اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران برای کودکان و نوزاد

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • تاکنون تحقیقات علمی و کارآزمایی های بالینی گسترده‌ای بر روی زعفران و به خصوص خواص زعفران برای کودکان انجام شده است و بر اساس همین تحقیقات نیز می‌توانیم بگوییم که مصرف زعفران برای کودکان یکی از ملزومات حفظ سلامتی در این قشر است و عدم مصرف آن می‌تواند در درازمدت مشکلات حادی را به وجود بیاورد.

    در خصوص اینکه  مصرف چه مقدار زعفران برای کودکان مناسب است می‌توانیم بگوییم که مقدار مجاز مصرف زعفران در کودکان چیزی در حدود 0.1 گرم (10 تا 15 عدد رشته زعفران) می‌باشد و می‌تواند بسیاری از نیازهای جسمانی و روحی بدن آن‌ها را تامین کند. البته این را نیز باید در نظر داشته باشیم که که تعادل در مصرف زعفران بهترین استراتژی برای مصرف زعفران است.

    خواص زعفران برای نوزاد و کودکان

    تقویت استخوان

    کودکان و نوزادان دارای رشد سریع هستند و یکی از جنبه‌های این رشد سریع، رشد استخوان‌های کودکان است. هما‌ن‌طور که می‌دانید کلسیم عنصر اصلی تشکیل‌دهنده استخوان است و در صورتی که کلسیم کافی برای رشد استخوان وجود نداشته باشد عملا استخوان تقویت نخواهد شد و رشد نخواهد کرد.

    خواص زعفران برای کودکان

    یکی از خواص زعفران برای نوزاد و کودکان تقویت استخوان و افزایش جذب کلسیم در بدن آن‌هاست. پس کودکان می‌توانند با مصرف مقدار متعادلی از زعفران استخوان‌هایی قوی و با رشد سریع داشته باشند.(1) همچنین دیگر مواد معدنی موجود در زعفران نیز تضمینی بر رشد کافی جسمانی در کودکان می‌باشد.

    خواص زعفران برای کودکان

    تقویت معده، زعفران چگونه باعث تقویت معده کودکان می‌شود؟

    مصرف زعفران در کودکان می‌تواند منجر به پاکسازی سموم موجود در معده آن‌ها شود و همین موضوع باعث بهبود انقباضات معده و در نهایت افزایش عملکرد و کارایی معده می‌شود که جز بهترین خواص زعفران برای نوزاد است.

    انقباضات دستگاه گوارش یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عملکردی دستگاه گوارش است و تحت تاثیر مستقیم فاکتورهایی مانند وضعیت روحی و روانی قرار دارد. جالب اینجاست که زعفران می‌تواند منجر به افزایش پایداری روحی و روانی فرد شده و از این مسیر نیز می‌تواند منجر به تقویت معده شود.

    کمک به بهبود مشکلات تنفسی

    یکی از خواص زعفران برای کودکان افزایش عملکرد سیستم تنفسی و بهبود برخی مشکلات و بیماری‌های تنفسی در کودکان و البته بزرگسالان است. مصرف زعفران می‌تواند در بهبود برخی از اختلالات دستگاه تنفسی مانند آسم و برونشیت موثر باشد.

    البته باز هم می‌توانیم به مسیر‌های غیر مستقیم بهبود عملکردهای تنفسی مانند افزایش عمکلرد عصبی و بهبود عملکرد ترشحی غدد اشاره کنیم که بازهم هر کدام در جای خود می‌توانند تاثیر زیادی در افزایش عملکرد تنفسی داشته باشند.

    بهبود بینایی

    یکی از مسائلی که کودکان با آن درگیر هستند ضعف بینایی در آن‌هاست. معمولا کودکان قدرت بینایی خوبی دارند و در بدو تولد مشکلی از لحاظ بینایی ندارند. مشکل از جایی شروع می‌شود که عادت‌های غلط در آن‌ها شکل می‌گیرد.

    کودکان امروزی به طور مدام در حال استفاده افراطی از تلویزیون و دیگر رسانه‌های دیجیتال هستند که تاثیر مستقیمی در ضعف بینایی آن‌ها دارد. یکی از خواص زعفران برای کودکان بهبود بینایی و افزایش عملکرد گیرنده‌های بینایی در آن‌هاست.

    زعفران می‌تواند منجر به بهبود اختلالات بینایی مانند آب مروارید و ورم ملتحمه شود. همچنین زعفران می‌تواند به واسطه کروسین و کروستین موجود در آن منجر به افزایش خون‌ٰرسانی به شبکیه شده و این خون‌رسانی منظم به شبکیه منجر به بهبود عملکرد شبکیه می‌شود و از بسیاری از اختلالات احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

    ضد التهاب

    التهاب یکی از مکانسیم‌های دفاعی اصلی بدن ماست که می‌تواند نقش مهمی در راستای ایمنی بدن ما داشته باشد. فرایند التهاب به گونه‌ای است که اگر مقدار آن افزایش یابد منجر به اختلال در سیستم‌های اصلی بدن ما می‌شود.

    مصرف غذا‌های فست فودی و سبک زندگی نشسته می‌توانند از علل اصلی افزایش التهابات باشند. مصرف زعفران به واسطه دارا بودن موادی مانند کروسین و کروستین می‌تواند منجر به بهبود اختلالات التهابی ایجاد شده در کودکان شود.

    کاهش تب

    کاهش و کنترل تب یکی از دیگر از خواص زعفران برای کودکان است که در برخی از مطالعات بالینی به اثبات رسیده است. زعفران دارای مواد موثره‌‌ی ناشناخته‌ای است که می‌توانند تاثیر مهمی در کنترل و کاهش تب داشته باشند.

    بهبود شرایط پوستی

    از دیگر عوارض و مسائلی که در کودکان شایع است راش‌ها و خشکی پوست است که مصرف متعادل زعفران می‌تواند تا حدی در بهبود و کنترل آسیب‌های پوستی مفید باشد.

    لازم به ذکر است که پایه‌ی شکل‌گیری بسیاری از حساسیت‌های پوستی در سنین ایجاد می‌شود. در واقع با آسیب دیدن بافت‌های پوشش و محافظتی بدن احتمال افزایش ورود آلرژن‌ها در مقادیر بالا به بدن افزایش می‌یابد و همین موضوع نیز در نهایت منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی در سنین بالاتر می‌شود.

    بهبود ضربان قلب

    جنبه‌های مختلفی از خواص زعفران برای کودکان وجود دارند که می‌توانند به طور غیر مستقیم منجر به بهبود ضربان و عملکرد قلبی شوند. به طور مثال می‌توانیم به تاثیر زعفران بر روی گره‌های تحریکی قلب اشاره کنیم که منجر به بهبود ضربان قلب می‌شود.

    همچنین زعفران در تسهیل جریان خون در عروق و بهبود عملکرد سیستم‌های سمپاتیک و پاراسمپاتیک نیز موثر است. این تاثیرات به طور غیر مستقیم منجر به کاهش فشار بر روی قلب می‌شوند و در نهایت شاهد افزایش کارایی قلبی عروقی خواهیم بود.

    خواص زعفران برای کودکان

     

    عوارض مصرف زیاد زعفران در کودکان چیست؟

    درست است که درباره‌ی خواص زعفران برای نوزاد و کودکان گفته شد اما باید بدانید که استفاده بیش از حد مجاز هم بسیار خطر آفرین است. بهترین دوز مصرف زعفران مانند هر چیز دیگری برای انسان مصرف متعادل و متناسب با ویژگی فردی است.

    مصرف زعفران برای کودکان به واسطه‌ی خواص بی‌نظیر آن اهمیت بالایی دارد اما میزات مصرف بالای زعفران می‌تواند منجر به مشکلات حادی در کودکان شود.

    توصیه پزشکان برای تغذیه کودکان زیر 6 ماه نیز تنها مصرف شیر مادر است و بهتر است از مصرف زعفران به طور مستقیم برای این رده سنی از کودکان خودداری شود چرا که ممکن است کودک به زعفران حساسیت نشان دهد. در این سن بهتر است مادر زعفران را مصرف کند تا از طریق شیر به کودک منتقل شود.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۵ رای
    برچسب ها:
    
    6دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سحر

      سلام آیا زعفران برای کودک ۶ ساله هم مفید هست که لکنت داره؟منظورم این هست که زعفران لکنت را شدیدتر نکنه؟

      • هانیه آریا

        وقت بخیر برای این موارد باید با پزشک مربوطه در ارتباط باشید

    2. مریم

      خیلی مطالب مفیدوارزشمندبودمخصوصاواسه کودکان عالی بود ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از توجه شما

    3. راضیه زنگکه

      عال بودنمیدونستم که زعفرون برا کودکان اینقد مفید باشه

      • محمدجواد قیطاسی

        بله زعفران خاصیت خیلی خوبی برای کودکان دارد