اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

بررسی مضرات زعفران از نگاه محققان و مراکز علمی

آخرین بروز رسانی: 2 بهمن 1401
دسته‌بندی ها:
  • زعفران، این طلای سرخ در عین حالی که سرشار از خواص درمانی برای بدن است، مصرف نادرست آن موجب عوارض و خطراتی برای بدن می‌شود که در این مقاله به مضرات زعفران خواهیم پرداخت تا واقعا بدانید که زعفران چیست، چون شناخت یک چیز زمانی اتفاق می افتد که ما خوبی ها و بدی های آن‌را به طور کامل بدانیم، پس ما را دنبال کنید.

    مضرات زعفران

     

    مضرات زعفران چیست؟

    1- احتمال سقط جنین

    حساس ترین و اصلی ترین ضرری که زعفران دارد برای خانم های باردار است که خطر سقط جنین را با خود به همراه می آورد و اگر می خواهید در دوران بارداری با مشکلی مواجه نشوید پس مصرف زعفران شما خانم ها در دوران بارداری باید به شکل زیر باشد؛

    در 3 ماه اول بارداری مطلقا با زعفران خداحافظی کنید و هرگز به سراغ آن نروید چراکه این دوران، دوران تشکیل اندام های جنین است و در آن اختلالاتی ایجاد می شود و همچنین شما با مصرف زعفران در این دوران، هورمون پروستاگلاندین در رحم را افزایش می دهید و باعث تحریک کاملا مستقیم روی عضلات صاف رحم می شوید که این خطر سقط جنین را به همراه دارد.

    ولی همین زعفرانی که خطر سقط جنین را دارد، خواص زیادی برای دوران بارداری دارد همچون؛ تسکین درد ها، تنظیم فشار خون، تنظیم خواب و در آخر هم تسهیل در زایمان. بنابراین مصرف زعفران در دوران بارداری (به غیر از 3 ماه اول) مفید فایده است ولی به حد اعتدال. البته مشورت و هماهنگی با پزشک هم نباید فراموش شود.

    برخی دیگر از مصرف زعفران در دوران بارداری

    2- بی‌حسی و بی‌حالی شدید

    3- سیاهی رفتن چشم‌ها

    4- سرگیجه و بی تعادلی

    5- خون در ادرار و مدفوع

     

    برخی مضرات زعفران در صورت مصرف بیش از اندازه زعفران

    اصلی‌ترین نکته در مورد مضرات زعفران آن است که زعفران خودش تقریبا بی ضرر است و آن مضرات زعفران که گفته می‌شود، مربوط به مصرف بیش از اندازه زعفران است که باید از آن پرهیز کرد چرا که خطرات زیر را به همراه دارد؛

    6- کاهش قابل توجه فشار خون

    7- رقیقی بیش از اندازه خون بدن که می تواند عوارضی مانند خونریزی بینی یا رحمی را به همراه داشته باشد

    8- حالت تهوع و استفراغ

    9- کاهش یافتن ضربان قلب

    10- خونریزی از ناحیه پلک ها و لب

    11- سرگیجه

    12- سستی و بی حالی

    13- زرد شدن پوست

    14- آسیب رسیدن به کلیه ها

    15- کاهش اشتها

    16- سردرد

    17- حواس پرتی

    18- خشکی دهان

    19- باعث اسهال و در شرایط بدتر؛ اسهال خونی می شود.

    20- مصرف بالای زعفران در دوران قاعدگی باعث افزایش استرس می شود.

    مضرات زعفران

     

    زعفران های تقلبی در کمین شما هستند

    تولید کنندگان زعفران تقلبی در فرآیند تولید خود، از رنگ های غیر استاندارد استفاده کرده و مواد نگهدارنده نیز مصرف می‌کنند. بله درست است که محصولات آنها دارای زعفران است ولی میزان زعفران آن محصولات تا حد قابل توجهی پایین است.

    مشکل زمانی خودش را بروز می‌دهد که شما متوجه می‌شوید که تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی کار بسیار مشکلی است چراکه بافت ها و رنگ زعفران تقلبی خیلی شبیه به زعفران اصل است، لذا اکیدا توصیه می کنیم که برای خرید زعفران، فروشگاه‌های (اینترنتی و غیر اینترنتی) کاملا معتبر را انتخاب کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

     

    تحقیقات علمی جدید بر روی زعفران

    اصولا تغییرات آب و هوایی و شرایط جغرافیایی، بر روی گیاهان و مواد تشکیل دهنده آنها تاثیر کمی و کیفی بسیاری دارد که به همین دلیل است که یک گیاه در یک منطقه بسیار مرغوب است و در منطقه‌ای دیگر، کیفیت آن ضعیف‌تر است.

    یکی از مواد موجود در زعفران، سافرانال است که زعفران سمیت خود را از این ماده به دست می‌آورد و از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این گیاه است.

    با تحقیقاتی که در دانشکده داروسازی تهران بر روی زعفران انجام شده است، این نتیجه گرفته شده که:

    در زعفران های ایرانی نسبت به زعفران های تمام دنیا، مقدار کمتری سافرانال وجود دارد  و این بدان معناست که مضرات زعفران، در مدل ایرانی آن در مقایسه با مدل غیر ایرانی آن، کمتر است

    پس سمیت زعفران ایرانی از زعفران خارجی کمتر است. البته ظاهرا این موضوع تا به حال برای مجامع علمی جهانی و مصرف کنندگان زعفران در سطح جهانی، بازتاب داده نشده است.

    بهترین روش مصرف برای دور ماندن از مضرات زعفران

    یکی از بهترین روش‌های مصرف زعفران مصرف متعادل و مداوم زعفران می‌باشد. البته باید به این نکته نیز دقت کنیم که مصرف زعفران به مانند هر ماده‌ی دیگری باید متناسب با شرایط و ویژگی‌های فیزیولوژیکی ما باشد. به طور مثال مصرف زعفران در بارداری می‌تواند برای ما خطر آفرین و در مواقع عادی بسیار سودمند باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۲ رای
    
    2دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. لاله

      سلام من ازگلبرگهای زعفران استفاده می کنم تاثیرخوبی داردوقتیکه دم کشیدچندقطره خیلی کم آبلیموتازه دردمنوش اضافه می کنم هم رنکش قرمزمیشه هم کسیش کمترمیشه بهترین رنگدانه برای پوست

      • فاطمه روزبهانی

        ممنون از به اشتراک گذاری تجربتون🌺