اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

کلاله زعفران چیست؟

آخرین بروز رسانی: 2 بهمن 1401
دسته‌بندی ها:
  • تا به حال درباره ی زعفران بسیار شنیده ایم و این را هم می دانیم که زعفران ، این گیاه منحصر به فرد از اجزای مختلفی مانند: گلبرگ ، پرچم ، کلاله ، خامه تشکیل شده است که ، کلاله زعفران اصلی ترین بخش گل زعفران بوده.

    ما در این مقاله قصد داریم شما را با این قسمت مهم از زعفران آشنا کنیم پس حتما تا انتهای این محتوای جذاب ماه چین را همراهی کنید.

    کلاله زعفران چیست؟

    کلاله زعفران ، مهم ترین بخش زعفران است که به رنگ قرمز یا زرشکی بوده که به صورت یک رشته چند سانتی متری تا ریشه گل زعفران ادامه دارد. اگر بخواهیم به تعریف دیگر کلاله زعفران بپردازیم باید اینگونه بگوییم که: کلاله های زعفران همان بخش سرخ رنگی است که مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.

    شاید بپرسید که چرا قسمت کلاله های زعفران اهمیت زیادی دارد؟ دلیل آن این است که مهم ترین قسمت رنگ دهی زعفران ، خواص زعفران ، عطر و بوی زعفران در قسمت کلاله های زعفران قرار دارد.

    کلاله زعفران چیست؟

    کلاله ها از چه بخش هایی تشکیل می شوند؟

    در خصوص بخش های مختلف کلاله باید گفت که ، کلاله ها به ۵ دسته مختلف تقسیم می شوند که این بخش ها عبارت اند از :سرگل ، نگین ، پوشال ، خامه زعفران.

    ویژگی کلاله های زعفران

    کلاله های زعفران ویژگی های بسیاری دارند که می خواهیم با هم به آن ها بپردازیم.

    • رنگ کلاله های زعفران زرشکی یا قرمز سرخ است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند
    • کلاله های زعفران بسته انواع زعفران به صورت صاف و یا دارای فر خوردگی هستند
    • تمامی خاصیت رنگ دهی زعفران در قسمت کلاله ها قرار دارد.
    • هم چنین کلاله های زعفران دارای عطر و بوی بسیار دل انگیزی هستند.
    • کلاله های زعفران خصوصا نوع زعفران نگین و سرگل بسیار ضخیم هستند.

    نحوه خشک کردن کلاله زعفران

    کلاله های زعفران را به دو طریق می توان خشک کرد:

    روش سنتی: اولین روشی که از گذشته ها هم از آن استفاده می کردند. روش سنتی یا همان خشک کردن روی بخاری است که این روش به دلیل پایین آوردن کیفیت کلاله های زعفران توصیه نمی شود.

    دستگاه خشک کن: و اما دستگاه خشک کن زعفران که امروزه بسیار پر طرفدار است کاربرد بسیاری دارد و کلاله های زعفران را به سرعت و با بالاترین کیفیت خشک می کند. با خرید دستگاه خشک کن زعفران می توانید زعفران خود را به بهترین کیفیت ممکن خشک کنید.

    کلاله زعفران چیست؟

    نحوه درشت کردن کلاله زعفران

    برای درشت کردن کلاله های زعفران راه های مختلفی وجود دارد که خرید کود زعفران ، کود دهی ، محلول پاشی و کود آهن یکی از روش های درشت کردن کلاله زعفران است که در ادامه به آن می پردازیم.

    کود دهی:

    کود دهی حیوانی و زاج آب، یکی از راه های درشت کردن کلاله های زعفران است. که کود دهی حیوانی باید در زمان آماده سازی زمین و در سال های بعدی کشت قبل از بیدار شدن و رشد پیاز های زعفران (تابستان) به زمین اضافه شود و کود دهی زاج آب باید بعد از برداشت زعفران همراه آبیاری بعد از برداشت حتما انجام شود.

    محلول پاشی:

    محلول پاشی مزرعه زعفران یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که یک کشاورز باید برای مزرعه خود انجام دهد. و یکی از دلایل اهمیت محلول پاشی درشت شدن کلاله های زعفران است.

    زمان محلول پاشی مزرعه زعفران بعد از زاج آب در اواخر آذر ماه است که با توجه به شرایط مزرعه باید در 4 الی 6 مرحله در زمان های مختلف حتما انجام شود تا پیاز های زعفران تقویت شوند و در نهایت کلاله زعفران هم درشت شود.

    استفاده از کود آهن

    یکی از ضروری ترین عنصر ها برای رشد پیاز های زعفران کود آهن است و اگر پیاز های زعفران کمبود کود آهن داشته باشند دچار فقر آهن می شوند و به مرور زمان ، برگ های پیاز زعفران زرد می شود و در این صورت میزان رشد و تولید هم بسیار کاهش پیدا می کند.

    هم چنین کود آهن باعث تقویت پیاز های زعفران و در نهایت درشت تر شدن کلاله زعفران هم می شود.

    ترکیبات کلاله زعفران

    با توجه به تحقیقات زیادی که بر روی ترکیبات زعفران انجام شده است محققان متوجه این موضوع شده اند که زعفران دارای ترکیب های منحصر به فردی از جمله: کروسین ، پیکروکروسین و سافرانال است که به ترتیب آن ها ، در ایجاد رنگ زعفران ، طعم تلخ و عطر زعفران نقش دارند.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۸ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *