اطلاعات ارزشمند زعفرانی را، در اینستاگرام ماه‌چین دنبال کنید.

خواص زعفران برای افزایش انرژی و روحیه‌ای شاداب

آخرین بروز رسانی: 1 اسفند 1402
دسته‌بندی ها:
  • انگار که خواص زعفران تمامی ندارد. هرچه بیشتر تحقیق می‌کنیم می‌‌فهمیم که کمتر می‌دانیم. زعفران معجزه‌ای است که گویی اکسیر حیات انسان است. با زعفران می‌توانید قدری از سبک زندگی امروز که سرشار از استرس و نگرانی است فاصله بگیرید و با ذهنی آرام به آغوش خانواده بروید و قدری هم زندگی کنید.

    تقویت انرژی با زعفران

    این ادویه اصیل ایرانی، حاوی مقادیری از کارونوئید می باشد که در قسمت های برگ و ساقه های طلایی رنگ زعفران قرار دارد و همین ماده است که باعث افزایش انرژی و رفع خستگی افراد می‌شود.

    تقویت توان ذهنی با خواص زعفران

    طبق مطالعات علمی، خواص زعفران در مقابله با اختلالات حافظه و یادگیری مفید می‌باشد. مثلا در مطالعه‌ای، مصرف 30 میلی‌گرم زعفران در هر روز موجب تقویت روند بهبودی در بیماران آلزایمری نشان داده شد.
    به طور کلی زعفران برای تقویت حافظه کاربرد قابل توجهی دارد و در مطالعات اخیر ثابت شده که این ادویه نقش حفاظتی در ایسکمی مغزی (عدم تامین خون کافی برای مغز) را نیز بر عهده دارد.

     

    زعفران

    با زعفران افسردگی را درمان کنید

    در زعفران میزان زیادی از کروسین و سافرانال هست که باعث می‌شود خاصیت نشاط آوری و ضد افسردگی بسیار عالی‌ای داشته باشد، چراکه کروسین سطح استرس را کاهش داده و سافرانال هم سیستم خواب را تنظیم می‌کند که این دو ماده در کنار یکدیگر، برای آرامش و درمان افسردگی بسیار مفید فایده هستند.
    خواص ضد افسردگی زعفران به اندازه‌ای زیاد است که پا به پای دیگر دارو‌های این حوزه همچون سروتونین و دوپامین و نور اپی‌نفرین می‌آید و می‌تواند تاثیرات بالایی بر سلامت روان فرد مصرف کننده داشته باشد.

    افزایش گردش خون از خواص زعفران است

    زعفران با رساندن اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن موجب افزایش گردش خون می‌شود و در نتیجه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و به این شکل آمادگی جسمانی و ذهنی انسان ارتقاء می‌یابد.

    زعفران بخورید تا استرس را بکشید

    با شرایط فعلی، اگر به ما گفته شود برخی از آدم ها در طول شبانه روز با هیچ استرس خاصی مواجه نیستند، قطعا متعجب می شویم زیرا زندگی‌های امروزی بسیار پر هیاهو شده و مشغولیت های زیادی پدید آمده است. همه می‌دانیم که استرس همچون سمی مهلک برای بدن است و باعث بیماری‌های زیادی همچون سرطان می‌شود. در نتیجه استفاده از گیاهان دارویی که برای آرامش مفید هستند راهی بی‌ضرر است.
    زعفران یکی از همین گیاهان می‌باشد که با تاثیر بر روی سیستم غدد درون ریز می تواند موجب آزاد سازی هورمون‌های مفید بشود که آرامش و سلامت بدن بالا می‌رود.

    چای زعفران و اعجازی در سلامتی ذهن

    چای زعفران هم به شکل کاملا گیاهی و سنتی وجود دارد و هم به شکل جدید یا اصطلاحا کیسه‌ای وجود دارد.

    1) چای زعفران طبیعی

    چای زعفران از گل های گیاه زعفران در حالی که خشک شده اند تهیه می گردد و هیچ کافئینی به آن افزوده نمی شود.

    2) چای زعفران صنعتی

    چای زعفران به صورت کیسه ای، حاوی زعفران و چای سیاه است و همچنین در آن، از اسانس و کافئین هم استفاده شده.

    افزایش نشاط و انرژی با دمنوش زعفران

    نوشیدن چای زعفران موجب متعادل سازی هورمون های مغز شده و تاثیراتی قابل توجهی روی استرس می گذارد و حسی آرام و با نشاط را به افراد هدیه می دهد.
    توصیه می کنیم سر صبح یک فنجان چای زعفران بنوشید تا بتوانید تا آخر شب با انرژی و باحوصله بمانید.

    تقویت حافظه


    چای زعفران
    به علت آنتی اکسیدان های زیادی که دارد، می تواند میزان رسوب پلاک در مغز را کم کند و در نتیجه خطر بیماری های عصبی همچون آلزایمر یا پارکینسون را به حداقل ممکن برساند.

    روش تهیه ی چای زعفران

    مواد لازم عبارتند از؛

    • 2 لیوان آب
    • 2گرم از زعفرانی که ساییده شده باشد (می توان به جای پودر زعفران، از رشته های زعفران هم استفاده کرد.)
    • چای سیاه (1 قاشق غذاخوری)
    • گلاب (1 قاشق غذاخوری)
    • هل به میزان مورد نیاز

    آب را بجوشانید و بعد تمام موادی که در بخش قبلی گفتیم را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه به همین حالت باقی بماند تا بخوبی دم بکشد. شما می توانید این چای خوش طعم را به همراه خرما یا عسل و یا نبات نوش جان کنید.

     

    خواص زعفران

    باقی خواص دمنوش زعفران

      • ضد اضطراب و ضد افسردگی
      • نشاط آور
      • کمک به کاهش خون ریزی رحم
      • محافظت در برابر التهاب های عصبی
      • کاهش دردهای قاعدگی
      • اشتها آور
      • افزایش قدرت بینایی
      • بهبود اختلال و نارسایی کبدی
      • ادرارآور و پاک کننده کلیه و مثانه
      • تقویت عملکرد سیستم گوارشی
      • تقویت هضم غذا

    شیر زعفران، معجونی پرقدرت

    ترکیب شیر و زعفران که نوشیدنی ای گرم و مقوی است، خاصیت آرام‌بخشی دارد. همچنین اضافه کردن عسل به این ترکیب سبب افزایش ارزش غذایی آن شده و به روحیه و تجدید قوای بدنی هم کمک کند. برای داشتن یک لیوان شیر زعفرانی باید زعفران ساییده شده را با شیر گرم شده ترکیب کنید.

    ترکیب زعفران و گلاب

    هم زعفران و هم گلاب، از طبع گرمی برخوردارند. ترکیب این دو می تواند به رفع استرس و اضطراب کمک قابل توجهی کند. در شربت زعفران و گلاب، انواع ویتامین ها مثل A،C،E وجود دارد و این ترکیب همچنین حاوی سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، پروتئین ، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم و روی نیز می ­باشد. در دمنوش زعفران و گلاب خواصی مثل برطرف سازی نفخ معده، تقویت قوای جنسی، خون سازی، تقویت حافظه، ضدپیری، درمان کم اشتهایی، درمان افسردگی، فشار و چربی خونوجود دارد.

    جالب است بدانید که از دمنوش زعفران و گلاب بعنوان دهانشوی هم می­توانید استفاده کنید زیراموجب تسکین درد دندان می شود. افرادی که دچار تشنج و بیهوشی می­شوند هم می­توانند از این ترکیب گفته شده استفاده نمایند تا سردی اعضای اصلی بدن یعنی مغز و قلب را به این شکل کاهش دهند.

    روش تهیه شربت گلاب و زعفران بدین شکل است که 0/5 لیتر از آب را درون پارچ می ریزید و در مرحله بعد 1 لیوان گلاب هم به آن اضافه می کنید. سپس نصف قاشق چای خوری زعفران، به همراه ۵ قاشق عسل در نصف لیوان آب جوش حل می کنید و به آب و گلاب اضافه می کنید.  دمنوش زعفران و گلاب شما آماده است.

    منبع : اکسیرطب مرجع طب سنتی

     

    این صفحه چقدر براتون مفید بود؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای
    برچسب ها:
    
    بدوندیدگاه
    در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *