آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

بیشترین برداشت زعفران در هکتار چقدر است؟

آخرین بروز رسانی: 13 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • بیشترین برداشت زعفران در هکتار چقدر است؟ کشت زعفران، یک کشت کاملا لذت بخش است که بسیاری از افراد از روی علاقه این کشت را انجام می‌دهند و اما در این مقاله ما قصد داریم که کشت زعفران را از نظر میزان برداشت در هکتار و صرفه اقتصادی و حاشیه سود بررسی کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

    مطالعه این مقاله به افرادی که قصد کشت زعفران را دارند و یا به تازگی کشت زعفران را شروع کرده‌اند کمک می کند که روش های رسیدن به بیشترین برداشت زعفران در هکتار را آموزش ببینند و راندمان مزرعه زعفران خود را تا چندین برابر بالا ببرند.

     برداشت زعفران در هکتار به روش سنتی

    بسیاری از کشاورزان و افرادی که کشت زعفران را انجام داده اند بر این تفکر هستند که متوسط برداشت زعفران در هر هکتار مزرعه به روش سنتی 5 الی 6 کیلوگرم زعفران خالص می‌رسد که باید گفت این موضوع صحیح نبوده و این مقدار برای یک هکتار مزرعه زعفران بسیار کم است و روش سنتی یک روش منسوخ شده بشمار می‌رود.

    اگر بخواهیم هزینه های کشت و مقدار برداشت زعفران را با هم مقایسه کنیم می‌بینیم که کشت زعفران سنتی چندان هم مقرون به صرفه نبوده و حاشیه سود بسیار پایینی دارد. اما راه حل چیست و چطور می‌توان به بیشترین برداشت زعفران در هکتار رسید؟ برای رسیدن به جواب این سوال حتما همراه ماه چین باشید.

    بیشترین برداشت زعفران در هکتار چقدر است؟

    بیشترین برداشت زعفران در هکتار به روش آرمانی

    امروزه با روش کشت آرمانی و رسیدگی ها و مدیریت های درست و به جا میزان برداشت زعفران در هر هکتار به 15 تا 25 کیلو زعفران خشک رسیده است. البته رکورد برداشت مجموعه ماه چین و سایر کشاورزان بالاتر از این اعداد است. برخی از کشاورزان تا ۴۲ کیلو زعفران خشک در هکتار برداشت کرده اند.

    شاید برای شما سوال شود که چطور می توان از برداشت 5 کیلو گرمی در یک هکتار به برداشت 15 تا 25 کیلوگرمی رسید؟ روش ها و راه حل هایی وجود دارد که شما به راحتی  و با مدیریت مزرعه خود می توانید به ابن مقدار برداشت برسید که این روش ها و رسیدگی ها عبارت است از:

    • کود دهی اصولی و به موقع مزرعه
    • محلول پاشی مزرعه
    • انجام مراحل آبیاری در زمان مناسب

    دلایل برداشت بالای زعفران

    کود دهی درست و به موقع مزرعه زعفران

    کوددهی مزرعه زعفران یکی از اساسی ترین و مهم ترین عواملی است که باعث می‌شود راندمان مزرعه شما بالا برود، پیاز های زعفران درشت شود و در نتیجه مقدار برداشت زعفران هم بیشتر شود. و اما چه کود دهی هایی برای مزرعه زعفران باید انجام شود؟

    مقاله‌ی برنامه‌ی کود دهی زعفران میتواند اطلاعات مفیدی درباره‌ی مراحل و زمان کوددهی زعفران به شما بدهد.

    کود حیوانی

    کود دهی حیوانی در زمان کشت پیاز های زعفران حتما توصیه می‌شود به این صورت زمانی که شما زمین را برای آماده سازی کشت شخم زدید باید کود گاوی پوسیده ( حتما به پوسیده بودن آن توجه کنید چون که کود گاوی تازه مناسب مزرعه زعفران نیست) را به مقدار نیاز به خاک اضافه کنید

    تقریبا برای هر دو الی سه سال یکبار باید به زمین مزرعه خود کود گاوی پوسیده را اضافه کنید تا پیاز های زعفران به خوبی تقویت شوند.

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    کود زاج آب

    کود دهی زاج آب چیست؟ کود دهی زاج آب، مجموع چندین کود شیمیایی است که مخصوص کشت زعفران بوده و حتما باید بعد از برداشت گل های زعفران همراه با آبیاری مزرعه انجام شود.

    بعد از برداشت گل های زعفران پیاز های زعفران وارد دوره تکثیر خود می شوند که در این بازه زمانی ما باید به تقویت و تکثیر پیاز های زعفران کمک کنیم که کوددهی زاج آب دقیقا این کار را بر عهده دارد و به پیاز های زعفران در روند تکثیر کمک فراوانی کرده و آن ها را تقویت می کند.

    پس اگر می خواهید به بالاترین میزان برداشت زعفران در مزرعه خود برسید به هیچ عنوان کود دهی زاج آب را فراموش نکنید و حتما در زمان مناسب خود کود دهی را انجام دهید.

    محلول پاشی مزرعه زعفران

    و اما در رابطه با اهمیت فراوان محلول پاشی مزرعه زعفران باید بگوییم که محلول ‌پاشی زعفران یکی از راه‌ هایی است که مزرعه زعفران از طریق برگ ها تغذیه می کنند و هم چنین داشتن یک مزرعه با پیاز های زعفران سالم و درشت و در نهایت بیشترین برداشت زعفران در هکتار رابطه مستقیمی با محلول پاشی مزرعه زعفران دارد.

    محلول پاشی زعفران با توجه به شرایط در طی 4 الی 6 مرحله انجام می‌شود که مرحله اول محلول پاشی بعد از برداشت گل های زعفران تقریبا اوایل دی ماه انجام می شود که تقریبا دو هفته الی بیست روز یکبار باید مراحل محلول مزرعه زعفران را انجام دهید.چنانچه قصد انجام محلول پاشی را دارید پیشنهاد میکنم لینک زیر را دنبال کنید.

    خرید کود محلول پاشی زعفران

    آبیاری مزرعه در زمان مناسب

    شاید بسیاری از افراد و کشاورزان که مشغول به کشت زعفران هستند به آبیاری مزرعه در زمان های تعیین شده اهمیت ندهد و حتی تاثیر مستقیم آن بر راندمان مزرعه را ندانند اما آبیاری مزرعه زعفران اهمیت بسیار زیادی در رابطه با بیشترین برداشت زعفران در هکتار دارد.

    آبیاری مزرعه زعفران در 4 مرحله انجام می شود:

    مرحله اول:

    مرحله اول آبیاری زعفران با توجه به آب و هوای منطقه کشت در اواخر شهریور و اوایل پاییز انجام می‌شود آبیاری مرحله اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتما باید در زمان معیین خود انجام شود.

    در آبیاری مرحله اول، آبیاری باید به صورت عمیق انجام شود و آب مورد نیاز در مرحله اول، برای یک هکتار مزرعه زعفران حدودا 250 هزار لیتر تا 300 هزار لیتر است.

    مرحله دوم:

    مرحله دوم آبیاری زعفران هم مانند آبیاری مرحله اول، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمان آبیاری دوم بعد از برداشت گل های زعفران است که تقریبا در اواسط آذر ماه همراه با کود دهی زاچ انجام می شود.

    مرحله سوم و چهارم:

    مرحله‌ی سوم و چهارم آبیاری زعفران همانند دو مرحله اول ضروریت ندارد و رابطه مستقیمی با میزان بارش منطقه کشت دارد. اگر شما در منطقه ای هستید که بارش باران یا برف در زمستان و بهار زیاد بوده دیگر نیازی نیست که مرحله سوم و چهارم آبیاری را انجام دهید ولی اگر در مناطق کم باران هستید باید این دو مرحله را انجام دهید.

    زمان این دو مرحله آبیاری تقریبا در اواخر اسفند ماه و اوایل اردیبهشت است.

    سخن پایانی:

    به پایان این مقاله هم رسیدیم امیدواریم که محتوای مقاله‌ی بیشترین برداشت زعفران در هکتار برای شما مفید و جذاب بوده باشد و آموزش های لازم را در رابطه با بالا بردن راندمان مزرعه و میزان برداشت زعفران دیده باشید.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۵۰ رای
    
    48دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. حسین میلان

      با عرض سلام خسته نباشید ☹️ بنده میخاستم بیام تو کار کشت زعفران میخاستم ببینم برای یک هکتار زمین چندتن پیاز زعفران لازم است و هزینه کا کشت زعفران از کاشت تا برداشت چقدر می‌شود ایا میتوان در هر هکتار ۳۰ کیلو برداشت کنم یا ن

      • هانیه آریا

        سلام درود بر شما
        لطف کنید برای مشاوره بیشتر و راهنمایی دقیق تر با این شماره تماس بگیرید در خدمتتون هستیم
        02191012322

    2. فارن امنیان

      با سلام و تشکر بابت مطالب بسیار خوب و مفیدی که فرمودید . من میخواستم برای اولین بار کشت رعفران را به روش گلخانه ای در شهرکرد شروع کنم و اطلاعاتی در این خصوص ندارم .ممنون میشم اگه من را هم راهنمایی کنید‌. در این نوع کشت از چه زمانی و به چه صورتی باید شروع کرد و کی باید نسبت به خرید پیازچه خوب و مناسب سفارش بدم .

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و سپاس
        برای آموزش کشت زعفران گلخانه ای می‌تونید دوره آموزشی ماه چین رو تهیه کنید.
        برای خرید پیاز زعفران مرغوب و مناسب کشت گلخانه ای باید اوایل تابستان اقدام کنید و برای خرید پیازچه زعفران از ماه چین با شماره 02191012322 تماس بگیرید.

    3. امیر محمدی

      با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از مقاله بسیار مفید و ارزنده شما سوال داشتم که این مقدار تولید ۱۵تا ۲۵ در هکتار مربوط به سال اول کاشت هست یا سالهای بعد ؟ با تشکر

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و عرض ادب
        مربوط به سالی دوم به بعد هست.

    4. حسام

      درود مهندس تومنطقه سردسیرشمال ییلاق اگر1000مترگلخانه احداث کنم چقدرمیتونم زعفران برداشت کنم وچقدرهزینه اولیه میخواد

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر طبق محاسبه قیمت های سال 1402 احداث هر 100 متر گلخانه حدود 250 میلیون سرمایه اولیه نیاز داره
        برای هر 100 متر هم 5 الی 6 هزار متر زمین نیاز دارید

    5. جواد

      سلام خسته نباشید میشه لطف کنید بفزمایید برای اینکه زعفران علف زیاد نکنه چه کاری باید انجام بدیم

      • هانیه آریا

        یکی از مواردی که باعث میشه علف هرز زیاد بشه استفاده ار کود تازه گاوی هستش به همین دلیل باید از کود پوسیده استفاده کنید
        و به خوبی زمین رو قبل از کشت شخم بزنید

    6. علیجان اسدپور

      با سلام میزان عملکرد گل در کشت دیم و گل در کشت آبی
      عملکرد پیاز در دیم
      عملکرد پیاز در آبی
      در هکتار
      لطفا توضیح دهید
      .

      • هانیه آریا

        به طور کلی کشت زعفران در زمین دیم امکان پذیر منیست و باید تو زمین آیی کشت انجام بدین

    7. عرشیا

      سلام من میخواهم کشت زعفران را در سیرجان شروع کنم حدودا یک هکتار و آب مناسب دارم بنظرتون در این منطقه میتونه رشد کنه زعفران واینکه اطلاعات کافی ندارم مشاورین شما تو تمام مراحل به ما کمک میکنن؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله مجموعه ماه چین صفر تا صد کشت رو در کنار شما هستش
        برای دریافت مشاوره کلی با شماره زیر تماس بگیرید
        09108839361

    8. ناشناس

      سلام پیاز چه های زعفرانتون چند گرمی هستن

      • محمدجواد قیطاسی

        متغیر بین 4 الی 5 گرم تا بالای 15 گرم

    9. حسن پرچمی

      ممنون از مطالب آموزنده خوبتون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام لطف دارید ممنونم

    10. سجاد

      سلام خسته نباشید میشه لطف کنید شرایط در خوزستان رو هم بگید

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر کدام شهر خوزستان هستید؟

    11. عباس

      با سلام مقاله شما در مورد زعفران مفید است اما ایا در اجرای پروژه کشت هم شما کار میکنید؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله اگر بخواین کشت زعفران انجام بدین صفر تا صد همراه شما هستیم

    12. حسین اکبری

      سلام، ضمن تشکر‌از راهنماییهای شما ومطالب مفیدتان،من ابیاری دوم (پس از برداشت گل ) را بدون کود انجام داده ام ( سال اول کشت است)،میشور ابیاری را همراه کود تکرار کرد؟

      • هانیه آریا

        ممنون از توجه شما به مطالب بله تا زمانی که ریشه پیاز ها از بین نرفته باشه می‌تونید انجام بدید

    13. مجید

      با عرض سلام و خداقوت خدمت شما نکته‌ای که امسال در منطقه تایباد و حومه اتفاق افتاد این بود کسانی که در تیر ماه یک آب اضافه دادند بیش از دوبرابر بقیه برداشت کردند بدلیل گرمای زیاد تابستون یک آب بیشتر دادند و نتیجه فوق‌العاده ای گرفتند
      پیروز باشید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        بله گفته شما صحیح هست.
        توصیه کارشناسان ماه چین هم این هست که در تابستان در مرداد ماه یک بار آبیاری انجام شود. که به این کار تکنیک دو آبه گفته میشه.

    14. سید سعید

      بسار آموزنده با تشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف شما رو می‌رسونه

    15. علی

      سلام مطلبتون مفیدبود اما این مقدار برداشت آیا برای سال اول کشت است!!؟؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم این مقدار برای از سال دوم به بعد هستش

    16. حسن بیات

      عالی بود،از مطالب شما استفاده کردم.
      منطقه ما کوه پایه است و سنگلاخ به نظر شما برای کشت زعفران مناسب است؟
      استان همدان

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر از نظر منطقه ای مناسب هستش ولی زمین نباید سنگلاخی باشه اگر که ممکنه براتون باید سنگ ها رو حمع آوری کنید

    17. محمد

      با سلام خدمت شما بسیار عالی بود واموزنده لطف کنید در مورد زعفران گلخانه‌ای درایران هم‌توضیح دهید ممنون‌ومتشکر

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر هم مقاله و هم دوره آموزشی کشت گلخانه ای در داخل سایت وجود دارد

    18. یاسر صفدری

      خسته نباشید خیلی خوب بود ولی نمی توانم باور کنم چون برداشت ما خیلی کم است ایا شما می توانی کمک وراهنمایی کنید باتشکر هروز پیشتر از دیروز پیروز باشید

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از شما
        مشاوره هایی که ما به شما ارائه میدیم حاصل تجربه چندین و چند ساله ماه چین هستش
        جهت مشاوره با واحد پشتیبانی تماس بگیرید

    19. ناشناس

      سلام راهنمایی خوبی بود استفاده کردیم

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم از توجهتون

    20. حسن نژاد

      ایا درزمین شیب دار هم میشه زعفران کاشت

      • محمدجواد قیطاسی

        وقتتون بخیر اگر برای آبیاریش به مشکل نمیخورید بله می‌تونید کشت کنید

    21. بیگی

      سلام خسته نباشید
      عالی بود کاملا علمی و صحیح است – متشکرم

      • ماه‌چین

        خواهش میکنم لطفا دارین

    22. محمد قلعه نوئی

      با عرض سلام و خسته نباشید
      حقیقتا مقاله مختصر مفید و کاربردی شمارا مطالعه کردم،لذت بردم و حتما نکات فنی اشاره شده را طبق فرمایشات انجام خواهم داد و از الان از حصول نتیجه مطمئن هستم
      بینهایت سپاسگذار
      به امید همدلی همه ایرانیان
      جهت رسیدن به ایرانی اباد
      یاعلی👋

      • محمدجواد قیطاسی

        نظز لطف شماست خیلی ممنونم
        انشالله

    23. سید محمود

      سلام. مطالبتون خیلی خوب بود.

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید مچکرم

    24. پیروز محمدخانی

      سلام مقاله ای مفید بود

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنون