اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص چای زعفران و نحوه تهیه کردن آن

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • چای زعفران یکی از نوشیدنی‌ های بسیار خوش‌ طعم و دلنشین است که به واسطه خواص و ویژگی‌ های ناب خود جایگاه ویژه‌ای در بین ما ایرانی‌ ها باز کرده است. در واقع هر گاه بخواهیم به سلامتی خود ارج بدهیم و لحظاتی را به خوشی بگذرانیم از چای زعفران استفاده می‌کنیم.

    چای زعفران چه نوع چایی است؟

    برای شناخت چای زعفران، طبیعتا مجبوریم بدانیم که خود زعفران چیست، تا اینکه بتوانیم راجع به چای آن صحبت کنیم. در گذشته راجع به خود زعفران صحبت کرده بودیم و الان نوبت به چای زعفران رسیده.

    چای زعفران: از گل های زعفرانی که خشک شده است می توان یک چای کاملا گیاهی تهیه کرد. وجه تمایز چای زعفران با بسیاری از نوشیدنی های هم نوع خودش در این است که چای زعفران سنتی هیچگونه کافئینی در خودش ندارد ولی اگر بخواهید سراغ چای زعفران های مدرن یا همان کیسه ای بروید، در داخل آن چای کیسه ای ترکیبی از زعفران و چای سیاه است که اسانس و کافئین هم در آن موجود است.

    حال انتخاب با شماست که کدام سبک از چای زعفران را می پسندید.

     

    چای زعفران به همراه نبات زعفرانی

     

    زعفران، چه ارزش غذایی دارد؟

    ترکیباتی فوق العاده مقوی در رشته های زعفران وجود دارد همچون بتاکاروتن، آلفاکاروتن، زاکسانتین و آنتوسیانین، ویتامین ب و بقیه ی آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها و این ترکیبات قدرتمند موجب پایین آمدن سطح استرس شخص می شود و همچنین در درمان عفونت ها نیز مفید است.

    اینها فقط خلاصه ای از خواص خوراکی گیاه زعفران بود، بنابراین چه خوب است که به سبک آشپزی خود، آشپزی زعفرانی را هم اضافه کنیم تا غذاهایی خوش طعم تر و سالم تر داشته باشیم.

     

    9 مورد از برترین خواص چای زعفران

    1) مسکنی برای دردهای ناحیه شکم

    اگر از ناحیه شکم، درد احساس می کنید_چه درد شدید و چه دردی معمولی- می توانید از دم کرده زعفران استفاده کرده و حسی راحت و آرام پیدا کنید. بعلاوه دم کرده زعفران برای درد هایی که در ناحیه غشای روده بزرگ است هم مفید می باشد.

    2) تنظیم فشارخون

    اگر دارای فشار خون بالایی هستید و یا می خواهید از ابتلاء به فشارخون جلوگیری کنید، حتما از دم کرده زعفران استفاده کنید چراکه زعفران دارای کروسین است که در کاهش فشارخون بسیار مفید می باشد.

     

    3) خلط آوری

    با دم کرده زعفران شما می توانید سرفه و استفراغ را تحریک نمایید که در نتیجه درد های نواحی معده، گلو و سینه از بین می رود.

     

    4) جلوگیری از بیماری های قلبی

    در چایی زعفران آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که قادر است خطرات مریضی های قلبی و عروقی را تا اندازه قابل توجهی کم کند. همچنین در زعفران فلاونوئیدهایی وجود دارد که در همین راستا محافظ خوبی شمرده می شوند.

    طی آزمایشی بالینی که تعداد 20 نفر در آن مشارکت داشتند و 10 نفر از آنان مبتلا به مریضی قلبی بودند مشخص شد که اشخاص مبتلاء به بیماری، پیشرفت بهتری در درمان پیدا کردند و افراد غیر بیمار نیز  سلامتی آنها تقویت شده است.

     

    5) ضد افسردگی و نشاط آور

    بر اساس بسیاری از مطالعات انجام شده، چای زعفران می تواند تعادلات هورمونی مغز را تغییر دهد و اثرات زیادی بر اضطراب، خلق و خو و امور مشابه داشته باشد.

    اول صبح یک فنجان از چای زعفران را نوش جان کنید وتا آخر شب سرحال و با نشاط باشید.

     

    6) حافطه ای قدرتمند با زعفران

    تاثیر این چای بر مغز به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها بسیار زیاد است زیرا می تواند رسوب پلاک در مغز را کاهش دهد و خطر بیماری های عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون را به حداقل برساند.

     

    7) با زعفران از سرطان جلوگیری کنید

    در ادویه ی زعفران کاروتنوئید ها و آنتوسیانین هایی وجود دارد که برای مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار قوی هستند و قادر به خنثی سازی آنها می باشند.

    در نتیجه این مزیت زعفران، باعث کاهش سطح التهابات مزمن می شود و همچنین برای جلوگیری از مریضی هایی مثل آرتریت، سرطان، مریضی های قلبی و عروقی مفید است.

    بعلاوه جالب است بدانید که زعفران، خوش رنگی خود را از کروسین به دست آورده است و این جزء، جزئی شیمیایی در گل می باشد و قادر به مهارسازی سلول های سرطانی است و بالقوه موجب کم شدن تومور ها می شود.

     

    چای زعفران

    8) افزایش سلامتی چشم

    حقیقت آن است که زعفران یک محافط برای سلول های بینایی محسوب می شود چراکه از اسید هایی چرب تشکیل شده است.

    آب مروارید یکی از بیماری های مربوط به چشم است که زعفران چون حاوی بتاکاروتن است می تواند از بینایی حفاظت کند و باعث جلوگیری از ابتلاء شخص به مریضی دژنراسیون ماکولا شود و در نتیجه از ایجاد آب مروارید پیشگیری کند و یا حداقل زمان آنرا به تاخیر بیندازد.

    اگر به شکل منظم روزانه یک فنجان از این چای را نوش جان کنید می تواند در روند نابینایی اختلال ایجاد کند و در نتیجه نابینایی را به تاخیر بیندازد، همچنین باعث حفاظت از چشم ها در مقابل نور زیاد می شود زیرا آنتی اکسیدان هایی که در زعفران وجود دارد موجب بسته شدن محل نور آبی به سمت لایه های درونی شبکیه چشم خواهد شد.

     

    9) بهبودی درد قاعدگی

    گیاه زعفران از گذشته به عنوان محرکی برای قاعدگی زنان استفاده می شده، یعنی هنگامی که خانمی عادت های نامنظمی داشت، از این نسخه برای تنظیم عادت های خود استفاده می کرد. بعلاوه اگر با مشکلاتی از قبیل خون ریزی رحم، دردی که بر اثر قاعدگی است و …. مواجه هستید حتما از دم کرده زعفران استفاده کنید.

     

    طرز تهیه چای زعفران

    مواد مورد نیاز جهت تهیه‌ی چای زعفران

    * دو لیوان آب

    * دو گرم زعفرانی که ساییده شده باشد

    * به اندازه یک قاشق غذاخوری چای سیاه

    * به اندازه یک قاشق غذاخوری گلاب

    * هل نیز، به مقدار نیاز کافی است

    هشدار: 

    دقت داشته باشید که رکن اصلی در چای زعفران، مرغوب بودن و کیفیت زعفران است لذا در خرید زعفران خود دقت لازم را به خرج دهید و از معتبر ترین فوشگاه ها (آنلاین و غیر آنلاین) خریداری کنید.

    در همین راستا سایت ماه چین فضایی را برای شما تدارک دیده تا بتوانید به طور مستقیم، زعفران را از خود کشاورز خریداری کنید.

     

    آماده کردن چای زعفرانی:

    در مرحله اول آب را میجوشانیم، در مرحله دوم تمام مواد یعنی پودر زعفران، گلاب، هل و چای سیاه را به قوری آب اضافه می کنیم تا تقریبا 10 دقیقه دم بکشد. همچنین شما می توانید به جای پودر زعفران از رشته های کامل زعفران استفاده نمایید.

    چای زعفران خوش بو و لذیذ شما آماده است و می توانید این چای را با خرما یا عسل یا شکر و یا نبات نوش جان کنید.

     

    آشنایی با طبعیت چای زعفران

    طبیعت گیاه زعفران، گرم و خشک است ولی طبیعت چای سیاه سرد می باشد، بنابراین چای زعفران طبیعتی متعادل پیدا می کند. در نتیجه سرد مزاج ها می توانند از این پس به جای چای سیاه از چای خوش عطر و بوی زعفران استفاده کنند تا عوارض سرد مزاجی بدن خود را برطرف کنند. دقت کنید که اگر به جای چای سیاه از چای سبز استفاده کنید، طبیعت این چای کاملا گرم خواهد شد که این ترکیب در صورت مصرف زیاد برای بدن مضر خواهد بود.

     

    2 نکته مهم برای مصرف زعفران

    1) همانطور که میدانید ترکیب برخی از مواد غذایی با یکدیگر مضر است مثل خربزه و عسل که شهرت بالایی دارد، این قاعده در مورد زعفران هم صادق است و باید دقت داشت که دم کرده زعفران را هرگز با ادویه های گرم دیگر مخلوط نکنید و یا بلافاصله بعد از مصرف دم کرده زعفران آنها را نخورید چراکه برای بدن مضر است علی الخصوص به کبد شما آسیب می رساند. بنابراین همیشه با متخصص این زمینه مشورت کنید و بعد از اطلاع به طبع ادویه ها و گیاهان، آنان را مصرف نمایید. هرچند یکی از ارکان اساسی در ضرر یا فائده، تشخیص مزاج شما است که این بر عهده پزشک است.

    2) درست است که این چای فوق العاده خوش عطر و بو است و خواص فراوانی دارد ولی سعی کنید در طول هفته بیش از 2 یا 3 بار آنرا استفاده نکنید، پیشنهاد ما این است که در بقیه روز ها فالوده سیب یا دمنوش به را جایگزین آن کنید چراکه خواص سیب و به کاملا مشابه خواص زعفران است با این تفاوت که باعث بیماری های قلبی نمی شوند.

     

    چای زعفران

     

    چای زعفران مراکشی را تجربه کرده اید؟

    موارد مورد نیاز جهت تهیه چای زعفران مراکشی:

    * رشته هایی از زعفران

    * مقداری چای سبز

    * آب جوش به اندازه لازم

    * یک چهارم پیمانه از شکر

     

    روش تهیه چای زعفران مراکشی:

    ابتداء آب جوشی تهیه کرده و چای سبز را درون آن میریزیم و شست و شو میدهیم، سپس برگ های چای را خارج میکنیم و آب را دور میریزیم، حالا این برگ ها را در ظرف آبی جدید قرار میدهیم و زعفران و شکر را به آن اضافه میکنیم و اجازه میدهیم به مدت 5 دقیقه بجوشد. چای زعفران مراکشی آماده است.

    همچنین اگر دوست داشتید می توانید برای تقویت طعم چای، نعنا را هم به آن اضافه کنید.

    این چای بسیار مقوی است و نوشیدن فقط چند پیمانه از آن تغییرات عجیبی در رفتار و زندگی شما ایجاد خواهد کرد.

     

    آیا چای زعفران ضرری هم دارد؟

    خوشبختانه تا بحال برای این چای ضرری گفته نشده مگر استفاده غیر منطقی و افراطی از آن که باعث آسیب رسانی به کلیه ها می شود و میل به غذا را هم کاهش می دهد.

    همچنین تحقیقات محققین گویای آن است که استفاده پنج گرم از زعفران در وعده غذایی واحد باعث افزایش ضربان قلب، بی حالی، زردی پوست، سرگیجه و دیگر عوارض خطرناک می شود بنابراین اعتدال در مصرف را فراموش نکنید.

    ولی شرایط خانم های باردار مثل همیشه متفاوت است و استفاده از این چای برای آنان توصیه نمی شود زیرا موجب بالا رفتن ضربان قلب شده و خطر سقط جنین را به همراه دارد.

     

    حرف آخر و نتیجه گیری:

    به عنوان آخرین کلام باید گفت که این چای با خواص خارق العاده ای که دارد می تواند جایگزین مناسبی برای چای سیاه مضر باشد. و مهم ترین جنبه این چای، علاوه بر عطر و مزه عالی ای که دارد، همان خواص درمانی آن می باشد.

    بعلاوه بسیار مفید است که برای افزایش سلامتی و نشاط دوستان و نزدیکان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از خواص این چای خوش طعم آگاه شوند.

    همچنین اگر نکته ای و نظری راجع به این مطالب دارید از طریق ارسال نظرات، حتما ما را در جریان آن قرار دهید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷۷ رای
    برچسب ها:
    
    2دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. رحیمه

      با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما زحمت کشان گرامی،من تا ب حال از خواص زعفران بی اطلاع بودم،اما با این مطالب ب آگاهی های من اضافه شد ممنونم از اطلاعات باارزشتون، موفق ومویدباشید.

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و ممنون از محبتتون🌺