اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

همه چیز درباره‌ی پرچم زعفران

آخرین بروز رسانی: 20 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • گل زعفران دارای قسمت های مختلفی است که هر قسمت آن یک ویژگی منحصر به فردی دارد. تعداد زیادی از افراد از خواص پرچم زعفران اطلاعی ندارند و آن را دور می ریزند به همین دلیل برای آشنا شدن با پرچم زعفران برای شما محتوای بخصوصی را تهیه کرده ایم که به طور کلی با این قسمت از گل زعفران و خواص بی‌نظیر آن آشنا شوید.

    پرچم زعفران چیست؟

    گل زعفران از سه بخش اصلی گلبرگ، کلاله زعفران و در نهایت پرچم زعفران تشکیل شده است. گلبرگ زعفران که به رنگ بنفش است و در کل بخش بیرونی گل زعفران را تشکیل می دهند و جدا از زعفران خواص گلبرگ زعفران بسیار زیاد است. بخش کلاله زعفران که همان زعفران اصلی است هر گل دارای 3 عدد کلاله سرخ رنگ است گاهی به دلیل جهش ژنتیکی پیاز های زعفران، گل ها دارای پنج کلاله زعفران هستند.

    و اما قسمت پرچم زعفران که در کنار کلاله قرار دارد و اصولا به رنگ های زرد و نارنجی هستند. این پرچم ها در زمان پاک کردن و گرده گیری زعفران از کلاله ها جدا شده و دور ریخته می شوند اما بسیاری از افراد هستند که از خواص این پرچم ها اطلاعی ندارند که در ادامه موررد بررسی قرار می‌گیرد.

    مشخصات ظاهری پرچم زعفران

    این پرچم ها ترکیبی از رنگ های زرد و نارنجی دارند که به نسبت کلاله های زعفران دارای عطر و بوی ضعیف تر و ملایم تری هستند. تعداد این پرچم های زعفران با کلاله های زعفران یکی است اما اصولا آن ها 3 عدد رشته نازک و بلند هستند که در داخل گل زعفران در کنار کلاله ها جای گرفته اند.

     

    پرچم زعفران

    موارد مصرف و کاربرد پرچم های زعفران

    از این پرچم های زعفران می‌توان در موارد بسیاری استفاده کرد که عمده ترین آن ها استفاده از پرچم ها در پخت غذا و شیرینی پزی ها و قنادی ها و هم چنین طب سنتی است. شما می‌توانید از پرچم های زعفران به عنوان چاشنی غذا ها، تهیه دمنوش های زعفرانی، و به عنوان یک رنگ دهی طبیعی استفاده کنید.

    علاوه بر موارد گفته شده پرچم زعفران خاصیت درمانی بسیار عالی مانند خواص آنتی اکسیدانی دارد که شما می‌توانید در مواردی مانند تقویت چشم، تقویت حافظه، و هم چنین به عنوان یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب از آن استفاده کنید.

    علاوه بر موارد گفته شده در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز برای تولید ماسک ها (که باعث افزایش گردش خون در پوست صورت می‌شود)، مواد بهداشتی و شوینده از خواص پرچم زعفران استفاده می کنند.

    کلاله زعفران چه تفاوتی با پرچم دارد؟

    • اولین تفاوت پرچم و کلاله زعفران از هم در رنگ آن ها است. چرا که کلاله دارای رنگ سرخ و قرمز است در حالی که پرچم ها زرد و نارنجی هستند.
    • تفاوت دوم در رابطه عطر و بوی آن ها است که کلاله‌ی زعفران بوی بسیار قوی تری نسبت به پرچم دارد.
    • از نظر قیمت هم کلاله زعفران بسیار گران تر از پرچم زعفران است.
    • تفاوت اخر در کاربرد این دو است که پرچم زعفران به عنوان چاشنی و رنگ‌ دهنده در غذا ها استفاده می شود اما کلاله زعفران بیشتر نقش طعم دهنده را دارد.

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    از خانواده زعفران دو نوع زعفران وحشی و زعفران معمولی شناسایی شده اند که هر دو از گروه زنبقیان هستند

    زعفران کوهی یا وحشی: بررسی ظاهر، خواص و طریقه مصرف

     

    خواص پرچم زعفران

    پرچم زعفران دارای خواص بی‌نظیری است که در این بخش به مواردی از آن می‌پردازیم:

    • افرادی که دارای قند خون هستند می‌توان برای کنترل آن از پرچم ها استفاده کنند.
    • اختلالات در شبکه چشم یکی از مواردی است که این پرچم های زعفران در روند بهبود آن تاثیر مثبتی دارند.
    • محافظت از سلول های مغزی و بهبود حافظه یکی دیگر از خواص پرچم ها است.
    • هم چنین در بهبود تومور های مغزی و پیشگیری از سرطان هم بسیار موثر هستند.
    • این پرچم های زعفران همانند یک مسکن عمل کرده و در کنترل بیماری های قلبی هم نقش مهمی دارند.

    مضرات استفاده از پرچم زعفران

    سیستم بدنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد هستند که از همان ابتدای کودکی بدن حساسی داشته و به برخی از مواد غذایی حساسیت و آلرژی دارند. به این افراد توصیه می شود که قبل استفاده از پرچم زعفران حتما در مقدار کم از آن برای تست و نداشتن حساسیت استفاده کنند و سپس در مقدار زیاد می‌توانند در روزمره خود مصرف کنند.

    نکته مهم دیگر این است که پرچم های زعفران همانند خود زعفران برای خانم های باردار مضر بوده و در دوران بارداری برای جلوگیری از سقط جنین به هیچ عنوان مورد استفاده قرار ندهند.

     

    خواص پرچم زعفران

     

    کلام پایانی 

    زعفران یکی از گران ترین ادویه ها در جهان است که تقریبا می‌توان گفت در هر زمینه ای ( پزشکی، محصولات زیبایی و مراقبتی، غذایی) موثر بوده و تاثیرات مثبتی به همراه دارد. همان طور که تا به الان مطالعه کرده اید تمامی قسمت های گل زعفران دارای خاصیت بسیاری بوده و در زمینه های مختلف مورده استفاده قرار می‌گیرد.

    پس به هیچ عنوان قسمت هایی مانند ریشه زعفران، پرچم زعفران و گلبرگ را دور نریزید که در موارد مختلف می توانید از آن ها استفاده کنید و از خاصیت های شگفت انگیزشان بهرمند شوید.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *