اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

طرز تهیه شله زرد زعفرانی با آسان ترین روش در خانه

آخرین بروز رسانی: 24 دی 1402
دسته‌بندی ها:
  • شله زرد زعفرانی دسری خوشمزه و خوشرنگه که توی سفره ما ایرانی‌ها به خصوص در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه‌ای داره. یکی از نکات مهم توی درست‌کردن زعفران، خوش عطر بودن اونه. اگه میخواین که شله زرد خوش عطر و خوشمزه ای درست کنید، ما اینجاییم تا تجربیات خودمون رو باهاتون به اشتراک بذاریم.

    طرز تهیه شله زرد زعفرانی

    مواد لازم

    • برنج خیس کرده : 2 پیمانه (ترجیحا نیم‌دانه)
    • شکر : 4 پیمانه
    • کره : 50 گرم
    • زعفران : یک مثقال
    • گلاب : یک پیمانه
    • روغن : یک قاشق غذاخوری
    • خلال بادام : به مقدار لازم
    • خلال پسته : به مقدار لازم برای تزئین
    • دارچین : به مقدار لازم

     

    طرز تهیه شله زرد زعفرانی

    مرحلۀ اول

    در طرز تهیه شله زرد زعفرانی در ابتدا بعد از خرید زعفران، زعفران رو بسابید و بگذارید تا دم بکشه. (تنها در صورتی که از زعفران اصلی استفاده کنید از خواص اون بهره‌مند می‌شید)

    مرحله دوم

    توی یه قابلمه به اندازه کافی آب بریزید و برنج رو توش بریزید و بذارید آب برنج جوش بیاد.

    نکته: برنج رو باید از قبل شسته و خیس کرده باشید.

    مرحله سوم

    وقتی برنج آب رو به خودش جذب کرد و به اصطلاح شکفته شد، برنج رو هم بزنید. نکتۀ قابل توجه اینه که اصلا و اصلا به برنجتون آب اضافه نکنید و اشتباه من رو نکنید چون بعدا موقعۀ قاشق زدن به شله زردتون آب میندازه و اصلا جلوۀ قشنگی نداره 🙂

    مرحله چهارم

    وقتی برنجتون کاملا شفته شد و وا رفت، شکر رو اضافه کنید و به مدت یک ربع هم بزنید.

    نکته: بعد از اضافه کردن شکر به برنج، برنج دوباره شل میشه. پس حساسیت به خرج ندید و از سفت شدن برنج نترسید و آب بهش اضافه نکنید لطفا!

    مرحله پنجم

    خلال بادام رو توی گلاب بریزید تا با گلاب چند دقیقه‌ای خیس بخوره اینطوری عطر خلال بادام‌ها بیشتر میشه و شله زردتون حسابی خوش عطر میشه. به به!

    مرحله ششم

    زعفران ماه‌چین که از قبل دم کرده بودید رو به موادتون اضافه کنید و هم بزنید. رنگ شله زرد بسته به سلیقۀ شما میتونه پررنگ تر و کم‌رنگ‌تر باشه. برای پررنگ‌تر شدن شله زردتون کافیه زعفران بیشتری اضافه کنید. با اضافه کردن زعفران بیشتر شادی بیشتری هم به شله زردتون اضافه میکنید چرا که زعفرانی شادی بخشه.

    مرحله هفتم

    بعد از پنج تا ده دقیقه کره رو به شله‌زرد اضافه کنید و هم بزنید. برای شفافیت بیشتر می‌تونید مقداری روغن مایع رو هم بهش اضافه کنید.

    بعد از پنج الی ده دقیقه زیر گاز رو خاموش کنید چرا که شله زرد شما آماده است. شله زرد زعفرانی رو توی ظرف مورد نظرتون بریزید و با خلال پسته، خلال بادام، گل محمدی و دارچین به سلیقۀ خودتون تزئین کنید و خلاقیت به خرج بدید و در نهایت نوش جان کنید.

    طرز تهیه شله زرد زعفرانی

     

    حالا که طرز تهیه شله زرد رو یاد گرفتید وقتشه که به چند نکته توجه کنید

    1. اگر میخواین که شله زرد زعفرانی خوش عطر تری داشته باشید، میتونید تمام گلاب رو با خلال بادام مخلوط نکنید. و نصف اون رو در مراحل آخر یعنی چند دقیقه قبل از خاموش کردن گاز، به شله زردتون اضافه کنید.
    2. یکی دیگه از راه هایی که به خوش عطر شدن شله زردتون کمک میکنه استفاده از هل هست. اگه به طعم و عطر هل علاقه دارید، چندتا دونه هل رو در یک پارچه توری نازک و تمیز بریزید و ببندینش. بعد پارچه رو داخل شله زرد بندازین و بعد از پخته شدن شله زرد درش بیارید.
    3. تجربه ثابت کرده شله زرد خنک شده و شله زردی که داخل یخچال می‌زاریم به مراتب خوشمزه‌تر از شله‌زردیه به صورت داغ می‌خوریم.
    4. بهترین نوع برنج برای شله زرد زعفرانی برنج نیم‌دانه ایرونی هست. این نوع برنج موقع پخت تو شله‌زرد حل میشه و به صورت یکنواخت درمیاد.

     

    به پایان این مقاله خوشمزه و خوش عطر رسیدیم. حالا بهد از آموزش طرز تهیه شله زرد زعفرانی وقت اون رسیده که آستین هاتون رو بالا بزنید و مشغول آشپزی بشید. نظرات و تجربیات شیرین خودتون رو با ما به اشتراک بذارید و به ما بگید شما چه راه های دیگه ای بلدید برای خوش عطر‌تر شدن شله زرد زعفرانی؟ فوت و فن آشپزی شما چیه؟

    راستی اگه به درست کردن دسرهای زعفرانی علاقه دارید چرا به مقالۀ دسر های زعفرانی یه سری نمیزنید؟

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۶ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *