اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

مهم ترین خواص گلبرگ زعفران

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • شاید تا بحال برایتان سوال شده است که آیا گلبرگ زعفران هم مثل خود زعفران کاربردی دارد و مثل خود زعفران از خواص درمانی برخوردار است و یا خیر؟ ما در این مقاله به بررسی خواص گل زعفران می پردازیم و روش تهیه دمنوش آنرا به شما آموزش می دهیم.

     

    خواص گلبرگ زعفران

    چیستی و کارایی های گلبرگ زعفران؟

    در گل زعفران به شکل کلی 3 رشته قرمز وجود دارد که همان کلاله باشد، البته گاهی اوقات این تعداد بیشتر از 3 رشته می شود. اگر دقت کرده باشید در کنار این کلاله ها، تعدادی پرچم زرد رنگ و همچنین تعدادی گلبرگ با رنگی بنفش وجود دارد و بقیه قسمت های آن معمولا دور ریخته می شود.

    اما امروزه محققان چینی تحقیقاتی بر روی اجزای زعفران انجام داده اند تا بداند واقعا زعفران چیست و چه خواصی دارد که به این نتیجه رسیده اند که:

    خواصی که در گلبرگ های بنفش زعفران وجود دارد هیچ چیزی از خواص کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت زعفران کم ندارد. به همین خاطر است که اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران مورد توجه زیادی از سوی مردم قرار گرفته است و آنرا به صورت دم کرده مصرف می کنند. بر اساس نتایجی که برای خواص گل زعفران به دست آمد، چینی ها از گلبرگ زعفران برای درمان بیماری های زیادی استفاده می کنند.مطمئنا بعد از خواندن این مقاله به دنبال خشک کردن گلبرگ زعفران خود هستید که ما در مقاله ای دیگر راه آن را به شما گفته ایم و در اینجا فقط خواص گل زعفران را بررسی میکنیم.

    همچنین خوب است بدانید که گل زعفران کارایی هایی که دارد به بخش سلامت و درمان محدود نمی شود و در حوزه صنعت هم کارآمد است و در جهت ایجاد رنگ های طبیعی خصوصا در رنگ آمیزی برای لباس ها و فرش ها، گلبرگ زعفران بسیار مفید است. و رنگی هم که از گلبرگ های زعفران به دست می آید به علت آنتوسیانین موجود در زعفران است.

    از رنگ گلبرگ زعفران هم به صورت مایع و هم به صورت پودر می توان استفاده کرد و جالب است که این رنگ ها کاملا خوراکی هم هستند و برای آشپزی زعفرانی همچون تزئین غذا، ژله و … کاربرد خوبی دارد. در ضمن نکته مثبت این رنگ ها در آنجاست که رنگ هایی که از گلبرگ زعفران استفاده می شود هیچ کدام از مضرات و عوارض رنگ کلاله زعفران را ندارد و جالب تر آنکه گلبرگ زعفران، از قیمت کمتری نسبت به کلاله زعفران برخوردار است.

    بنابراین با گلبرگ زعفران، رنگی طبیعی و با کیفیتی بیشتر از رنگ کلاله های زعفران به دست بیاورید و هزینه کمتری هم پرداخت کنید.

    لذا هنگام خرید زعفران ، دقت کنید که به کدام قسمت آن نیازمند هستید و همان را بخرید تا خریدی خوب و مفید داشته باشید.

     

    مهم ترین خواص گلبرگ زعفران چیست؟

    1) درمانی برای بیماری های قلبی

    در زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی وجود دارد و این موجب حفظ سلامت قلب می شود و همچنین گلبرگ های زعفران، دارای خاصیت آنتی رادیکال بودن هستند و در نتیجه برای مقابله و مبارزه با رادیکال های آزاد که تهدیدی برای قلب و بدن هستند، مفید می باشند.

     

    2) کمک به روند بهبودی سرطان

    همانطور که قبلا دانستیم زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از ترکیبات فانکشنال برخوردار است که به همین دلیل، برای کمک به روند بهبود سرطان قابل توجه است.

    آنتوسیانین هایی که در زعفران وجود دارد موجب می شود تا رنگ های بنفش، آبی، قرمز در زعفران پدید آید و این ماده بخاطر آنتی اکسیدان بودن می تواند دشمنی برای سرطان محسوب شود.

    همچنین خوب است بدانید که بیشترین تاثیراتی که تا بحال برای گل زعفران در جهت مبارزه با سرطان دیده شده، مربوط می شود به سرطان کبد.

     

    خواص گلبرگ زعفران

     

    3) درمان درد قاعدگی

    اگر در هنگام قاعدگی درد شما را آزار می دهد پس پیشنهاد می کنیم از دم کرده گل زعفران برای تسکین این درد استفاده کنید و مطمئن باشید که این دمنوش، یک تنظیم کننده فوق العاده برای قاعدگی است.

     

    4) درمان اختلالات عصبی و افسردگی

    از دیگر خواص گلبرگ زعفران باید به درمان اختلالات عصبی اشاره کرد، چرا که در گل زعفران، مولکول های فعالی از ترکیبات فنولی وجود دارد و فلانوئید و آنتوسیانین هم دو ماده فنولی هستند که در زعفران وجود دارند و آنتوسیانین ها موجب کاهش درد و ایجاد شادی و نشاط در افراد می شوند که برای درمان افسردگی بسیار مفید است.

    با تحقیقاتی که درباره گل زعفران انجام شده است، دیده شده که ترکیباتی که در رشته های زعفران و گلبرگ آن وجود دارد دقیقا مشابه دارو ها و ترکیباتی است که برای درمان افسردگی وجود دارد. این نشان می‌دهد که زعفران برای شادابی و درمان افسردگی بسیار تاثیر گذار است. دو ترکیبی که در زعفران وجود دارد دقیقا وظیفه این را دارند که هورمون هایی که برای انتقال پیام عصبی استفاده می‌شوند را کنترل کند.

    5) کاهش فشار خون با خواص گلبرگ زعفران

    در گلبرگ های زعفران، آنتوسیانین وجود دارد (که این ماده در رنگدانه گلبرگ ها موجود است) و به همین خاطر، دارای خاصیت آرامش بخش بودن است و یک کاهنده فشار خون محسوب می شود.

    همچنین در گلبرگ زعفران، عصاره آبی و اتانولی وجود دارد که این عامل هم موجب کاهش فشار خون و کم شدن سطح انقباضات می شود.

     

    6) کاربرد های آرایشی و بهداشتی

    کاربرد هایی که خواص گل زعفران دارد به حوزه آرایشی- بهداشتی هم سرایت کرده و می توان به عنوان ضد چروک، سایه چشم، رژلب، کرم، آبرسان به پوست، شامپو و تمییز کننده پوست و … از آن و رنگی که دارد استفاده کرد.

    برداشت زعفران

    7) کمک به درمان افسردگی و نشاط آور

    افسردگی را می توان یک اختلال خلقی که باعث بروز غم و اندوه مداوم می شود، نامید. همچنین افسردگی باعث ایجاد حس نا امیدی و از دست دادن علاقه و انگیزه می شود برای انجام اموری که زمانی آنها را با علاقه انجام می دادیم. و این می توان برای روند طبیعی زندگی مشکل آفرین باشد. که اگر به موقع برای درمان افسردگی اقدام نشود مشکل حاد تر شده و باعث ایجاد حس خودکشی در فرد می شود. از جمله های درمانهای افسردگی می توان به داروهای ضد افسردگی که تحت نظر متخصصان روانشناس برای فرد تجویز میشود اشاره کرد. اما در کنار این مورد ثابت شده که گیاهان دارویی نیز بر درمان افسردگی تاثیر گذار می باشند که زعفران یکی از این موارد است. کلاله زعفران تاثیر موثری در درمان افسردگی دارد اما به دلیل قیمت بالا میتوان از گلبرگ زعفران نیز برای کاهش علائم افسردگی استفاده کرد.

    8) پاکسازی کبد با گلبرگ زعفران

    گلبرگ زعفران حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند کروستین است که باعث از بین رفتن رادیکالهای آزاد می شود، رادیکالهای آزاد همان عاملی ست که به سلول های کبد آسیب می رساند. همچنین التهاب کبد می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند کبد چرب شود که گلبرگ زعفران خواص ضد التهابی نیز دارد و میتواند به کاهش التهاب کبد کمک کند.

    9) خواص گلبرگ زعفران، ضد درد و ضد التهاب

    از نظر علمی ثابت شده است که گلبرگ زعفران میتواند به کاهش درد مانند درد های عضلانی، درد مفاصل و درد دندان کمک کند همچنین میتواند باعث کاهش التهاب مفاصل، التهاب روده و التهاب پوست شود. برای این امر میتوان با مصرف 8 تا 12 هفته به کاهش درد عضلانی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و التهاب مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز کمک کرد.

    10)گلبرگ زعفران ضد گرفتگی و اسپاسم عضلانی

    انقباض غیرارادی و دردناک عضله را گرفتگی عضله مینامند که گلبرگ  زعفران میتواند به درمان گرفتکی عضلات کمک شایانی کند چرا که باعث کاهش تحریک میدان الکتریکی می شود و همچنین به دلیل دارا بودن منیزیم و فسفر باعث تقویت سیستم عصبی می شود و مانع اسپاسم عضلانی میشود.

     

    سایر خواص گل زعفران

    زعفران خواص زیادی دارد که همه آنها را مقاله خواص زعفران به شما شرح داده ایم.

    • جلوگیری از نابینایی
    • تسهیل در قاعدگی
    • کاهش فشارخون
    • کاهش درد عضلانی
    • افزایش هوش
    • جلوگیری از ریزش مو
    • بهبود الگو های خواب
    • درمان آلزایمر

    فراورده های گل زعفران

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند که رشته های سرخ رنگ زعفران تنها فراورده گل زعفران می‌باشد، در صورتی که این درست نیست. گل زعفران شامل 6 گلبرگ، 3 پرچم زرد رنگ و یک کلاله سه شاخه سرخ رنگ می باشد که هر کدام خواص و کاربرد مختلفی دارد. همچنین ریشه زعفران نیز از کلاله های های سه شاخه زعفران بدست می آید.

    هر کدام از فراورده های زعفران چه کاربردی دارند؟

    رشته های زعفران:

    رشته های سرخ رنگ زعفران در سرتاسر جهان بویژه ایران مصرف خوراکی دارد، همچنین از این رشته ها در صنعت دارویی و صادرات زعفران استفاده زیادی دارد.

    زردی زعفران:

    پرچم های زرد رنگ زعفران که به آن زردی زعفران نیز گفته می‌شود در بستنی فروشی ها و شیرینی پزی ها استفاده می‌شود.

    گلبرگ زعفران:

    از گلبرگ زعفران در تهیه دمنوش گلبرگ زعفران استفاده می‌شود و که خواص شادابی و ضد افسردگی دارد.

    ریشه زعفران:

    به قسمت سفید رنگ کلاله زعفران گفته می‌شود که خواص آن مانند رشته های زعفران است ولی قدرت رنگدهی پایینی دارد. ریشه زعفران در بستنی فروشی ها و شیرینی پزی ها استفاده می‌شود و در انواع غذا ها و خورشت ها قابل استفاده است.

    همگی این فراورده ها از پیاز زعفران که در عمق 20 تا 30 سانتی متری زمین کاشته می‌شوند بدست می آید.

     

    مربای گلبرگ زعفران

    از دیگر خواص گلبرگ زعفران می توان به مربای گل زعفران اشاره کرد.

    شما می توانید این مربا را در خانه خود تهیه کنید.

    همچنین اگر می خواهید مربای شما طعم بهتری به دست بیاورد خوب است گلبرگ ها را به همراه خود زعفران دم کنید.

     

    دمنوش گلبرگ زعفران چطور تهیه می‌شود؟

    کافی است شما مقداری از گلبرگ های زعفران را در یک ظرف بریزید و حدود 15 تا 20 دقیقه آنرا بر روی حرارتی غیر مستقیم قرار بدهید و بعد از آنکه این نوشیدنی سرد شد، وقت نوش جان کردن آن فرا رسیده است.

     

    در پایان اگر تجربه ای در مصرف گلبرگ و گل زعفران دارید و یا سوال و نکته نظری دارید، خوشحال می شویم آنرا با ما در میان بگذارید.

     

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹۵۸ رای
    برچسب ها:
    
    196دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. محمد

      سلام مطالب خوب بود ولی عطاری های شهر مرند از ماگلبرگها را نمی‌خورند چکار کنم ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        متاسفانه خیلی از افراد هنوز از خواص بینظیر گلبرگ زعفران خبر ندارند
        و استقبال خرید کمه

    2. جمشیدی

      سلام ایاپاکردن زعفران برای خانم حامله زرردارد ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خیر ربطی ندارد

    3. فریده

      خیلی عالی بود
      من خودم زعفران کاشته ام واین مقاله شماخیلی تاثیرگذاربودممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجه شما

    4. آقایی ،، تنکابن

      سلام ،، روز بخیر 🌺 بسیار آموزنده بود ، ممنونم ،،
      ببخشید ، نواحی کوهستانی رامسر ، جنت رودبار هم چنین گلهایی شبیه زعفران مشاهده شده است ، اگر اطلاعاتی دارید ،لطفا به شماره من پیام بگذارید ، ممنونم

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر ممنونم از شما
        اون گل هایی که مشاهده کردید زعفران وحشی هستند که به صورت خود رو تو برخی از مناطق رشد می کنند

    5. فاطیما

      گلبرگ های زعفران رو میشه خشک کرد و بعنوان دمنوش در کل فواصل سال مصرف کرد؟! یا ارزش دارویی‌شو از دست میده؟!
      و اینکه گلبرگ زعفران هم مثل کلاله خاصیت سقط جنین داره یا نه؟! اگر نه، در بارداری مصرف این دمنوش مشکلی نداره؟!

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        بله میتونین خشک کنین و به صورت دمنوش استفاده کنین.

    6. احمد

      باسلام
      آیا از تمامی زعفران که شامل سرگل و ساقه و ریشه میباشد می‌توان استفاده کرد در امر پخت سوهان و یا مصارف خانگی و در تهیه غذاها

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله می‌تونید استفاده کنید

    7. مجید

      سلام . مطلب بسیار مفیدی بود . سپاسگزارم

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارین مچکرم

    8. هلیا

      آیا زعفرون مایع و با آی جوش مخلوط کنیم همون خاصیتو برا پریودی داره؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر بله

    9. بابازاده

      آیا رنگ زعفران نشاط ضرر دارد

      • محمدجواد قیطاسی

        بهتره که از رنگ زعفران استفاده نشود

    10. ابراهیمی

      سلام ببخشیدآیادمکرده گلبرگ زعفران برای پوست ضررداره چون ما۳نفردرخانواده مدتی دمکرده گلبرگ خوردیم درپوستمان دایره های قرمزرنگ ایجادشده وخارش دارند.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        خیر اولین باره که همچین چیزی رو می‌شنوم احتمالا شما حساسیت دارین به دم کرده زعفران

    11. الهه

      سلام پرهای بنفش گل زعفران رو ریختم تو ی دبه ب مدت دوماه .بعدش وقتی اب کنده بود صافشون کردم ریختم تو ی اسپری شیشه شور خالی و باهاش گاز و سینک و سرویس اشپزخونه رو تمیز کردم از چند منظوره بهتر عمل میکنه

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر به عنوان دمنوش فوق العاده هم میتونید ازش استفاده کنید

    12. علی میرزایی

      با سلام و عرض ادب واحترام
      گل بنفش (آبی) زعفران را خشک کنید در زمان پختن شیره انگور ؛ وقتی که شیره نیم پز شد به مقدار لازم از شیره نیم پز را به یک قابلمه بریزید وگل بنفش زعفران رابه آن اضافه کنید روی شعله ملایم بگذارید تا کاملا بپذیرد و جا بیفتد
      و بعداز خنک شدن داخل ظروف شیشه‌ای بریزید
      ودررصانه نوش جان کنید که‌ این یک مربای بدون قند وکم ضرر می باشد

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از اینکه تجربیات خود را در اختیار همه قرار میدید

    13. علی میرزایی

      با سلام و عرض ادب واحترام
      گل بنفش (آبی) زعفران را خشک کنید در زمان پختن شیره انگور ؛ وقتی که شیره نیم پز شد به مقدار لازم از شیره نیم پز را به یک قابلمه بریزید وگل بنفش زعفران به آن اضافه کنید روی شعله ملایم بگذارید تا کاملا بپذیرد و جا بیفتد
      و بعداز خنک شدن داخل ظروف شیشه‌ای بریزید
      ودررصانه نوش جان کنید که‌ این یک مربای بدون قند وکم ضرر می باشد

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون که تجربیات خود را در اختیار ما قرار میدید

    14. میترا کریمی

      عالی بود من ریزش مو داشتم و خواب هم نا میزون بود یکی از دوست هام هم پدر اش الزایمر داشت رو به بهبوده خیلی مرسی عالی🥰😍😘

      • محمدجواد قیطاسی

        خوشحالیم که تاثیر مثبت دیدید

    15. حسین علی فرجی

      سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
      بنده یه سوال دارم آیا باید این گلبرگهای بنفش رو خشک کرد؟؟
      دوم حرارت غیر مستقیم یه چه ؟؟ایا اینطوره که مقداری گلبرگ خشک شده رو در ظرفی با آب ریخته و بزاریم روی کتری تا بیست دقیقه بجوشد؟؟
      ممنونم از شما

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله باید گلبرگ ها رو خشک کنید
        بله به صورت چای و دمنوش میتونید استفاده کنید

    16. اسکینی

      خیلی خوره

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم

    17. امیررضاپیروز

      بسیار عالی،سپاسگزارم ازاطلاعات بسیار خوبتان

      • محمدجواد قیطاسی

        خیلی ممنونم

    18. رضا شکوهی

      درود بر شما.نوشته تون خوب و کاربدی بود.میخواستم بپرسم پرچمهای زرد رنگ گل زعفران چه کاربردی داره؟ سپاسگزار میشم

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر لطف دارین
        برای مصارف آشپزی استفاده می کنند ازش

    19. امینی

      سلام خسته نباشین ببخشید ی سوال دارم میشه گلبرگ زعفران خشک شده را همراه با چایی دم کنیم ومصرف کنیم؟؟؟؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر بله دمنوش بسیار خوبیه

    20. مینا

      سلام وخسته نباشید خیلی توضیحاتتون عالی بود. ممنونم بابت راهنمایی هاتون

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام خواهش می‌کنم لطف دارین

    21. آیت اله لشنی

      با درود
      بنظر بنده تا جایی که ممکنه از گلبرگهای استفاده دوانی بشود ولی باقیمانده گلبرگهای را بهتر است پس از پایان برداشت در سطح مزرعه پرا کنده کنیم تا تبدیل به کودی مفید گردد

      • محمدجواد قیطاسی

        کود های جایگزین زیاد هستش بهتره که از گلبرگ های زعفران که خاصیت فوقالعاده ای دارند استفاده دیگری شود

    22. ناشناسمم

      ممنون از راه نمای خوب تان در مورد گل برگ وپرچم زعفران من برای زانو درداز برگ بنفش زعفران استفاده کردم ونتیجه خوبی دیدم ان را کمی با اب روی اجاق کذواشتم وبعد از ۱۵ دقیقه که پخته شد از روی اجاق برداشتم کمی که ولرم شد بر روی درد گداشتم چند بار باید تکرار شود هم ورم پا می خوابد وهم درد را تسکین می دهد

      • محمدجواد قیطاسی

        خواهش میکنم خداروشکر که نتیجه گرفتید

    23. هما

      ممنون و اطلاعات خیلی خوبی از این مقالە گرفتم. موفق باشید

      • محمدجواد قیطاسی

        مچکرم لطف دارین

    24. سارا

      همکاران ما از گلبرگ زعفران هم عرقیات تولید میکنند
      که گفتنی است سود آن بیشتر از پرچم زعفران است .

      • محمدجواد قیطاسی

        بله خیلی از افراد هستند که این کار را انجام میدن و به سود دهی خوبی هم میرسند

    25. فرهاد حسنی

      سلام
      ممنون از مطالب مفیدتون.
      لطفا بگین گلبرگ زعفران را چجوری خشک کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر مثل کلاله های زعفران می‌تونید کشت کنید

    26. روشنک

      سلام وقت بخیر
      در مورد برگ بنفش رنگ سوال دارم
      خود زعفران یا ریشه آن مشخصه چه خاصیتی داره
      ولی شنیدم گل بنفش زعفران برای زانو درد یا کمر درد خوبه
      البته نه به شکل دمنوش به شکل زمام یعنی له بشه
      از شما سوال دارم
      برگ بنفش گل زعفران به تنهایی برای چی خوبه و به چه شکل استفاده کنیم
      ممنون میشم جواب بدین

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر به عنوان دمنوش و آرام بخش ازش استفاده می‌کنند

    27. Leila

      سلام خسته نباشید فقط باید گل زعفران رادم کنیم یا همراه با زعفران
      خشک کنیم بهتره یا تر باشه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقتتون بخیر باید برگ هارو هم خشک کنید واستفاده کنید

    28. حشمتی

      سلام و تشکر از مقاله مفیدتان و برام جالب بود که گلبرگ زعفران هم برای دمنوش مفید است و خیلی ممنون میشم که اگه کسی از دمنوش استفاده کرده و تجربه استفاده را بنویسند

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیرخواهش میکنم لطف دارین

    29. حسین پور

      برای تهیه دمنوش گل زعفران گلبرگها باید خشک باشه یا تازه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت بخیر
        باید گلبرگ هارو خشک کنید

    30. ناشناس

      سلام تشکر بابت مقاله مفید شما از قسمت ساقه های سبز گیاه زعفران برای تغذیه جوجه غاز می توانیم استفاده کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از شما
        از برگ‌های خشک شده زعفران می‌تونید برای دام استفاده کنید.

    31. مرضیه

      سلام
      ممنون بابت مقاله خوب و علمی که در دسترس گذاشتید.
      چطوری از گلبرگ ها رنگ خوراکی برای داخل غذاها درست کنم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        این کار به روش دستی امکان پذیر نیست.

    32. علی

      سلام بسیار سپاسگزارم از مقاله ارزشمندترین.

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون.

    33. امیر

      سلام
      وقت بخیر
      برای تهیه دمنوش زعفران باید پرچم را جداکنیم یانه؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام وقت شما هم بخیر.
        خیر، لازم به جدا سازی نیست.

    34. Nj

      خیلی ممنون از توضیحات کاملتون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون دوست عزیز.

    35. علیرضاعرفانیان

      باسلام وتشکرازشمابه خاطرتحقیق کامل وجامع شمامن خواستم یک نکته اضافه کنم اینکه درواقع میشه گفت خواص گلبرگ زعفران باگل گاوزبان یکی هست بااین تفاوت که گلبرگ زعفران طبع گرم داره ولی گل گاوزبان طبعش سردهست
      پاینده وپیروزباشید علیرضاعرفانیان ازمشهد

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        ممنون از اطلاعات شما.

    36. محمد زارعی

      سلام
      ما نزدیک ب ۷ساله ک زعفرون داریم.
      ماهرسال باخودمون میگفتیم مگه میشه چنین گیاه فوق العاده ای بی مصرف باشه ولی از سره بی تجربگی
      شاید ماروزانه یک کیلو گل بنفش زعفرون و دور میریختیم.
      ولی از همین فردا ک برم زعفرونارو برداشت کنم
      ب امید خدا دیگ گل هاشو و نگه میدارم و ب تمام همسایه و فامیل میدم ک استفاده کنن.
      و تمام این شمال این اطلاعات خوب از طرف شما بود.
      ممنون و خیلی خیلی تشکر از این اطلاعات.⭐⭐⭐⭐⭐

    37. Zahra

      سلام میشه طرز تهیه مربا با گلبرگ رو توضیح بدین و هم طرز تهیه دمنوش

    38. علیرضا

      سلام
      مخاستم بدونم که گلبرگ زعفران رو چجوری نگه داری میکنن ، نیاز به خشک کردن داره؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        گلبرگ ها رو میتونید بصورت دمنوش، مربا و … استفاده کنید.
        برای ماندگاری گلبرگ های زعفران آنها رو خشک کنید.

    39. عادله

      دستورش برای آبرسان و ‌پوست رو میگین؟ممنون میشم؟

    40. نیلو

      سلام میشه کلاله رو با گلبرگ باهم دم کنیم؟

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        بله می‌تونید هر دو را به عنوان دمنوش استفاده کنید.

    41. نصر

      سلام. بسیار عالی.
      ما گلبرگ‌های زعفرون مزرعه رو دور میریختیم و همیشه تو این فکر بودیم که یعنی واقعا این گلبرگا هیییچ فایده ای ندارن؟
      حالا با خوندن این مطلب ایده‌های زیادی برای استفاده از اونا به ذهنم رسید.متشکرم

      • ماه‌چین

        خواهش میکنم

    42. خیابانی

      دمکرده گلبرگ زعفران بدرنگ و بد طعم است ولی با چکاندن ابلیمو تازه به ان بلافاصله رنگ خوش زعفران را بخود میگیرد و خوشطعم نیز می شود

    43. مرتضی زارع

      بسیار عالی بود یک ساعت یادداشت کردم از مطالب ارزنده شما چون در حال تحقیق و تاسیس یک کارگاه بسته بندی وصنایع غذای هستم ..عالی بود …موفق باشید سپاس از اطلاعاتان

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        خواهش میکنم
        موفق باشید

    44. عزیز

      سلام اگه برگ زعفران کیلیویی 150 هزار باشه زعفران خالصش چقده?

      • محمدجواد قیطاسی

        سلام
        زعفران از کیلویی 8میلیون شروع میشه تا به بالا ،بستگی به نوع زعفران داره.

    45. اشکان

      سلام و خسته نباشید.
      خواستم بدونم گلبرگ زعفران کیلویی چقدر هستش و باید چطور از آن در طول گذر زمان مراقبت کنیم

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        درود
        در حال حاضر 150 هزار تومان هستش و در مکان خشک باید نگهداری بشه

    46. وحیده

      سلام اطلاعات خوبی بود. نمیدونستیم گلبرگ زعفران اینقدر خاصیت داره به همان اندازه ی زعفران و حتی در بعضی موارد بیشتر.

    47. صادقی

      سلام خسته نباشید
      باتشکر اطلاعات عالی بود

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        خیلی ممنونیم

    48. عباس

      باعرض سلام ممنون ازاطلاعات خوب شما ماتمام گلبرگ زعفران رادور می ریختیم با این اطلاعات دیگه دور نمی ریزیم تشکر

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        خداروشکر تونستیم آگاهی رو از اینطریق بهتون برسونیم 🙂

    49. M

      بسیارعالی.باگلبرگ زعفران، کرمانی ها قوتو هم درست میکنن که بسیار خوشمزه است.

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        متشکرم
        جالبه، اولین باره که می شنوم

    50. رامین طالبی

      سلام،
      مطالب خیلی پر محتوا ومفید می باشد.

      • تیم تحریریه ماه‌چین

        خیلی ممنون، لطف دارید