اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران برای کبد، زعفران محافظی برای سرطان کبد

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • محققان برای بررسی خواص زعفران برای کبد مطالعاتی را با تمرکز بر مشکلات و بیماری‌های کبد انجام داده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را بر عملکرد و کارایی کبد داشته باشد. زعفران می‌تواند در بهبود اختلالات کبدی همچون هپاتیت، سرطان و کبد چرب موثر باشد.

    مهم‌ترین عواملی که می‌توانند به زعفران آسیب برسانند و بافت آن‌ را تخریب کنند عوامل التهاب زا و رادیکال‌های آزاد هستند به همین منظور برای بررسی خواص زعفران برای کبد بیشتر بر روی خواص ضدالتهابی و خواص آنتی اکسیدانی زعفران تاکید خواهیم داشت.

    خواص زعفران برای کبد

    زعفران به واسطه دارابودن مقادیر زیادی از مواد موثره و آنتی‌اکسیدان‌ها که می‌توانند به طور اثربخش و مطمئن در مقابل التهاب‌ها و رادیکال‌های آزاد مقابله کنند خواص و فواید بسیاری را برای کبد به ارمغان می‌آورند.

    همچنین زعفران می‌تواند منجر به بهبود گردش خون و عملکرد دیگر ارگان‌های بدن بشود و در یک اثر هم‌افزایی منجر به بهبود عملکرد کبدی بشود.

    خواص زعفران برای کبد متابولیسم چربی‌ها در کبد

    اهمیت کبد در بدن انسان چگونه است؟

    کبد یک ارگان نسبتا بزرگ در سمت راست و زیر استخوان‌های دنده و دیافراگم می‌باشد. این ارگان نقشی بسیار حیاتی در سم‌زدایی و متابولیسم انرژی در بدن انسان دارد. تمام مواد غذایی که جذب می‌شوند ابتدا از طریق ورید باب به کبد می‌روند و در آن‌جا مورد پردازش و تصفیه قرار می‌گیرند.

    کبد مرکز متابولیسم انواع چربی‌ها ( کلسترول، TAG، فسفولیپیدها و استروئیدها ) در بدن است. به عبارتی هر گونه افزایش یا کاهش میزان چربی خون ارتباط مستقیمی با کبد و عملکرد آن دارد.

    سنتز درصد زیادی از لیپوپروتئين‌ها در کبد انجام می‌شود و در واقع لیپوپروتئین‌ها همان مولکول‌های ناقل چربی هستند.کبد مرکز اصلی تولید اسیدهای آمینه و گلیکوژن است. در واقع هر چیزی که به 3 ماکرومولکول اصلی مورد نیاز بدن انسان یعنی چربی، پروتئین و قند باشد مربوط باشد مستقیما با کبد در ارتباط است.

    این میزان از کارایی کبد به ما نشان می‌دهد که تامین سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا قصد داریم تا خواص زعفران برای کبد را بررسی کنیم.

    کمک به درمان کبد چرب

    یکی از خواص زعفران برای کبد کمک به بهبود و درمان کبد چرب است. کبد چرب یکی از مشکلات و اختلالات مهم کبدی است که می‌تواند دارای درجات مختلفی از شدت باشد. کبد چرب به 3 درجه و بر حسب میزان جربی تجمع یافته در کبد تقسیم می‌شود.

    به طور کلی اگر میزان چربی کبد بیش از 5 درصد باشد کبد چرب خواهد بود.چرب شدن کبد می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی همچون الکل، سبک زندگی و یا شرایط و برهه خاصی از زندگی باشد

    به طور کلی می‌توانیم کبد چرب را به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم‌بندی کنیم. شاید باخود فکر کنید که مگر میزان الکلی‌ها چقدر هست که باید در یک تقسیم‌بندی جدا قرار بگیرند.

    دلیل این موضوع این است که الکل به طور مستقیم و با درصد بالایی می‌تواند منجر به ایجاد کبد چرب شود. الکل یک ترکیب کربنه است و به مانند قند یک منبع انرژی زا می‌باشد. تمام ترکیبات انرژی زا در کبد متابولیزه می‌شوند و الکل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    زعفران چگونه به درمان کبد چرب کمک می‌کند؟

    یکی از دلایل تجمع چربی‌ها در کبد و ایجاد کبد چرب ایجاد شرایط اکسیداسیون برای لیپوپروتئين‌ها و تجمع آن‌ها در کبد است. فرض کنید لیپوپروتئین ماشینی است که برای جابه‌جا کردن چربی‌ها و اگر این ماشین در هر جایی خراب شود چربی‌ها همان‌جا می‌مانند.

    این تجمع چربی می‌تواند در کبد و یا عروق خونی اتفاق بیفتد و منجر به کبد چرب یا سکته‌های قلبی شود.زعفران ماده‌ای است که می‌تواند از خراب شدن این ماشین حمل چربی پیشگیری کند و احتمال افزایش تجمع چربی در بافت‌های مختلف را کاهش دهد.

    یکی دیگر از عواملی که منجر به تجمع چربی در بافت‌ها می‌شود التهاب است. زعفران می‌تواند با دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی از تجمع چربی‌ها در کبد جلوگیری کرده و کبد چرب را بهبود ببخشد.

    زعفران و هپاتیت

    یکی دیگر از خواص زعفران برای کبد که اهمیت بالایی نیز دارد خاصیت بهبود و پیشگیری از هپاتیت در کبد است. هپاتیت به طور کلی یعنی التهاب در کبد و هر گونه التهاب در بافت‌های سالم منجر به اختلال در عملکرد آن بافت می‌شود.

    این التهاب (هپاتیت) می‌تواند در اثر عوامل مختلفی همچون الکل، ویروس‌ها (HCV  HBV) و داروها به‌وجود بیاید. یکی از خواص زعفران برای کبد که بر پایه خواص ضد التهابی زعفران است پیشگیری و بهبود در روند هپاتیت است.

    پیشگیری از سرطان کبد

    مطالعات جدید بر روی خواص زعفران برای کبد نشان می‌دهد که زعفران اثرات قابل توجهی در پیشگیری از سرطان کبد دارد. در این مطالعات و هنگامی که زعفران به موش‌های دارای سرطان ناشی از (DEN) دارند اضافه شد شاهد مهار تکثیر سلول و افزایش آپوپتوز بودیم. سرطان کبد پنجمین سرطان شایع و سومین عامل مرگ ‌و میر در انسان‌ها می‌باشد.

    عواملی همچون ویروس‌های HCV و HBV ، عوامل انکوژن محیطی، کبد چرب، اضافه بار آهن و مصرف الکل می‌تواند از عوامل زمینه‌ساز ایجاد سرطان کبد باشد. DEN نیز یکی از همین مواد سرطان‌زا می‌باشد که در دود تنباکو، مواد آرایشی، بنزین و غذاهای فراوری شده وجود دارد.

    خواص زعفران برای کبد متابولیسم کبد

     

    مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی

    در یک مطالعه برای بررسی اثر زعفران بر روی سرطان ناشی از DEN به مدت 22 هفته و در دو نوبت در روز با دوز 75میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم، 150 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم و 300 میلی‌گرم به ازای هر کیلو گرم تجویز شد.

    در نتایج این مطالعه آمده است که مصرف زعفران به طور قابل توجهی تعداد و بروز ندول‌های کبدی را کاهش می‌دهد. حیواناتی که دوز کامل را دریافت کردند مهارهای کامل گره‌های تکثیری سرطانی را نشان دادند. این موضوع یعنی مهار پیشرفت سرطان منجر به کمک به پروسه درمان می‌شود.

    پس در نتیجه می‌توانیم بگوییم که خواص زعفران برای کبد می‌تواند در کاهش التهابات کبدی، جلوگیری از تکثیر سلول‌های کبدی و افزایش مرگ سلولی به طور موثری در پیشگیری از سرطان کبد موثر باشد.

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۶ رای
    برچسب ها:
    
    4دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. لیلا

      سلام.
      آیا زعفران برای سیروزکبدی هم مفید است؟

      • محمدجواد قیطاسی

        متاسفانه اطلاعی نداریم

    2. حمید جباری

      سلام متن خیلی آموزنده ای بود وکمال تشکررا از شمادارم

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید ممنونم