اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران برای یبوست

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • زعفران از زمان‌های خیلی دور مورد توجه طب سنتی بوده و از آن جهت پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های عصبی و گوارشی استفاده میشده‌است. طبع زعفران گرم و خشک است. و تحقیقات انجام شده بر روی زعفران، تاثیراتش را بر جسم و روان انسان به اثبات رسانده‌است. در این مقاله قصد داریم به خواص زعفران برای یبوست که یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است بپردازیم.

    زعفران برای یبوست

    یبوست چیست؟

    بوی بد دهان، ترش کردن معده، تورم مفاصل، سوزش معده و تجمع سموم در بدن و… از جمله نشانه‌های یبوست می‌باشد.

    یبوست به معنی مشکل در دفع طبیعی مدفوع است. در یبوست حرکات روده‌ای کاهش می‌یابد؛ همچنین این حرکات به سختی و نامنظم ادامه می‌یابند. از جمله دلایل اصلی یبوست می‌توان به عدم تحرک و ورزش نکردن اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل گوارشی می‌توانید مقاله «علت بیماری یبوست و همه راههای درمان آن» را مطالعه کنید.

     

    خواص زعفران برای یبوست

    از قدیمی‌ترین و موثرترین خواص زعفران نقش پررنگ آن در درمان بیماری‌های گوارشی، مخصوصا بیماری‌های معده و روده می‌باشد. بیماری‌هایی نظیر ناراحتی معده، یبوست، زخم معده، نفخ، التهاب روده و… از این قبیل بیماری‌ها هستند.

    بوعلی سینا در کتاب «قانون» به تاثیرات فارماکولوژیکی زعفران بر روی دستگاه گوارش اشاره دارد. او در این مورد بیان میکند «زعفران ماهیچه‌های گوارشی را تقویت می‌کند، اشتهای کاذب را رفع می‌کند، شدت اسیدیته معده را تعدیل می‌کند و گوارش را بهبود می‌بخشد.»

    کروسین زعفران دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی است. و اثر زعفران برای خواص زعفران به اثبات رسیده است. در درمان بیماری یبوست، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در ادامه ذکر خواهد شد از زعفران استفاده کنید.

     

    طرز استفاده از زعفران برای یبوست

    همانطور که در بالا اشاره شد زعفران قادر است در رفع بسیاری از بیماری‌های گوارشی و حتی سرطان روده نقش مثبتی داشته‌باشد. جهت استفاده زعفران برای یبوست می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    1. چای زعفران:

    آب را بجوشانید و سپس به آب جوشانده‌شده زعفران اضافه کنید. اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه بماند تا زعفران به‌خوبی دم بکشد. اگر مایل بودید می‌توانید زعفران دم کرده را با چایی یا شیر مخلوط کنید و مصرف کنید. چای زعفران معمولا در رفع یبوست کارآمد است.

    چای زعفران برای یبوست

    2. شربت زعفران:

    یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن از خواص زعفران برای یبوست کمک بگیرید، استفاده از شربت زعفران است. ابتدا زعفران را به حالت پودر درآورید. سپس در قابلمه‌ی بزرگی آب بریزید و اجازه دهید آب به نقطه جوش برسد. پس از جوشیدن به آن شکر بیافزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود. بعد از حل شدن شکر پودر زعفرانی را که تهیه کرده‌اید به قابلمه اضافه کنید. بعد از آن میتوانید به ترکیب حاضر کمی شکر نیز بیافزایید. شربت زعفران شما حاضر است و میتوانید آن را برای نگهداری در یخچال درون ظرف‌های شیشه‌ای بریزید.

    نکته:برای پودر کردن زعفران میتوانید آن را در هاونگ بکوبید؛ آسیاب کنید و یا اینکه در همان پلاستیک بسته‌بندی با پشت یک قاشق نسبتا سنگین، پلاستیک را پودر کنید.

    شیر زعفران برای یبوست

    توجه

    مانند تمام مواد غذایی مفید دیگر، در صورت استفاده کنترل‌نشده و زیاد زعفران، شاهد عوارض زعفران خواهیم بود. اگر از زعفران برای یبوست یا هر بیماری گوارشی یا عصبی دیگر استفاده می‌کنید باید توجه کنید که زعفران را به اندازه و متناسب با رژیم غذایی خود مورد استفاده قرار دهید. مقدار مجاز مصرف زعفران در هر وعده 0.1 گرم میباشد. همچنین اگر  بیشتر از 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی استفاده شود می‌تواند عوارضی چون سرگیجه، حالت تهوع، کاهش ضربان قلب و در مواد نادری مرگ شود.

     

    روشه‌ای کمک‌درمانی دیگر برای یبوست:

    در کنار استفاده از زعفران برای یبوست، می‌توانید از روش‌های زیر نیز کمک بگیرید:

    • مصرف مواد غذایی غنی از فیبر نظیر سبزیجات خام، لوبیا و آجیل
    • استفاده از آلوی خشک و انجیر در میان‌وعده‌ها
    • تامین آب کافی بدن
    • مصرف مایعات گرم
    • خوردن میوه‌هایی نظیر موز، کیوی، گلابی و سیب
    • استفاده از شربت خاکشیر

    تهیه زعفران مرغوب

    برای خرید زعفران اعلای ما هچین میتوانید به صفحه‌ی «خرید زعفران» مراجعه کنید. تمام تلاش ما در تیم ماه چین جهت دسترسی آسان  شما به زعفران درجه‌یک و مرغوب ایرانی است. با خرید از سایت ماه چین می‌توانید مطمئن باشید که زعفران را مستقیم، با حذف دلالان و با مناسبترین قیمت، از دستان  کشاورزان زحمت‌کش تهیه می‌کنید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۸ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *