آموزش های افزایش راندمان برداشت زعفران، در اینستاگرام ماه‌چین

5 عامل تاثیر گذار در درشت کردن پیاز زعفران

آخرین بروز رسانی: 22 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • در خصوص درشت کردن پیاز زعفران ابتدا باید هدف آن را مشخص کنیم که، به چه دلیل می خواهیم پیاز های زعفران را درشت کنیم. در قدم اول برای بالا بردن میزان راندمان مزرعه زعفران ما به تقویت پیاز زعفران و بالا رفتن میزان اندوخته غذایی ذخیره شده در پیاز زعفران برای گل دهی بیشتر مزارع نیاز داریم. همچنین خرید پیاز زعفران مرغوب و تقویت شده برای دستیابی به زعفران با کیفیت توصیه شده است.

    در گذشته و در روش های سنتی ای که زعفران را کشت می کردند بر موضوع درشت کردن پیاز زعفران اهمیت نمی دادند و رسیدگی کشاورزان و باغ داران به مزارع زعفران در حدود آبیاری در دفعات کم و در نهایت کود دهی حیوانی «کود گاوی پوسیده‌‌» مزارع بود.

    اما باید گفت که در روش جدید و مدرن کشت زعفران، که روش آرمانی نام دارد، مبحث آماده سازی زمین بسیار اهمیت دارد که در صورت نیاز باید مقداری از خاک مزرعه را آزمایش کرد و طبق بررسی ها و آزمایش خاک تمامی کمبود عناصر مورد نیاز خاک را بر طرف کرد.

    4 عامل تاثیر گذار در درشت کردن پیاز زعفران

    یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

    همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه چین، مشاوره رایگان بگیر!
    مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۸۶۷۴۶۸۸

    5 عامل تاثیر گذار در درشت کردن پیاز زعفران

    1- رطوبت باید در دسترس گیاه باشد

    به این صورت که ، اگر رطوبت مورد نیاز پیاز ها در دسترس نباشد، هر چقدر مزارع زعفران کود دهی شوند بی فایده است و تاثیر مثبتی ندارد. پس به این نتیجه می رسیم که آبیاری و رطوبت برای درشت کرد پیاز زعفران بسیار اهمیت دارد.

    که ما به دو روش زاج آب و محلول پاشی می توانیم این عناصر را به خاک پیاز های زعفران اضافه کنیم.در مقاله‌ی محلول پاشی زعفران بصورت کامل درباره‌ی نحوه‌ی انجام صحبت کرده ایم. نکته: در دوره رشد گیاه که در پاییز و زمستان و تا اخر اردیبهشت ماه است باید حتما رطوبت اطراف پیاز های زعفران تامین شود.

    2- بافت خاک

    مهم ترین موضوع در رابطه با کشت و درشت کردن پیاز زعفران بافت خاک است که بافت خاک مزرعه باید سبک باشد. هر چقدر که بافت و جنس خاک سبک تر باشد تکثیر پیاز های زعفران و هم چنین درشت شدن پیاز های زعفران بهتر انجام می شود.

     

     

    3- عناصر ماکرو و میکرو

    عناصر ماکرو و میکرو باید در خاک پیاز های زعفران وجود داشته باشند که پیاز های زعفران بتوانند به راحتی این عناصر را جذب کنند. اگر یکی از این عناصر وجود نداشته باشد، آن عنصر در بین مابقی عناصر به عنوان عامل محدود کننده عمل می کند.

    یعنی به این صورت که با وجود نداشتن یک عنصر سایر عنصر ها هم به خوبی جذب نمی شوند. پس به همین دلیل است که ما باید تمامی عناصر ماکرو و میکرو را در اختیار گیاه قرار دهیم.

    4- شرایط اقلیمی

    یکی از مهم ترین مباحثی که در درشت کردن پیاز زعفران تاثیر دارد شرایط اقلیمی است. پیاز زعفران گیاهی است که به حداقل دما در طول پاییز و زمستان  منفی 15 الی 20 درجه برسد و در فصل تابستان به حداکثر دما 40 تا 45 درجه مقاوم می باشد.

    اگر منطقه بالاتر یا پایینتر از این اعداد نرسد و اینکه بارندگی های بسیار خوبی هم اتفاق بیوفتد تا باعث شود که پیاز های زعفران به بهترین روش رشد کنند و پیاز های زعفران به خوبی عناصر را جذب نموده و درشت خواهد شد.


    5- پتاسیم

    مهم ترین عنصری که در درشت کردن پیاز زعفران و تقویت آن تاثیر بسیاری دارد پتاسیم است که به شکل های نیترات پتاسیم و یا سولفات پتاسیم می توانیم در اختیار گیاه قرار دهیم که باعث تقویت پیاز زعفران شود. علاوه بر این میتوانیم از کودهای آلی و کودهای شیمیایی که با ظبیعت سازگاری دارند نیز برای استفاده کنیم.

    کود پتاسیم را هم باید در زاج آب مورد استفاده قرار دهیم و هم در دوره های محلول پاشی خصوصا در اواخر دوره، محلول پاشی های اواخر اسفند و یا اوایل فروردین ماه از آن استفاده کنیم که باعث می شود پیاز اندوخته غذایی بسیار خوبی را جذب کند و تقویت شده در نهایت درشت شود.

     

    بهترین کود برای درشت شدن پیاز زعفران

    (اگر که خواهان داشتن مزرعه زعفران سالم و با راندمان بالا هستید، به هیچ عنوان خواندن این بخش را از دست ندهید)

    همان طور که ما انسان ها برای رشد و ادامه حیات به غذا نیاز داریم گیاهان هم برای داشتن رشد مناسب به نقویت و کود دهی نیازمند هستند و گیاه زعفران از این قاعده مستثنا نیست.

    بهترین کود برای تقویت پیاز زعفران و درشت کردن آن ها کود هایی مانند کود حیوانی (حتما از کود گاوی پوسیده استفاده شود)، کود های زاج و در مرحله آخر کود های محلول پاشی است که مجموعه ماه چین در خصوص ارایه فرمول های کودی و کود های مختص زعفران فعالیت گسترده ای دارد.

     

    راه‌های تقویت پیاز زعفران

    موثرترین عامل بر تقویت پیاز زعفران قطعا و یقینا مقدار و نوع مواد غذایی در دسترس آن است. مواد مورد نیاز گیاهان در هر مرحله از رشد متفاوت است و در هر مرحله به میزان ثابتی از مواد مختلف نیاز ندارند. یکی از بهترین راه‌های تقویت پیاز زعفران تامین نیاز زعفران به مواد مغذی مختلف در برهه های زمانی متفاوت است.

    زعفران کاران باید با مواد غذایی مورد نیاز زعفران در هر مرحله از رشد به خوبی آشنا باشند و این مواد را در زمان مناسب از طریق کود دهی اصولی در اختیار گیاه قرار بدهند. همانطور که گفته شد زاج آب و محلول پاشی مهم ترین روش‌های کود دهی زعفران هستند که در مراحل و شرایط خاصی در مزارع زعفران انجام می‌شوند. طی هر کدام از این کود دهی ها مواد مغذی متفاوت و مورد نیاز گیاه در اختیار آن قرار می‌گیرد و پیاز زعفران با استفاده از آن‌ها تقویت می‌شود و رشد می‌کند.

     

    زاج آب یا محلول پاشی؟

    غالبا با این سوال مواجه می‌شویم که زاج آب مهم تر است یا محلول پاشی؟ و کدام یک از آن‌ها را می‌توان در نظر نگرفت و از آن چشم پوشی کرد؟ جواب همیشگی کارشناسان ماه چین به این سوال این است که هر دوی این کود دهی ها از اهمیت به شدت بالایی برخوردار هستند و هیچکدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.

    در زاج آب مواد غذایی در دسترس ریشه پیاز زعفران قرار می‌گیرند و از طریق ریشه جذب می‌شوند. کودهای زاج غالبا باعث تکثیر پیازها و درشت شدن آن‌ها می‌گردد. در صورتی که هدف اصلی از محلول پاشی تقویت پیازها و درشت شدن کلاله‌ها در برداشت آینده می‌باشد. همچنین در محلول پاشی جذب از طریق اندام هوایی انجام می‌گیرد. بنابراین هر کدام از این کود دهی ها کاربرد خاصی دارند و هر دو به یک اندازه باید مورد توجه قرار بگیرند و جدی در نظر گرفته شوند.

     

    مناسب ترین سایز برای پیاز های زعفران چه سایزی است؟

    در خصوص سایز مناسب برای پیاز های زعفران باید گفت که، مناسب ترین سایز پیاز زعفران برای برداشت حداکثری در سال های دوم به بعد پیاز بالای 8 گرم است که اگر پیاز های یک مزرعه زعفران بالای هشت گرم باشد آن مزرعه بهترین عملکرد را خواهد داشت و به خوبی به گل دهی می رسند.

    برخی از کشاورزان بر این باور هستند که اگر پیاز های سایز درشت در مزرعه بکارند بهتر است اما این باور کاملا غلط است چرا که آن مزرعه تنها در سال اول بازدهی خوبی دارد و از سال دوم به بعد پیاز های زعفران تکثیر شده و همه‌ی پیازها ریز هستند و گل دهی مطلوبی ندارند.

     

    کلام آخر

    در نتیجه مطالب ذکر شده می‌توان گفت که: پیاز زعفران مهم ترین سرمایه مزرعه زعفران است. چرا که برداشت های هر ساله مزرعه زعفران کاملا به سلامت و قوت پیازها بستگی دارد. تقویت پیاز زعفران برای هر کشاورز زعفران کاری باید در اولویت قرار بگیرد. کود دهی اصول و کاملا مطابق با نیاز گیاه بهترین روشی است که می‌توان برای تقویت پیاز زعفران و در نتیجه بهبود عملکرد مزرعه انتخاب کرد. کشاورزی نوین باید کاملا آگاهانه و براساس شرایط رشدی و نیاز گیاه باشد تا بتواند نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش داشته باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۶ رای
    
    21دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ناشناس

      سلام خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز کرامی وزحمت کش که از تجربیات خود به عنوان کمک به کشاورزان عزیز وزحمت کش برای تولید بیشتر وداشتن مزرعه سالم وکا رآم که در فصل پاییز کشاورز ان را خوشحال مکندوخنده راروی لبشان می آورد وخداوند را سپاس وشکر مکنن وسجده شکر بجامیاو رند از ‌شماعزیزان زحمت کش کمال تشکر رادارم

      • فاطمه روزبهانی

        سلام و وقت بخیر
        از نظر لطفتون بسیار ممنونیم

        • ناشناس

          سلام محلول پاشی دراسفندماه دماه هوا چقدر باشد اگر دماه شب زیر صفر باشد می تواند جذب گیاه شود وتا چند ساعت جذب می شود ممنون می شوم اگر پاسخ دهید

          • فاطمه روزبهانی

            سلام
            دمای روز برای محلول پاشی باید بالاتر از ۱۰ درجه باشه.

    2. شهابی

      عالی

      • فاطمه روزبهانی

        سپاس

    3. علی اسکینی

      مطالب خیلی عالی بود باتشکر ازهمه عزیزان

      • فاطمه روزبهانی

        رضایت شما باعث خوشحالی ماست🌺

      • هانیه آریا

        ممنون از توجه شما

    4. غلام محمد وحیدی

      خیلی ممنون از راهنماییتون مطلوبترین توضیحات داده شد

      • هانیه آریا

        خیلی ممنون از لطف و نوجه شما

    5. طاهری

      خیلی مفید واموزنده بود ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجه شما

    6. نسترن

      درودبرشما مطلب تون عالی بود

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنونم از توجهتون

    7. احدی

      سلام
      بنده درخراسان رضوی (شهرستان فریمان) مزرعه زعفران دارم . دربعضی ازنقاط زمین به علت کاشت نامناسب خالی مانده وبدون پیاز است. آیا دراین فصل که علفهای زعفران درآمده وجاهای خالی کاملا مشخصه خاک زمین هم نرمه وکاشت آسانتره میشه پیازفراهم کنم وجاهای خالی رو بکارم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • فاطمه روزبهانی

        سلام
        در فصل کشت اقدام به کشت کنین.

    8. طاهری

      مطالب مفید ممنون

      • محمدجواد قیطاسی

        لطف دارید مجکرم

    9. n

      در رشت حدود 10 متر مربع باغچه زعفران دارم. دو مشکل اب و علف های هرز . برای همین هم باغچه را بالاتر از سطح زمین اوردم و زیرش شن ریختم . در برخی ماهها هم حدود 70 هشتاد سانت بالاتر نایلون کشیدم که کمتر باران بخوردند. ولی علف نفس گیر است.

      امسال می خواهم پیاز ها را در باورم. الان موقع خوبی است؟

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر زمان خارج کردن پیاز ها از داخل خاک تیرماه تا شهریور ماه است