفران

آخرین بروز رسانی: 19 فروردین 1403
دسته‌بندی ها:
  • یکی از مهم ترین عواملی که تاثیر مستقیم بر مقدار کشت زعفران و مزراع زعفران شما دارد عمق کاشت زعفران است. عمق کاشت پیاز زعفران باید در اندازه مناسب خود باشد نه کمتر و نه بیشتر. که هر کدام از این ها مشکلات مخصوص خود را به دنبال دارد.

    در ادامه همراه ما باشید تا با هم بیشتر به این موضوع بپردازیم.

    انتخاب بهترین و مناسب ترین عمق کاشت زعفران به عوامل بسیاری بستگی دارد که باید آن ها را در نظر گرفت. این عوامل عبارت است از: بافت خاک ، آب و هوای منطقه ، اندازه پیاز های زعفران.

    بهترین عمق کاشت زعفران ،عارضه هویجی شدن پیاز زعفران

    عوارض عمق کاشت زعفران کمتر از حد لازم

    اولین موردی که تاثیر مستقیم بر پیاز زعفران می گذارد عمق کاشت کمتر پیاز های زعفران است که ، داخل زمین قرار می گیرند به دلیل این که در عمق کم و نزدیک سطح زمین کشت شده اند به شدت تحت تاثیر نوسانات دمایی سطح زمین قرار می گیرد و این مسئله باعث می شود از حالت نرمال و شکل اصلی خود خارج شده و شکل آن ها هویجی شکل می‌شوند.

    یکی دیگر از عوارض عمق کم کشت این است که میزان تکثیر پیاز ها بالا می‌رود ( به این معنی که یک پیاز به جای اینکه به دو پیاز سایز متوسط یا درشت تکثیر شود به چهار پیاز ریز تبدیل میشود)

    در عمق کم پیاز های زعفران میزان عملکرد خود را از دست می دهند و از عملکرد آن ها کم میشود و هم چنین تنش های دمایی در طول شب و روز تاثیر بیشتر بر آن ها دارد. این موضوع باعث میشود تا پیاز زعفران اون انرژی و اندوخته غذایی که قراره صرف گل دهی کند، صرف زنده نگه داشتن خود و حفظ بقا خود کند که این مورد عملکرد مزرعه زعفران را به شدت و به شکل تصاعدی کاهش می دهد.

    عارضه هویجی شدن در عمق کاشت زعفران پیاز های زعفران ؟

    یکی از مهم ترین دلایل هویجی شدن پیاز زعفران، عمق نامناسب و کم کاشت پیاز  زعفران در خاک می باشد. اگر عمق کاشت پیاز زعفران از حد لازم کمتر باشد، پیاز دوکی شکل یا به اصطلاح هویجی شده و در آخر برداشت مناسبی از مزرعه زعفران نخواهیم داشت. همچنین در اثر فقر موجود در سطح خاک یعنی کمبود مواد غذایی و آب، پیاز های زعفران برای دریافت آب و املاح خود را به عمق خاک میکشند و باعث ایجاد عارضه هویجی شدن می شوند.


    بهترین عمق کاشت زعفران ،عارضه هویجی شدن پیاز زعفران

    چرا پیاز زعفران شکل هویجی به خود میگیرد

    پیاز زعفران برای اینکه زنده بماند باید عمق خود را اصلاح کند، برای همین موضوع پیاز میل به این دارد که به عمق خاک رفته تا خود را دور از تغییرات اقلیمی که در سطح زمین اتفاق می افتد نگه دارد. این فعالیت باعث می شود انرژی پیاز صرف پایین کشیدن خود شود و دیگر اندوخته ای برای پیاز نمی ماند که برای گل هزینه کند و این اتفاق باعث میشود که راندمان مزرعه به شدت کاهش یابد.

    دلیل دیگری که باعث دوکی شکل شدن پیاز زعفران میشود بافت سنگین و فشرده و فقیر خاک اطراف پیاز زعفران میباشد.خاک با بافت سنگین اجازه رشد و درشت شدن نرمال به پیاز زعفران نمی دهد.

    بهتر است قبل از کشت زمین را بررسی و انالیز نموده و نسبت به اصلاح خاک اقدام کنیم.

    عوارض عمق کاشت زعفران بیشتر از حد لازم

    همان طور که عمق کشت زعفران کم باشد مشکلاتی در پیش رو دارد ، اگر عمق کشت بیشتر از حد لازم هم باشد عوارض و مشکلاتی دارد که به شما خواهیم گفت. این عوارض عبارت است از: ضعف گل زعفران و ضعیف شدن کلاله های زعفران ، دیر رشد کردن گل های زعفران و دیر بالا اومدن برگ ها  به دلیل رطوبت کم خاک اطراف پیاز.

    عمق مناسب و به اندازه کاشت زعفران چقدر است؟

    در قسمت های بالا ، عمق کمتر و بیشتر از حد لازم کشت زعفران گفتیم حال زمان آن رسیده است که به موضوع عمق مناسب کشت زعفران بپردازیم.

    عمق مناسب برای کاشت زعفران در خاک ها با یکدیگر متفاوت است. در خاک های رسی که بافت خاک نسبت به بقیه خاک ها سنگین تر است ، عمق را بین ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود و در خاک های شنی که بافت سبک تری دارند عمق کاشت بین ۲۰ تا حداکثر ۲۵ سانتی متر است.

    بهترین عمق کاشت زعفران ،عارضه هویجی شدن پیاز زعفران

    انتخاب عمق مناسب خاک به چند ملاک مهم بستگی دارد:

    • شرایط اقلیمی منطقه (میزان دما و بارش)
    • مقدار مواد آلی موجود در خاک
    • بافت خاک

    عمق کاشت زعفران در کشت های مختلف

    عمق کشت زعفران باید در همه روش‌هایی که برای کشت زعفران وجود دارد، به درستی و به صورت اصولی رعایت گردد. اهمیتی ندارد که شما پیاز زعفران را در گلدان می کارید و یا کشت زعفران را به صورت گسترده و وسیع در مزرعه انجام می دهید، در همه ی بسترهای کشتی چه گلدان باشد چه باغچه و یا مزرعه اگر عمق کشت زعفران به درستی رعایت نشود، احتمال وقوع هویجی شدن پیاز زعفران وجود دارد. همانطور که گفته شد بهترین عمق کشت برای قرار دادن پیازهای زعفران عمق ۲۰ سانتی متری خاک است.

     

    عمق کشت زعفران در کشت گلخانه ای

    اگر چه که در کشت گلخانه ای گلدهی در گلخانه انجام می‌شود و در گلخانه نیز بستر کشت خاک نیست که عمق در آن اهمیت داشته باشد. اما به خوبی می دانیم که حتی در کشت گلخانه ای نیز پیازها باید چندین ماه به خاک انتقال پیدا کنند. بنابراین عمق کشت زعفران در کشت گلخانه ای هم مطرح است و باید به درستی رعایت گردد. در این نوع کشت نیز پیازها باید در عمق حدود 20 سانتی متری قرار بگیرند چرا که همه تنش‌هایی که برای کشت خاکی وجود دارد برای این کشت نیز وجود دارد. اگر عمق کمتر از حد استاندارد باشد و به سطح خاک نزدیک باشد عارضه هویجی شدن پیاز زعفران رخ می‌دهد و خسارت زیادی را به همراه دارد.

     

    کلام آخر

    برای موفق شدن در هر کاری باید با قواعد و اصول آن به خوبی آشنا باشید و با آگاهی کامل شروع به کار کنید. نداستن عمق کشت زعفران، همین نکته ساده و بسیار با اهمیت، می‌تواند مزرعه شما را به سمت آسیب‌های زیادی ببرد. به طور کلی کشت زعفران کشتی آسان اما با نکات زیادی است که اطلاع از آن‌ها برای هر کشاوزی که قصد کاشت زعفران را دارد، مهم و واجب است. مجموعه ماه چین با سال‌ها تجربه در این خصوص کشت زعفران نوین می‌تواند راهنمایی خوبی برای شما در مسیر کشت زعفران باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶۵ رای
    
    4دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. علوی

      با سلام ممنون از مطالب مفیدتان خواستم بپرسم آیا پیازهایی که به صورت هویجی شده اند اگر خاک روی آن اضافه کنیم و عمق آن بالا رود به عمق استاندارد ذوباره به شکل قبلی خود بازمیگردد و چه پیشنهادی برای بازگرداندن پیاز به خالت طبیعی را دارید
      ممندن میشم پاسخ با به شماره من اس ام اس نمایید یا شماره ای که بتونم با شما تماس بگیرم به عنوان مشاوره

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    2. مجید

      سلام. طریقه کاشت زعفران و درآمد کاشت .دریافت پیاز زعفران و هم کاری لازم

      • محمدجواد قیطاسی

        اگر نیاز به مشاوره کلی دارید تماس بگیرید
        02191012322