اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

چگونه زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟(۸ روش + ویدیو)

آخرین بروز رسانی: 30 آبان 1401
دسته‌بندی ها:
  • میخواهیم یکبار برای همیشه این دغدغه و نگرانی را حل کنیم : “زعفران اصل را چگونه بشناسیم؟”

    احتمالا قصد خرید زعفران را دارید و میخواهید با شناخت بهتر زعفران اصل، برنده‌ی معامله باشید; یا مقداری زعفران در دست دارید و با استرس به آن نگاه میکنید! نمیدانید زعفرانتان تقلبی است یا اصل! نگران نباشید ماهچین متخصص زعفران است 🙂

    روش های تقلب زیاد است و هر روز روش های جدیدی ابداع میشود! مثلا پودر زعفران تقلبی که امروزه فروشش در مترو زیاد شده است. چه بخواهید خرید مثقالی زعفران انجام دهید چه بصورت کیلویی و فله ای خرید کنید باید از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

    تشخیص اصالت زعفران با آزمایش برای خریداران عمده

    هنگام خرید زعفران عمده بصورت کیلویی مسلما این موضوع بسیار مهم میشود.مطمئن ترین روش برای تاجران زعفران و خریداران عمده دریافت برگه آزمایش زعفران است. آزمایش زعفران به دو صورت میکروبی و شیمیایی انجام میشود.

    در روش میکروبی ، آلودگی میکروبی و باکتری های بیماری زا زعفران تشخیص داده میشود و در روش شیمیایی درصد عناصر اصلی زعفران مانند کروسین و سافرانال اندازه گیری میشود همچنین عیار زعفران را با همین آزمایش مشخص میکنند .

    وقتی هر دو آزمایش میکروبی و شیمیایی با هم انجام شود اصل بودن زعفران مشخص میشود. بجز آزمایش زعفران یک راه دیگر برای تهیه‌ی زعفران اصل خرید زعفران مستقیم از کشاورز است.

    شما در ماهچین علاوه بر خرید مستقیم از مزارع زعفران، برگه آزمایش زعفران را نیز میتوانید دریافت کنید.

    تشخیص زعفران تقلبی در خانه

    هنگامی که زعفران در حجم کمی خریداری شده باشد و بخواهیم از آن مصرف شخصی داشته باشیم اولین راه برای تست زعفران که بنظرمان میرسد بررسی میزان رنگدهی و میزان عطر زعفران است. اینکه تصور کنید زعفران اصل سریع رنگ خود را به آب میدهد و غلیظ میشود اشتباه است.رنگدهی زعفران اصل بالاست اما دیر دم میکشد و رنگ زردی دارد. اگر به تصویر زیر نگاه کنید متوجه میشوید.

    عکس زعفران اصل و عکس زعفران تقلبی

    توجه اگر زعفران را کوبیده باشید رنگدهی بالاتر و سریعتری دارد.در آزمایش بالا کلاله زعفران تست شده است.

     زعفران تقلبی چگونه درست میشود؟

    ویدیوی زیر از طرف یکی از مشتریان ماهچین برای ما ارسال شده است که یک زعفران تقلبی از یک برند نا آشنا خریداری کرده اند و متوجه شده اند میزان ناخالصی از براده آهن در زعفران وجود دارد. شاید بدترین روش تقلب زعفران را در همین ویدیو ببینید.

    علاوه بر این روش متقلبان با استفاده از گل گلرنگ یا گوشت گاو خشک شده و یا اسپری آب و شکر روی زعفران وزن زعفران را بالاتر میبرند.

     

     

    ۸ راه تشخیص زعفران اصل

    1- چشیدن زعفران

    یکی از راه های تشخیص زعفران اصل چشیدن آن است، زعفران اصل مزه ی تلخی دارد و نباید مزه ای غیر از آن مثل مزه ی شیرین بدهد.

    در صورت داشتن مزه ی شیرین قطعا به آن مواد قندی مثل آب قند جهت سنگین شدن وزن آن اسپری شده است، پس به این مورد هم حتما توجه داشته باشید.

    2- سر شاخه های رشته زعفران باید شیپوری شکل باشند

    اگر خیلی دقیق تر رشته های گل زعفران رو بررسی کنید متوجه می‌شوید که رشته‌های زعفران اصل شیپوری شکل هستند که یکی از مهمترین موارد تشخیص زعفران اصل به شمار می رود.

    تشخیص زعفران اصل

     

    3- تشخیص زعفران از روی رنگ آن

    رنگ زعفران اصل تیره هست. بسیار شاهد این هستیم که افراد در مواجه با رنگ تیره زعفران گمان می‌کنند که زعفران کهنه است و یا مرغوب نیست اما اصلا اینگونه نیست و باید توجه داشته باشیم که رنگ زعفران اصل تیره بوده و روشن نیست.

    اگر زعفران رنگی غیر از زرشکی تیره داشته باشد و یا رنگ غیر عادی در مقایسه با زعفران اصل کاملا مشخص می شود که آن گیاه زعفران نیست بلکه می تواند توسط گیاه گلرنگ جایگزین شده باشد.

    تشخیص زعفران اصل

     

    4- تقلب زعفران با گیاه گلرنگ

    گیاه گلرنگ یکی از گیاهانی است که در تقلب زعفران به شدت از آن استفاده می شود و برای فردی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد نکته بسیار مهمی است و باید تفاوت های آن را با زعفران، کاملا متوجه شود.

    سودجویان گلرنگ را رنگ کرده و با زعفران قاطی می‌کند تا وزن آن را بالا ببرند. این گیاه عطر و طعم زعفران اصل را ندارد و همچنین ساختاری متفاوت با زعفران اصل دارد پس با کمی دقت می‌توانید آن را به خوبی تشخیص دهید.

    تشخیص زعفران اصل از گیاه گلرنگ

     

    5- زعفران اصل و تازه عطر تندی دارد

    زعفرانی که تازه چیده شده باشد بوی بسیار تندی دارد و به محض اینکه درب آن باز می شود فضای داخل اتاق از عطر آن پر می شود، البته زعفرانی که چند سال از چیدن آن گذشته باشد عطر و بوی بسیار ضعیفی دارد و به راحتی نمی تواند فضا را معطر کند.

    زعفران اصل و تازه

     

    6- سرعت رنگ دهی زعفران

    زعفران اصل و درجه یک سرعت رنگدهی بسیار پایینی دارد و این فاکتور یکی از عوامل مهم در تشخیص زعفران اصل می‌باشد. اگر زعفران را بعد از خرید دم کردید و در حین دم کردن متوجه شدید که زعفران در حد چند ثانیه رنگ داد باید بدانید که زعفران شما تقلبی است.

    زعفران اصل برای رنگ‌دهی به حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد و در صورتی که در زمانی کمتر از این به طور مثال 5 دقیقه دم بکشد می‌تواند نشان از تقلبی بودن زعفران باشد. ممکن است برای برای افزایش رنگ زعفران به آن رنگ افزوده باشند تا هم وزن آن سنگین‌تر شود و هم رنگ‌زایی بیشتری داشته باشد.

    7- افزایش وزن زعفران

    اگه زعفران خود را از جای مطمئنی خرید نکرده اید باید انتظار این را داشته باشید که ممکن است وزن زعفران خریداری شده افزایش داده‌اند.

    رشته های زعفران را به مواردی که در پایین اشاره میکنم آغشته میکنند و وزن زعفران را چند درصدی افزایش می‌دهند.

    • عسل
    • نمک
    • اسپری کردن نوشابه

    تشخیص زعفران اصل

     

    8- زعفران چرب نیست

    یکی از راه‌های تشخیص زعفران اصل میزان چربی رشته‌های زعفران است. برای این تست کافی‌ است رشته های زعفران را بین کاغذ کاهی و یا روزنامه قرار دهید. اگر روی کاغد روغن و چربی مشاهده کردید، زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شد زعفران اصل می‌باشد.

    پودر زعفران تقلبی

    متاسفانه بخاطر حالت پودری که این محصول دارد افزودن ناخالصی به آن بسیار راحت و تشخیص آن فقط از طریق آزمایش امکان پذیر است. پیشنهاد ما این است که خودتان زعفران را آسیاب کنید.

     

    اصلی‌ترین روش تشخیص زعفران اصل چیست؟

    اگر با وجود تمام راه‌هایی که اشاره کردیم هنوز هم فکر می‌کنید تشخیص زعفران اصل دشوار است یک راه‌حل دیگر برای شما داریم که با وجود آن می‌توانید به صورت 100 درصدی از بابت اصل بودن زعفرانی که خریداری می‌کنید مطمئن باشید.

    اصلی ترین روش تشخیص زعفران اصل خرید مستقیم از مزرعه است. هنگامی که شما زعفران را از مزرعه و به صورت مستقیم از کشاورز خریداری می‌کند در واقع به منشا اصلی تولید و فروش زعفران متصل شده‌اید و دیگر واسطه‌ای در این بین نخواهد بود که بخواهد تغییر و تقلبی در زعفران به‌وجود بیاورد. ماه‌چین با ایجاد شبکه‌ای از مزارع در سراسر کشور به منظور تامین زعفران اصل مستقیم از مزرعه در کنار شما خواهد بود.

    برای خرید زعفران اصل می‌توانید روی کشاورزان مجموعه ماه‌چین حساب کنید و از زعفران خود و خواص ناب آن لذت ببرید.

    اگه این مقاله به آگاهیتون کمکی کرده خیلی خوشحال میشیم که این مقاله رو بین دوستانتون به اشتراک بزارید و در آخر اگه سوالی در مورد این مقاله دارید در قسمت دیدگاه‌ها بپرسید تا خیلی زود جواب بدیم.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۲۶ رای
    
    38دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سعید کمانی

      سلام عرض وادب
      ماهی ۳۰۰ الی ۵۰۰ گرم مصرف دارم ممنون میشم در خرید راهنمایی کنید
      سپاسگزارم

      • هانیه آریا

        سلام درود بر شما
        لطف کنید برای خرید زعفران با این شماره تماس بگیرید
        09108839439

    2. محمدجواد قیطاسی

      سلام وقت بخیر با این شماره تماس بگیرید
      02191012322

    3. فاطمه طالبی

      سلام ممنون از راهنمایی بسیار خوبتون فقط اگه میشه با من تماس بگیرید من میخوام از خود کشاورز خرید کنم از شما شماره ای ندیدم که تماس بگیرم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر تماس گرفته میشه باهاتون

    4. حسین یزدانی

      سلام زعفران اصل میخواستم برای اصفهان ارسال دارید

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر بله چه مقدار قصد خرید دارید؟

    5. ناشناس

      از دادن اطلاعات از شما کمال تشکر را دارم برای بنده خیلی مهم بود که بدانم زعفرانی که تهیه میکنم مرغوب وعالی باشد واقعا از شما سپاسگزارم دوست دارم مشتریی شما باشم

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر ممنون از توجهتون
        هستیم خدمتتون هر مقدار قصد خرید داشته باشید براتون ارسال میشه

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم از لطف شما
        هر مقدار قصد خرید دارید ما در خدمتتون هستیم

    6. زهرا

      سلام من از مشهد زعفران خریدم یه گلبرگش رو انداخت داخل نایلون ومقداری اب ریخت روش با پشت ناخن اونو حل کرد .من میدونم که واقعا تقلبی بود چون زعفران به اون سرعت رنگ نمیده اما خریدارای دیگه گفتن اصل اصله ومن با رودرواسی خرید کردم .اون فروشنده در کارش خیلی مهارت داشت که جنس تقلبی رو در لحظه به چندین زائر فروخت.

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر رنگ زعفران اصل در همون لحظه‌ی اول زرد کمرنگ هستش و به مرور زمان سرخ رنگ می‌شود اگر که رنگ زرد کمرنگی داشته زعفران اصل بوده ولی اگر از همون لحظه اول به رنگ سرخ تبدیل شد تقلبی بوده

    7. ناشناس

      سلام خدا قوت
      مقاله و روش‌های تشخیصی عالی بودن
      از همه مهمتر روش لستفاده از کاغذ روزنامه یا کاهی بود ک زودتر ب منظور می‌رساند خریدار رو
      بسیار ممنون

      • هانیه آریا

        ممنون از توجه و لطف شما

    8. خ؛؛باقری

      سلام خسته نباشیدوقتتون بخیروخوشی؛ممنون وسپاسگزارم از اطلاعاتی که درمورداصل یاتقلبی بودن زعفرون دراختیارمامیزارین؛پس درواقع زعفرونایی که مامیخریم تقلبی هستن چون به محض اینکه باآب مخلوط میشه درچندثانیه رنگش مثل خون قرمزپررنگ میشه.

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش می کنم روش های دیگه ای هم داخل مقاله وجود داره برای اطمینان راه های دیگه رو هم امتحان کنید

    9. لیلا عراقی

      سلام وقت بخیر مقداری زعفران از کسی خریدم و با توجه به خواندن مطالب بالا متوجه شدم که زعفران ها تقلبی هستن آیا جایی هست که به شکایت من رسیدگی کنن تشکر از راهنمایی شما

      • هانیه آریا

        وقت بخیر اطلاعی نداریم متاسفانه ولی بهتره که برای تهیه زعفران به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید
        ویا از خود ماه چین می‌تونید زعفران مورد نیازتون رو خریداری کنید
        برای خرید کلیک کنید

    10. سمیه

      سلام
      وقتتون بخیر
      ممنون عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم

    11. محمدحسین

      ممنون از زحماتتون برای جمع آوری این مقاله ی عالی.
      موفق و موید باشید.

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونیم از شما که با کامنت هاتون باعث قوت قلب ما میشید

    12. هما

      سلام با تشکر از مطلب خوبتان درباره تشخیص زعفران اصل از تقلبی
      زعفرانی که امسال تهیه کردم نسبت به زعفران پارسال رنگ کمی روشن‌ و درخشان تری دارد و انگار که کلاله های زعفران پرس شده اند به همین خاطر قسمت شیپوری کلاله نسبت به زعفران قبلی بزرگتر است کمی هم براق تر به نظر می رسد.تمام روش هایی که ذکر کرده بودید را امتحان کردم .مزه تلخ و سوزنده ای دارد،به هیچ وجه چرب نیست و خیلی راحت خرد میشود ولی رنگ دهی آن نسبت به قبلی کمی بیشتر و عطرش کمتر میباشد .میخواستم نظر شما را بدانم.ممنون

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        طبق توضیحات شما تقریبا میشه گفت که زعفران شما اصله.

    13. بیاتی

      بسار عالی

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم

    14. مجیدی

      باسلام ممنون مطالب مفیدی رابه اشتراک گذاشتید.

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجهتون

    15. محمد صادق رحمان زاده

      سلام. متاسفانه این روزها بازار پر شده از تقلب و حقه بازی و حرام خواری. و اغلب اجناسی که خریدار زیادی دارند و اتفاقا بهترین هاش توی کشور خودمون موجود است مثل زعفران و برنج و عسل انواع تقلبی اون توی بازار موجوده که تشخیص اصل و تقلبی بودن این ها برای مردم عادی خیلی سخت هست و راهنمایی امثال شما عزیزان واقعا برای خریداران خیلی راهگشاست. ممنون و موفق باشید.

      • محمدجواد قیطاسی

        بله متاسفانه گفته های شما حقیقت داره و امروزه کلی تقلب توی محصولاتی مثل زعفران وجود دارد
        لطف دارید ممنونم

    16. فاطمه جابری

      من چندبارزعفران خریدم وقتی دم میدم رشته های سفیدمیشن ورنگ زرد کم رنگ است ایا تقلبی است قبلا زعفران همون رنگ نیمونهدسفیدنمیشدن

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله تقلبی هستش

    17. زهرا مشمول

      باسلام
      امکانش هست منبع وسیع تری رو معرفی کنین برای تقلبات زعفران و راه های تشخیصش

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر داخل پیجمون می‌تونید ببینید
        mahchinco@

    18. محسن عسکری

      راههای تشخیص زعفران اصل غیر از این مواردی که فرمودید چیست ..
      زعفران گرفتم موقع تست روی زبان شور مزه بود ..به اب سرد اضاف کردم رنگ ان زرد رنگ شد در ضمن فروشنده خیلی اصرار به اصل بودن کرد.تمام روشها رو امتحان کردم فقط شور مزگیش باعث شکم شده..چه راه دیگری پیشنهاد میکنید؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر مزه زعفران باید تلخ باشه نه شور و راه های تشخیص زعفران هم کاملا گفته شده در مقاله و با این روش ها مشخص میشه

    19. عبدالحکیم ساسولی

      هر مثقال زعفران چقدر است.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر زعفران انواع مختلفی دارد برای اطلاع پیدا کردن ازقیمت ها با شماره زیر تماس بگیرید
        02171057180