اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

درمان کم خونی با زعفران، کم‌خونی فقر آهن IDA

دسته‌بندی ها:
  • کم خونی یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که این روزها با آن درگیر هستیم. این بیماری در درجه‌های پایین خیلی خطرناک نیست و به راحتی قابل درمان است. اما اگر به آن بی توجهی بشود ممکن است بیماری وارد فاز خطرناک خود بشود. در این مقاله علاوه بر بررسی بیماری کم خونی به روش های درمان آن از جمله درمان کم خونی با زعفران می‌پردازیم.

    بیماری کم خونی چیست؟

    در بدن انواعی از هموگلوبین‌ وجود دارند که در ساختار گلبول‌های قرمز قرار دارند و وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارند. اگر تعداد این هموگلوبین ها در بدن به اندازۀ کافی نباشد، فرد دچار کم خونی می‌شود. کم خونی انواع مختلفی دارد اما نوعی از کم‌خونی که در اینجا مورد بحث ماست کم‌خونی فقر آهن یا IDA است.

    گفتیم که گلبول‌های قرمز از هموگلوبین تشکیل شده است و هموگلوبین برای ساخته شدن به آهن نیاز دارد. کم‌خونی می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند از دست دادن خون در اثر جراحت یا دوره‌های قاعدگی، کمبود آهن، کمبود ویتامین‌ها و دیگر عوامل موثر در ساخت گلبول قرمز باشد. پس اگر هر یک از عوامل تولید گلبول قرمز در بدن حاضر نباشند شاهد کم‌خونی خواهیم بود.

    گلبول های قرمز

     

    نشانه‌های بیماری کم خونی چیست؟

    قبل از اینکه بخواهیم با طریقۀ درمان کم خونی آشنا بشویم بهتر است کمی بیشتر با این بیماری، نشانه‌ها و روش‌های تشخیص آن آشنا شویم.

    علائم بیماری کم خونی

    • خستگی مفرد
    • رنگ پریدگی
    • تنگی نفس
    • شکنندگی ناخن
    • سردرد و سرگیجه
    • پوست و موی خشک
    • تپش قلب
    • دست و پای سرد
    • ضعف ایمنی بدن
    • تورم در زبان و دهان

    علائم گفته شده از شایع ترین علائم کم‌خونی ناشی از فقر آهن محسوب می‌شود. حتی در گاهی اوقات فرد دوست دارد که چیز‌هایی مثل گچ، خاک رس، خاک، یخ و کاغذ بخوره!

    توجه داشته باشید که علائم گفته شده از فردی به فرد دیگر و همچنین با توجه به میزان و درجه کم خونی متفاوت خواهد بود.

    درمان کم خونی

    همان‌طور که گفتیم درمان این نوع از کم خونی ساده است. شما می‌توانید از قرص‌های آهن که به راحتی در دسترس شما خواهد بود استفاده کنید و آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اما یک راه بهتر هم برای تامین آهن وجود دارد و آن راه تنظیم رژیم غذایی و جای دادن مواد غذایی حاوی آهن در رژیم غذایی روزانه است.

    نکته بسیار مهم در رابطه با کم‌خونی‌ها این است که کم‌خونی فقر آهن می‌تواند درجات مختلفی را داشته باشد و یا اینکه به نوع دیگری از کم‌خونی مبتلا باشید پس اگر علائم شما شدید شد و احساس خطر کردید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و از آن مشورت بگیرید.

     

    چه خوراکی‌هایی حاوی آهن هستند؟

    گوشت قرمز، جگر و قلوه از غنی ترین مواد حاوی آهن هستند. از طرفی سبزیجاتی که رنگ برگ آن‌ها سبز تیره‌ است مثل اسفناج و جفعری هم منابع خوبی برای تأمین آهن بدن به شمار می‌‌آیند. مغزها و دانه‌ها، تخم مرغ، حبوباتی مثل عدس و لوبیا و میوۀ خشک نیز سرشار از آهن هستند. یک نکته که باید به اون توجه داشته باشید مصرف خوراکی هایی مثل هویج، سیب زمینی و گوجه فرنگی با خوراکی‌های بالاست. چرا که ویتامین‎‌های موجود در این خوراکی‌ها باعث جذب بهتر آهن می‌شوند.

    شاید با خیلی از خوراکی‌های معرفی شده آشنایی داشتید و می‌‌دانستید که برای افزایش آهن بدن مفید هستند. اما ما می‌خواهیم یه خوراکی دیگه رو هم بهتون معرفی کنیم که شاید ازش غافل موندید. اون خوراکی چیزی نیست جز زعفران! بله زعفران! بیاید تا بیشتر با این طلای سرخ آشنا بشیم و ببینیم چرا برای درمان کم خونی مفید است.

     

     

    درمان کم خونی

     

    درمان کم خونی با زعفران

     

    درمان کم خونی با زعفران

    زعفران یکی از مهم ترین مواد غذایی نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشور‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که زعفران علاوه بر طعم و رنگ منحصر به فردی که به غذا میدهد دارای خواص بی‌شمار و فوق‌العاده‌ای هم هست. از جمله خواص زعفران مثل فایدۀ اون برای درمان بیماری‌های قلبی و مغزی، اختلالات پوستی، افزایش شادی و نشاط و خیلی فایده‌های دیگه که حتما باها آن‌ها آشنایی دارید.

    اما یکی دیگر از خواص مهم زعفران، خاصیت آن در درمان کم خونی با زعفران هست. زعفران گیاهی خون ساز است و به تنظیم سیستم گردش خون کمک می‌کند. وجود این دو خاصیت در زعفران باعث مؤثر بودن اون در درمان کم خونی می‌شود. زعفران رو به صورت‌های مختلف می‌تونید استفاده کنید و یکی از این روش‎‌ها، استفاده روزانه از دمنوش زعفران هست.

    همانطور که گفتیم درمان کم خونی با زعفران یکی از هزاران خواص این گیاه محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا بشید سری به مقاله‌های دیگر ما مثل مقالۀ خواص زعفران بزنید.

    درمان کم‌خونی فقر آهن با زعفران

     

    اگر این بیماری رو دارید حتما از موارد گفته شده استفاده کنید. اگر هم به این بیماری مبتلا نیستید باز هم از مصرف خوراکی‌های گفته شده غافل نشید؛ چرا که همیشه باید مقدار آهن بدنتون رو حفظ کنید تا احتمال دچار شدن به کم‌خونی را کاهش دهید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۲ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *