اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

آموزش صحیح ساییدن زعفران با 4 روش کاربردی

آخرین بروز رسانی: 18 بهمن 1400
دسته‌بندی ها:
  • حضور پررنگ زعفران نه تنها در غذاهای ایرانی، بلکه در غذاهای خارجی نیز همواره مورد توجه بوده است. یکی از متداول ترین روش های استفاده از زعفران، زعفران به صورت ساییده شده است. درست ساییدن زعفران یک امر مهم است، چرا که اگر زعفران درست ساییده نشود، کیفیت آن افت کرده و در نتیجه خواص آن از جمله عطر و طعم، و قدرت رنگ دهی آن کاهش می‌یابد.

    چند نکته ی مهم د را رابطه با نحوه ساییدن زعفران

    حفط کردن خواص زعفران در طی فرآیند ساییدن، امری مهم و ضروری است. به همین علت قبل از اینکه با روش‌های مختلف ساییدن زعفران آشنا شویم، به بررسی چند نکته که قبل از دست به کار شدن باید رعایت کنید می‌پردازیم.

    خشک بودن زعفران

    قبل از اینکه بخواهید زعفران خود را بسابید، باید از خشک بودن زعفران اطمینان حاصل کنید. اگر زعفرانی که در دسترس دارید خشک نیست، کافی است آن را درون فر یا بر روی شعله‌ی کم گاز قرار دهید تا خشک شود. حواستان باشد که زعفران را زیادی در معرض گرما قرار ندهید. در غیر این صورت زعفران شما می‌سوزد و دیگر به هیچ دردی نمی خورد مگر دور ریخته شدن!

    محیط ساییدن زعفران باید چگونه باشد؟

    محیطی که در آن می خواهید زعفران را آسیاب کنید نباید مربوط باشد. زعفران رطوبت را به سرعت به خود جذب می کند و اگر این اتفاق بیفتد، آسیاب کردن آن مشکل می‌شود و حتی ممکن است که دیگر آسیاب نشود.

    استفاده از هاون مناسب برای ساییدن زعفران

    اگر می‌خواهید برای سابیدن زعفران از هاون استفاده کنید باید به مناسب بودن هاون خود توجه کنید. هاون‌ های سنگی و چوبی گزینه‌های خوبی برای سابیدن زعفران هستند، که در مقایسه با هاون‌های سنگی، هاون‌های چوبی گزینه‌های بهتری هستند.

    ساییدن زعفران

    طرز ساییدن زعفران با قند

    هاون‌ های فلزی و برنجی از بدترین هاون‌ ها برای سابیدن زعفران محسوب می‌شوند. در واقع در هنگام ساییدن زعفران در این هاون ها، به دلیل فلزی بودن تولید گرما می‌کنند و باعث سوختن زعفران می‌شوند.

    اما اگر هاون چوبی یا سنگی در دسترس ندارید، و تهیه‌ی آن‌ها برای شما مقدور نیست، می توانید با یک کلک کوچک، از هاون‌های فلزی استفاده کنید. برای دور زدن قانون سوختن زعفران در هاون‌های فلزی، کافی است از یک حبه قند استفاده کنید. به این صورت که ابتدا قند را آسیاب کرده، سپس زعفران را به آن اضافه می کنیم.

    قند علاوه بر جلوگیری از سوختن زعفران در هاون‌های فلزی، سرعت ساییده شدن زعفران را نیز افزایش می‌دهد. می‌توانیم به جای قند از شکر نیز استفاده کنیم. استفاده از شکر به جای قند کار شما را ساده تر می‌کند. زیرا شکر احتیاج به آسیاب کردن ندارد.

    به این نکته توجه داشته باشید که هنگام استفاده از زعفران در این روش، ابتدا زعفران به شما رنگ خوبی می‌دهد. حتی بهتر از رنگ هایی که از روش‌های دیگر می‌دهند. اما بعد از گذشت مدتی، این ویژگی از دست می‌رود. و یک زعفران بی رنگ روی دستتان می‌ماند. پس اگر فقط رنگ دهی اولیه زعفران برای شما مهم است، این روش می تواند روش خوبی باشد.

    زعفران را سریع نسابید

    یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت ساییدن است. سرعت زیادی و عجله داشتن در ساییدن زعفران، موجب سوختن آن می شود. پس به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید.

    فقط هنگام استفاده زعفران را بسابید

    از دیگر نکات حائز اهمیت در طرز سابیدن زعفران این است که نباید به صورت یکجا همه آن را بسابید. شاید به این فکر کنید که بهتر باشد تمام زعفرانی که در اختیار دارید را به صورت یک جا پودر کنید، تا همیشه زعفران پودر شده در اختیار داشته باشید. اما این طرز فکر اشتباه است. زیرا زعفران ساییده شده خواص خود را خیلی زود از دست می دهد. پس فقط در صورت نیاز و قبل از استفاده زعفران را پودر کنید.

    4 روش ساییدن زعفران

    روش‌های مختلفی برای پودر کردن زعفران وجود دارد، که در اینجا چند روش کاربردی آن را آورده‌ایم.

    روش اول: طرز ساییدن زعفران با قاشق

    زعفران را در یک کیسه ریخته و در آن را محکم ببندید. اگر زعفرانی که خریداری کرده اید، زعفران بسته بندی شده است، فقط کافی است در آن را باز نکنید. یک قاشق بردارید و با لبه‌ی قاشق روی کیسه بکشید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا زعفران کاملا پودر شود. توجه داشته باشید که از قسمت تیز کنار قاشق استفاده نکنید، بلکه از کمی بالا تر از آن استفاده کنید.

    ساییدن زعفران

    روش دوم: نحوه سابیدن زعفران با هاون

    زعفران را در هاون ریخته و به آرامی سر هاون را تکان دهید تا زعفران کاملا آسیاب شود. در هنگام پودر کردن زعفران با هاون، به نکات گفته شده توجه داشته باشید.

    روش سوم: طرز ساییدن با زعفران ساب

    یکی دیگر از روش ساییدن زعفران، استفاده از زعفران‌ساب‌های موجود در بازار است. کافی است زعفران را درون آن‌ها ریخته و دسته‌ی آن را آن‌قدر بچرخانید تا زعفران کاملا آسیاب شود.

    ساییدن زعفران

    روش چهارم: نحوه ساییدن زعفران با دستگاه آسیاب قهوه

    این روش یکی دیگر از روش های سریع و آسان آسیاب کردن زعفران است. کافی است زعفران را در دستگاه آسیاب قهوه ریخته و آسیاب کنید. مدل و مارک دستگاه اهمیت چندانی ندارد. نکته مورد توجه در پودر کردن زعفران با دستگاه آسیاب قهوه، تیغه‌ های دستگاه است که باید دوتایی باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶۰ رای
    
    6دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ع

      عالی بود، تشکر

      • فاطمه روزبهانی

        ممنونیم🌺

    2. حسین مرادی

      خیلی واقع بینانه توضیح دادید ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجهتون

    3. ساعد نعمت پور

      سلام
      خیلی عالی و مفید بود ممنونم از زحمتتان

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر لطف دارید ممنونم