اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران برای فشار خون

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • خواص زعفران برای فشار خون و یا به طور واضح‌تر تاثیر زعفران بر فشار خون ناشی از عملکرد موثر زعفران در بدن ما می‌باشد. زعفران به واسطه دارا بودن ویژگی‌هایی همچون طبع گرم و خشک و مقادیر بسیار بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند تاثیر خوبی بر روی قلب و عروق خونی بگذارد و منجر به کاهش فشار خون بشود.

    زعفران و فشار خون:همان طور که بسیاری از ما می‌دانیم زعفران بر فشار خون تاثیر مستقیمی دارد و بسیار از افراد برای کنترل فشار خون خود از زعفران استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم که رابطه زعفران و فشار خون را برای شما توضیح دهیم با ما همراه باشید.

    این تاثیر زعفران و فشار خون در اثر مصرف بلندمدت و متعادل زعفران بروز می‌کند و در صورت استفاده بی‌رویه حتی می‌توانیم در معرض مضرات زعفران قرار گرفته و سلامتی‌مان به خطر بیفتد.

    پس سعی کنید زعفران را به صورت مدوام و متعادل مصرف کنید تا از خواص زعفران برای فشار خون بهره‌مند شوید.

    بررسی ابعاد مختلف خواص و تاثیر زعفران بر فشار خون

    برای اینکه بتوانیم به روشنی در رابطه با خواص زعفران برای فشار خون صحبت کنیم بهتر است این موضوع را در ابعاد مختلف آن بررسی کنیم. به طور مشخص گفتیم که تاثیر زعفران بر فشار خون بسیار مثبت است مطالعات و بررسی‌های انجام شده علمی این موضوع را به اثبات رسانده‌اند.

    خب سوال اصلی اینجاست که ما می‌دانیم مصرف زعفران منجر به کاهش فشار خون می‌شود، اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال به موارد زیر اشاره خواهیم کرد.

    1. مطالعات علمی

    مطالعه شماره یک

    در یک مطالعه بالینی بر روی مدل آزمایشگاهی و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد میران تاثیر زعفران بر کاهش فشار خون در گروه‌های 5 تایی از رت‌های آزمایشگاهی بررسی شد.

    در این مطالعه ابتدا در گروه‌های شاخص اقدام به افزایش فشار خون کردند و سپس با تزریق دوزهای کروسین و سافرانال اثرگذاری آن‌ها بر روی فشار خون بررسی شد.

    کروسین تزریق شده در دوزهای 50، 100و 200 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم تزریق شد و سافرانال نیز در دوزهای 1، 5 و 25 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم تزریق شد.

    در نتیجه این مطالعه آمده است که زعفران منجر به کاهش میانگین فشار خون شریانی (MABP) و ضربان قلب می‌شود. این یعنی مواد موثره موجود در زعفران منجر به کاهش فشار خون موش‌های آزمایشگاهی شدند.

    خواص زعفران برای فشار خون

    مطالعه شماره 2

    در مطالعه دیگری که با تمرکز بر اثرات قلبی عروقی عصاره آبی و یا الکلی زعفران بر روی خوکچه هندی انجام شد به طور معنی داری نشان داده شد که زعفران می‌تواند تعداد ضربان قلب و قدرت انقباضی را کاهش داد.

    گفته می‌شود این نتایح نشان‌دهنده اثرات مهارکنندگی قوی زعفران بر روی کانال‌های کلسیمی می‌باشد. لازم به ذکر است که تاثیر سافرانال در کنترل فشار خون بسیار بیشتر از کروسین می‌باشد.

    2. تقویت سلامت قلبی

    زعفران می‌تواند با دو مکانیسم اصلی منجر به تقویت سلامت قلبی و به تبع آن کنترل و کاهش فشار خون شود. دو مکانیسم عملکرد آنتی‌اکسیدانی و طبع گرم و خشک زعفران می‌تواند منجر به بهبود سلامت قلبی شوند و در نهایت منجر به بهبود فشار خون شود.

    عملکرد آنتی‌اکسیدانی زعفران

    یکی از مکانیسم‌های خواص زعفران برای فشار خون و به خصوص قلب وجود مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های موثر در زعفران است. این آنتی‌اکسیدا‌ن‌ها می‌توانند با بهبود عملکرد عضلات قلبی و جلوگیری از ایجاد آترواسکلروز منجر به تنظیم عملکرد قلبی شوند.

    باید دقت داشته باشید که هر گاه سلامت قلبی شما تامین شود فشار خون شما نیز بهبود خواهد یافت چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر روی فشار خون قلب و عملکرد آن می‌باشد.

    طبع گرم و خشک زعفران

    زعفران گیاهی است که دارای طبع گرم و خشک است و به همین واسطه نیز می‌تواند منجر به افزایش جذب مواد غذایی و داروها به بافت قلبی شود. این موضوع باعث می‌شود تا قلب به خوبی عمل کند و کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

    در نهایت با تنظیم عملکرد قلبی شاهد بهبود و کاهش فشار خون بالا خواهیم بود که می توان گفت این است رابطه مستقیم زعفران و فشار خون.

    3. کاهش مقاومت عروقی

    دومین مکانیسم مهم زعفران که به واسطه آن شاهد خواص زعفران برای فشار خون هستیم عملکرد تنظیم مقاومت عروقی آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین عوامل تنظیم کننده فشار خون مقاومت عروق محیطی می‌باشد و هر گاه شاهد کاهش مقاومت کلی عروق محیطی باشیم فشار خون نیز کاهش پیدا می‌کند.

    زعفران با دو مکانیسم اصلی می‌تواند منجر به کاهش مقاومت عروق محیطی شود:

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران می‌تواند با جلوگیری از اکسید شدن لیپوپروتئين‌های حامل چربی موجود در عروق خونی منجر به جلوگیری از رسوب این چربی‌‌‌ها در عروق شده و از تغییرات فشار خون محیطی ناشی از مشکلات عروقی جلوگیری کند.

    در واقع رادیکال‌های آزاد تولید شده در عروق خونی منجر به آسیب به دیواره عروق شده و این آسیب عروقی به طور مستقیم منجر به افزایش و یا کاهش قابل توجه در فشار خون محیطی می‌شود.

    خواص زعفران برای فشار خون

    آیا زعفران فشار خون را بالا میبرد؟

    آیا زعفران فشار خون را بالا میبرد؟ شاید این سوالی باشد که شما هم به دنبال جواب صحیح آن باشید.

    بسیاری از افراد بر این معتقدن که مصرف زعفران در افراد باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود اما باید گفت که زعفران یک کنترل کننده قوی فشار خون است و هم چنین به عنوان یک داروی موثر بر کاهش خون از آن یاد می‌شود که از گذشته های دور از زعفران برای کنترل فشار خون استفاده‌ی بسیاری می کردند.

    البته باید گفت که نمی شود از زعفران به عنوان جایگزین داروهای کنترل کننده فشار خون استفاده کرد و هم چنین در مقدار مصرف به اندازه زعفران هم باید دقت بالایی داشت که هر آن چه که برای بدن مفید مصرف بیش از اندازه آن ممکن است خطر آفرین باشد.

    اثرات شل‌کنندگی زعفران بر روی عروق محیطی

    یکی از کاربردهای زعفران که منجر به خواص و تاثیر زعفران بر فشار خون می‌شود اثرات شل‌کنندگی وابسته به غلضت زعفران است. این اثر احتمالا با اثر بازکنندگی بر روی کانال‌های پتاسیم و یا اثر مسدودکنندگی بر روی کانال‌های کلسیمی همراه می‌شود.

    احتمالا عملکرد کاهش عروق خون محیطی ناشی از زعفران به دنبال افزایش NO در عروق می‌شود. نیتریک اکساید همان ماده‌ای است که در داروهای کنترل فشار خون به کار می‌رود و مهم‌ترین عامل این اثر در زعفران کروسین، پیکروکروسین و سافرانال می‌باشد.

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴۴ رای
    برچسب ها:
    
    8دیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. باسلام وخسته نباشی خدمتتان من فکر کردم خوردن زعفران فشار را بالا میبرد الان فهمیدم ممنونبا خوردن چایی زعفرون فشارم بالا میرود

      تشکر از اطلاع رسانی

      • ماه‌چین

        ممنون از لطفا و محبت شما

    2. روشنک

      ممنون از مطالبتون خسته نباشید

      • محمدجواد قیطاسی

        ممنون از توجهتون

    3. مجیدی

      سلام ودرود ….وقت بخیر وقتی مطالب را مطالعه کردم
      مطمن تر شدم به کاربرد زعفران در درون خودم و روحیه ام … هر روز یک یا دوبار چای با زعفران ویا دمنوش مینوشم روحیه ام عالیه فشارمم خوبه💫

      • محمدجواد قیطاسی

        خب خداروشکر که تاثیرات مثبت زعفران رو دیدید و این خیلی عالیه

    4. مجیدی

      سلام ودرود ….وقت بخیر وقتی مطالب را مطالعه کردم
      مطمن تر شدم به کاربرد زعفران در درون خودم و روحیه ام … هر روز یک یا دوبار چای با زعفران ویا دمنوش مینوشم روحیه ام عالی اروم و شاد هستم اصلا فشار خون ندارم نرمال است البته قبلا داشتم الان ندارم .ممنون از مطالب آموزندتون 🙏❤⭐💫

      • محمدجواد قیطاسی

        وقت بخیر خیلی خوشحالیم که تاثیرات مثبت زعفران رو دیدین