اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

تاثیر زعفران بر روماتیسم تایید شد!

آخرین بروز رسانی: 9 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • تاثیر زعفران بر رماتیسم تایید شد! زعفران گیاهی با خاصیت ضد التهابی و ضد درد که درد، التهاب و سفتی مفاصل را کاهش می دهد و طبق تحقیقات انجام شده به درمان و کاهش درد رماتیسم مفصلی کمک میکند. اگر که شما هم از این بیماری رنج می برید خواندن این محتوا را به شما توصیه می‌کنیم.

    روماتیسم چیست؟

    رماتیسم یک وضعیت پاتولوژیک است که در آن سیستم ایمنی در حال کارکرد نادرست است و سلول های خود را از بین می برد زیرا آنها را به عنوان عوامل خارجی تشخیص می دهد. آرتریت روماتوئید با شیوع 0.5 تا 1 درصد در سراسر جهان، از  جمله شایع ترین اختلالات خودایمنی است. این بدان معناست که رماتیسم حدود 70 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد که 80٪ آنها زن هستند.

    در واقع رماتیسم زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به طور نامناسب عمل می کند و به بافت های سالم حمله می کند و باعث التهاب می شود. این التهاب باعث درد و تورم در مفاصل می شود و در نهایت ممکن است منجر به آسیب غیرقابل برگشت مفصل و ناتوانی های شدید شود. التهاب طولانی مدت مفصل دیارترودیال در رماتیسم باعث پلی آرتریت متقارن، ضخیم شدن غشای سینوویال، انحطاط پیشرونده مفصل، تخریب غضروف و استخوان و تغییر شکل می شود.  علیرغم اینکه رماتیسم عمدتاً پوشش سینوویال مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند بر قلب، ریه ها و رگ های خونی نیز تأثیر بگذارد. (منبع)

    علائم روماتیسم چیست؟

    بیماری روماتیسم قابلیت ایجاد در هر مفصلی از بدن را دارد اما در اکثر مواقع از مفصل های کوچک مانند دست و یا پا شروع می‌شود و متاسفانه با گذشت زمان و در صورت پیشرفت این بیماری به مچ دست، زانو، مچ پا، آرنج، باسن و شانه‌ ها گسترش پیدا می‌کند. در ادامه به برخی از علائم شایع این بیماری می‌پردازیم.

    • درد مفاصل و استخوان ها
    • تورم و التهاب مفصل ها
    • احساس سفتی و گرفتگی در مفاصل
    • محدودیت حرکت مفاصل در صبح
    • احساس خستگی و ضعف بسیار
    • کاهش وزن و کاهش اشتهای بیمار
    • تب و دمای بالای بدن

     

     تاثیر زعفران بر روماتیسم

    علائم ابتلا به روماتیسم در مراحل اولیه

    درد، تورم و سفتی مفاصل جز اولین علائم ابتلا به روماتیسم مفصلی است. هم چنین فرد بیمار می‌تواند علائم دیگری مانند التهاب در قسمت های مختلف بدن داشته باشد. در اغلب مواقع این علائم طی مدت کوتاهی تقریبا چند روز و یا در نهایت چند هفته نمایان می‌شود که فرد بیمار باید سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.

    راه درمان بیماری روماتیسم

    به طور کلی متاسفانه تا به حال درمان قطعی برای بیماری روماتیسم تشخیص داده نشده اما می توان گفت درمان بیماری روماتیسم شامل یک سری تغییرات کلی و اساسی است که باید در روند و سبک زندگی از جمله نوع غذا خوردن استفاده از دارو های مورد نیاز است. در ادامه چند نمونه راه های  جلوگیری از پیشرفت بیماری روماتیسم را با هم بررسی می‌کنیم.

    • انجام ورزش یوگا
    • روش های طب سوزنی
    • مصرف دارو ها و مکمل های پروبیوتیک
    • استفاده از گیاهان دارویی موثر
    • داشتن رژیم غذایی سالم زیرنظر پزشک
    • ورزش کردن طبق برنامه ورزشی مناسب
    • در نهایت انجام عمل های جراحی

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    روش های استفاده از زعفران برای درمان کیست تخمدان

    خاصیت شگفت انگیز و تاثیر زعفران بر کیست تخمدان

     

    تاثیر زعفران بر روماتیسم

    بر اساس مطالعات آزمایشگاهی انجام شده نتیجه این مطالعات نشان داده‌ است که گیاه زعفران می‌تواند تولید سیتوکین‌ های التهابی را کاهش دهد. سیتوکین چیست؟ سیتوکین‌ ها مولکول‌ هایی هستند که نقش بسیار مهمی در ایجاد التهاب ایفا می‌کنند. کاهش تولید سیتوکین‌ های التهابی می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از روماتیسم کمک بسیاری کند.

     بررسی نتیجه برخی از مطالعات در رابطه با تاثیر زعفران بر روماتیسم:

    • بر اساس مطالعات بالینی این دستاورد‌‌ها به دست آمده است که زعفران می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در رابطه با کاهش علائم روماتیسم داشته باشد.
    • هم چنین یک مطالعه نشان داده است که مصرف مرتب زعفران به مدت 8 هفته می‌تواند درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. چرا که زعفران به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان بیماری‌ های روماتوئید استفاده می‌شود.
    • با توجه به نتیجه تحقیقات قبلی در ادامه مطالعه دیگری نشان داد که مصرف زعفران به مدت 12 هفته می‌تواند درد و سفتی مفاصل ناشی از استئوآرتریت را بکاهد.
    • در یک مطالعه، 60 نفر مبتلا به روماتیسم آرتریت به مدت 12 هفته زعفران و دارو های دیگر استفاده کردند. نتایج این مطالعات نشان داد، افرادی که زعفران استفاده کرده بودند، درد و تورم کمتری نسبت به سایر افراد داشتند و بیماری آن ها بهبود یافته بود.

    البته تحقیقات بیشتری در رابطه با تاثیر گذاری زعفران بر بیماری روماتیسم نیاز است، اما در پیرو نتیجه این تحقیقات انجام شده تا به امروز، نتیجه به دست آمده این است که زعفران یک گزینه درمانی بسیار امیدوار کننده برای افراد مبتلا به بیماری روماتیسم است.

    روش های استفاده از زعفران برای درمان روماتیسم

    قبل از هر گونه استفاده از زعفران برای بهبود و درمان بیماری خود بهتر است که حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که در برخی از موارد گیاهان دارویی که تاثیر بسیار مثبت دارند و مفید هستند می‌توانند همان اندازه هم خطر آفرین باشند. چرا که سیستم بدنی هر فردی با فرد دیگر کاملا متفاوت است و در برخی از افراد زعفران می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

    • دمنوش زعفران: یک قاشق چای خوری زعفران را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس، دمنوش را صاف کرده و بنوشید. هم چنین شما میتوانید از دم کرده زعفران در چای یا شیر و حتی دمنوش های دیگر استفاده کنید.
    • کپسول زعفران: کپسول‌ های زعفران را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی، کپسول‌ها را مصرف کنید. ولی توصیه ما همان استفاده از زعفران طبیعی است که تاثیرات بسیار بهتری دارد که بهتر است خرید زعفران را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.
    • روغن زعفران: روغن زعفران برای درد های موضعی استفاده می شود که شما می‌توانید چند قطره روغن زعفران را روی ناحیه دردناک مالش دهید اجازه دهید تا کم‌کم درد کاهش یابد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای