اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

زعفران کوهی یا وحشی: بررسی ظاهر، خواص و طریقه مصرف

آخرین بروز رسانی: 20 دی 1402
دسته‌بندی ها:
  • در فصل زمستان و بهار ، در دامنه‌های زاگرس گلی زیبا به نام زعفران وحشی (جوقاسم) مشابه با زعفران از زمین میروید. در این مقاله میخواهیم طرز شناسایی زعفران کوهی از روی ظاهر، موارد مصرف، خواص و عواض را بصورت کلی بررسی کنیم.

    معرفی زعفران کوهی یا وحشی (جوقاسم)

    از خانواده زعفران دو نوع زعفران وحشی و زعفران معمولی شناسایی شده اند که هر دو از گروه زنبقیان هستند. این دو نوع دارای تفاوت ها و شباهت هایی هستند.

    زعفران کوهی در کجا رشد میکند؟

    زعفران وحشی از گیاهان خوراکی و خودرو در استان‌های مرکزی، لرستان، ایلام، همدان، زنجان، کردستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است.در واقع این گیاه در ارتفاعات زاگرس در زمین های پر سنگ رشد در فصل زمستان و بهار رشد میکند.

    جوقاسم یا زعفران وحشی چه شکلی است؟

    میخواهیم تفاوت زعفران معمولی با زعفران کوهی را نشان دهیم.

    گل زعفران از پیاز هایی که در تصویر زیر آورده ایم به عمل می آيند. اولین تفاوت میان زعفران کوهی با زعفران معمولی پیاز آن است. پیاز زعفران وحشی با نام جوقاسم شناخته شده و خوراکی است در حالیکه پیاز زعفران معمولی قابل مصرف نیست.

    زعفران کوهی یا وحشی

     

    گل زعفران وحشی چه شکلی است؟جواب سوالتان را به راحتی از تصویر زیر پیدا میکنید. زعفران معمولی همواره گلبرگ های بنفش دارد. اما گل زعفران وحشی به رنگ آبی متمایل به بنفش، بنفش یاسی کم رنگ و گاهی کاملاً سفید هستند.

    ارتفاع گیاه زعفران وحشی بسیار کوتاه بوده که در حدود 5 الی 15 سانتی متر است در حالی که ارتفاع تیج گیاه زعفران معمولی حدود 20 سانتی متر بوده و تا 40 الی 50 سانت هم می‌تواند طول برگ آن باشد. جوقاسم عطر و رایحه ای ندارد اما دارای طعم تندی است.

    گل زعفران کوهی یا معمولی

    روش مصرف جوقاسم یا همان پیاز زعفران کوهی

    برای مصرف جوقاسم افراد از روش های بسیاری استفاده می‌کنند، عده ای آن را به همراه شیر پخته و میل می‌کنند و عده ای آن را مانند پیاز معمولی سرخ کرده و از آن در پخت غذا ها استفاده می ‌کنند یا از آن در کباب گلپایگانی استفاده میکنند. برخی از افراد هم هستند که به صورت خام جوقاسم را مانند پیاز خوراکی در کنار غذا استفاده می‌کنند. که این مورد کاملا بستگی به سلیقه خود شما دارد.

     

    میتونی مقالات مرتبط با این موضوع رو مطالعه کنی!

    درباره ی سافرانال و خواص دارویی آن بیشتر بدانید.

    سافرانال زعفران چیست؟

     

    فواید و خواص زعفران کوهی

    زعفران کوهی هم مانند زعفران دارای خاصیت بسیار زیادی است که از خاصیت درمانی این گیاه استفاده‌ی بسیاری می‌شود. گفته شده است که زعفران کوهی برای ترمیم بافت‌ های صدمه دیده بدن انسان بسیار موثر است. زعفران کوهی یا وحشی دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین C است که این ویتامین به شدت برای بدن انسان نیاز است.

    اگر که می‌خواهید حافظه خود را تقویت کنید و یا میزان سطح یادگیری خود را بالا ببرید زعفران کوهی برای تقویت حافظه و یادگیری بسیار تاثیرات مثبت دارد هم چنین اگر که مشکلات بی خوابی شما را آزار می‌دهد، می‌توانید برای داشتن خوابی راحت از زعفران کوهی استفاده کنید.

    جوقاسم مضراتی ندارد و تا به حال مواردی از ضرر داشتن این گیاه به دست ما نرسیده است اما لازم است که در مصرف تمامی گیاهان دارویی و یا حتی مواد دیگر زیاده روی نشود.

     

     

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳۰ رای
    
    10دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سارامحمدی

      من دریکی ازروستاهای کرمانشاه زندگی میکنم اینجا گل زعفران وحشی زیادرشدمیکنه ومردمم شناخت خاصی ازش ندارن من خاستم بدونم برای تقویت حافظه بایدکامل دم کنی یافقط گل طلایی؟؟

      • هانیه آریا

        سلام وقت بخیر شما می تونید گلبرگ ها رو دم کرده و از دمنوش آن استفاده کیند

    2. نبی الله ریحانی

      سلام خسته نباشید. این جانب ازخراسان شمالی .اشخانه روستای کشانک .هستم .تومقاله شماازچندشهرکشورمان نوشتین که زعفران کوهی دارد.ولی بجزخراسان شمالی که دیروز بنده رفتم کوه روستای خودم تقریباً یک کیلوزعفران جم کردم ولی نامی ازشهرستان مانیاوردین دیگه خودتان میدانیدازاطلاعات شما ممنون هستم.که دراختیارماقراردادین.

      • هانیه آریا

        سلام وقت شما بخیر ممنون از این که اطلاع دادین حتما بررسی میشه

    3. پریسا

      با سلام چگونه میتوان پیاز حواسم تهیه کرد

      • هانیه آریا

        پیاز زعفران کوهی در کوه ها به صورت خود رو رشد می‌کنه اطلاعی ار نحوه خرید و فروشش نداریم متاسفانه

    4. پریسا

      بسیارازمطالب مفیدواموزنده ی شما آموختیم وازشماکمال تشکرراداریم،موفق و پاینده باشید،در پناه ایزد

      • هانیه آریا

        خیلی ممنونم از لطف و محبتتون

    5. تزوال

      سلام.زعفران وحشی یا جو قاسم امروزه در فروردین ماه رشد میکنه و هروقت که تفریح میریم کوه برای تنوع برداشت واز پیازچه اون هم به چند صورت مصرف میکنیم در روغن سرخ و با تخم مرغ ویا اب پز وبا برنج مث عدس پلو ویا کبابی میل میکنیم.هر کس هم نیاز داره میتونیم براش تهیه کنیم.بدرود

      • محمدجواد قیطاسی

        بله درسته در برخی از مناطق از پیاز زعفران وحشی در غذا استفاده می‌کنند