اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

تاثیرات فوق العاده ویتامین های زعفران

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • اگر بخواهیم به لیست مواد تشکیل‌ دهنده زعفران نگاهی بیندازیم متوجه مقادیر زیادی از ویتامین‌‌ های زعفران و مواد معدنی خواهیم بود که یکی از دلایل اصلی وجود خواص زعفران است. در واقع هنگامی که می‌گوییم زعفران برای درمان افسردگی مناسب است منظور ما این است که زعفران دارای مواد مغذی است که می‌تواند منجر به این خاصیت شود.

    برخی از ویتامین های زعفران و مواد معدنی موجود در آن شامل ویتامین‌های B2, B3, B6, B9, A و C می‌باشد. همچنین زعفران دارای تعداد و مقدار زیادی از مواد معدنی است که می‌تواند بسیار برای بدن شما مفید باشد.

    ویتامین های زعفران اصل

    لزوم تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن

    ویتامین‌ ها و مواد معدنی موجود در زعفران تحت عنوان ریز مغذی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند و این به معنی آن‌ است که بدن ما به مقدار کمی از آن‌ها احتیاج دارد. وظایف این ویتامین ها در بدن بسیار گسترده است در حالی که تعداد کمی از آن‌ها شناخته شده است.

    بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زعفران به عنوان کوآنزیم آنزیم‌ های بدن عمل می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید آنزیم‌ها عوامل انجام واکنش‌های بدن هستند و اگر آنزیم‌ها نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند بدن انسان به سرعت به بسیاری از اختلالات مبتلا خواهد شد.

    فواید مهم ویتامین‌ های زعفران چیست؟

    • انجام واکنش‌های متابولیک
    • تسهیل رشد و نمو
    • تحریک ترشح هورمون‌ها
    • عمل بر روی بافت پوششی و استخوان‌ها
    • کمک به جذب در دستگاه گوارش
    • نقش حیاتی در خون‌سازی

     

    ویتامین های زعفران و کاربرد آن‌ها

    ویتامین های زعفران در ساختار کلاله قرمز رنگ و گلبرگ بنفش رنگ آن وجود دارند و می‌توانند قسمتی از نیاز روزانه بدن ما به این ریز‌مغذی‌ها را تامین کنند به شرح زیر هستند:

    فولات

    یکی از ویتامین‌های ضروری برای فرایند خون‌سازی فولیک اسید یا همان فولات است. کمبود این ویتامین در بدن به صورت کم‌خونی مگالوبلاستیک بروز می‌کند و منجر به بروز عوارض شدیدی در خون محیطی و حال عمومی بدن می‌شود. خستگی، رنگ‌پریدگی، ضعف و اختلال خواب از عوارض کمبود این ویتامین در بدن است.

    ویتامین های زعفران اصل

    یکی از ترکیبات سنتز شده از فولات ترکیب THF است. این ترکیب در بسیاری از واکنش‌های بدن به عنوان کوفاکتور عمل می‌کند. واکنش‌های متابولیسم اسید‌های آمینه و اسیدهای نوکلئيک از این دست واکنش‌ها هستند.

    نیاسین

    نیاسین یا ویتامین B3 یکی دیگر از ویتامین های زعفران است که نقش مهمی در بدن ما دارد. دو ترکیب بسیار مهم در بدن ما در متابولیسم و تولید انرژی نقش دارند از فولات ساخته می‌شوند. ترکیبات NAD و NADP از این دست ترکیبات هستند.

    همچنین این ویتامین به عنوان کوفاکتور ( کمک محرک ) بسیاری از آنزیم های بدن مانند اکسیدوردوکتازها عمل می کند. یکی از بیماری های شایع منجر شده از کمبود فولات بیماری پلاگر است که با علائمی همچون ضعف بدنی، افسردگی، کاهش وزن و افت هشیاری همراه است.

    پیریدوکسین

    پیریدوکسین یا ویتامین B6 نیز از دیگر ویتامین‌های موجود در گلبرگ‌ها و کلاله زعفران است. این ویتامین به عنوان کوآنزیم بسیاری از آنزیم‌های متابولیک و ساختاری بدن فعال است و کمبود آن نیز می‌تواند عوارض شدیدی را ایجاد کند.

    ریبوفلاوین

    ویتامین B2 یکی از ویتامین‌های مهم بدن و ویتامین های زعفران ماست که در مقابل نور آفتاب تجزیه می‌شود و تامین آن برای افرادی که به طور مدام در معرض نور قرار دارند ضروری است. این ویتامین در ترکیبات مهمی همچون PLP حضور دارد و همچنین نقش به سزایی در واکنش‌های متابولیک دارد.

    ویتامین های زعفران

     

    ویتامین A

    رتینول ویتامینی محلول در چربی است و در صورت مصرف مازاد منجر به مسمومیت می‌شود. رتینول موجود در زعفران در مقدار مناسبی می‌باشد و منجر به هیچ‌گونه مسمومیتی در بدن ما نخواهد شد. همان‌طور که می‌دانید این ویتامین در سلامت چشم نقش مهمی دارد.

    دقت کنید که میزان ویتامین مورد نیاز بدن انسان بسیار کمتر از آن چیزی است که گمان می‌کنید و مصرف بیش از نیاز برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها منجر به مشکلاتی برای بدن می‌شود.

    بسیاری از داروها و مولتی‌ویتامین‌های موجود در ویترین‌ها تنها یک حقه‌ی تبلیغاتی بزرگ هستند. اگر نگاهی به میزان مواد موجود در این داروها بیندازنید متوجه خواهید شده که چند ده برابر میزان نیاز بدن ما به ویتامین‌ها در هریک از این قرص‌ها و شربت‌ها وجود دارد و گاهی منجر به مشکلاتی برای بدن ما می‌شوند.

    ویتامین C

    یکی دیگر از ویتامین‌ های زعفران ویتامین C یا همان آسکوربیک اسید موجود در آن است. از وظایف این ویتامین در بدن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • عملکرد آنتی‌اکسیدانی
    • تقویت دستگاه ایمنی
    • کمک به ساخت کلاژن و حفظ زیبایی پوست
    • پیشگیری از بالا رفتن کلسترول
    • تخفیف عوارض سرماخوردگی و کاهش طول دوره‌ی بیماری
    • کاهش احتمال بروز سکته مغزی
    • جلوگیری از پیشرفت سرطان

    ویتامین C  موجود در زعفران دارای غلضت بالایی است و می‌تواند یک اثر هم‌افزایی با سایر مواد موثره و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران داشته باشد.

    مواد معدنی زعفران و کابرد آن‌ها

    مواد معدنی موجود در زعفران نیز یکی دیگر از دلایلی است که ما را به سمت خرید زعفران و گنجاندن آن در سبد مصرف خانوار می‌کشاند.

    این مواد معدنی موجود در زعفران می‌توانند درصد بالایی از نیاز بدن به این مواد را تامین کنند و منجر به بهبود عملکردهای بدن انسان شود. به طور مثال منیزیم موجود در زعفران می‌تواند منجر به بهبود  استخوان‌سازی، سوخت و ساز، محرک آنزیم‌ها و بهبود عملکردهای ماهیچه‌ای و اعصاب می‌شود.

    همچنین سلنیوم موجود در زعفران نقش مهمی در پروتئین سازی و روی موجود در زعفران می‌تواند منجر به تقویت سیستم دفاعی و ترمیم زخم‌های بدن شود.

    عصاره زعفران یا خود زعفران

    وجود ویتامین های زعفران و مواد معدنی فوق در زعفران به همراه ترکیبات معجزه‌آسای آنتی‌اکسیدان منجر به این شده است که بسیاری از شرکت‌های دارویی و غذایی اقدام به استخراج این مواد کرده و در قالب قرص و داروهای عصاره زعفران به فروش می‌رسانند.

    البته این مواد دارویی خوب هستند و دارای غلظت مناسبی از ترکیبات زعفران هستند اما مصرف زعفران اصل بسیار بهتر از این عصاره‌ها می‌باشد چرا که ویتامین‌ها و مواد معدنی استخراج شده به مرور زمان دچار اکسیداسیون می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند.

    استاد بیوشیمی دانشگاه: دوستان همیشه یادتون باشد که مصرف خود مواد غذایی بسیار بهتر از مصرف عصاره‌ها و ترکیبات مدت‌دار است. بهتره برید خود ماهی رو بخورید تا اینکه برید قرص امگا 3 رو بخورید که تو قفسه فروشگاه مونده و بارها اکسید شده و ترکیبات شیمیایی و صنعتی بهش اضافه شده.

    بسیاری از بیماری‌هایی که ما با آن‌ها درگیر می‌شویم ناشی از عادت‌های غذایی غلط ما هستند. پس با انتخاب مواد خوراکی مناسب ، سلامت جسم و روانتان را تضمین کنید.

    با مصرف زعفران اصل می‌توانید از ویتامین‌ های زعفران و مواد معدنی موجود در آن بهره‌مند شوید و بخش قابل توجهی از نیاز بدن خود به ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را تامین کنید.

    کدام عناصر معدنی در زعفران وجود دارد؟

    به طور کلی عناصری مانند کلسیم، مس، آهن، منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی، منگنز در زعفران وجود دارند.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۳ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *