اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

دم کردن زعفران با یخ یا آب جوش! (چطور زعفران دم کنیم؟)

آخرین بروز رسانی: 12 آذر 1401
دسته‌بندی ها:
  • چگونه زعفران درست کنیم که بهترین عطر و رنگ را داشته باشد؟ پاسخ به این سوال همیشه دغدغه‌ی آشپزانی است که میخواهند از زعفران دم کرده در طبخ غذاهای خود به بهترین شکل استفاده کنند. ما در اینجا چند روش برای دم کردن زعفران را بررسی میکنیم.

    زعفران دم کردن با آب جوش

    وسایل مورد نیاز:

    • زعفران
    • هاونگ
    • آب جوش
    • ظرف در دار
    • قند (دلخواه)

    دم کردن زعفران همراه با آب جوش همان روش اصیل و قدیمی ای است که تقریبا همه ما ایرانیان با آن آشنایی داریم و همانطور که می دانید خوشبختانه خیلی زمان بر هم نیست و نسبتا زود دم می کشد. اگر به دنبال سریعترین روش برای دم کردن زعفران هستید این روش بسیار به شما کمک خواهد کرد.

    اولین قدم برای دم کردن زعفران سابیدن آن است. چه بخواهیم زعفران را با آب جوش دم کنیم چه با یخ، برای اینکه میزان رنگدهی زعفران بالاتر برود بهتر است آن را سابیده باشید.

    بعد از سابیدن زعفران روی آن کمی آب جوش میریزیم و درب ظرف را میگذاریم تا به آرامی دم بکشد.

    چگونه زعفران را قبل از دم کردن بسابیم؟

    در مقاله‌ی سابیدن زعفران ۴ وسیله برای سابیدن معرفی کردیم. بهتر است زعفران را در هاون سنگی بسابید چرا که سابیدن زعفران در ظروف فلزی باعث سوختن و سیاه شدن زعفران میشود. اگر هاون سنگی در دسترس نداریم میتوانیم از یک حبه قند هنگام سابیدن زعفران استفاده کنیم. قند برای جلوگیری از سیاه شدن زعفران هنگام سابیدن استفاده میشود. همچنین برخی از بانوان باور دارند اگر زعفران را با قند بسابید رنگ دهی آن بیشتر میشود.

    زعفران دم کرده با یخ

    دم‌کردن زعفران با یخ زمان بر است اما میزان رنگدهی و حفظ عطر در این روش بهتر است. برای دم کردن زعفران با یخ باید حداقل یک ساعت زمان بگذارید. دو روش برای دم کردن زعفران با یخ وجود دارد.

    روش اول:

    یک مقدار زعفران رو توی یه ظرف بریزید و چند تکه یخ روش بذارید. میتونید روی تکه یخ ها هم زعفران بریزید.ظرف حاوی زعفران و یخ را در دمای اتاق قرار دهید تا یخ ها آب شوند. بعد از آب شدن یخ ها میتوانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

    دم کردن زعفران با یخ

    روش دوم

    در این روش زعفران را دچار شوک میکنیم. به این صورت که بعد از ریختن زعفران روی یخ بعد از چند دقیقه روی آن کمی آب جوش میریزیم. در این روش آب شدن یخ ها نیز سریعتر انجام میشود.

    بهترین زعفران برای دم کردن

    ممکن است از هر دو روش بالا استفاده کرد‌ه‌ ولی باز هم نتیجه‌ی دلخواهی از دم کردن زعفران ندیده باشید. بهتر است قبل از سابیدن زعفران از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. ما در مقاله‌ی تشخیص زعفران اصل از تقلبی  بطور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. بهترین راه برای اینکه زعفران اصل تهیه کنید، خرید مستقیم زعفران از کشاورزان و بدون واسط فروش است.

    نکته مهم : زعفران دارای یک زمان مصرف مشخص است که ما در مقاله (تاریخ انقضا زعفران) بطور کامل درباره‌ی این موضوع صحبت کرده‌ایم. اگر زعفران شما بدرستی نگهداری نشده باشد ممکن است کیفیت اصلی خود را از دست بدهد.

    شرکت ماه‌چین با بیش از ۱۵ سال تجربه در حوزه کاشت زعفران و آموزش کشت زعفران ، بصورت عمده و خرده زعفران مورد نیاز شما فراهم میکند.

    خرید زعفران اصل 

    تا چه اندازه ای مجاز به مصرف زعفران هستیم؟

    روزانه می توان تقریبا یک گرم از زعفران را مصرف نمود و میزان استفاده تنتور آن هم تقریبا پانزده قطره در هر روز می باشد.

    به طور کلی باید دانست که ماهیانه مصرف ۳ گرم از زعفران برای همه مردم خیلی مفید است و همچنین اگر بیشتر از ۵ گرم استفاده کنید مضر خواهد بود.

    حتی مصرف ۵ گرم زعفران به طور یکجا در یک وعده غذایی می تواند باعث مرگ شود.

    در پایان خوب است تا این راهکار ها را شما هم با انتشار این مقاله به اطلاع نزدیکان خود برسانید تا بهره بیشتری از زعفران برده شود و همچنین صرفه جویی در مصرف آن هم صورت پذیرد چراکه این گیاه بسیار ارزشمند است.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۹ رای
    
    5دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      سلام.من ۲۰گرم زعفران دارم چطور و چقدر یخ استفاده کنم تا برای مدت طولانی استفاده کنم .

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر روی این لینک کلیک کنید و مقاله رو مطالعه کنید

    2. 989133730379

      با سلام واحترام ، خیلی عالی ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون
        موفق باشید

    3. پورخان

      بسیار عالی خدا قوت